اخبار داغ

واکاوی پرونده احداث پردیس سینمایی «امید»؛

بوروکراسی اداری و ناامیدی احداث یک سینما در تربت حیدریه

بوروکراسی اداری و ناامیدی احداث یک سینما در تربت حیدریه
حدود ۱۵ سال از تخریب سینما ۲۲ بهمن تربت حیدریه می‌گذرد و مردم این شهر در این سال‌ها از داشتن سینما محروم هستند، اختلاف سلیقه‌ها و سیاه‌چاله بوروکراسی اداری موجب عقب ماندگی تربت حیدریه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ حدود ۱۵ سال از تخریب سینمای ۲۲ بهمن تربت حیدریه می گذرد و مردم این شهر در این سالها از داشتن سینما محروم هستند، هرچند سالن تئاتر اندیشه اداره فرهنگ و ارشاد با ظرفیت حدود ۲۵۰ نفری خود به سینمای یک شهر ۲۳۰ هزار نفری تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در حالی که ابتدای سال ۹۸ خبری مبنی بر اینکه تربت حیدریه نیز در میان ۲۰ شهرستان هدف ساخت پردیس سینمایی امید قرار گرفته، این موضوع با حضور معاون سازمان سینمایی کشور در تربت حیدریه همراه بود و البته انعقاد تفاهم نامه با شهرداری در تیرماه سال ۹۸ به مبلغ یک میلیارد و سیصد میلیون تومان نیز منعقد شد، اما حالا پس از حدود یکسال و نیم از حضور معاون سازمان سینمایی و عقد تفاهم نامه با شهرداری، عدم هماهنگی مسئولان شهر در جانمایی این پردیس سینمایی و مشکلات پیش‌روی مالکیت و تغییر کاربری پارک مینو شهرک ولی عصر عجل الله ساخت این سینما را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

,

مسئله اینجاست که در روز انعقاد تفاهم نامه مکانی در فضای "باغ ملی" تربت حیدریه پیش بینی اما چندی بعد این مسئله به دلیل دست بردن به میراث ماندگار شهر یعنی "باغ ملی" با مخالفت شورای اسلامی شهر روبرو شده و آنها فضای پارک مینو شهرک ولی عصر (عجل الله) را برای ساخت پردیس پیشنهاد می کنند که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با ساخت سینما در آن مکان مخالفت می کند.

,

طرح اولیه تهیه شد اما شورا با "باغ ملی" مخالفت کرد

, طرح اولیه تهیه شد اما شورا با "باغ ملی" مخالفت کرد,

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این خصوص می افزاید: بعد از امضاء تفاهم نامه کارشناسانی از تهران آمدند و طرح اولیه پیشنهادی در "باغ ملی" را ارائه دادند و قرار بود چند ماهه ساخت سه سالن در آن مکان به اتمام برسد و ناگهان با مخالفت برخی اعضا شورای شهر روبرو شدیم.

,

موافقت شورا با لایحه شهرداری و جذب سرمایه گذار برای ساخت پردیس در شهر

, موافقت شورا با لایحه شهرداری و جذب سرمایه گذار برای ساخت پردیس در شهر,

به گزارش خبرنگار ما، مکان "پارک مینو" با مخالفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا مرداد ماه سال جاری روبرو می شود و به گفته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، اعضای شورای شهر در جلسه دی ماه ۹۸ لایحه شهرداری را مبنی بر فراخوان جذب سرمایه گذار برای ساخت پردیس در داخل شهر را تصویب می کند.

,

فراخوان ها به نتیجه نرسید

, فراخوان ها به نتیجه نرسید,

سید مهدی وقفی، ریاست سابق شورای شهر پیشتر گفته بود، در صورتی که مکان پیشنهادی به تایید کارشناسان معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد برسد، طبق تفاهم نامه مبلغ ۱/۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض از این معاونت اعطا می شود و الباقی هزینه ساخت را شهرداری یا از محل سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی تامین می کند و یا از تسهیلات کم بهره سازمان همیاری شهرداری ها برای ساخت پردیس سینمائی امید استفاده خواهد کرد.

,

اما چندی بعد ظاهرا سرمایه گذاری در فراخوان های شهرداری به نتیجه نرسیده و مسئله جذب سرمایه گذار مختومه می شود‌، حالا رئیس کمیسون اقتصادی شورای شهر دوباره از پیگیری ها برای ساخت پردیس سینمایی در همان "پارک مینو" شهرک ولی عصر (عجل الله) خبر می دهد.

,

عدم هماهنگی و همدلی برخی مسئولین موجب عقب ماندگی شهر بوده است

, عدم هماهنگی و همدلی برخی مسئولین موجب عقب ماندگی شهر بوده است,

نادر سلیمانی، رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای شهر تربت حیدریه در این خصوص می افزاید: عدم هماهنگی و همدلی برخی از مسئولین همیشه موجب عقب ماندگی شهر بوده و تنها راه برای توسعه شهر هماهنگی دستگاه های اجرایی و شفافیت در گفتار مدیران است.

,

وی بیان کرد: اکنون فرصت خوبی است تا از پتانسیل نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی برای هماهنگی و اجرای کارهای عقب مانده استفاده کنیم.

,

احداث پردیس باید تا کنون تمام می شد اما عدم شفافیت مدیران شهر کار را متوقف کرده است

, احداث پردیس باید تا کنون تمام می شد اما عدم شفافیت مدیران شهر کار را متوقف کرده است,

نادر سلیمانی عضو شورای شهر در یکی از جلسات شورای شهر می افزاید: احداث پردیس سینمایی امید باید تاکنون به نتیجه می رسید، اما برخی نا هماهنگی ها و عدم شفافیت مدیران شهر کار را پس از چند ماه متوقف کرده است.

,

علیه شورای شهر جبهه گیری شد و کار در پیچ و خم بوروکراسی اداری معطل ماند

, علیه شورای شهر جبهه گیری شد و کار در پیچ و خم بوروکراسی اداری معطل ماند,

وی می افزاید: عدم موافقت شورای اسلامی شهر با احداث این پردیس سینمایی در محل باغملی و تصویب احداث آن در پارک مینو موجب شد تا علیه شورای شهر جبهه گیری شود و کار در پیچ و خم بوروکراسی اداری معطل بماند.

,

وی بیان داشت: با توجه به مکاتبات قبلی و طولانی شدن صدور مجوز احداث پردیس در پارک مینو درپی آن هستیم تا از طریق نماینده مجلس هماهنگی های لازم با وزارت ارشاد صورت گیرد و موضوع توسط نماینده مجلس در تهران پیگیری شود.

,

فرهنگ و ارشاد همچنان مخالف "پارک مینو"

, فرهنگ و ارشاد همچنان مخالف "پارک مینو",

محمد حسن زاده رئیس وقت فرهنگ و ارشاد تربت حیدریه اوایل مرداد ماه در‌گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: اداره فرهنگ ارشاد تربت حیدریه همچنان مخالف ساخت این پردیس در پارک مینوی شهرک ولی عصر (عجل الله) است و ما اعتقاد داریم شهرک ظرفیت و پتانسیل جذب مخاطب برای این پردیس را ندارد.

,

رئیس وقت اداره فرهنگ و ارشاد تربت حیدریه خاطر نشان می کند: طبق برآوردهای صورت گرفته، می شود سالن اجتماعات شهرداری را با نصف هزینه احداث پردیس سینمایی، تبدیل به دو سالن سینما کرد.

,

پردیس‌مربوط به شهرداری است و مالکیت پارک مینو برای ما مهم نیست!

, پردیس‌مربوط به شهرداری است و مالکیت پارک مینو برای ما مهم نیست!,

فاطمه نخعی نیا رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه در این خصوص اظهار داشت: ظاهرا مسئله تغییر کاربری و مالکیت پارک مینو مشکلی خاصی نیست و شهرداری قرار است این موضوع را حل کند.

,

وی می افزاید: برای فرهنگ و ارشاد بحث مالکیت پارک مینو مهم نیست و بحث پردیس سینمائی مربوط به شهرداری و فقط بهره برداری آن مربوط به فرهنگ و ارشاد است، این پردیس ها در کل کشور مربوط به شهرداری هاست و باید بخشی از آن را فرهنگ و ارشاد تامین کند.

,

وی در پاسخ به این مسئله که قرار است ۵۰۰ میلیون را شهرداری و ۷۰۰ میلیون را فرهنگ و ارشاد برای این پروژه تامین کند، می‌گوید: اطلاعاتان تقریبا دقیق است و حالا مبلغ یک ۲۰۰ میلیون و یک ۵۰۰ میلیونی هم قرار است از سازمان دهیاری های کشور تامین شود‌ و با این مبلغ البته پروژه جمع نمی شود، اما نماینده مجلس قول‌ حمایت هایی را داده اند تا موضوع جمع شود.

,

موافقت فرهنگ و ارشاد با مینو

, موافقت فرهنگ و ارشاد با مینو,

پیشتر محمد حسن زاده، رئیس وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه در گفتگو با خراسان گفته بود: آخرین پیگیری های صورت گرفته در سال جاری طبق درخواست اداره کل استان برای ارسال نقشه های هوایی پارک مینو بوده که این نقشه ها ارسال شده و منتظر اعلام نظر وزارت ارشاد و تائید نقشه های ارسالی هستیم.

,

نخعی نیا رئیس فعلی اما حالا می‌گوید: فرهنگ و ارشاد اسلامی با مکان پارک مینو موافقت کرده و ما نقشه های مربوطه اعم از utm و هوایی به اضافه نامه تاییدیه را از شهرداری تربت حیدریه دریافت کردیم و به وزارت فرهنگ و ارشاد فرستادیم و تایید شد و موافقت کمیسیون بند ۲ را اعم از موافقت پلیس راهور و آتش نشانی گرفتیم و بخش اولیه که زمین است ؛فعلا حل شده است.

,

نخعی نیا به نقل از طباطبایی مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی می‌گوید: ارشاد کاری به مالکیت ندارد و خود شهرداری باید مسئله ای اگر هست را حل کند.

,

مالکیت پارک مینو از راه وشهرسازی است و شهرداری یا فرهنگ و ارشاد نمی توانند کاری انجام بدهند

, مالکیت پارک مینو از راه وشهرسازی است و شهرداری یا فرهنگ و ارشاد نمی توانند کاری انجام بدهند,

یوسفی مقدم، رئیس اداره راه و شهرسازی تربت حیدریه در خصوص مالکیت پارک مینو این چنین گفت: مالکیت پارک مینو در شهرک ولی عصر عجل الله از آن ماست و با کاربری فضای سبز با حفظ مالکیت به شهرداری برای اجرای فضای سبز واگذار‌ کرده ایم.

,

وی افزود: مسئله مطرح شدن ساخت پردیس سینمایی در‌ پارک مینو دو مشکل دارد، یک اینکه کاربری اش فضای سبز است و دوم اینکه این مکان در مالکیت راه و شهرسازی است و در دست شهرداری و فرهنگ و ارشاد نیست که روی آن بتوانند کاری انجام بدهند، از طرفی در جلسه ای که با مدیرکل راه و شهرسازی استان و شهردار تبت حیدریه برگزار شد آقای ابک وجود این دو مشکل را به آنها منتقل کرد.

,

پروسه حل مشکل یکسال طول می‌کشد!

, پروسه حل مشکل یکسال طول می‌کشد!,

یوسفی مقدم می افزاید: حالا اگر بخواهد حل بشود باید اول موضوع به کمیسیون ماده ۵ برای تغییر کاربری برود که پروسه زمان بری دارد و حدود ۳ تا ۴ ماه زمان می خواهد، دوم باید قرارداد واگذاری پارک مینو را ببندیم و واگذار کنیم به شهرداری یا به فرهنگ و ارشاد که این هم پروسه قانونی اش چیزی حدود ۸ ماه طول خواهد کشید و جمعا حل این مسئله یکسال زمان می برد.

,

وی در‌ پاسخ به این سئوال که شهرداری یا شورای شهر چه زمانی به راه و شهرسازی گفتند که پارک مینو را برای ساخت پردیس در نظر دارند، می‌گوید: تازه دو هفته پیش به ما اطلاع دادند و جلسه ای در این خصوص رفتیم و قبل از آن هیچ نامه ای در این خصوص به ما ارائه نداده اند‌ و فقط یک ماه پیش شهردار تربت حیدریه در دیدار با مدیرکل راه و شهرسازی این مسئله را مطرح کرد.

,

حل مشکل وظیفه فرهنگ و ارشاد است

, حل مشکل وظیفه فرهنگ و ارشاد است,

سعید اکبریان شهردار تربت حیدریه می افزاید: باتوجه به اینکه تکلیف این است که پردیس سینمایی در بوستان ها و در تلفیق یک فضای سبز شهری به عنوان یک مجموعه ساخته شود ما منعی نداریم که در پارک مینو ساخته شود.

,

وی گفت: مالکیت پارک مینو از آن راه و شهرسازی است و کاربری فضای سبز دارد و در اختیار ماست، ما اعلام کردیم که اداره فرهنگ و ارشاد و راه و شهرسازی هماهنگی لازم را با هم داشته باشند تا مشکل حل و ما منعی برای ساخت مجموعه در پارک مینو نداریم و در صورت عدم حل مسئله باید اداره راه و شهرسازی از کاربری های فرهنگی شهرک ولی عصر (عجل الله) به فرهنگ و ارشاد بدهد تا پردیس در آنجا ساخته شود.

,

اکبریان در پاسخ به این سئوال خبزنگار که مسئول پیگیری و حل این مشکل آیا اداره ارشاد است؟ می گوید: بله. باید هماهنگی بین آنها و اداره راه و شهرسازی برای حل‌مسئله صورت گیرد.

,

مسئله مالکیت پارک مینو قابل حل است

, مسئله مالکیت پارک مینو قابل حل است,

احمد وطن دوست رئیس شورای اسلامی شهر تربت حیدریه می گوید: در این خصوص مصوبه شورای شهر داریم و ما پارک مینو را برای ساخت پردیس سینمایی امید تایید کرده ایم و هیچ مشکلی در طول این یکسال نداشتیم، اما متاسفانه با مخالفت هایی از سوی شهردار وقت و فرهنگ و ارشاد روبرو بودیم که آن زمان مخالف این مکان بودند.

,

وی در پاسخ به اینکه حالا پروسه طولانی مدتی‌ را برای حل مشکل مالکیت و تغییرکاربری پارک مینو باید طی کرد می گوید: خیر، این مسئله قابل حل است و با پیگیری های نماینده مجلس و صحبت با مدیرکل راه و شهرسازی این موضوع قابل حل است.

,

راه و شهرسازی حق دارد مالکیت را عوض نکند

, راه و شهرسازی حق دارد مالکیت را عوض نکند,

علی محمد اله یاری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تربت حیدریه در گفتگو با خبرنگار ما می افزاید: مصوبه شورای شهر در خصوص پارک مینو شهرک برای ساخت پردیس به قوت خود باقی و مکاتباتی داشته ایم با ارشاد و آنها باید کار را عنقریب شروع کنند.

,

وی در خصوص مشکل مالکیت و تغییر کاربری پارک مینو و زمان‌بر بودن حل مسئله، می‌گوید: چون این کار، کار فرهنگی است و باید سینما در‌ پارک ساخته شود طبق‌مصوبه مربوط و مرتبط با کاربری فضای سبز و پارک هاست و خیلی مشکلی ندارد و می شود سریعتر پیگیری کرد تا تغییر کاربری صورت گیرد.

,

وظیفه پیگیری رفع موانع بعهده شهرداری و فرهنگ و ارشاد

, وظیفه پیگیری رفع موانع بعهده شهرداری و فرهنگ و ارشاد,

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر معتقد است که برای شروع پروژه باید رفع موانع شود و کابری تغییر و وظیفه شهرداری است که کار را پیگیری کند و با راه و شهرسازی مسئله را حل کند.

,

محمد امانی در پاسخ به اینکه آیا شهرداری مسئول پیگیری است می‌افزاید: البته شهرداری و فرهنگ و ارشاد باید این موضوع را دنبال کنند.

,

اله‌یاری عضو شورای شهر با وجود نبود سینما پس از ۱۵ سال در تربت حیدریه، مکان یابی ساخت پردیس سینمایی در پارک مینوی شهرک ولی عصر (عجل الله) که حدود ۷ کیلومتر با شهر فاصله دارد را درست می داند و می گوید: با توجه به وجود زمین هلال احمر (محل سینما ۲۲بهمن که سال ۸۵ تخریب شده است)در گذشته شورا و شهرداری مجوز ساخت سینما را به هلال احمر داده و میتواند آنجا را بسازد و دوما سالن سینمایی در مجتمع فرهنگی در پیشکوه پیش بینی شده، از طرفی در کنار جمعیت دانشگاهی، جمعیت زیادی در شهرک ولی عصر (عجل الله) زندگی می کنند که حتی از بعضی شهرستان های اطراف ما بیشتر است.

,

وی گفت: در سال های گذشته مجموعه های زیادی به باغ ملی ساخته شده و قرار نیست هر جا کم آوردیم برویم و در باغ ملی بسازیم اگر چنین باشد دیگر چیزی از باغ ملی نمی‌ماند.

,

گفتنی است مهسا رمضانپور رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر علی رغم چندین نوبت تماس و پیامک پاسخگوی خبرنگار ما نبود.

,

سوال اینجا است که این جا به جایی ها از باغ ملی به پارک مینو و اختلافات و ناهماهنگی ها و از دست دادن زمان به چه دلیل بوده و آیا این تلف شدن زمان برای مردم شهری که ۱۵ سال از داشتن سینما محروم هستند چه نفعی داشته است؟

,

باید همچنان منتظر ماند و دید آیا امیدی به ساخت پردیس سینمایی امید در تربت حیدریه وجود دارد؟

,

ابراز شرمندگی فرماندار تربت حیدریه از به نتیجه نرسیدن ساخت سینما امید در یکسال آینده!

, ابراز شرمندگی فرماندار تربت حیدریه از به نتیجه نرسیدن ساخت سینما امید در یکسال آینده!,

علی رستمی، فرماندار تربت حیدریه اما می‌گوید: با کمال شرمندگی باید عرض کنم که در حوزه ساخت سینما و مجتمع فرهنگی هنری پیشکوه افق روشنی برای اینکه بتوانیم در یکسال آینده آنها را به نتیجه برسانیم، نداریم.

,

یکسال اتلاف زمان برای جانمایی سینما امید!

, یکسال اتلاف زمان برای جانمایی سینما امید!,

وی می افزاید: در خصوص سینما امید باید بگویم که سال گذشته تفاهم نامه ای بین وزارت کشور و شهرداری ایجاد شد و وضعیت اینکه پروژه در کجا جانمایی شود و آیا در باغ ملی ساخته شود یا جای دیگر، یکسال است معطل مانده است.

,

رستمی گفت: نهایتا در یکی از پارک های شهرک ولی عصر(عجل الله) تفاهم صورت گرفته که ساخت روی آنجا صورت گیرد.

,

به ساخت پروژه سینما امید در یکسال آینده تردید دارم

, به ساخت پروژه سینما امید در یکسال آینده تردید دارم,

رستمی اذعان می دارد: من روی ساخت پروژه سینما امید تردید دارم که در این وضعیت به فرض تامین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل منابع دولتی و محلی ما چه کاری را آیا با هزینه های سرسام آور این روزها می توانیم انجام دهیم؟

,

وی خاطر نشان کرد: با کمال شرمندگی باید عرض کنم که در حوزه ساخت سینما و مجتمع فرهنگی هنری پیشکوه افق روشنی برای اینکه بتوانیم در یکسال آینده آنها را به نتیجه برسانیم، نداریم.

,

دولت به شعارهای انتخاباتی کاری ندارد

, دولت به شعارهای انتخاباتی کاری ندارد,

وی می‌گوید: دولت با واقع بینی اظهار نظر می کند و کاری به شعارهای انتخاباتی ندارد، واقعیت این است که وضعیت اعتباری دولت طوری نیست که ۲۰ میلیارد تومان تامین کند و به مردم عرض می‌کنم که کل اعتبارات عمرانی شهرستان در سال جاری ۲۶ میلیارد تومان بوده که در ۱۵۰ پروژه ریز و درشت تقسیم کرده ایم.

,

بیشتر بخوانید:

,

اما و اگرهای ساخت پردیس سینمایی در باغ‌ملی تربت حیدریه

, اما و اگرهای ساخت پردیس سینمایی در باغ‌ملی تربت حیدریه,

ساخت پردیس سینمایی تربت حیدریه در شهرک ولی عصر(عج)

, ساخت پردیس سینمایی تربت حیدریه در شهرک ولی عصر(عج),

کورسوی امید برای احداث پردیس سینمایی در تربت حیدریه

, کورسوی امید برای احداث پردیس سینمایی در تربت حیدریه,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه