اخبار داغ

کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با دانا:

آمریکا و کشورهای غربی از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند/ غرب بداند لبنان نه قابل تجزیه است نه قابل تغییر

آمریکا و کشورهای غربی از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند/ غرب بداند لبنان نه قابل تجزیه است نه قابل تغییر
مصیب نعیمی به تحولات اخیر لبنان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بحران اقتصادی در لبنان شدید است و فشار غرب افزایش یافته و آمریکایی‌ها بیشتر سعی می‌کنند از این آب گل آلود ماهی بگیرند، اما آمریکایی‌ها و کشورهای غربی باید بدانند لبنان نه قابل تجزیه است و نه قابل تغییر آنچنانی است.
[

«مصیب نعیمی» کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از فاجعه انفجاری که در بندر بیروت رخ داد و به ویرانی سنگین و تلفات زیادی منجر شد، لبنان در یک بحران سیاسی قرار گرفت احتمال تغییر و تحول در این کشور را افزایش داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 وی به بحران سیاسی لبنان اشاره کرد و افزود: در ماه‌های اخیر برخی از وزرای دولت لبنان استعفا کردند و برخی از نمایندگان پارلمان هم یک دعوای جناحی و حزبی دارند، اما به هر حال اگر لبنان بخواهد در وضعیت کنونی تغییرات کلانی انجام دهد جایگزین خاصی ندارد.

,

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: اگر دولت جدیدی در پی تحولات انتخاب شود، دولت جدید باید از همین پارلمان، همین ریاست جمهوری بر اساس همین قانون اساسی تبعیت کند یا در غیر این صورت دولت فعلی باید به عنوان کارگزار ادامه فعالیت دهد.

,

 

,

لبنان نه قابل تجزیه است و نه قابل تغییر آنچنانی

, لبنان نه قابل تجزیه است و نه قابل تغییر آنچنانی, لبنان نه قابل تجزیه است و نه قابل تغییر آنچنانی,


نعیمی تصریح کرد: خیلی بعید است که لبنان بیش از این بتواند به نقطه نامعلومی برود؛ چرا که لبنان یک همچین وضعیتی را در قرن گذشته از 1975 تا 1990 میلادی تجربه کرده است. این درحالی بود که لبنان حاکمیت را کاملاً از دست داد و هر کدام از احزاب و گروه‌ها بخشی از لبنان در اختیارشان بود اما سرانجام مجبور شدند در کنار هم قرار بگیرند و از یک دولت ولو شراکتی استفاده کنند، الان هم چنین وضعیت بر لبنان حاکم شده است.

,
,

وی در خصوص تحرکات کشورهای غربی و سناریوسازی این کشورها برای تئوریزه کردن اعتراضات مردمی لبنان، ابراز داشت: در حال حاضر بحران اقتصادی در لبنان شدید است و فشار غرب افزایش یافته و آمریکایی‌ها بیشتر سعی می‌کنند از این آب گل آلود ماهی بگیرند، اما آمریکایی‌ها و کشورهای غربی باید بدانند لبنان نه قابل تجزیه است و نه قابل تغییر آنچنانی مگر اینکه دولت طبق همان فرمول نیمه دموکراسی که دارد –که حاکمیت را تعیین می‌کند- عوض شود.

,

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: طبق قانون موجود در لبنان اعضای پارلمان از طریق مردم انتخاب می‌شوند و دولت و ریاست جمهوری از طریق پارلمان، مگر اینکه قانون جدیدی تصویب شود.

,

نعیمی روشن شدن ابعاد انفجار بیروت را در روند آینده لبنان موثر دانست و افزود: تحولات امروز لبنان به تغییر آنچنانی تبدیل نخواهد شد البته نکته مهمی که وجود دارد این است که نتیجه تحقیق در مورد انفجار اخیر بیروت قرار است ظرف امروز و فردا اعلام شود و این می‌تواند در روند آینده تحولات لبنان تاثیر فراوانی داشته باشد.

,

وی در خصوص سناریو سازی غرب در کارزار بحران لبنان گفت: کاملاً مشخص است وقتی لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی می ایستد و نه تنها آن را از توسعه طلبی باز می دارد بلکه از هر گونه تجاوز و تعدی منع و به صورت مرتب آن رژیم را تهدید می‌کند، حامیان این رژیم جعلی یعنی آمریکا و غرب این فشارها را مدت‌ها بر لبنان ایجاد کرده‌‌اند.

,

 

,

عنصر مقاومت به یکی از پایه‌های اصلی اجتماعی لبنان تبدیل شده است

, عنصر مقاومت به یکی از پایه‌های اصلی اجتماعی لبنان تبدیل شده است, عنصر مقاومت به یکی از پایه‌های اصلی اجتماعی لبنان تبدیل شده است,

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: جریان‌های غربی با فشارهای مختلفی در زمینه‌های مختلف اعم از تحریم‌های بانکی، پیشرفت‌های اقتصادی، ضرورت تغییر حاکمیت و همچنین آشوب‌های داخلی عوامل خود را عمدتاً در برابر مقاومت می‌گمارند. اینکه دولت لبنان نباید سلاحی به غیر از سلاح لبنانی داشته باشد و به دولت لبنان اجازه دست داشتن به سلاح سنگین و کارآمد برای مقابله با رژیم صهیونیستی نمی‌دهند، همگی از اقداماتی است که جریان غربی علیه لبنان ترتیب داده است.

,

نعیمی با تاکید بر اینکه دخالت‌های غربی‌ها در امور لبنان آشکار است، گفت: چه ماکرون و چه کشورهای اروپایی پیش از این به صراحت گفته بودند در صورت تغییر و تعدیل سیاسی در لبنان می‌توانند به لبنان کمک کنند.

,

وی در پایان با بیان اینکه عنصر مقاومت به یکی از پایه‌های اصلی اجتماعی لبنان تبدیل شده است، گفت: اگر چه برخی جریان‌های داخلی لبنان متاثر از غرب یک سری جنجال‌های تبلیغاتی علیه حزب الله راه می‌اندازند، اما قاطبه مردم لبنان تحت هیج عنوان این مسائل را نخواهند پذیرفت؛ انتخابات چند دوره گذشته لبنان نیز کاملاً گویای این مهم است و در این رابطه می توان به حمایت همه جانبه از حزب الله، محور مقاومت و حتی محور پایداری 8مارس اشاره کرد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه