اخبار داغ

گپی با دریادار سیاری در خاطرات دفاع‌مقدس

هرکجا نیاز بود هواناوهای ما حضور داشتند/ وقتی که بنی‌صدر در خواب بود...

امیردیاردار سیاری از خاطرات دوران دفاع مقدس می‌گوید که تیمساز‌ ظهیرنژاد در باشگاه ‌افسران منتظر ما بودند. بنی‌صدر روی صندلی نشسته، به خواب رفته‌ بود. تیمسار دستور داد به سمت کرخه حرکت و از فرودگاه اضطراری دزفول دفاع کنیم. بنی‌صدر همچنان درخواب بود که دستور را گرفتیم و عازم شدیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیر دریادار حبیب‌اله سیاری با حضور در برنامه "گفتگوی سیاسی" که بمناسبت هفته دفاع‌مقدس از محل دفتر معاونت هماهنگ کنندگی ارتش روانه آنتن رادیو گفت‌وگو شد، ضمن بیان خاطراتی از دوران آغازین جنگ اظهار کرد: آن زمان پایگاهی دریایی در خرمشهر داشتیم و [به محض مشاهده برخی تحرکات در غرب و جنوب غرب کشور از سوی ارتش حزب بعث] از آنجا به تهران احضار شدیم. شبانه به منجیل رفتیم و تجهیزات گرفته و به تهران آمدیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: سی و یکم شهریور بود. در مهرآباد هواپیماهای 330 منتظر ما بودند. در حال پرواز بودیم که فرودگاه را بمباران کردند و تازه فهمیدیم چه اتفاقی افتاده است. هواپیمای ما آسیب دیده بود. سوار هواپیمایی دیگر شدیم و در بندرعباس فرود آمدیم. ارتش بعث اعلام کرده بود قصد تصرف جزایر را دارد و به سرعت باید در جزایر مستقر می شدیم.

دریادار سیاری افزود: حدود 100 نفر تکاور بودیم که صبح روز بعد با بالگرد و هواپیماهایی کوچک عازم شناسایی شدیم. در زمان بازگشت مجدد ما را به نقطه ای دیگر گسیل دادند و باز هم نمی دانستیم مقصد کجاست! با دو فروند 330 شبانه حرکت کردیم و ساعت 1 بامداد در نقطه ای نشستیم. وضعیت قرمز بود و به سرعت باید هواپیما را تخلیه می کردیم. به دزفول رسیده بودیم. در مسجد شهرک پایگاه هوایی خوابیدیم و بلافاصله بعد از نماز صبح، توسط فرمانده گروهان (ناخداصالحی) احضار شدیم.

دریادارسیاری ادامه داد: در باشگاه افسران تیمساز ظهیرنژاد منتظر ما بودند. در اتاق قدم می زند و بنی صدر هم گوشه ای روی صندلی نشسته و به خواب رفته بود. تیمسار با ما صحبت کرد و دستور آماده باش داد. باید به پل نادری به سمت کرخه می رفتیم. اگر دشمن از آن منطقه می گذشت، فرودگاه اضطراری دزفول تصرف می شد و تصرف این شهر نیز آسان می نمود. دستور را گرفتیم و عازم شدیم. بنی صدر همچنان خواب بود.

معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: آب رودخانه دزفول را زیاد کرده بودند تا عراق توان عبور نداشته باشد. از طرفی هیچ تجهیزاتی در اختیار ما نبود. با کمک محلی ها و متخصصان ارتش با تویوپ و تخته چوب کرجی –قایق های کوچک- ساختیم. از این سوی رودخانه که سوار می شدیم، 500 متر پایین تر به آن طرف رودخانه می رسیدیم چون آب ما را با خود می برد. شب ها برای شناسایی می رفتیم و قبل از اذان صبح برمی گشتیم. کار هر شبمان همین بود. نیروی هوایی گراها را می گرفت و عراقی ها را بمباران می کرد.

*حضور بنی‌صدر مانعی بزرگ پیش روی نیروهای مسلح

, *حضور بنی‌صدر مانعی بزرگ پیش روی نیروهای مسلح,

دریادارسیاری در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو وظیفه تکاوران دریایی را، رزم در زمین، هوا و آب عنوان کرد و گفت: در شمال خلیج فارس عملیات های متعددی انجام دادیم و هرکجا نیاز بود (از جمله جزایر مجنون) هواناوهای ما حضور داشتند. همچنین قایق های نیروی دریایی برای عبور از کارون (عملیت الی بیت المقدس) حرکت داده شدند و در عملیات شکست حصر آبادان حضوری فعال داشتیم.

وی خود را بعنوان تنها فردی معرفی کرد که از آن دوران و از میان تکاوران دریایی همچنان در حال خدمت است و ادامه داد: تصور نمی کردیم جنگ 8 سال به طول انجامد. دشمن جاده ماهشهر به آبادان را هم قطع کرده بود. با تلاش فراوان جاده را از تیررس مستقیم دشمن آزاد کردیم. همان زمان دبیرکل سازمان‌ملل برای مذاکره به ایران آمد. آن روزها که افسری جوان بودم، در دلم می گفتم ای کاش جنگ تمام نشود تا تجربه ای بیشتر فرا بگیریم. تصور داشتیم جنگ ظرف چند روز آینده خاتمه می یابد ولی فکر نمی کردیم 8 سال درگیر جنگ باشیم.

دریادارسیاری با اشاره به ایستادگی حضرت امام(ره) که بدنبال نپذیرفتن مذاکره، تاکید کردند "اگر جنگ 20سال هم طول بکشد، ما ایستاده ایم"، ادامه داد: حضور بنی‌صدر برای نیروهای مسلح آسیب رسان بود. هیچکس او را قبول نداشت و هرچه توفیق در ابتدای جنگ بدست آوردیم، درپی فرمان امام(ره) بود.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به مقطع زمانی که نیروی دریایی آگاهانه شناورهای خود را از خرمشهر تخلیه کرد و در شمال خلیج فارس –منطقه رزم این نیرو- گسترش داده و آماده دفاع شد، اظهار کرد: نیروی دریایی با صدور یک اعلامیه بین المللی، خلیج فارس را به دو نیم تقسیم بندی و نیم شمالی را منطقه جنگی دانست و تاکیدکرد هرکس بدون اجازه وارد این منطقه شود، منهدم خواهد شد و با این اقدام، اقتدار نظام را به نمایش گذاشت و در نتیجه عراق را در محاصره دریایی قرار داد و در 7 آذر 59 عملیات مروارید را خاتمه داد.

دریادارسیاری با اشاره به تجهیز همه جانبه عراقی ها از سوی غرب و شرق و فروش انواع سلاح های موشکی و پروازی و منهدم کننده به صدام، گفت: این ها فقط می خواستند خطوط مواصلاتی و صادرات ایران را قطع کنند که اگر این اتفاق می افتاد، کشور ورشکست می شد و چون کسی به ما کمک نمی کرد، توانِ جواب دادنِ نیازمندی های جنگ و کشور را نداشتیم. لذا در طول 8 سال جنگ تحمیلی، عراق بالغ بر 2000 بار به جزیره خارک حمله کرد ولی نیروی دریایی با پدافند هوایی اجازه نداد حتی یک روز صادرات نفت قطع شود و یا اینکه کشتی های ما را بزنند.

*نیروی دریایی اقتصاد کشور را حفظ کرد

, *نیروی دریایی اقتصاد کشور را حفظ کرد,

وی با اشاره به بیش از 1000 موشک گران قیمتی که عراقی ها برای ممانعت از صادرات نفتی ایران استفاده کردند، گفت: قیمت این ها شوخی نیست ولی تنها 200 عدد از این موشک ها اصابت کرد. حال آنکه ما در این 8 سال 10هزار کشتی را از جزیره خارک تا بندر امام(ره) اسکورت کردیم و از میان این 200 کشتیِ مورد اصابت، 180 کشتی را نجات دادیم و فقط 20 فروند کشتی تلفات داشتیم. این روند در جنگ های دنیا نمونه و این موفقیت بسیار مهم است.

دریادارسیاری با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب که فرموده بودند "نیروی دریایی در عملیات ها اقتصاد کشور را سالم نگه داشته است" و حتی امروز هم در خلیج "عدن" چنین رویکردی از سوی نیروی ارتش جمهوری اسلامی حکم فرماست، افزود: نیروی دریایی ابعاد مختلف دارد و فقط مسئولیت نظامی ندارد؛ بلکه همزمان با عملیات های نظامی، بُعد اقتصادی کشور را حفظ می کند. همچنین نیروی دریایی از زمان پایان دفاع در برابر عراق تا همین امروز، اجازه نداد کسی در آب های ساحلی و منطقه نظارت ما وارد شود.

معاون هماهنگ کننده ارتش در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، با اشاره به تجهیزات تماما غربی نیروی دریایی در ابتدای جنگ و استفاده همه جانبه از این تجهیزات، در عین حال گفت: ما از ابتدای انقلاب تحریم بودیم و هیچ قطعه ای بدستمان نمی رسید اما چطور وسایل و تجهیزات خود را حفظ کردیم؟ اگر بچه های متخصص این نیرو و همرزمانشان پای کار نبودند، توان بهره برداری از این تجهیزات را نداشتیم.

دریادارسیاری خاطرنشان کرد: مستشاران غربی تصور می کردند با ترک کشورمان، ما دیگر قادر به بهره گیری از ناوهای موشک انداز نخواهیم بود ولی معجزه ی انقلاب همه را پای کار آورد و در نتیجه موفق شدیم. در طول زمان جنگ به قطعه و تعمیرات و نگهداری نیاز داشتیم. از طرفی با کمبود تخصص و آموزش روبرو بودیم ولی به واقع آهن آب دیده شده بودیم و مشکلات را پشت سر گذاشتیم. تا بعد از جنگ که کم کم به حوزه نوسازی تجهیزات رزمی ورود یافتیم.

وی به بیان خاطره ای از دورانی که فرمانده خطه شمال بود و ایران به دعوت از همسایه شمالی می بایست در رزمایشی دریایی شرکت می کرد اشاره کرد و گفت: ما یک کشتی بنام "شهسوار" داشتیم. کشتی تفریحی زمان طاغوت بود که ما آن را با تجهیز به سلاح، به "ناو حمزه" تبدیل کردیم. خطاب به فرمانده کل قوا عرض کردیم امکانات حضور در رزمایش های مشترک را نداریم. ایشان فرمودند این ها قصد تحقیر شما را دارند. بروید از جنوب شناور بیاورید و در رزمایش شرکت کنید. اما تحقیر نشوید.

*تذکر رهبری مبنای یک حرکت عظیم جهادی شد

, *تذکر رهبری مبنای یک حرکت عظیم جهادی شد,

دریادارسیاری در ادامه به مسیرهای انتقال شناورها از "کانال ولگا-دن" که روس ها از آن ممانعت کردند و نیز ناتوانی در سوار کردن آن ها روی تریلی و حرکت دادن به سمت شمال کشور سخن گفت و افزود: در نهایت آقا فرمودند این شناورها را تکه تکه کنید و با خود به شمال کشور بیاورید. در رزمایش شرکت کنید اما تحقیر نشوید. باز هم ضمن بررسی، کار ناشدنی بود. آقا در نهایت فرمودند غیرت دارید، همت خود را به کار بگیرید و بسازید و سال های بعد شرکت کنید. همین یک جمله مبنای یک حرکت عظیم جهادی بود.

وی یادآورشد: حضرت آقا سال 78 این جمله را فرمودند و سال 82 اولین ناو موشک انداز خود را بنام پیکان در دانشگاه نوشهر در دریای مازندران با حضور رهبری به نیروی دریایی الحاق کردیم. شهید سلیمانی آن زمان در روابط عمومی ما بودند. ایشان شاعر بود و گفت این عبارت را روی بدنه ناو بنویسید "پیام دلیران به دشمن برید/ که پیکان دیگر بیامد پدید". این ناو موشک انداز آن زمان از نظر فناوری حرف اول را در جهان می زد.

دریادارسیاری از الحاق دومین ناو (بنام جوشن در سال 85) و سومین ناو (بنام درفش)، چهارمین ناو الوند (سال 91) و... سخن گفت که امروز در خط تولید قرار دارند و افزود: در 30/11/88 ناگاه ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (جماران) الحاق یافت. ما که در زمان جنگ فاقد زیر دریایی بودیم، امروز زیر دریایی کلاس غدیر را ساخته ایم که حرف اول منطقه را می زند.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به غیرت و شرف ایرانی گفت: این بچه ها در دفاع مقدس خون دادند؛ اما شرف و ناموس و مملکت و انقلاب را حفظ کردند. امروز هم جوانان مردم و دانشمندان ما پای کارند و هر آنچه را تصور کنید در این مملکت قابل انجام است؛ فقط باید اراده کنیم... امروز همه متخصصان در داخل آموزش می بینند و هیچ چیز کمتر از خارجی ها ندارند.

دریادارسیاری همچنین درباره قابی که پیش روی خود در دفتر کارش نصب کرده است که عبارت "اگر صلح میخواهی؛ آماده جنگ باش" روی آن نگاشته شده، گفت: اگر دشمن قصد تعرض داشته باشد و بداند ضرر آن بیشتر از سود آنست، هیچگاه چنین کاری را مرتکب نمی شود و ما نام بازدارندگی را بر آن می نهیم. عراق به همین دلیل به ایران حمله کرد چون تصور داشت بعد از انقلاب هیچگونه آمادگی نداریم که اگر چنین تصوری نداشت، هیچگاه این غلطی را مرتکب نمی شد.

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!