اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

سریال های استراتژیک سیما در راهند/ پرچم داری تلویزیون در روزهای جنگ با کرونا

سریال های استراتژیک سیما در راهند/ پرچم داری تلویزیون در روزهای جنگ با کرونا
در حال حاضر 132 سریال و مجموعه نمایشی در مرکز سیمافیلم در حال تهیه و تولید است که در این گزارش سعی داریم به مهمترین آن ها اشاره کنیم؛ سریال هایی استراتژیک و با موضوعی به روز که اهمیت کار تلویزیون در این روزهای سخت کرونایی را به رخ می کشد.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از نکات کلیدی و مهمی که تلویزیون در جذب مخاطب باید مد نظر داشته باشد، موضوع سرگرمی و ساخت سریال ها و مجموعه های نمایشی است که علاوه بر خبر، اطلاع رسانی و تبلیغات، جنبه مهم برنامه ریزی های سازمان صدا و سیما را تشکیل می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سازمان صدا و سیما برای این امر مهم، مجموعه ای تحت عنوان «سیما فیلم» راه اندازی کرده تا با برنامه ریزی برای ساخت مجموعه های نمایشی، کنداکتور تلویزیون را منظم و به روز نگه دارد.

,

در گذشته با نبود «سیما فیلم» هر شبکه با برنامه ریزی و تصمیم گروه فیلم و سریال خود، نتیجه می گرفت که فلان سریال را با فلان تیم تولیدی تهیه کرده و در زمانی مشخص روانه آنتن کند. همین موضوع باعث می شد که مثلا در یک بازه زمانی 3 شبکه مهم سیما، هم زمان سریال طنز و یا سریالی اجتماعی و ملودرام برای مخاطبان خود پخش کنند.

, در گذشته با نبود «سیما فیلم» هر شبکه با برنامه ریزی و تصمیم گروه فیلم و سریال خود، نتیجه می گرفت که فلان سریال را با فلان تیم تولیدی تهیه کرده و در زمانی مشخص روانه آنتن کند. همین موضوع باعث می شد که مثلا در یک بازه زمانی 3 شبکه مهم سیما، هم زمان سریال طنز و یا سریالی اجتماعی و ملودرام برای مخاطبان خود پخش کنند.,

ولی امروزه همه تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها برای ساخت انواع سریال ها و مجموعه های نمایشی با موضوعات مختلف روز و در ژانرهای مختلف طنز، تاریخی مذهبی، اجتماعی، ملودرام و با هزینه های مختلف تهیه و تولید می شود و بر اساس موقعیت زمانی و به عدالت در بین شبکه های مختلف برای پخش، تقسیم می شود تا کنداکتور همه شبکه ها پکیجی کامل از موضوعات و ژانرهای مختلف برای مخاطبان خود داشته باشند.

, ولی امروزه همه تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها برای ساخت انواع سریال ها و مجموعه های نمایشی با موضوعات مختلف روز و در ژانرهای مختلف طنز، تاریخی مذهبی، اجتماعی، ملودرام و با هزینه های مختلف تهیه و تولید می شود و بر اساس موقعیت زمانی و به عدالت در بین شبکه های مختلف برای پخش، تقسیم می شود تا کنداکتور همه شبکه ها پکیجی کامل از موضوعات و ژانرهای مختلف برای مخاطبان خود داشته باشند.,

در حال حاضر 132 پروژه فعال سریال سازی در مراحل مختلف نگارش، پیش تولید، تولید و پس از تولید قرار دارد که در این گزارش بنا داریم به سریال های فاخر و استراتژیکی که با موضوعات مختلف در دستور کار قرار گرفته بپردازیم و به روند تولید آن ها اشاره کنیم.

,

نکته ای که در این گزارش حائز اهمیت است برنامه ریزی سیما فیلم برای ساخت سریال هایی استراتژیک با موضوعات روز و مهمی است که از نگاه این مجموعه نادیده گرفته نشده و سعی شده با حضور افراد درجه یک و کاربلد همه این مجموعه های نمایشی ساخته و روانه آنتن شوند. افرادی مانند داود میرباقری، ابراهیم حاتمی کیا، کیانوش عیاری، ابوالقاسم طالبی، جواد افشار، مجتبی راعی، بهروز افخمی، جلیل سامان که هر کدام کارنامه درخشانی در نگاه مخاطب به یادگار گذاشته اند و حضور آن ها در تلویزیون می تواند به جذب مخاطب کمک شایانی کند.

, نکته ای که در این گزارش حائز اهمیت است برنامه ریزی سیما فیلم برای ساخت سریال هایی استراتژیک با موضوعات روز و مهمی است که از نگاه این مجموعه نادیده گرفته نشده و سعی شده با حضور افراد درجه یک و کاربلد همه این مجموعه های نمایشی ساخته و روانه آنتن شوند. افرادی مانند داود میرباقری، ابراهیم حاتمی کیا، کیانوش عیاری، ابوالقاسم طالبی، جواد افشار، مجتبی راعی، بهروز افخمی، جلیل سامان که هر کدام کارنامه درخشانی در نگاه مخاطب به یادگار گذاشته اند و حضور آن ها در تلویزیون می تواند به جذب مخاطب کمک شایانی کند.,

در ادامه این گزارش بر اساس دسته بندی موضوعات و ژانرهای مختلف، به مهم ترین سریال هایی که در حال ساخت اند، اشاره کرده ایم:

,

سریال های امنیتی، پلیسی، جاسوسی

, سریال های امنیتی، پلیسی، جاسوسی,

خانه امن

, خانه امن,

, , ,

سریال «خانه امن» به کارگردانی احمد معظمی در 50 قسمت در حال حاضر هر شب از شبکه اول سیما پخش می شود و کمتر از نیمی از سریال برای مخاطبان به نمایش درآمده و توانسته با موضوع جذاب خود، بینندگان بسیاری را مشتری شبانه خود کند. حضور داعش در منطقه به خصوص ایران، ورود نفر دوم این گروه تروریستی به ایران برای عملیات، پیوند خوردن منافقین با داعش، ماجرای خونین اهواز و فداکاری های تیم اطلاعات عملیات کشورمان در خنثی کردن این فعالیت ها، همه در بستری جذاب در «خانه امن» به تصویر کشیده شده است.

,

 

,

دادستان

, دادستان,

, , ,

سریالی که بنا دارد به موضوع نفوذی ها بپردازد؛ افرادی که در قالب سرویس های جاسوسی و امنیتی به مراکز مهمی از قبیل دولت و مجلس نفوذ کرده و قصد اختلال و خرابکاری در سیستم را دارند. سریالی به کارگردانی مسعود ده نمکی که نامی آشنا برای مخاطبان سینما و تلویزیون است. در این سریال حمله داعش به مجلس برای اولین بار به تصویر کشیده خواهد شد. مسعود ده‌نمکی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار عکسی از سکانس حمله داعش به مجلس در سریال «دادستان» نوشت: «حمله داعشی‌ها به مجلس و به شهادت رساندن حدود ۱۶ نفر از مردم بی‌دفاع یکی از قصه‌های فرعی سریال دادستان است که در خود ساختمان مجلس شورای اسلامی و آن هم با همراهی کسانی که از نزدیک درگیر موضوع بودند بازسازی شد.»

, حمله داعش به مجلس, .,

این سریال که فضایی پلیسی و معمایی دارد، توسط پدرام کریمی و کریم خودسیانی و به سرپرستی مسعود ده‌نمکی نگارش شده و در حال تصویربرداری است.

,

«دادستان» در ۱۵ قسمت ساخته می‌شود و حدود ۹۰ درصد سریال در تهران تصویربرداری می‌شود و مابقی آن در یکی از کشورهای منطقه تصویربرداری خواهد شد.

,

این سریال پربازیگرترین سریال مسعود ده‌نمکی به شمار می‌رود. در این سریال ۲۰ بازیگر حرفه‌ای سینما و تلویزیون و ۱۰۰ بازیگر تئاتر ایفای نقش می‌کنند. هومن برق‌نورد، محمد کاسبی، برزو ارجمند، سید جواد هاشمی، بهنوش بختیاری، علی سلیمانی، سحر قریشی، علیرضا استادی، اصغر نقی زاده، هلیا امامی، حمید متقی، کاوه سماک باشی و ابراهیم کوخایی از جمله بازیگران این سریال اند.

, .,

طلاق

, طلاق,

, , ,

سریال «طلاق» به کارگردانی ابولقاسم طالبی نیز با موضوع فسادهای مالی و اخلال گران نظام اقتصادی با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال تصویربرداری است و تاکنون بیش از 60 درصد کار تصویربرداری شده است.

, ابولقاسم طالبی,

تصویربرداری سریال «طلاق» که در مرکز سیمافیلم تهیه می‌شود، علاوه بر تهران در چند کشور خارجی نیز انجام خواهد شد.

,

 قطب الدین صادقی، مجید واشقانی، حمید گودرزی، پیام دهکردی، ناصر آقایی، بهار محمدپور، هدیه رضایی، نیلوفر کیارستمی، علی مصفا، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی، سها نیاستی، فرشته ارسطویی و نیلوفر خوش از بازیگران این سریال هستند.

, .,

گریز

, گریز,

, , ,

از جمله افرادی که قرار است به زودی پروسه تولید یک مینی سریال با محوریت وی آغاز شود «ابوالحسن بنی صدر» اولین رئیس جمهور پس از انقلاب است.

, .,

این سریال قرار است به زندگی بنی‌صدر بپردازد و مقاطعی از زندگی‌اش از جمله حضور در ریاست جمهوری، خیانت به کشور و عزل از این مقام و سرانجام همراهی‌اش با مسعود رجوی را به تصویر کشد.

,

عملیات مهندسی

, عملیات مهندسی,

, , ,

سریال «عملیات مهندسی» بر اساس فیلمنامه‌ای از حسین تراب‌نژاد در ۶ قسمت در حال نگارش است.

, .,

قصه «عملیات مهندسی» در بهار و تابستان سال ۶۱ می‌گذرد؛ مقطعی که بعد از زدن خانه موسی خیابانی تیم‌های امنیتی به دنبال بقیه سران منافقین بودند و عملیاتی موسوم به عملیات مهندسی از طرف منافقین شکل گرفت.

, .,

حسین تراب نژاد فیلمنامه سریال‌های خانه امن، ترور خاموش، فوق سری، پرده نشین، نفس گرم، شوق پرواز و فیلم‌های سینمایی آبادان یازده ۶۰، دارکوب و ردّ خون را نوشته است.

, .,

 

,

سریال های تاریخی

, سریال های تاریخی,

سلمان فارسی

, سلمان فارسی,

, , ,

تصویربرداری سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری از نیمه اول مردادماه در  استان سمنان پس از توقفی چند ماهه، با رعایت پروتکل های بهداشتی از سر گرفته شد و همچنان ادامه دارد. بنا بر برنامه ریزی های انجام شده، تصویربرداری کل سریال حدود 4 تا 5 سال طول می کشد.

, داوود میرباقری, حسین طاهری , .,

با توجه به شرایط پیش آمده به خاطر شیوع ویروس کرونا، تصویربرداری فصل بیزانس سریال که پیش‌تر قرار بود در ترکیه انجام شود، در سمنان انجام می شود. در این زمینه از آخرین تکنولوژی روز در حوزه جلوه‌های ویژه کامپیوتری استفاده می‌شود.داستان این بخش از سریال در ادامه سفر سلمان جوان در مسیر دمشق و فراز و فرودهای سفر و درگیر شدن با قبایل تحت سلطه روم و ایران باستان روایت می‌شود.

,

فرهاد اصلانی، علی دهکردی، چنگیز جلیلوند و محمدرضا هدایتی در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند و علیرضا شجاع نوری به عنوان بازیگر نقش «سلمان» انتخاب شده است.

, علیرضا شجاع نوری, . ,

 

,

حضرت موسی(ع)

, حضرت موسی(ع),

, , ,

رج‌الله سلحشور که اولین نسخه از فیلمنامه سریال «حضرت موسی(ع)» را نوشته بود، پیش از آغاز مراحل تولید این سریال درگذشت و این مجموعه به جمال شورجه واگذار شد. شورجه نیز پس از مدتی با عارضه مغزی مواجه شد و در ماه‌های اخیر تحت درمان قرار دارد.

, .,

به تازگی ابراهیم حاتمی کیا برای ساخت این مجموعه ابراز تمایل کرده است. حاتمی کیا که پس از خواندن فیلمنامه اولیه، زمانی برای بازنویسی مجدد فیلمنامه حضرت موسی(ع) خواسته، قرار است پس از مطالعه و بازنویسی نهایی، کارگردانی این پروژه فاخر سیما فیلم را برعهده گیرد

, ابراهیم حاتمی کیا, ,

خیرالله تقیانی پور کارگردان سریال «نجلا» به عنوان دستیار کارگردان و مسئول انتخاب بازیگر، ابراهیم حاتمی کیا را در این پروژه همراهی خواهد کرد همچنین سعید بهمن پور به عنوان سرپرست نویسندگان گروه جمال شورجه، در ادامه تهیه این سریال، با حاتمی کیا همکاری خواهد کرد.

, , .,

قرار است سریال حضرت موسی(ع) در 50 قسمت به سفارش سیما فیلم ساخته شود

, ,

 

,

حضرت معصومه(س)

, حضرت معصومه(س),

, , ,

سریال حضرت معصومه (س) به کارگردانی جواد افشار، تهیه کنندگی مجتبی امینی و نویسندگی مشترک جواد افشار و حمید رسول پور روایتگر زندگی حضرت معصومه (س) است که در ۳۰ قسمت در حال نگارش است.

, .,

افشار در این خصوص توضیح داده که در حال حاضر من به همراه حمید رسول پور مشغول نگارش قسمت های پایانی سریال هستیم و فکر می کنم تا پایان سال نگارش فیلمنامه به اتمام برسد تا در سال ۱۴۰۰ برای پیش تولید و تولید سریال آماده شویم.

, .,

 

,

جشن سربرون

, جشن سربرون,

, ,

جشن سربرون» مجموعه‌ای ٣٠ قسمتی به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی است که به روایت دوران قبل از مشروطه می پردازد.

, حسن نجاریان, مجتبی راعی,

حسین محجوب، نادر فلاح، لاله اسکندری، میر طاهر مظلومی، محمود پاک نیت و مهدی فقیه از جمله بازیگران این سریال هستند.

,

لاله اسکندری که در این سریال نقش «بی بی کتا» را ایفا می کند، در این خصوص می گوید: قصه در دوره قاجار روایت می‌شود و من نقش «بی‌بی کتا» همسر آقای محجوب را بازی می‌کنم که زنی است بسیار مقتدر و خردمند به مانند زن‌های‌ ایرانی که در تاریخ پشت سر مردها ایستادند و به آن‌ها کمک کردند. ایلات و عشایر و کوچ آن‌ها در سریال مورد توجه قرار گرفته که کمتر در این حوزه فیلم و سریال ساخته شده است.

, لاله اسکندری, بی بی کتا», . ,

 

,

سریال های اجتماعی و ملودرام

, سریال های اجتماعی و ملودرام,

87 متر

, 87 متر,

, , ,

داستان "87 متر"  به کارگردانی کیانوش عیاری درباره پرونده‌های قضایی است که به موضوع مستغلات و مسکن‌ برمی‌گردد. اتفاقاتی که به واسطه آگاه نبودن به مواردی، صاحبانش را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است. همچنان که در خلاصه داستان سریال آمده است: علیرضا پوردورانی به همراه همسر، دو دختر و پسرش، خانه‌ای را از یک فروشنده به نام فرج ناصری خریداری می‌کنند. اما روز اسباب کشی متوجه می‌شوند که خانه به فرد دیگری به نام محسن خلیلی فروخته شده است. محسن به همراه پسر، همسر و دو دخترش صبح زودتر از پوردورانی ها به خانه رسیده‌اند و وسایل شان را در خانه گذاشته‌اند اما با رسیدن خانواده پوردورانی، ماجرای کلاهبرداری مشخص می‌شود.

, .,

علی دهکردی، مهران رجبی، فریبا کامران، زنده‌یاد حسین محب اهری، شهین تسلیمی، دیبا زاهدی، سونیا سنجری، حسین سلیمانی، فریده سپاه منصور، محمد بحرانی و سعید پیردوست از بازیگران این سریال تلویزیونی‌اند

, ,

 

,

بیگانه ای با من است

, بیگانه ای با من است,

, , ,

داستان این سریال به کارگردانی احمد امینی و نویسندگی فروغ فروهیده در سال ۷۰-۶۹ می‌گذرد و درباره جابجایی یک زن خدمتکار با عروس یک خانواده است که یک درام خانوادگی را تشکیل می‌دهد.

, احمد امینی, فروغ فروهیده,

«بیگانه‌ای با من است» در ۴۵ قسمت تصویربرداری می‌شود که تا کنون 90 درصد آن انجام شده و کارگردان فصل اول آن احمد امینی است. آرش معیریان نیز کارگردانی فاز دوم این پروژه تلویزیونی را بر عهده دارد.

, آرش معیریان,

شبنم قلی‌خانی، پژمان بازغی، پوراندخت مهیمن، مهران رجبی، میلاد میرزایی، پرویز پورحسینی، نگار عابدی، ایوب آقاخانی، سوگل‌طهماسبی، مهشید جوادی، شیوا ابراهیمی، نسرین بابایی، سامرند معروفی، لیلی فرهادپور، فرهاد شهریزی، فریبا ترکاشوند، مهرداد ضیایی، امیریل ارجمند و مهدی فقیه از بازیگران این سریال هستند.

, . ,

قرار است این سریال بعد از اتمام «از سرنوشت» از شبکه دوم سیما به روی آنتن رود.

,

 

,

شرم

, شرم,

, , ,

مجموعه تلویزیونی «شرم»  یک ملودرام اجتماعی است که بخش زیادی از آن معمایی بوده و کم کم داستان آن بازگشایی می‌ شود. این سریال آخرین کار هنری زنده یاد سیروس گرجستانی بود و بعد از درگذشت ناگهانی او سیاوش طهمورث ادامه نقش او را بازی می کند.

, ., .,

سریال شرم به کارگردانی احمد کاوری و تهیه کنندگی امیرمهدی پوروزیری از امشب سه شنبه از شبکه سوم سیما به روی آنتن خواهد رفت. ابوالفضل پورعرب، فاطمه گودرزی، فریبا متخصص، نسیم ادبی، الهام طهموری، سید مهرداد ضیایی از بازیگران این سریال هستند.

, .,

 

,

سریال های طنز

, سریال های طنز,

باخانمان

, باخانمان,

, , ,

«باخانمان» جدیدترین همکاری زینب تقوایی و برزو نیک نژاد پس از «دودکش» است.

, زینب تقوایی, . ,

نگارش فیلمنامه سریال «باخانمان» برعهده امیر برادران است. حسن پورشیرازی، شهره لرستانی، حسام محمودی، الهام اخوان، امیر آتشانی، امیر حسین طاهری، فرزانه سهیلی، مهناز کرباسچیان، سعید امیرسلیمانی، شهرام شکیبا، خسرو احمدی و افسانه بایگان بازیگران این سریال هستند.

, .,

تصویربرداری این سریال با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی از نیمه های مردادماه در شمال تهران شروع شده و کماکان ادامه دارد.

,

 

,

بوتیمار

, بوتیمار,

, , ,

تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «بوتیمار» به تهیه کنندگی مهران مهام و کارگردانی علیرضا نجف زاده با رعایت پروتکل  های بهداشتی در جنگل سی سنگان آغاز شده است.

,

سریال بوتیمار که برای نوروز 1400 شبکه سه سیما مراحل تصویربرداری خود را می گذراند ، مجموعه ای شاد و سرگرم کننده است که با نگاهی به رویدادهای اجتماعی و اقتصادی کشور تولید می شود.
علاوه بر حمید لولایی و مرجانه گلچین ، هدایت هاشمی نیز در این سریال ایفای نقش می کند. سامی غریبی بازیگر خردسالی است که با بوتیمار به تلویزیون می آید. اما تا روز های آتی چند بازیگر اصلی دیگر نیز به این پروژه اضافه خواهند شد.

, .,
, .,

 

,

زیرخاکی(فصل دوم)

, زیرخاکی(فصل دوم),

, , ,

فصل اول «زیرخاکی» که به کارگردانی جلیل سامان به عنوان سریال ماه رمضانی شبکه یک سیما روی آنتن رفت، دومین همکاری سامان و نصیری نیا پس از سریال «نفس» بود. این سریال دو فصل دارد و فصل دوم آن در ۲۰ قسمت روی آنتن خواهد رفت.

, .,

به تازگی جلیل سامان کارگردان سریال در صفحه شخصی‌اش از شروع تولید فصل دوم این سریال خبر داد و نوشت: به امید خدا در روز‌های آینده فیلمبرداری فصل دوم زیرخاکی را آغاز خواهیم کرد برایمان دعا کنید تا بتوانیم در این روز‌های تلخ لحظات شیرینی را به ارمغان بیاریم..

, ..,

 

,

نون خ (فصل سوم)

, نون خ (فصل سوم),

, , ,

فیلمبرداری فصل سوم سریال نون خ از اواسط مهرماه در تهران آغاز شده و همچنان با حفظ پروتکل‌های بهداشتی ادامه دارد.

, نون , خ, .,

این سریال به کارگردانی سعید آقاخانی، تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و نویسندگی امیر وفایی در حال تولید است.

, سعید آقاخانی, مهدی فرجی, امیر وفایی, .,

سعید آقاخانی، اکبر عبدی، علی صادقی، شقایق دهقان، سیروس میمنت، سیدعلی صالحی، هدیه بازوند، ندا قاسمی، ماشاالله وروایی، کاظم نوربخش، نسرین مرادی، سیروس سپهری، صهبا شرافتی، شیدا یوسفی، سیروس حسینی‌فر، یوسف کرمی، سیدحسین موسوی، آتنا مهیاری، علی اخوان، شقایق فتاحی و نارین ایوبی بازیگران این سریال هستند.

, .,

فصل سوم سریال نون.خ در۱۶ قسمت برای پخش در نوروز ۱۴۰۰ از شبکه اول سیما ساخته می‌شود.

, نون.خ , .,

انتهای پیام/

,

مصطفی پورکیانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه