اخبار داغ

واکنش هنرمندان به تعرض جنگنده‌های آمریکا به هواپیمای ماهان؛

کینه آمریکایی ها از ملت ایران تمامی ندارد/ تعرض به هواپیمای ایرانی بی جواب نمی‌ماند

کینه آمریکایی ها از ملت ایران تمامی ندارد/ تعرض به هواپیمای ایرانی بی جواب نمی‌ماند
شماری از هنرمندان به رهگیری هواپیمای ماهان توسط آمریکا در آسمان سوریه واکنش نشان دادند؛ برخی خواستار حرکت مقابل به مثل بودند و برخی این حرکت را ماحصل دشمنی دیرینه آمریکایی ها با ملت ایران عنوان کردند.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان که روز پنجشنبه دوم مرداد از ایران به سمت لبنان در حرکت بود، در آسمان سوریه از سوی دو جنگنده آمریکایی تهدید و ناچار به کاهش ناگهانی ارتفاع شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

خلبان هواپیمای مذکور مجبور می‌شود هواپیمای مسافربری را در فرودگاه دمشق سوریه فرود بیاورد و بعد از آرام شدن اوضاع مسیر خود را به سمت فرودگاه بیروت ادامه دهد. در این واقعه امکان به خطر افتادن جان انسان‌های غیر نظامی و بی گناه زیادی وجود داشت بنابراین با توجه به این موضوع عمومی با تعدادی از هنرمندان به مصاحبه پرداختیم.

,

اگر قانون شکنی شده؛ باید شکایت کنیم

, اگر قانون شکنی شده؛ باید شکایت کنیم, اگر قانون شکنی شده؛ باید شکایت کنیم,

, ,

حمید رضا پگاه، بازیگر سینما و تلویزیون در واکنش به این خبر گفت: من به لحاظ قانونی درباره این اتفاق خیلی مطلع نیستم، ولی فکر می کنم باید در هر جایی که قانون شکنی شده، پیگیری بشود. بخش بین‌المللی یا سازمان هوایی که دقیقا نمیدانم اسم ان چه می شود، اما در آنجا از لحاظ قانونی باید پیگیری کنند که همچین اتفاقی دیگر نیفتد. از نظر من ایران باید برای حق خودش، همین اتفاق را از لحاظ قانونی پیگیری کند و در این مورد از سوی هر فردی که این خلاف انجام شده، مجازات قانونی بشود.

, حمید رضا پگاه,

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: من روال این کار و اینکه چطور باید سازمان هواپیمایی جهان برخورد کند، نمی‌دانم ولی ایران باید واکنش نشان بدهد. ما باید بابت حق خودمان پیگیر باشیم، چون فکر می کنم تنها راه همین است که وقتی کار بی قانونی انجام می شود، به شکل قانونی هم پیگیر حق شد.

,

, ,

جعفر دهقان، هنرپیشه سینما و تلویزیون ضمن اشاره به شهادت 290 سرنشین هواپیمای مسافربری 655 ایران ایر توسط نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در 12 تیر 1367، گفت: آمریکایی‌ها برای اولین بار نیست که این کار را انجام می دهند. سال‌های پیش هواپیمای مسافربری ما را که مقصدش دوبی بود، مورد حمله قرار داد که در خلیج فارس افتاد و عده ی زیادی مسافر شهید شدند. به نظرم هدف این کاری که آمریکا برای چندمین بار انجام می‌دهد، این است که ایران تابع حرف‌های آنها باشد.

, جعفر دهقان,

کینه آمریکایی ها تمامی ندارد

, کینه آمریکایی ها تمامی ندارد, کینه آمریکایی ها تمامی ندارد,

دهقان ادامه داد: من خیلی اطلاعات ندارم، زیاد اهل سیاست نیستم اما فکر می‌کنم این یک خصومتی است که آمریکایی‌ها با ایرانی‌ها دارند که روز به روز هم شدیدتر می‌شود. قبلا جنگنده‌هایشان قصد تعرض به هواپیمای مسافربری ما را داشتند و بابت آن به  فرمانده‌شان هم جایزه دادند و تشویق‌شان کردند، بعد از آن هم شهید کردن سپهبد قاسم سلیمانی و امروز هم که جنگنده‌هایشان کنار هواپیمای مسافربری ما قرار گرفت که اگر خلبان ما خبره و حرفه ای نبود معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتاد. من خیلی اطلاع ندارم ولی شاید جنگنده‌هایشان قصد داشتند با قرار گرفتن در پشت هواپیمای مسافربری ما، پدافند هوایی سوریه هواپیمای ما را هدف قرار بدهد و در نتیجه بگویند ایران این همه مدت از سوریه دفاع ‌کرد اما حالا سوریه هواپیمای ایران را نابود کرد.

,

قطعا این عمل بی جواب نمی ماند

, قطعا این عمل بی جواب نمی ماند, قطعا این عمل بی جواب نمی ماند,

وی افزود: من اهل سیاست نیستم و زیاد وارد این بخش نمی شوم اما همینقدر می‌دانم که آمریکا این خصومت و دشمنی را از اول انقلاب تا الان با ما داشته است و فکر نمی‌کنم که این خصومت آخرین بار آنها باشد و هر بار هم دست یک شیطنت تازه می‌زنند. بالاخره، روزهای آخر دوره ترامپ هم هست و او آن نتیجه ای را که می‌خواست، بدست نیاورد و ترامپ نتوانست عکس‌ یادگاری با مسئولین نظامی ایران بگیرد در نتیجه با روش های مختلف به ایران فشار وارد می‌کند. این اتفاق اخیر هم، یک کار غیر انسانی است. آمریکا از کشتن انسان‌ها برای مقاصد شوم خودشان استفاده می‌کند و برای آنها جان انسان‌ها مهم نیست، برایشان اصلا مهم نیست که این هواپیما، مسافربری باشد یا نباشد، جان آدم‌ها در خطر می‌افتد یا نه. به هر حال حس می کنم که اینطور نیست که این عملکرد آنها، بی‌جواب بماند. قطعاً این عمل آنها بی‌جواب نخواهد ماند.

,

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: ایران هم کشوری است که اهل هرج و مرج نیست در نتیجه ما می‌توانیم از لحاظ قانونی پیگیری کنیم، هر چند که سازمان‌های بین‌الملل حق را به آنها می‌دهند اما فقط شکایت می‌کنیم. در نتیجه ما فقط این شکایت را بیان می‌کنیم اما هیچ تنبیه و اقدامی علیه آمریکا صورت نمی‌گیرد. اما با این حساب باید از راه‌های دیپلماتیک و قانونی بازخورد نشان بدهیم که دیگر این اتفاق نیفتد که هر چند می‌دانم امریکا بعد از این باز هم اتفاقات شوم دیگری را رقم می‌زند. ایران این قضیه را هم بی‌پاسخ نخواهد گذاشت، انشالله به همین زودی‌ها خواهیم شنید که این اتفاق جواب نمانده است. زمانی که سردار سلیمانی را شهید کردند، یک هفته هم نکشید که از طرف ما پایگاه‌های آمریکایی مورد اصابت موشک قرار گرفت.  بنابراین حالا هم این اتفاق اخیر، ۱۰۰% بدون جواب نخواهد ماند.

,

, ,

آمریکایی ها متاسفانه دست بردار نیستند

, آمریکایی ها متاسفانه دست بردار نیستند, آمریکایی ها متاسفانه دست بردار نیستند,

در ادامه با محمود پاک نیت، هنرمند عرصه سینما و تلویزیون مصاحبه کردیم. وی با اشاره به خطرناک بودن این عمل آمریکا، گفت: گاهی اتفاقی می‌افتد که دست خود فرد نیست  و گاهی هم از پیش تعیین شده است. در این اتفاق اخیر امریکا می‌دانست که این هواپیما، هواپیمای مسافربری است. کاری که انها انجام دادند، کار بسیار خطرناکی بوده است و شاید به قول شما، تمام مسافرانی که در هواپیما بودند آسیب می‌دیدند و از بین می‌رفتند.

, محمود پاک نیت,

 وی افزود: به هر حال امریکایی‌ها دست از سر ما برنمی‌دارد و متاسفانه دست بردار هم نیستند. نمی دانم که باید با آنها مقابله کرد یا باید سکوت کرد، زیرا اینکه چه روشی را برای این مسئله باید پیش گرفت، دولتمردان بررسی می‌کنند.

,

, ,

پرویز شیخ طادی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و نویسنده در ابتدا نسبت به نظرات غیرتخصصی هنرمندان ایرانی انتقاد کرد و گفت: این سوال نظامی است و وقتی این سوال را از من بپرسید، ما هنرمندان به خود حق می‌دهیم که در هر چیزی دخالت کنیم. من به شما به عنوان خبرنگار، پیشنهاد می‌کنم در مورد هر مسئله‌ای از جمله سیاسی و... از بازیگران سوال نکنید چون عادت می‌کنند که در مورد هر مسئله‌ای موضع بگیرند و در مورد هر چیزی نظر بدهند، چرا که وقتی شما مدام در مورد هر موضوعی از آنها سوال می‌کنید، فکر می‌کنند باید در هر موضوعی اطلاعات داشته باشند و پاسخ بدهند ولی قطعا نمی‌توانند این کار را انجام بدهند چون دسترسی به اطلاعات محرمانه ندارند و نباید هم داشته باشند. ببینید الان بازیگران در مورد هر چیزی نظرات عجیب غریب می دهند. اما به قول شما، موضوعات عمومی را باید عمومی مطرح کنید. در واقع مراقب شکل مطرح کردن این سوالات باشید. در واقع خیلی پیچیده و تخصصی سوال نکنید، مثل همین سوالی که الان از من پرسیدید، به همین صورت ساده از آنها بپرسید ولی از آنها نخواهید که بخواهند نظر تخصصی بدهند، چون دچار توهم می‌شوند.

, پرویز شیخ طادی ,

شیخ طادی در واکنش و پاسخ به اقدام آمریکا نسبت به مردم غیر نظامی و مسافر هواپیمای ماهان بیان کرد: در این مورد اخیر من اگر جای مقامات ایرانی باشم، تلافی می‌کنم ولی قطعا در مورد اینکه چه شیوه تلافی را پیشنهاد و نظر بدهم، نمی‌توانم صحبت کنم. من این را می‌دانم که هر قدمی که به جلو گذاشته شود، قطعا از طرف مقابل هم قدم به جلو گذاشته می‌شود و این جمله در واقع بحث تجربه زندگی است، من اگر جای مقامات بودم، کوچکترین مورد را مقابله به مثل می‌کردم.

,

, ,

پرویز فلاح پور، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ضمن اطلاع کلی از این واقعه اظهار داشت: در این مورد چیزهایی شنیدم اما نه به طور کامل و با جزئیات. به هر حال اگر این طور باشد که این جنگنده ها، هواپیمای مسافربری ایران را به هر دلیل ترسانده باشد و خلبان در پیشرو جنگنده ها قرار گرفته باشد و مسافران ترسیده باشند، کار درستی نیست. به هر حال این اتفاق در هر قسمت از دنیا که رخ بدهد، درست نیست. بر فرض مثال حتی اگر برای مسافربری آمریکا اتفاق می افتاد، باز هم همه ناراحت می شدند چرا که ممکن بود اتفاق بدتری پیش می‌آمد.

, پرویز فلاح پور,

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: من شنیدم که ایران شکایت کرده است. در پاسخ به این حادثه در حد همین شکایت هم کار مفیدی بوده است. چون آگاه شدن کشورهای دیگر هم کفایت می کند اما اگر کار بهتر و بیشتری هم بتوان انجام داد، قطعا مفیدتر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه