اخبار داغ

کارشناس مسائل مذهبی؛

سبک زندگی امام هشتم، خانواده ها را از فقر فرهنگی و اقتصادی نجات می دهد

سبک زندگی امام هشتم، خانواده ها را از فقر فرهنگی و اقتصادی نجات می دهد
حجت الاسلام محمد محمدی گفت: اگر دستورات امام رضا (ع) در کلیه شئون زندگی افراد مورد توجه قرار گیرد، برای هر انسانی در هر عصری مفید و سازنده خواهد بود و کلیه عقب ماندگی ها و فقرها (فقر فرهنگی و اقتصادی) از خانواده ها رخت بر خواهد بست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس مسایل مذهبی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: اقتصاد مسئله ساده و بی اهمیتی نیست، دینداری و معنویت، بقاء و عزت، حماسه و اقدام، عفت و اخلاق، هنر و فرهنگ، امید و تکاپو و شور آوری و سازندگی هر جامعه ای به چگونگی نظام اقتصادی آن بستگی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

حجت الاسلام محمد محمدی ادامه داد: نگاه ویژه امام رضا (ع) به موضوع اقتصاد و روابط مالی آمیخته ای از لزوم اخلاق، تعهد و مسئولیت پذیری در روابط اقتصادی، اجتماعی و فردی است.

,

وی افزود: امام رضا (ع) می فرماید: ان الذی یطلب من فضل یکف به عیاله اعظم اجرا من المجاهد فی سبیل الله: از منظر امام رضا (ع) انسان متعهد برای به دست آوردن روزی حلال و برطرف کردن نیازهای مادی و گذران زندگی خود باید تلاش کند.

,

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: آن حضرت می فرمایند:"کسی که به فضل پرودگار در پی روی حلال می رود تا رفاه خانواده خود را تامین کند و از دیگران بی نیاز باشد، پاداشش نزد خداوند بیش از کسی است که در راه خدا جهاد و مبارزه کند.

,

حجت الاسلام محمدی گفت: امام هشتم در بیانی دیگر داشتن حساب و کتاب در مخارج زندگی و رعایت دخل و خرج را از خصوصیات انسان مومن و کامل برشمرده و می فرمایند:"لایستکمل عبد حقیقه الایمان حتی تکون فیه خصال ثلاث:التفقه فی الدین و حسن التقدیر فی المعیشه، و الصبر علی الرزایا؛ تا سه خصلت در انسان نباشد، حقیقت ایمان او کمال نیابد؛ شناخت عمیق از دین، اندازه داشتن در زندگی و پایداری در مصیبت ها." بدیهی است که زندگی بی حساب و کتاب و فاقد محاسبه و اندازه داری، تعادل و هماهنگی لازم را نداشته و با وجود صرف نیرو و سرمایه فراوان، بازدهی بسیار اندکی خواهد داشت و در نتیجه امکانات و نیروها هدر رفته و استواری و پایداری حیات فرد و جامعه دچار مخاطره می شود.

,

وی افزود: امام رضا (ع) در بیانات دیگری پیروان خویش را به تلاش و کوشش، میانه روی و اعتدال، کسب روزی حلال و تامین معاش خانواده توصیه نموده و از اسراف و تبذیر و تباه سازی اموال بر حذر می دارد که این توصیه ها نشان دهنده توجه به تمام ابعاد زندگی انسانی به ویژه بعد اقتصادی در سیره عملی و گفتاری آن حضرت است.

,
, ,

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: حال اگر این دستورات امام رضا (ع) در کلیه شئون زندگی افراد مورد توجه قرار گیرد برای هر انسانی در هر عصری مفید و سازنده خواهد بود و کلیه عقب ماندگی ها و فقرها (فقر فرهنگی و اقتصادی) از خانواده ها رخت بر خواهد بست و زمینه پویایی، استقلال و آزاد منشی افراد جامعه را فراهم می سازد و انسان را از هر گونه بندگی و بردگی نجات خواهد داد و این بهترین دستاورد تعالیم آن حضرت برای بشر امروزی است.

,

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: در روزهای کرونایی شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه به شدت عرصه را بر برخی خانواده ها تنگ کرده است که در این زمان بیش از هر زمان دیگری فرمایشات امام هشتم در موضوع اقتصاد باید در زندگی پیاده شود.

,

وی گفت: خانواده ها باید با مدیریت دخل و خرج بتوانند این دوره را نیز با موفقیت بگذرانند زیرا همانطور که امام رضا(ع) می فرمایند تامین رفاه خانواده و تلاش برای کسب روزی حلال پاداشش نزد خداوند بیش از جهاد در راه خداست.

,

این کارشناس خاطرنشان کرد: کمک کردن به فقرا نیز از ویژگی های شخصیتی امام رضاست لذا کسانی که از توان مالی خوبی برخوردار هستند بخش اندکی از درآمد خود را به فقرا یا خانواده های کم بضاعت اهدا کنند تا روزهای کرونایی را گذرانده و دوباره رونق به کسب و کارها برگردد.

,

حجت الاسلام محمدی در خاتمه عنوان کرد: همانگونه که طرح کمک مومنانه در ماه مبارک رمضان ما را تا مرز شکست کرونا نزدیک کرد زیرا اتحاد و همدلی ما ایرانیان در همه عرصه ها راهگشاست.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه