اخبار داغ

نائب رئیس انجمن خرمای استان کرمان مطرح کرد؛

وضع قوانین یک شبه؛ تیشه زدن به ریشه صادرات/ مرزهای آبی نجات بخش خرمای دپو شده در سردخانه‌ها

وضع قوانین یک شبه؛ تیشه زدن به ریشه صادرات/ مرزهای آبی نجات بخش خرمای دپو شده در سردخانه‌ها
محمدحسین اکبری یزدی گفت: مسئولان دولتی با اتخاذ قوانین یک شبه و افزایش عوارض صادراتی به بهانه تنظیم بازار، صادرات محصولات مختلف را دچار بحران کرده و عملا این حلقه از اقتصاد را از بین می‌برند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسین اکبری یزدی نائب رئیس انجمن خرمای استان کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان اظهار کرد: در شرایط کنونی بزرگترین مشکل صادرکنندگان بازگشت ارز به کشور است، بانک مرکزی این واقعیت را نمی پذیرد که بازگشت ارز از طریق مسیر بانکی امکان پذیر نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی افزود: بانک مرکزی صادرکنندگان را ملزم کرده تا ارز حاصل از صادرات را به قیمت تعیین شده توسط آن ها به فروش برساند، این تصمیم با واقعیت فاصله دارد چرا که هزینه های صادرکنندگان به ویژه در بخش کشاورزی به قیمت روز پرداخت شده و یارانه ای به آن تعلق نمی گیرد.

,

بازگشت ارز حاصل از صادرات انگیزه صادرکنندگان را از بین برده است

, بازگشت ارز حاصل از صادرات انگیزه صادرکنندگان را از بین برده است, بازگشت ارز حاصل از صادرات انگیزه صادرکنندگان را از بین برده است,

این صادرکننده خرما ابراز کرد: با این شرایط صادرکنندگان توانایی بازگشت ارز به قیمت دولتی را ندارند و همین امر سبب شده تا تولیدکنندگان انگیزه خود برای صادرات را از دست دهند.

,

اکبری یزدی مطرح کرد: بازگشت ارز با نرخ نیمایی عملا سبب متضرر شدن صادرکننده و از دست رفتن موقعیت آن ها در بازارهای بین المللی می شود، همین امر سبب کاهش صادرات شده است.

,

وی ادامه داد: اتخاذ این تصمیم سبب کاهش ۳۰ درصدی صادرات کشور در سال گذشته شده و در نهایت این آسیب متوجه اقتصاد می شود، به عبارت دیگر ارزآوری کاهش یافته و به دنبال آن تراز تجاری منفی می شود.

,

نائب رئیس انجمن خرمای استان کرمان بیان کرد: البته در ارتباط با صادرات خرما و محصولات کشاورزی مشکلات دیگری نیز وجود دارند که قابل حل کردن هستند.

,

صادرات ۹۰ درصد خرمای کرمان پیش از آغاز بحران کرونا

, صادرات ۹۰ درصد خرمای کرمان پیش از آغاز بحران کرونا, صادرات ۹۰ درصد خرمای کرمان پیش از آغاز بحران کرونا,

اکبری یزدی تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل صادرکنندگاان محصولات کشاورزی با مشکلاتی همچون کمبود کامیون یخچال دار، افزایش هزینه حمل بار و مشکلات پرداخت بیمه رو به رو هستند.

,

وی یادآور شد: صادرکنندگان سعی می کنند این مشکلات را خود حل کنند اما بزرگترین مانع آن ها قوانین بانک مرکزی است که سد راه مسیر صادرات شده است.

,

این تولیدکننده خرما در ارتباط با محصول سال ۹۸ خود و میزان فروش آن اذعان کرد: برداشت محصول سال زراعی جاری از یک ماه دیگر آغاز می شود، با وجود شرایط بحران کرونا موفق به فروش ۹۵ درصد از محصول سال گذشته شدیم و تنها ۵ درصد از آن در سردخانه ها مانده است.

,

اکبری یزدی در خصوص آسیب های ناشی از بسته شدن مرزها در اواخر فروردین ها و ماه مبارک رمضان اظهار کرد: صادرات خرما از شهریور ماه سال گذشته آغاز و بیشترین حجم آن در اسفندماه انجام شد.

,

وی تاکید کرد: به عبارت دیگر در روزهای ابتدایی شیوع کرونا ۹۰ درصد صادرات خرما انجام شده بود و تنها ۱۰ درصد از آن باقی مانده بود، کرونا اثر چندانی بر صادرات خرما نداشت.

,

مرزهای آبی نجات بخش خرمای دپو شده در سردخانه ها

, مرزهای آبی نجات بخش خرمای دپو شده در سردخانه ها, مرزهای آبی نجات بخش خرمای دپو شده در سردخانه ها,

نائب رئیس انجمن خرمای استان کرمان افزود: در برهه زمانی نزدیک به ماه مبارک رمضان صادرات خرما تنها به کشورهای همسایه نزدیک انجام می شود، در حالیکه صادرات به کشورهای دور حداقل ۲ ماه قبل از ماه رمضان محموله های آن ها صادر می شود.

,

اکبری یزدی مطرح کرد: در طول مدت شیوع کرونا تنها مرزی که به واسطه آن می توانستیم محصول خود را صادر کنیم، مرز دریایی بود و به واسطه آن توانستیم از حجم محصول انبار شده در سردخانه ها بکاهیم.

,

وی در ارتباط با راهکارهای افزایش صادرات خرما و ارزآوری به کشور اظهار کرد: خرما دارای مزیت نسبی خوبی در مسئله صادرات است و پتانسیل ارزآوری خیلی خوبی را برای کشور دارد.

,

قوانین یک شبه مسئولان دولتی تبری بر پیکره درخت صادرات

, قوانین یک شبه مسئولان دولتی تبری بر پیکره درخت صادرات, قوانین یک شبه مسئولان دولتی تبری بر پیکره درخت صادرات,

این صادرکننده خرما توضیح داد: در صورتی که مسئولان دولتی دیدگاه خود را تغییر دهند، با اتخاذ قوانین یک شبه و افزایش عوارض صادراتی به بهانه تنظیم بازار، سد راه صادرکنندگان نشوند، می توان به آینده این محصول امیدوار بود.

,

اکبری یزدی ابراز کرد: باید توجه داشت که خرما جزء محصولات موجود در سبد مصرفی مردم نیست، در صورت افزایش قیمت به راحتی توسط مصرف کنندگان کنار گذاشته می شود.

,

وی تاکید کرد: در صورتی که به افزایش صادرات خرما توجه شود، می توانیم ارز حاصل از صادرات را به تامین سایر کالاهای اساسی اختصاص داد، لازم است که دولت دیدگاه خود را تغییر دهد.

,

نائب رئیس انجمن خرمای استان کرمان گفت: دولت اجازه دهد صادرکنندگان کار خود را انجام دهند و بهانه تنظیم بازار همه ساله دردسرهای جدیدی برای صادرکنندگان ایجاد می کند.

,

اکبری یزدی ادامه داد: این اقدامات سبب می شود تا محصولات صادراتی ایرانی در لیست سیاه سایر کشورها قرار گیرد، بازاری که از دست برود به راحتی باز نمی گردد.

,

توقف صادرات بیشترین آسیب را به بخش تولید وارد می کند

, توقف صادرات بیشترین آسیب را به بخش تولید وارد می کند, توقف صادرات بیشترین آسیب را به بخش تولید وارد می کند,

وی تصریح کرد: این ضررها همواره متوجه اقتصاد کشور هستند و مسئولان یا از آن ها آگاهی ندارند و یا آن ها را نادیده می گیرند در حالیکه صادرات حلقه اساسی اقتصاد است.

,

این صادرکننده خرما گفت: توقف صادرات سبب توقف تولید داخل می شود، سالیانه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید می شود، از این میزان حدود ۴۰۰ هزار تن مورد نیاز داخل است و مابقی آن باید صادر شود.

,

اکبری یزدی اظهار کرد: در حال حاضر در ۷ استان کشور خرما تولید می شود و برای چندین میلیون نفر اشتغال زایی ایجاد شده، ضربه به این حوزه می تواند آسیب بزرگی به معیشت تعداد زیادی از مردم وارد کند.

,

وی بیان کرد: قیمت پسته تا مرز ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلو رسید، مصرف کنندگان آن را از سبد خود حذف کردند و در صورت ادامه وضعیت خرما هم با این بحران مواجه می شود.

,

نائب رئیس انجمن خرمای استان کرمان افزود: دولت برای اتخاذ قوانین جدید باید انمجن ها و تشکل های بخش خصوصی مشورت کنند و دریافت نظرات آن ها قوانین جدید وضع کنند.

,

راه اندازی دهکده خرما و پایانه صادراتی مسیر صادرات را تسهیل می کند

, راه اندازی دهکده خرما و پایانه صادراتی مسیر صادرات را تسهیل می کند, راه اندازی دهکده خرما و پایانه صادراتی مسیر صادرات را تسهیل می کند,

اکبری یزدی در ارتباط با وضعیت ساخت دهکده خرما عنوان کرد: زمین های این دهکده در حال واگذاری است و تنها مشکل آن زیر ساخت های این مجتمع است که تاکنون تصمیمی برای آن اتخاذ نشده و مشخص نیست چه نهاد و یا ارگانی مسئول آن است.

,

وی بیان کرد: ساخت این دهکده می تواند اثر شگرفی بر صادرات خرما داشته باشد، در صورتی که یک مکان تخصصی برای بسته بندی و صادرات وجود داشته باشد مسلما می تواند روند صادرات را تسهیل بخشد.

,

این صادرکننده خرما گفت: در حال حاضر در زمینه بسته بندی مدرن خرما مرکز تخصصی نداریم، سیاست های این مجموعه باید به سمتی باشد که علاوه بر بسته بندی خرما، با راه اندازی پایانه صادراتی مشکلات کنونی حل شود.

,

اکبری یزدی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فصل برداشت خرما تا یک ماه آینده آغاز می شود به تولیدکنندگان توصیه می شود، موازین بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند تا به صادرات و بازار داخلی صدمه وارد نشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه