اخبار داغ

مسئول تبلیغات لشکر 41 ثارالله در دوران دفاع مقدس مطرح کرد؛

توجه به حوزه فرهنگ، ویژگی بارز حاج قاسم بود/ دیدگاه مکتبی، ضعف تسلیحاتی ایران مقابل عراق را جبران کرد

توجه به حوزه فرهنگ، ویژگی بارز حاج قاسم بود/ دیدگاه مکتبی، ضعف تسلیحاتی ایران مقابل عراق را جبران کرد
مهدی صدفی گفت: در دوران دفاع مقدس ایران از نظر تسلیحات نظامی در مضیقه بودیم و در سطح پایینی قرار داشتیم اما آنچه که باعث می شد که رزمندگان اسلام بر دشمن غلبه کنند، ایمان راسخ و نگاه مکتبی آنان بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی صدفی مسئول تبلیغات لشکر ۴۱ ثارالله در ارتباط با نقش سازمان تبلیغات در دوران دفاع مقدس به خبرنگار راه آرمان گفت: بدون شک یکی از مقاطع حساس و سرنوشت ساز نظام مقدس جمهوری اسلامی دوران دفاع مقدس بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

۸ سال دفاع مقدس با نگاهی اعتقادی و مکتبی شکل گرفت

, ۸ سال دفاع مقدس با نگاهی اعتقادی و مکتبی شکل گرفت, ۸ سال دفاع مقدس با نگاهی اعتقادی و مکتبی شکل گرفت,

وی افزود: دفاع مقدس در ابعاد مختلف دارای ویژگی های خاصی بود، دفاع مقدس همچنان که از نامش پیدا است یک جنگ نظامی معمولی نبود بلکه دفاع ما با نگاهی اعتقادی، مکتبی و دینی همراه بود.

,

دبیر ستاد نماز جمعه کرمان ابراز کرد: بدین معنی که جنگ ما یک جنگ اعتقادی برای دفاع از مکتب، دین و نظام جمهوری اسلامی بود، امروزه بسیاری از موفقیت های ما، اقتدار، سربلندی و عظمت مرهون دوران دفاع مقدس است.

,

صدفی مطرح کرد: ملت ایران تحت رهبری امام خمینی (ره) با وحدت کلمه، دیدگاه اعتقادی، وفاق و همراهی ملی با ایثار و از جان گذشتگی دوران دفاع مقدس را سپری کردند.

,

وی یادآور شد: دفاع مقدس از نظر بعد اجتماعی، نظامی و اعتقادی دارای ابعاد مختلفی بود، حرکت در این دوره از نوع جمعی بود و تنها یک قشر یا جریان خاصی در دوران دفاع مقدس مشارکت نداشتند.

,

مسئول تبلیغات لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس عنوان کرد: یکی از بخش های اثر گذار و موثر در دوران دفاع مقدس حوزه فرهنگ و تبلیغ بود، از جمله وظایف این بخش می توان به تنظیم شعارهای مذهبی، تدوین برنامه های اعتقادی و کلاس های آموزشی اشاره کرد.

,

تقویت بعد فرهنگی لازمه افزایش روحیه رزمندگان در دوران دفاع مقدس

, تقویت بعد فرهنگی لازمه افزایش روحیه رزمندگان در دوران دفاع مقدس, تقویت بعد فرهنگی لازمه افزایش روحیه رزمندگان در دوران دفاع مقدس,

صدفی بیان کرد: تبلیغات نقش بسیار موثری در دفاع مقدس داشت، همانگونه که جسم نیازمند تقویت و پرورش نظامی است، بعد فرهنگی و اعتقادی نیز از جهت تقویت بعد روحی، کمالات اخلاقی، انسانی و کسب روحیه لازم برای دفاع نیاز دارد.

,

وی ادامه داد: تبلیغات جنگ در ۳ مرحله انجام می شد که شامل فعالیت های قبل از عملیات ها، اقدامات حین عملیات ها و فعالیت های پس از عملیات ها بود.

,

دبیر ستاد نماز جمعه کرمان تصریح کرد: فعالیت های قبل از آغاز عملیات ها شامل آماده سازی نیروها از جهت تقویت بعد ایمانی و روحی رزمندگان بود و برای این کار از ابزارهایی همچون تنظیم شعارهای مذهبی، بزرگداشت مراسم و مناسبت ها، برگزاری مجالس ادعیه، نمازهای جماعت و تشکیل کلاس های اخلاقی و عقیدتی استفاده می شد.

,

صدفی تاکید کرد: استفاده از ابزار هنر قبل از آغاز عملیات ها بسیار موثر بود، یکی از این فعالیت ها برگزاری تبلیغات محیطی بود که در اردوگاه ها، قرارگاه ها و مناطق عملیاتی به ویژه خطوط مقدم انجام می شد.

,

وی افزود: فضاسازی تبلیغی با بهره گیری از آیات، احادیث، روایات و مطالب موثر در تقویت روحیه رزمندگان نقش موثری داشت  و همواره توسط واحد تبلیغات و انتشارات لشکر ۴۱ ثارالله انجام می شد.

,

مبلغین و روحانیت شاه کلید تقویت بعد روحی و اعتقادی رزمندگان

, مبلغین و روحانیت شاه کلید تقویت بعد روحی و اعتقادی رزمندگان, مبلغین و روحانیت شاه کلید تقویت بعد روحی و اعتقادی رزمندگان,

مسئول تبلیغات لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس اذعان کرد: گاهی بین عملیات ها مدت زمانی چند ماهه وجود داشت و در این مدت رزمندگان اوقات فراغت بیشتری داشتند، از این رو یکی از برنامه های واحد تبلیغات مدیریت اوقات فراغت رزمندگان بود.

,

صدفی مطرح کرد: در این زمان تنها حملات پدافندی در خطوط مققدم انجام می شد و معمولا نیروها به مرخصی رفته و یا آموزش های لازم در زمینه های مختلف را کسب می کردند.

,

وی یادآور شد: بخش تبلیغات لشکرها وظایفی را در این زمان بر عهده داشت، بهره گیری از مداحان و ذاکران اهل بیت یکی از راهکارهای موثر روحیه بخشی قبل از آغاز عملیات ها بود.

,

دبیر ستاد نماز جمعه کرمان اظهار کرد: مبلغین و روحانیت در این ایام نقش بسزایی را ایفا می کردند و نیروها را از نظر بعد روحی، اعتقادی و ایمانی برای انجام عملیات آماده می کردند.

,

صدفی خاطرنشان کرد: آماده سازی بسته های فرهنگی، تبلیغی همچون توزیع دفتر خاطرات، قرآن و مفاتیح یکی از اقدامات حوزه تبلیغات لشکر بود که در اختیار رزمندگان قرار می گرفت.

,

وی ادامه داد: برگزاری فعالیت های سمعی و بصری همچون نمایش فیلم، مستند و پخش ویدئوهای آموزشی در آموزش رزمندگان نقش بسیار مهمی داشت.

,

ایمان راسخ و دیدگاه مکتبی، ضعف تسلیحاتی ایران مقابل عراق را جبران کرد

, ایمان راسخ و دیدگاه مکتبی، ضعف تسلیحاتی ایران مقابل عراق را جبران کرد, ایمان راسخ و دیدگاه مکتبی، ضعف تسلیحاتی ایران مقابل عراق را جبران کرد,

مسئول تبلیغات لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس بیان کرد: در زمان برگزاری عملیات ها تبلیغات نقش مهمی بر عهده داشت، نیروهای تبلیغاتی مستقر در یگان های رزم در این زمان نقش تبلیغی – رزمی را برعهده داشتند، بدین معنی که علاه بر انجام فعالیت های تبلیغاتی با سلاح نظامی در مقابل دشمن دون ایستادگی می کردند.

,

صدفی ابراز کرد: در دوران دفاع مقدس ایران از نظر تسلیحات نظامی در مضیقه بودیم و در سطح پایینی قرار داشتیم اما آنچه که باعث می شد که رزمندگان اسلام بر دشمن غلبه کنند، ایمان راسخ و نگاه مکتبی آنان بود.

,

وی افزود: به روایتی ۴۵ کشور و به روایت دیگر ۶۰ کشور در جنگ تحمیلی علیه ایران با کشور عراق هم پیمان شدند، در حالیکه رزمندگان ما پیش افتاده ترین سلاح های نظامی را هم در اختیار نداشتند.

,

دبیر ستاد نماز جمعه کرمان تشریح کرد: حضور رزمندگان در جبهه های حق علیه باطل جنبه مادی نداشت و همه علت حضور خود را دفاع از دین و مکتب عنوان کرده و همان گونه که حضرت سیدالشهدا (ع) برای زنده ماندن دین جان خود را فدا کردند، جان خود را در راه حفظ دین و سیره اهل بیت (ع) فدا کنند.

,

صدفی گفت: فرماندهی، روحانیون مستقر در جبهه ها، نیروهای فکری و تبیینی، فرماندهان ارشد لشکر همچون سردار شهید سلیمانی به واسطه هم اندیشی با یک دیگر اتاق فکری راه اندازی کرده و طراحی، برنامه ریزی، تصمیم گیری، تصمیم سازی و اجرا را بر عهده داشتند.

,

تاکتیک عملیات روانی تخریب گر روحیه دشمنان در عملیات های مختلف بود

, تاکتیک عملیات روانی تخریب گر روحیه دشمنان در عملیات های مختلف بود, تاکتیک عملیات روانی تخریب گر روحیه دشمنان در عملیات های مختلف بود,

وی یادآور شد: در بحبوحه جنگ حوزه تبلیغات لشکر ۴۱ ثارالله فعالیت های عملیات روانی را برنامه ریزی و اجرا می کرد، ۲ ماموریت تقویت روحیه رزمندگان در مواجه با اسارت و شهادت هم رزمان، تخریب و تضعیف دشمن از محورهای عملیات روانی در هنگام اجرای عملیات ها بود.

,

مسئول تبلیغات لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: خبرنگاران اعزامی از استان ها هم در حوزه تبلیغات لشکر قرار داشتند و خبرهای مربوط به جبهه های جنگ را مخابره می کردند.

,

صدفی متذکر شد: برگزاری مراسم برای شهدا در حین عملیات ها یکی دیگر از اقدامات موثری بود که واحد تبلیغات در ایام عملیات انجام می داد، در عین حال متونی بر گرفته از آیات و روایات تحت عنوان رجزخوانی بیان می شد.

,

وی ادامه داد: پس از پایان عملیات ها واحد تبلیغات و انتشارات لشکر ضمن تقویت روحیه رزمندگان پس از عملیات هایی که برخی از آن ها شکست می خورد، به رزمندگان می گفتند شما مامور به انجام وظیفه هستید نه نتیجه.

,

دبیر ستاد نماز جمعه کرمان در ارتباط با فرماندهی سردار سلیمانی در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: شهید سلیمانی یک انسان تک بعدی نبود، بلکه دارای ابعاد و شاخصه های بسیار مهم و ارزشمندی بود.

,

عمده فعالیت های فرهنگی دوران دفاع مقدس مرهون تدابیر حاج قاسم بود

, عمده فعالیت های فرهنگی دوران دفاع مقدس مرهون تدابیر حاج قاسم بود, عمده فعالیت های فرهنگی دوران دفاع مقدس مرهون تدابیر حاج قاسم بود,

صدفی ابراز کرد: حاج قاسم در بسیاری از زمینه ها دارای فکر، اندیشه، ایده و برنامه بود، ایشان تنها یک فرمانده نظامی نبود، بلکه توجه ویژه ای به بعد فرهنگی، تبلیغی، اعتقادی و دینی رزمندگان داشت.

,

وی افزود: بخش عمده ای از فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در دوران دفاع مقدس مرهون ایده ها و اندیشه های سردار سلیمانی بود، مصداق بارز نگاه فرهنگ حاج قاسم تنظیم شعارهای مذهبی است.

,

مسئول تبلیغات لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس عنوان کرد: یکی از ایده های سردار سلیمانی در ایام ماه محرم این بود که جبهه باید به حسینیه تبدیل شود، هم از نظر سیاه پوش شدن فضای عمومی جبهه و هم از نظر برنامه ریزی مراسم عزاداری سالار شهیدان اهمیت داشت.

,

صدفی گفت: مهم ترین سازه ای که در مکان لشکر بنا می شد و سردار سلیمانی تاکید بسیاری بر راه اندازی آن داشت، احداث نمازخانه بود که در واقع سنگر فرهنگی جبهه محسوب می شد.

,

وی یادآور شد: مهم ترین نکته در ارتباط با ویژگی های شهید سلیمانی، پیشگامی این شهید بزرگوار در امور عبادی و معنوی بود، حاج قاسم با عمل خویش مردم را به سوی خدا دعوت می کرد.

,

دبیر ستاد نماز جمعه کرمان بیان کرد: سردار سلیمانی همواره نقش حمایتی از فعالیت های فرهنگی و تبلیغی جنگ داشت و در ایام محرم با تمام توان از فعالیت های مرتبط با این ماه از نظر حضوری و مادی حمایت می کرد.

,

ارتباط عمیق قلبی حاج قاسم با اهل بیت (ع) به تقویت روحیه رزمندگان کمک می کرد

, ارتباط عمیق قلبی حاج قاسم با اهل بیت (ع) به تقویت روحیه رزمندگان کمک می کرد, ارتباط عمیق قلبی حاج قاسم با اهل بیت (ع) به تقویت روحیه رزمندگان کمک می کرد,

صدفی توضیح داد: حاج قاسم ارتباط قلبی عمیقی با اهل بیت (ع) داشتند و همین امر به تقویت روحیه رزمندگان کمک شایانی می کرد، پیش از عملیات والفجر ۸ در دی ماه سال ۶۴ که رزمندگان در حال آماده سازی برای اجرا عملیات بودند، سردار سلیمانی در قرارگاه تاکتیکی در یکی از روستاهای اطراف آبادان با راه اندازی نمازخانه ای کوچک مراسم روضه خوانی برای حضرت زهرا (س) راه اندازی کردند.

,

وی ادامه داد: در این مراسم حاج قاسم نوحه خوانی و عزاداری کرد و یک مجلس ۲۵ نفره چنان با شکوه برگزار شد که گویی حداقل در این مراسم هزار نفر شرکت کرده اند.

,

مسئول تبلیغات لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس مطرح کرد: در مباحث فرهنگی حاج قاسم اطلاعات عمومی بسیار بالایی داشت و اشرافیت کامل بر تاریخ اسلام و جنگ های صدر اسلام داشت و زمانی که می خواست از سختی های جنگ سخن بگوید، مصادیقی از نبردهای پیامبر اکرم (ص) و امیرالمونین علی (ع) بیان می کرد.

,

صدفی اظهار کرد: پیشگامی استان کرمان در جمع آوری خاطرات جنگ و دوران دفاع مقدس به خوبی نشانگر نقش حاج قاسم در بعد فرهنگی جنگ ۸ ساله ایران بود و تاکید فراوانی بر جمع آوری مستندات جنگ داشت.

,

توجه ویژه سردار دلها به خاطرات دوران مقدس سبب راه اندازی اولین موزه جنگ در کرمان شد

, توجه ویژه سردار دلها به خاطرات دوران مقدس سبب راه اندازی اولین موزه جنگ در کرمان شد, توجه ویژه سردار دلها به خاطرات دوران مقدس سبب راه اندازی اولین موزه جنگ در کرمان شد,

وی افزود: این تاکید سبب راه اندازی مرکزی به نام جمع آوری خاطرات رزمندگان استان کرمان شد، قبل از اینکه مراکز بنیاد شهید و حفظ آثار رزمندگان راه اندازی شود، این اهتمام سبب راه اندازی اولین موزه دفاع مقدس کشور در کرمان شد.

,

دبیر ستاد نماز جمعه کرمان گفت: در دوران دفاع مقدس فعالیت های فرهنگی و تبلیغی که انجام می شدف در واقع جلوتر از زمان حال بود، به دلیل دید وسیع و عمیقی که سردار سلیمانی داشت استان کرمان در این زمینه پیشگام بود.

,

صدفی تاکید کرد: راه اندازی ستاد اعزام مبلغین مبارز، ذاکران و ادعیه خوانان سبب شده بود تا این افراد از سراسر استان شناسایی شده و در بازه های زمانی متفاوت به جبهه ها اعزام می شدند و اشعار حماسی می خواندند.

,

مسئول تبلیغات لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس اذعان کرد: مقتل و روضه هایی که برای ائمه اطهار (ع) خوانده می شد، غالبا از کتاب منتهی الآمال بود، در آن زمان کتاب های مقتل به گستردگی امروز نبود.

,

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری بارها در فرمودند جنگ تحمیلی یک گنج است، آیا ما می توانیم آن را استخراج کنیم.

,

صدفی در ارتباط با اولین دیدار خود با سردار دلها گفت: اولین دیدار من با حاج قاسم بعد از عملیات رمضان در سال ۶۱ در اردوگاهی در منطقه پاسگاه زید بود، به مناسبت ماه محرم مجلس عزایی برپا شد و بنده در آن مراسم مداح بودم.

,

دبیر ستاد نماز جمعه کرمان در خاتمه بیان کرد: بعد از پایان مراسم حاج قاسم مرا صدا کرد، خدمت این شهید بزرگوار رسیدم و از مداحی من خیلی تعریف کردند، این دیدار و آشنایی تا قبل از شهادت این شهید گرانقدر ادامه داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه