اخبار داغ

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

فرهنگ‌ یک امر تدریجی است/ لزوم تغییر نگاه دولتمردان و مسئولان به عرصه فرهنگ

فرهنگ‌ یک امر تدریجی است/ لزوم تغییر نگاه دولتمردان و مسئولان به عرصه فرهنگ
منتظری با تاکید بر اینکه فرهنگ یک امر تدریجی است، گفت: ما نیاز به یک بازنگری در حوزه فرهنگ داریم و اولین اقدام این است که باید نوع نگاه متولیان، دولتمردان و مسئولان به عرصه فرهنگ تغییر پیدا کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا منتظری در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: فرهنگ به عنوان مهمترین عامل توسعه و تحول هر جامعه ای محسوب می شود، چون فرهنگ با حوزه اندیشه ها ارتباط دارد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: زمانی که اندیشه ها ارتقاء پیدا کند جامعه به توانایی، رشد وبالندگی می رسد.وقتی می گوییم فرهنگ "فر" به معنی شکوه "هنگ" به معنی بالا، رشد و بالندگی است پس هر گاه سخن از فرهنگ است، سخن از رشد، پیشرفت و کمال است البته اگر سرچشمه فرهنگ زلال باشد این رشد اتفاق می افتد و گرنه اگر فرهنگ سرچشمه وخاستگاه اش خدایی نکرده آلوده باشد می تواند اسباب سقوط جامعه شود.

وی بیان کرد: بر اساس فرهنگ انقلاب اسلامی که با الهام از اندیشه امام و مقام معظم رهبری است، فرهنگ مبداء همه ی خوشبختی هاست، اگر سرچشمه آن پاک باشد زیر بنای تمام تحولات را باید فرهنگ قلمداد کرد ولی در مقام عمل آنچه که ما شاهد هستیم به عرصه فرهنگ به اندازه نظر توجه نمی شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: وقتی ما منابع و اعتبارات  فرهنگی را نگاه می کنیم سازمان ها ودستگاه هایی که مسئولیت فرهنگی دارند، منابع و اعتباراتشان با مأموریتشان خیلی انطباق ندارد، این سبب می شود که حوزه فرهنگ از یک مظلومیتی به جهت امکانات برخوردار باشد.

وی تصریح کرد: ما وقتی سخن از اهمیت است از فرهنگ سخن می گوییم، ولی وقتی به مقام عمل که می رسیم به اندازه اهمیت نظری در عمل به حوزه فرهنگ توجهی نداریم، من تا آنجایی که یادم هست حضرت امام و مقام معظم رهبری کارنامه فرهنگی دولت ها خیلی به حد انتظارشان نبوده است.

وی بیان کرد: مجموعه اینها نشان می دهد ما نیاز به یک بازنگری در حوزه فرهنگ داریم و  اولین اقدام این است که باید نوع نگاه متولیان، دولتمردان و مسئولان به عرصه فرهنگ تغییر پیدا کند.

منتظری گفت: ما باید فرهنگ را به عنوان یک عنصر تحول آفرین باور داشته باشیم و نه فقط در مقام نظر، و الزامات استفاده از ظرفیت های فرهنگی‌ را هم فراهم کنیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی افزود: الان منابع را نگاه کنید یک جایی  پروژه عمرانی است، پروژه های عمرانی، کالبدی و فیزیکی رشدش محسوس و قابل احصا و کمیّت پذیر است اما حوزه فرهنگ خیلی کمیت پذیر نیست.

وی گفت: ما نمی توانیم بگوییم اگر یک حرکت فرهنگی انجام شد، اثراتش را سریع اندازه گیری کنیم، فرهنگ یک امر تدریجی است، تدریجی شکل می گیرد، تدریجی متحول می شود و تدریجی هم تغییر پیدا می کند

وی تصریح کرد: گاهی مواقع برخی از برنامه ریزان تا سخن از حمایت در عرصه فرهنگ می شود می گویند خروجی تان کجاست و این را به کار می برند؛ درست است، به هر جهت تلاش فرهنگی، برنامه ریزی فرهنگی، محصولات فرهنگی، کار فرهنگی باید برون داد وخروجی داشته باشد اما نمی توان این را با پروژه های عمرانی مقایسه کنیم.

منتظری گفت:به نظرم در برنامه های پیش رو به ویژه در تخصیص اعتبار منابع، باید حوزه فرهنگ را به گونه ای پیش بینی کنیم که مدیران دغدغه مسائل اعتبار و منابع خیلی نداشته باشند؛ نمی خواهم بگویم حوزه فرهنگ همه اش پول و اعتبار است، اینطوری نیست اما حداقل ها نیاز هست.

وی افزود: چند روز پیش خدمت دوستان موسسه شهرستان ادب بودیم با یک کارنامه بسیار درخشان، اما متأسفانه به جهت منابع واعتبارات با مشکل مواجه اند؛ مدیریت محترم موسسه می گفت که معمولا در حوزه فرهنگ وقتی می خواهند با ما صحبت کنند کار را بر مبنای بودجه نباید تنظیم کنیم ما باید ببینیم این کار چقدر بودجه می خواهد؛ عکسش باید نگاه کنیم. نگاه صرفاً بودجه محوری در فرهنگ خوب نیست ولی حداقل ها را باید پیش بینی کنیم.

منتظری تصریح کرد: مهمترین رکن فرهنگ ما فرهنگ عمومی است. فرهنگ عمومی سرآغاز تحولات فرهنگ در بخش های مختلف است؛ ما فرهنگ کلاسیک، فرهنگ عامه، فرهنگ عمومی داریم اما فرهنگ عمومی حوزه ای است که همه ی نهاد ها وسازمان ها در آن مسئولیت دارند و به تعبیر مقام معظم رهبری اصلاح فرهنگ جامعه از اصلاح فرهنگ عمومی است.

وی گفت: اخلاق، صرفه جویی، پایبندی به قوانین و مقررات و سبک زندگی در فرهنگ عمومی است؛ لذا فرهنگ عمومی حوزه بسیار حساس ومهمی است به همین دلیل در سراسر کشور ما شورای فرهنگ عمومی داریم واین شوراها اگر با راهبردهای هدفمند پیش بینی شوند می توانند مبداء تحولات فراوانی شوند.
 
انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه