اخبار داغ

کوره هایی که در حاشیه بلای جان مردم شده اند؛

وعده ای که به سر نمی رسد/ انتقال کوره های آهکپزی به دشت زحمتکشان در گرو همت مسئولان

وعده ای که به سر نمی رسد/ انتقال کوره های آهکپزی به دشت زحمتکشان در گرو همت مسئولان
حاشیه نشینی در یکی از شهرک های صنعتی کرمان به دلیل وجود کوره های آهک پزی جریان ساز شده و مسئولان قضایی قول هفته به هفته برای خروج این کوره ها از شهرک می دهند اما متاسفانه تاکنون این قول ها عملیاتی نشده و حتی باعث آتش سوزی آلونک و فوت یک زن 45 ساله شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، یکی از مظاهر تغییرات نامبارک اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور، در نیم قرن اخیر به شدت گسترش یافته است و بحران های نظیر بیکاری، فقر، خشکسالی روز به روز به ساکنان حاشیه شهرها می افزاید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

بر اساس اظهارات تقی رستم وندی رییس سازمان امور اجتماعی کشور در سال ۹۸ تعداد ۱۱ میلیون نفر در کشور حاشیه نشین بودندکه با درنظرگرفتن زندگی هشت میلیون نفر در بافت های فرسوده و تاریخی، در مجموع ۱۹ میلیون نفر از ۶۰ میلیون نفر جمعیت شهری در مناطق حاشیه نشین و بافت‌های فرسوده به سر می بردند.

,

این در حالی است که شدت گرفتن مشکلات اقتصادی، بالا رفتن تورم سرسام آور در بخش مسکن، تعداد بیشتری از ساکنان شهرهای بزرگ را به حاشیه شهرها کشانده و به معضلات این مناطق بیش از پیش دامن زده است.

,

ارائه تسهیلات وام جهت اشتغالزایی در روستاها از تاکیدات مقام معظم رهبری بود که می‌توانست نقش موثری در آبادانی روستاها داشته باشد، اما مشکل تضامین بانکی یکی از موانع موجود در مسیر تحقق این مهم بود.

,

اکثر ساکنان حاشیه نشینی  روستایی زاده هستند و همگی کمبود آب و فقر اقتصادی را عامل مهاجرت خود به حاشیه ها می دانند.

,

تعدادی از این مردم بر این مسئله گلایه مند بودند که اگر امکانات در خور توجه داشتیم هرگز به چنین مکانی پا نمی گذاشتیم که امروز انگ پناهگاه دزدان و معتادان را به ما بزنند.

,

دیگری می گفت: قبلا به این مکانی که ما زندگی می کردیم آلونک آباد می گفتند و امروز که دستمان به جایی رسید و توانستیم خانه ای بنا کنیم می گویند حاشیه نشین، اگر مسئولین وام بدون ضامن در اختیار ما قرار میدادند و آبی که در روستاها به دلایلی در حال خشک شدن است نجات می دادند ما هرگز به این منطقه کوچ نمی کردیم لااقل در روستایمان حق آب و گلی، آبرو و احترامی داشتیم.

,

شهرک صنعتی شهر کرمان که در آن کوره های آهک پزی وجود دارد نیز از این ساکنان مهاجر مستثنی نیست در این رابطه بارها اصحاب رسانه به آن اشاره کرده اند و اینکه وجود کوره ها در مناطقی که مسکونی است هم از لحاظ بهداشتی و هم لحاظ زیست محیطی بسیار نامناسب و خطرآفرین است.

,

انتقال کوره ها از سال 1396

, انتقال کوره ها از سال 1396 , انتقال کوره ها از سال 1396,

فعالیت کوره های آهک پزی در شهرک صنعتی و در جوار منازل مسکونی و فضاهای عمومی، تهدیدی برای سلامت و بهداشت عمومی به شمار می رود و تداوم فعالیت این کوره ها را در حالی شاهد هستیم که موضوع انتقال آنها از سال ۱۳۹۶ همواره مطرح بوده اما تاکنون نتیجه ای در پی نداشته است.

,

بارها مسئولین زیادی از حوزه قضایی، بهداشتی، محیط زیست، شهرداری به این مکان ها سرکی کشیده و صحبت هایی هم کرده اند و اکثر آنها قول یک هفته ای دادند که این کوره ها از این منطقه خارج شوند.

,

دیماه سال جاری زمان خروج کوره ها از شهرک صنعتی

, دیماه سال جاری زمان خروج کوره ها از شهرک صنعتی, دیماه سال جاری زمان خروج کوره ها از شهرک صنعتی,

یکی از این مسئولان یدالله موحد رئیس دادگستری استان کرمان است که  در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با موضوع پیگیری و ساماندهی مشکلات حاشیه نشینی گفت: دستگاه قضایی براساس نظر کارشناسان حوزه های اجرایی و مدیریتی، مهلت سه ماهه ای برای انتقال کوره های آهک پزی از شهرک صنعتی را تعیین کرده که با گذشت دو ماه از این فرصت، تا یک ماه آینده باید تمام این کوره ها به محل جدید تعیین شده در دشت زحمتکشان منتقل شوند.

,

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان به صدور احکام قضایی لازم برای برخورد با فعالیت کوره های آهک پزی در شهرک صنعتی نیز اشاره و بیان می کند: ظرفیت های قانونی و امکانات لازم برای انتقال کوره های آهک پزی وجود دارد اما به نظر می رسد اهتمام جدی در این زمینه وجود ندارد.

, نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان به صدور احکام قضایی لازم برای برخورد با فعالیت کوره های آهک پزی در شهرک صنعتی نیز اشاره و بیان می کند, ظرفیت های قانونی و امکانات لازم برای انتقال کوره های آهک پزی وجود دارد اما به نظر می رسد اهتمام جدی در این زمینه وجود ندارد,

موحد: مدیران در زمینه انتقال کوره ها باید جدی باشند

, موحد: مدیران در زمینه انتقال کوره ها باید جدی باشند, موحد: مدیران در زمینه انتقال کوره ها باید جدی باشند,

موحد با اشاره به این مطلب که اطلاع رسانی لازم درباره انتقال کوره های آهک پزی به طورکامل انجام شده است و در پایان مهلت تعیین شده هیچ عذر و بهانه ای پذیرفته نخواهد شد، تاکید می کند:  مدیران در زمینه انتقال کوره های آهک پزی باید جدی باشند و این کار به دلیل منفعت عمومی باید انجام شود و در این زمینه صراحت قانونی نیز وجود دارد.

, موحد با اشاره به این مطلب که اطلاع رسانی لازم درباره انتقال کوره های آهک پزی به طورکامل انجام شده است و در پایان مهلت تعیین شده هیچ عذر و بهانه ای پذیرفته نخواهد شد، تاکید می کند:  مدیران در زمینه انتقال کوره های آهک پزی باید جدی باشند و این کار به دلیل منفعت عمومی باید انجام شود و در این زمینه صراحت قانونی نیز وجود دارد.,

وی بر ورود دادسرای کرمان برای برخورد با هرگونه ترک فعل در حوزه ساماندهی حاشیه شهر کرمان به ویژه شهرک صنعتی تاکید کرده و ابراز می کند: به منظور ساماندهی شهرک صنعتی، پیگیری های بسیار خوبی انجام شده و قدم های خوبی برداشته شده است و امیدواریم این فرایند که آغاز شده با شتاب بیشتری ادامه یابد و شاهد ساماندهی و افزایش رفاه، آرامش و توانمندی ساکنان این منطقه باشیم.

,

پس از موحد، سید مهدی قویدل معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان  در تاریخ 16 دی ماه در شورای پیشگیری از وقوع جرم به معضل حاشیه نشینی در کرمان اشاره و اذعان می دارد: از ابتدای امسال تاکنون نشست های متعدد شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با محوریت حاشیه نشینی و به ویژه شهرک صنعتی برگزار شده که نتایج و مصوبات مختلفی نیز در بر داشته است.

,

طبق مصوبه دستگاه قضا، انتقال کوره ها از 20 دیماه

, طبق مصوبه دستگاه قضا، انتقال کوره ها از 20 دیماه , طبق مصوبه دستگاه قضا، انتقال کوره ها از 20 دیماه,

معاون دادگستری استان کرمان بیان می کند: در همین زمینه انتقال کوره های آهک پزی از محله صنعتی از شنبه هفته آینده انجام می شود.

,

این صحبت معاون دادگستری مربوط به روز سه شنبه 16 دیماه بوده است.

,

اما متاسفانه این امر اجرایی نشد و در روز 30 دی ماه براثر آتش گرفتن یکی از آلونک های اطراف کوره منجر به سوختن یک زن 45 ساله شد.

, اما متاسفانه این امر اجرایی نشد و در روز 30 دی ماه براثر آتش گرفتن یکی از آلونک های اطراف کوره منجر به سوختن یک زن 45 ساله شد.,

در این رابطه شهرداری و اداره کل بهزیستی نیز باید جوابگو باشند زیرا اگر گرم خانه ها تعطیل نشده بودند شاید این افراد بی خانمان برای گرم کردن خود به جای کوره های آهک پزی در گرم خانه بودند و اینگونه برایشان حادثه ای بوجود نمی آمد.

,

برای خاتمه دادن به چنین حوادثی و اینکه چرا مسئولان فقط شعار می دهند و عمل نمی کنند خبرنگار ما با معاون دادگستری استان کرمان مصاحبه ای انجام داده که از نظرتان می گذرد.

,

مجددا وعده یک هفته ای

, مجددا وعده یک هفته ای, مجددا وعده یک هفته ای,

قویدل باز همان حرف قبل را تکرار کرد: این طرح طی یک هفته اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

,

وی در تاکید خبرنگار ما مبنی بر اینکه شما قبلا هم این قول را داده اید اما اجرایی نشده است، گفت: در اصل ما خود به عنوان دستگاه قضایی از دستگاه های زیربط مطالبه گر  و پی گیر هستیم و طبق مصوبات پیشگیری از وقوع جرم لازم الاجرا است و هر کس اجرا نکند ما ترک فعل او را اعلام خواهیم کرد.

,

معاون دادگستری استان کرمان در پاسخ به این سوال که کدام دستگاه ها در جابجایی کوره ها دخیل هستند، بیان کرد: در ابتدا باید زیرساخت ها در دشت زحمتکشان فراهم شود و متولی اصلی در این قضایا معاون عمرانی و هماهنگی استانداری، اداره صمت،منابع طبیعی، شرکت آب و برق منطقه ای، گاز و اتحادیه می باشند.

, معاون دادگستری استان کرمان در پاسخ به این سوال که کدام دستگاه ها در جابجایی کوره ها دخیل هستند، بیان کرد: در ابتدا باید زیرساخت ها در دشت زحمتکشان فراهم شود و متولی اصلی در این قضایا معاون عمرانی و هماهنگی استانداری، اداره صمت،منابع طبیعی، شرکت آب و برق منطقه ای، گاز و اتحادیه می باشند.,

قویدل عنوان کرد: همه این دستگاه ها باید هماهنگ باشند و شهرک صنعتی در دشت زحمتکشان ایجاد و کوره ها را به آن مکان منتقل کنند.

,

تخریب کوره های غیر فعال در همین هفته به دستور دادستان

, تخریب کوره های غیر فعال در همین هفته به دستور دادستان, تخریب کوره های غیر فعال در همین هفته به دستور دادستان,

وی خاطرنشان کرد: کوره هایی که فعال نیستند و تولید ندارند در همین هفته به دستور دادستان  قطعا تعطیل خواهند شد و به کوره هایی که در حال فعالیت هستند فرجه 20 روزه داده خواهد شد تا انتقال صورت گیرد.

,

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اذعان کرد: سپس شهرداری باید برای رفع نخاله ها و سد معبر اقدام کند و حکم تمامی این ها در کمیسیون های مربوطه صادر شده  و فقط اجرای آن باقی مانده است.

,

قویدل با بیان اینکه آماده کردن زیرساخت ها در دشت زحمتکشان طول می کشد، تاکید کرد: اما ما مصمم هستیم  و خودمان نیز مطالبه گر هستیم که این مصوبات اجرایی شده و حاشیه شهر از این وضعیت خارج شود.

,

دستگاه ها براساس قولی که دادند باید سریع اقدام کنند

, دستگاه ها براساس قولی که دادند باید سریع اقدام کنند, دستگاه ها براساس قولی که دادند باید سریع اقدام کنند,

وی در پاسخ به این سوال که اگر این زیرساخت ها طول بکشد  آیا باز همین یک هفته فرصت است، گفت: در آخرین جلسه بیست روز پیش، مطلع شدیم  بخشی از زیرساختها آماده شده و برخی از کوره ها را می شود به آن مکان  انتقال داد به هر حال تمامی دستگاه ها برابر مصوبات در جلسات استانداری و شورای پیشگیری قول داده اند و باید براساس همان قول و تعهدی که دادند اجرا کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه