اخبار داغ

220 ایرانی در کویت زندانی هستند

220 ایرانی در کویت زندانی هستند
غالب زندانیان به اتهام مواد مخدر به حبس محکوم شده اند. تعداد اندکی هم به اتهام قتل و جعل سند/ آمارهای ما نشان می دهد متأسفانه هرسال به طور متوسط 10 نفر ایرانی در کویت دستگیر و زندانی می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،علیرضا عنایتی در گفتگو با عصرایران" تعداد ایرانیان زندانی در کویت را 220 نفر اعلام کرد و گفت: براساس موافقتنامه امضا شده میان ایران و کویت در سال 1383، تمامی ایرانیان زندانی در کویت که درخواست انتقال به ایران بدهند؛ می توانند باقی مانده حبس خود را در کشورشان بگذرانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی افزود: هر زندانی ایرانی در کویت که فرم درخواست انتقال به ایران را امضا کند می تواند از شرایط انتقال به ایران و ادامه تحمل حبس در کشور خود برخوردار شود.
,
 
,
سفیر ایران درباره سن زندانیان و مدت حضور آنها در زندان کویت هم گفت: مدت محکومیت و سن زندانیان متفاوت است. درصد زیادی از این زندانیان متهم به حمل مواد مخدر هستند. حدود یک چهارم از این زندانیان بیشتر از 10 سال است که در حبس به سر می برند.
,
 
,
وی درباره جرم ایرانیان زندانی در کویت افزود: غالب زندانیان به اتهام مواد مخدر به حبس محکوم شده اند. تعداد اندکی هم به اتهام قتل و جعل سند.  برخی از افرادی که هم زندانی هستند قبلاً مقیم کویت بوده اند. آمارهای ما نشان می دهد متأسفانه هرسال به طور متوسط 10 نفر ایرانی در کویت دستگیر و زندانی می شوند. البته بسیاری هم پس از سپری نمودن محکومیت آزاد می شوند.
,
 
,
عنایتی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه چه بخشی از زندانیان ایرانی در کویت می توانند شامل انتقال به ایران شوند توضیح داد: کلیه افرادی که خواستار بازگشت به ایران باشند مشمول اجرای این موافقتنامه خواهند بود. به نظر نمی رسد که مشکل خاصی برای انتقال وجود داشته باشد. مگر این که کسی به هر دلیل ترجیح دهد مدت باقی مانده محکومیت را در کویت بگذراند.
,
 
,
متن کامل گفتگوی عصر ایران با علیرضا عنایتی سفیر ایران در کویت به شرح زیر است:
,
 
,
•    زندانیان ایرانی در کویت چه تعداد هستند؟
,
 
,
 – تعداد کنونی زندانیان ایرانی در زندان مرکزی کویت، بالغ بر 190 نفر و در زندان های عمومی و بازداشتگاه کویت حدود 30 نفر می باشند.
,
 
,
•   لطفا درباره وضعیت زندانیان از جمله سن، مدت زمان حضور در زندان و جرم آنها بفرمایید؟
,
 
,
– مدت محکومیت و سن زندانیان متفاوت است. برخی که مدت بیشتری در زندان مانده اند، سن بیشتری دارند. درصد زیادی از این زندانیان متهم به حمل مواد مخدر هستند. حدود یک چهارم از این زندانیان بیشتر از ده سال است که در حبس به سر می برند. 
,
 
,
غالب زندانیان به اتهام مواد مخدر به حبس محکوم شده اند. تعداد اندکی هم به اتهام قتل و جعل سند. برخی از افرادی که هم زندانی هستند قبلاً مقیم کویت بوده اند. آمارهای ما نشان می دهد متأسفانه هرسال به طور متوسط 10 نفر ایرانی در کویت دستگیر و زندانی می شوند. البته بسیاری هم پس از سپری نمودن محکومیت آزاد می شوند. 
,
 
,
•    چه تلاش هایی برای تایید موافقتنامه انتقال محکومان انجام شده است؟
,
 
,
– این موافقتنامه در سال 1383 از سوی وزرای دادگستری ایران و کویت به امضاء رسید و مراحل قانونی خود را جهت تصویب و اجرایی شدن در دو کشور طی نموده است. این موافقتنامه یک سند جامع همکاری های حقوقی و قضایی است که به موجب آن حقوق اتباع دو کشور در کشور دیگر تأمین می شود. خوشبختانه طرفین طی سالهای اخیر بر لزوم اجرائی شدن این موافقتنامه تأکید نموده اند. این موضوع در نشست های مختلف کنسولی و سیاسی و حتی نشست کمیته عالی مشترک به ریاست وزرای خارجه دو کشور مورد توجه قرار گرفت. 
,
 
,
موضوع انتقال زندانیان به کشور متبوع خود جهت گذراندن مدت باقیمانده محکومیت، یکی از بخشهای مهم این موافقتنامه است. جمهوری اسلامی ایران در کویت بر اجرایی شدن این موافقتنامه تاکید مضاعف دارد.  
,
بر این اساس، سفارت ایران در کویت در جهت اجرای این موافقتنامه گام های ملموسی را برداشته است. مسئولان ذیربط کویتی اعم از وزارت کشور وزارت خارجه کویت هم طی ماه های اخیر همکاری جدی در این خصوص داشته اند. 
,
 
,
220 ایرانی در کویت زندانی هستند/ تلاش برای انتقال زندانیان به کشور
,
 
,
گام نخست، درخواست انتقال است که هم سفارت این درخواست را انجام داده و هم زندانیان فرم مخصوص را جهت انتقال امضاء نموده اند. إن شاء الله این مسیر را ادامه می دهیم.
,
 
,
•  به نظر شما این موافقتنامه چه زمانی امضا و اجرا می شود؟ با چه فاصله ای از امضای موافقتنامه، انتقال زندانیان ایرانی به کشور امکانپذیر است؟
,
 
,
 – همان گونه که اشاره شد این موافقتنامه در سال 1383 از سوی آقای شوشتری وزیر دادگستری وقت جمهوری اسلامی ایران با همتای کویتی خود به امضاء رسید. عنوان کامل این سند "موافقتنامه همکاری های حقوقی و قضائیی در امور مدنی، تجاری، احوال شخصیه وجزائی می باشد.
,
 
,
    این موافقتنامه دارای 63 ماده می باشد و به موضوعاتی مانند معاضدت قضائی ، انتقال محکومین ، اجرای احکام قضائی می پردازد .
,
 
,
•    در صورت عملی شدن موافقتنامه، چه تعداد از زندانیان ایرانی در کویت به کشور برمی گردند؟
,
 
,
 – کلیه افرادی که خواستار بازگشت به ایران باشند مشمول اجرای این موافقتنامه خواهند بود. بنظرم نمی رسد که مشکل خاصی برای انتقال وجود داشته باشد. مگر این که کسی به هر دلیل ترجیح دهد مدت باقی مانده محکومیت را در کویت بگذراند.   موضوع انتقال ، شرایط انتقال و استثنائات وارده به طور مفصل در این موافقتنامه بیان شده است . کلیه زندانیان ایرانی که در زندان های کویت هستند مشمول این موافقتنامه خواهند شد.  
,
 
,
انتهای پیام/گ
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه