اخبار داغ

میرابیان کارشناس مسائل خاورمیانه و سفیر اسبق ایران در کویت:

ائتلاف بین المللی علیه داعش بدون کمک ایران تأثیری ندارد

ائتلاف بین المللی علیه داعش بدون کمک ایران تأثیری ندارد
راه حل منطقی برای مبارزه با داعش، مشارکت جدی همه ی کشورهای منطقه است و محور این کشورها جمهوری اسلامی ایران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز، تحولات ماه های اخیر در عراق، شرایط منظقه غرب آسیا را تحت تأثیر قرار داده است. کشورهای غربی نیز به رهبری آمریکا با تشکیل یک ائتلاف به منظور مقابله با داعش و انجام حملات هوایی به مناطق مختلف عراق و سوریه تلاش می کنند تا با تروریسم تکفیری در منطقه مقابله کنند اما آن چه قابل اهمیت است این که برای مشکلات منطقه ای مشارکت همه کشورهای منطقه دارای اهمیت است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرت های مهم منطقه ای، از اثرگذاری بالایی بر تحولات این منطقه برخورد دار است. حملات و جنایات داعش به استان های کردنشین عراق، روند تحولات را تحت تأثیر خود قرار داده است. در ادامه گفتگویی انجام داده ایم با رضا میرابیان، کارشناس مسائل عراق و سفیر سابق ایران در کویت که به تشریح وضعیت فعلی منطقه غرب آسیا و نقش ایران در آن پرداخته شده است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , صاحب نیوز,

صاحب نیوز- لطفا وضعیت کنونی کردهای کوبانی را تشریح بفرمایید.

, صاحب نیوز- لطفا وضعیت کنونی کردهای کوبانی را تشریح بفرمایید.,

کردهای کوبانی در یک موضع تدافعی در شهر هستندو بر اساس آخرین گزارش ها حدود ۴۰ درصد از شهر در اختیار داعش است. کردها موافقت کردند، که تعدادی از کردهای پیشمرگه عراق از اقلیم کردستان با تجهیزات سبک و نیمه سنگین خودشان حرکت کنند به سمت کوبانی و در آستانه ی این شهر بمانند که بتوانند از شهر دفاع کنند. مقاومت همچنان ادامه دارد و داعش  تا این لحظه نتوانسته به اهداف خود برسد.

,

صاحب نیوز- آیا حملات هوایی ائتلاف بین المللی به داعش تا کنون منفعتی برای کردها داشته است؟

, صاحب نیوز- آیا حملات هوایی ائتلاف بین المللی به داعش تا کنون منفعتی برای کردها داشته است؟,

به استناد گفته ی خود کردها در کوبانی و حتی مقامات عراقی در سرتاسر مناطق جنگی ، بمباران ها تا کنون نقش مؤثری در جلوگیری از پیشروی داعش تا کنون نداشته است و بعضاً هم اشتباهی در ارسال سلاح و مواد غذایی به کردها رخ داده، که به عنوان مثال مواد و سلاح از هواپیما به سمت نیروهای داعش پرتاب شده است. این مسائل قابل توجه است، اینکه چرا باید این اتفاقات بیفتد. اما به طور کلی این حملات تأثیری نداشته است.

,

 صاحب نیوز- مقامات خودگردان کوبانی، چه موضعی در قبال حملات داعش گرفته اند؟

,  صاحب نیوز- مقامات خودگردان کوبانی، چه موضعی در قبال حملات داعش گرفته اند؟,

طبیعی است که مقامات خودگردان کوبانی اعلام کرده اند که بر روی دفاع از شهر پافشاری می کنند و خواستار کمک از کردهای کشورهای منطقه و همچنین خواستار کمک از کشورهای ائتلاف شدند.

,

کرد

, کرد, کرد,

صاحب نیوز- چرا ترکیه از کردها دفاعی نمی کند؟

, صاحب نیوز- چرا ترکیه از کردها دفاعی نمی کند؟,

رئیس جمهور ترکیه یعنی اردوغان و وزیر خارجه آقای اوغلو، صریحاً اعلام کردند که هرگونه کمک به-۹- کردهای کوبانی مشروط بر این است که امنیت در مناطق سوریه برای پرواز هواپیما داشته باشند و یک منطقه ی امن مرزی داشته باشند و طبیعتاً این مسئله نیاز به مصوبه شورای امنیت دارد و شورای امنیت تا کنون نپذیرفته و آمریکایی ها هم موافقت نکردند و بر این تأکید کردند که به جای اینکه کردها به کمک کوبانی بیایند ارتش آزاد سوریه به کمک بیاید. کردهای ترکیه هم طبیعتاً تمایلی به این موضوع ندارند. بنابراین ترک ها به خاطر پیش شرط هایی که نسبت به مسئله ی سوریه دارند حاضر نیستند کمکی به کردهای کوبانی کنند و از طرفی به خاطر اینکه اینها را وابستگان به پ.ک.ک، یعنی حزب کارگران کرد ترکیه می دانند و متهم به تروریست بودنشان می کنند به همین خاطر کمکی از طرف ترکیه به کردها نمی شود.

,

صاحب نیوز- آیا پیشروی عراق در بازپس گیری شهرها مؤثر بوده است و موفق عمل کرده اند؟آیا حملات هوایی ائتلاف نقشی در این آزادسازی ها داشتند؟

, صاحب نیوز- آیا پیشروی عراق در بازپس گیری شهرها مؤثر بوده است و موفق عمل کرده اند؟آیا حملات هوایی ائتلاف نقشی در این آزادسازی ها داشتند؟,

در ارتباط با پیشروی عراق در بازپس گیری شهرها باید گفت، خوشبختانه در عملیات آمرلی و عملیات سحرگاه گذشته در جنوب بغداد و در منطقه جوف الصخر، میشه گفت یکی از بزرگترین عملیات آزادسازی توسط نیروهای مردمی و ارتش عراق  ونیروی هوایی عراق صورت گرفته و به گفته وزیر کشور و نخست وزیر عراق نیروهای ائتلاف هیچ نقشی در این آزادسازی نداشتند و به گفته ی آقای نخست وزیر، آزاد سازی منطقه ی جرف الصخر که دومین عملیات ازادسازی بعد از آمرلی هست، سرآغاز آزادسازی استان الانبار و نینوا صلاح الدین خواهد بود. در رابطه با عملیات اخیر که همان جرف الصخر بوده ، خملات هوایی نیروی هوایی عراق به شدت مؤثر بوده است. اما به گفته ی مقامات امنیتی عراق حملات ائتلاف تأثیری بر جلوگیری از پیشروی عراق نداشته و در برخی موارد خساراتی نیز به بار آورده است، یعنی حملات هوایی ائتلاف به جای آنکه داعش را بمباران کند، نیروهای مردمی را مورد حمله قرار داده است.

,

آمریکا: "اسرائیل" به سوریه حمله کرده است

, آمریکا: "اسرائیل" به سوریه حمله کرده است, آمریکا: "اسرائیل" به سوریه حمله کرده است,

صاحب نیوز- شما فرمودید حملات هوایی ائتلاف تأثیرگذار نبوده است، طبیعتاً دولت های سوریه و عراق باید معترض شوند و خواستار توقف این حملات شوند چرا پس اعتراضی نمی کنند؟

, صاحب نیوز- شما فرمودید حملات هوایی ائتلاف تأثیرگذار نبوده است، طبیعتاً دولت های سوریه و عراق باید معترض شوند و خواستار توقف این حملات شوند چرا پس اعتراضی نمی کنند؟,

بحث توقف یک بحث است و بحث توقف بحثی دیگر است. هم نخست وزیر عراق و گروه های سیاسی عراق بارها اعلام کردند به آمریکایی ها که این بمباران ها هیچ تأثیری نداشته و  یعنی به این معنا که شما اگر می خواهید بمباران کنید بایستی جدی باشید در سیاست های امنیتی و نظامی خودتان. اما این که ممانعت کنند تصمیمی است که دولت ها باید اتخاذ کنند.

,

صاحب نیوز- از نگاه شما، راه حل منطقه ای برای حل بحران به وجود آمده توسط داعش چیست؟

, صاحب نیوز- از نگاه شما، راه حل منطقه ای برای حل بحران به وجود آمده توسط داعش چیست؟,

راه حل منطقی برای مبارزه با داعش،  مشارکت جدی همه ی کشورهای منطقه است و محور این کشورها جمهوری اسلامی ایران است. ائتلافی که بخواهد ایران را به عنوان کشور مهم و قدرتمند منطقه کنار بگذارد، نمی شود به این ائتلاف جدی نگریست و برای مؤثر شدن ائتلاف بایستی همه ی کشورهای منطقه برای حل بحران دخیل شوند و مشخصاً کشور ایران، سوریه و عراق باید نقش فعالی داشته باشند. ایران به عنوان قدرتمندترین کشور منطقه و سوریه و عراق به عنوان دو کشوری که در معرض این مسئله هستند باید در ائتلاف نقش داشته باشند. در غیر اینصورت ائتلاف کنونی نخواهد توانست مشکل داعش را نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت حل نماید.

,

صاحب نیوز- از این که وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید، بسیار سپاسگزارم.

, صاحب نیوز- از این که وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید، بسیار سپاسگزارم.,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه