اخبار داغ

سامان خلیلیان توضیح داد؛

سازوکار بخش نمایش‌های خیابانی «تئاتر فجر» در شرایط کرونا

سازوکار بخش نمایش‌های خیابانی «تئاتر فجر» در شرایط کرونا
مدیر بخش نمایش های خیابانی و دیگرگونه های اجرایی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره سازوکارهای اجرای آثار این ۲ بخش و وضعیت کارها توضیحاتی را ارائه کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سامان خلیلیان مدیر بخش نمایش های خیابانی و دیگرگونه های اجرایی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تعداد آثار راه یافته به بخش دیگرگونه ها بیان کرد: در بخش تازه های دیگرگونه های اجرایی با توجه به فراخوان جشنواره و تمدید چند روزه آن، ۷۴ ایده و طرح به دستمان رسید. همانطور که در فراخوان هم عنوان شده بود، شرکت کنندگان باید فیلم های توضیح طرح و ایده هایشان در ۵ دقیقه را به دبیرخانه ارسال می کردند. ۷۴ فیلم به دستمان رسید و هیات انتخاب بخش دیگرگونه ها در مرحله اول این فیلم ها را دیدند و با جمع بندی ۴۳ طرح و ایده به مرحله دوم راه یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: در مرحله دوم دوستانی که ایده هایشان پذیرفته شده بود، باید در یک جلسه رو در رو با هیات انتخاب شیوه مندی اجرای خود را ارائه می کردند و هیات انتخاب سوالاتی را از آنها می پرسیدند. این مصاحبه ها در مواردی از طرح که ضرورت داشت، به دلیل شرایط کرونا به صورت آنلاین و ویدئوکال برگزار شد. در نهایت ۲۶ اثر که فهرست شان هم منتشر شد، معرفی شدند. این ایده ها بعد از انجام تمرینات خود، در بازه زمانی ۸ تا ۱۵ دی، در مرحله سوم انتخاب حضور خواهند یافت.

,

خلیلیان درباره بخش مرور دیگرگونه های اجرایی عنوان کرد: در بخش مرور دیگرگونه های اجرایی هم آثاری که سال گذشته اجرا شده اند، بررسی شده و بر اساس نظر هیات انتخاب مجموعا حداکثر ۱۵ تا ۲۰ اثر در این بخش اجرا خواهند داشت.

,

وی درباره بخش تئاتر خیابانی گفت: امسال به بخش نمایش های خیابانی که شامل آثار مرور و تازه‌ها بود، بخش دیگری با عنوان «سرباز انقلاب» اضافه شده است که آثاری با موضوع سردار شهید قاسم سلیمانی و مدافعان حرم را در برمی گیرد. نمایش های خیابانی و این بخش ویژه همزمان فراخوان شان منتشر شد و با توجه به گاه شمار جشنواره باید تا ۱۰ آذر ماه مهلت دریافت آثار پایان می یافت اما با توجه به تعطیلات چند هفته ای در تهران و برخی شهرها و بسته بودن ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع فراهم نبودن شرایط تمرین برای هنرمندان، این مهلت تا ۲۵ آذر ماه تمدید شد.

,

مدیر بخش نمایش های خیابانی و دیگرگونه های اجرایی ادامه داد: با پایان یافتن مهلت ارسال آثار تعداد ۱۵ تا ۱۸ اثر نیز برای اجرا در بخش نمایش های خیابانی جشنواره انتخاب می شوند و طبق تقویم جشنواره، ۱۵ دی ماه اسامی شان منتشر خواهد شد. همچنین آثار نهایی راه یافته به رقابت دیگرگونه های اجرایی نیز در همین روز معرفی می شوند.

,

وی درباره وضعیت اجراهای این ۲ بخش در شرایط کرونا توضیح داد: شرایط اجراها بستگی به وضعیتی دارد که در ایام برگزاری جشنواره شاهد خواهیم بود. البته نظر مستقیم شورای سیاست گذاری و دبیر جشنواره در این زمینه تعیین کننده است اما با توجه به تجربه ما از اجرای نمایش های خیابانی که بعد از شیوع کرونا در محوطه تئاتر شهر اتفاق افتاد و جریان اجرای نمایش ها به این واسطه ادامه یافت، می توان گفت که آثار بخش دیگرگونه ها و خیابانی با در نظر گرفتن تمهیداتی می تواند به صورت زنده اجرا شوند. هرچند همه این اتفاقات در صورت بهبود وضعیت و شرایط اجتماعی و کرونا ممکن خواهد بود.

,

خلیلیان در پایان درباره استقبال خوب هنرمندان از جشنواره با وجود بحران کرونا عنوان کرد: خوشبختانه علیرغم وضعیت نامساعد به دلیل کرونا در بخش دیگرگونه ها تعداد قابل توجهی از گروه ها شرکت کردند و ۷۴ اثر در بخش تازه ها و ۱۶ اثر در بخش مرور آمار خوبی است و برایم جالب توجه بود. به نظرم با توجه به تعداد آثار رسیده تاکنون و فرصت باقیمانده در بخش خیابانی برای ارسال آثار، در این بخش نیز آمار قابل توجهی از شرکت کنندگان را خواهیم داشت که قطعا از بهترین های نمایش ایران هستند و امیدوارم شرایط برای تماشای آثار نیز مهیا باشد.

,

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه بهمن امسال برگزار می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه