اخبار داغ

یکی از فعالان صنعت چاپ در استان یزد:

معضلاتی که فعالان صنعت چاپ با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند/ فضای مجازی کمک‌کار فعالان صنعت چاپ

معضلاتی که فعالان صنعت چاپ با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند/ فضای مجازی کمک‌کار فعالان صنعت چاپ
حجت‌الاسلام فیاضی با اشاره به معضلات صنعت چاپ، گفت: فضای مجازی امروزه کمک‌کار فعالان صنعت چاپ است و در زمینه‌های مختلف اثربخش بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام محمد فیاضی از فعالان صنعت چاپ در استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به اینکه وقتی مسئله نشر مطرح می‌شود سه مسئله را باید در آن دید، گفت: یکی بحث چاپخانه‌ها که ابزارهای انتشارات هستند که با دیدگاه، عقاید، نظرات و پژوهش‌ها مسائل موردنیاز جامعه را توسط آن‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین ابزار و عملاً ناشناخته‌ترین قشر مشاهده کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی دسته دوم را مؤلفین و پدیدآورندگان دانست و اضافه کرد: واسط این دو مجموعه ناشر قرار دارد که پروانه نشر را اخذ و زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که سبب پیوند مؤلفین و چاپخانه‌ها می‌شود.

,

 

,

موقت بودن پروانه‌های نشر یکی از چالش های ناشرین

, موقت بودن پروانه‌های نشر یکی از چالش های ناشرین, موقت بودن پروانه‌های نشر یکی از چالش های ناشرین,

فیاضی موقت بودن پروانه‌های نشر را یکی از چالش‌های فعالان این عرصه اعلام و عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که ناشرین دارند این است که پروانه‌های نشر باید دو یا سه سال یکبار باید تمدید شود و این مسئله باعث قطع شدن ارتباط افراد با ناشرین می‌شود و معضلاتی را برای ناشرین به وجود آورده است.

,

, ,

این فعال صنعت چاپ در استان یزد به مشکلات فعالان این عرصه اشاره و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های چاپ، مواد اولیه چاپ، متخصصین امور چاپ و برخی دیگر از مسائل جز معضلات فعالان عرصه چاپ است.

,

وی بابیان اینکه همه دولت‌ها به دنبال این هستند که فرآیندهای چاپ تسهیل شود ولی به دلایلی بعضاً به‌درستی این کار صورت نگرفته و با مطرح‌شدن برخی از رانت‌ها و ورود برخی اشخاص سبب ایجاد نواقصی می‌شود که مشکلاتی را برای ناشر، چاپخانه و مؤلف ایجاد می‌کند.

,

فیاضی گفت: امیدواریم کسانی که در این مسیر همراهی و همکاری دارند مقداری از موانع را برداشته و به شکلی عمل کنند که کار چاپ تسهیل شود زیرا بسیاری از مجوزها از دو یا سه روز به یک یا دو ماه رسیده است.

,

 

,

در بحث توزیع کتب، مجلات و نرم‌افزارها عملاً توزیع‌کنندگان خوبی نداریم

, در بحث توزیع کتب، مجلات و نرم‌افزارها عملاً توزیع‌کنندگان خوبی نداریم, در بحث توزیع کتب، مجلات و نرم‌افزارها عملاً توزیع‌کنندگان خوبی نداریم,

این فعال صنعت چاپ در استان یزد بابیان اینکه در بحث توزیع کتب، مجلات و نرم‌افزارها عملاً توزیع‌کنندگان خوبی نداریم افزود: در بسیاری از موارد مطرح می‌شود که برخی از ناشران به علت عدم توزیع مناسب کتب، ورشکسته می‌شوند، یا از فعالیت بازمی‌مانند و یا سالیانه بین دو یا سه کتاب بیشتر چاپ نمی‌کنند که این مسئله هم از معضلات فعالان عرصه چاپ است.

,

وی خاطرنشان کرد: درگذشته هر استان اقدام به خرید کتب از ناشرین می‌کرد که کمک بسیار خوبی بود ولی طی سالیان اخیر این مسئله کمرنگ‌تر شده که اگر این مسئله دوباره انجام‌پذیر و حتی 50 یا 100 کتاب خریداری کنند می‌تواند کمک دوباره‌ای به فعالان این عرصه باشد و بدون شک در مسئله کمک به تجهیز کتابخانه‌ها هم نقش مؤثری خواهد داشت.

,

, ,

فیاضی اضافه کرد: در زمانی، بحث نمایشگاه‌های استانی مطرح شد که کمک بسیار خوبی برای ناشرین بود تا در هر استانی بتوانند محصولات خود را معرفی کنند، اگر دستگاه‌های مربوطه بتوانند در خصوص اجرای دوباره نمایشگاه‌های استانی به‌صورت شش ماه و یا یک سال یکبار نقش خود را ایفا کنند، کمک مضاعفی به صنعت چاپ و نشر و کتاب و کتاب‌خوانی خواهد کرد.

,

این فعال صنعت چاپ در استان یزد به اثرات مثبت فضای مجازی برای فعالان این عرصه اشاره و اظهار داشت: فضای مجازی و اینترنت، کتاب‌های دیجیتال مفید است ولی بیشتر اثربخشی آن‌ها در عرصه سرعت به دسترسی بوده اما اگر شخصی به دنبال اثرگذاری و ماندگاری باشد باید مطالعه کند تا در ذهن فرد تثبیت شود.

,

وی با تأکید بر اینکه مستند با مکتوبات است اذعان داشت: شاید در فضای مجازی در خصوص کاهش خریدوفروش کتاب مسائلی مطرح شود ولی واقعیت این مسئله این است که حجم تولید کتاب کم نشده بلکه فضای مجازی و کتابخانه‌های دیجیتال به کمک صنعت چاپ آمده‌اند و مزیت محسوب هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه