اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری:

قوانین امر به معروف باید خیلی زودتر از اینها وضع می‌شد/امر به معروف نیازمند یک ستاد هدفمند است

قوانین امر به معروف باید خیلی زودتر از اینها وضع می‌شد/امر به معروف نیازمند یک ستاد هدفمند است
جدی نگرفتن امر به معروف و نهی از منکر از سوی مردم و دولت باعث اجرایی نشدن قوانین در این امر شده است. اگر مردم بدانند که امر به معروف و نهی از منکر مانند نماز و روزه یک امر واجب است،خودشان را به انجامش ملزم و متعهد می‌داند. و تنها تفاوت آن با دیگر واجیات، در عینی بودن نماز و روزه و کفایی بودن امر به معروف و نهی از منکر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از کافه حقوق، حجت‌الاسلام دکتر مرتضی چیت‌سازیان، وکیل پایه یک دادگستری و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری، در یادداشتی چنین نوشت: ما باید امر به معروف و نهی از منکر را بیش از این جدی بگیریم. نویسنده‌ای کتابی نوشته است با عنوان «الفریضتان‌منسیتان» یعنی امر به معروف و نهی از منکر دو واجب فراموش شده. چه الزاماتی برای همگانی کردن و بسیج همگانی آمرین بالمعروف و ناهیان از منکر لازم است همانطوری که برای نماز ستاد اقامه نماز داریم و برای زکات ستاد زکات داریم؛ برای حج سازمان حج و زیارت را داریم؛ برای امر به معروف که بسیار واجب هم هست که ستاد و نهادی را به صورت هدفمند قرار بدهیم. تکالیفی را ستاد داشته باشد تا بتوانند به بهترین شکل موجود این تکالیف را انجام بدهند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, به نقل از کافه حقوق، حجت‌الاسلام دکتر مرتضی چیت‌سازیان,

 

,

در واقع امر به معروف و نهی از منکر از امور حسبیه است؛ آن هم از امور حسبیه‌ای که جا دارد ما از وظایف مهم حکومتی بدانیم. مجلس شورای اسلامی دیر دارد به این موضوع رسیدگی می‌کند. باید خیلی زودتر از اینها برای این واجب دینی قوانین مدونی را تصویب و قوه‌ی قضاییه و دستگاه‌های دخیل در این باب به آن رسیدگی می‌کردند، چرا که در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است. و بالاتر از این موضوع فلسفه قیام امام حسین(ع) احیاء امر به معروف و نهی از منکر در دین جدش بزگوارشان ذکر گردیده است. آنجا که می‌فرمایند: «انی ارید ان آمر بالمعروف و عنها ان المنکر»

,

 

,

همه مردم و بزرگان دینی و مذهبی این روزها چشم انتظار این هستند که کار تشکیلاتی خوبی برای اجرای این دو فریضه‌ی عزیز و بزرگ از سوی دستگاه‌های دولتی صورت بگیرد.

,

 

,

همکاری قوه قضائیه و قوه مجریه

, همکاری قوه قضائیه و قوه مجریه,

در بحث امر به معروف و نهی از منکر وظایف متقابل قوه قضاییه و قوه مجریه وجود دارد که توام بایکدیگر و به پیوست با هم می‌توانند به هر چه بهتر انجام شدن این دو مبحث کمک کنند. قوه‌قضاییه چندی پیش سمیناری را همزمان با شروع محرم برای این مبحث برگزار کرد. در واقع اگر بخواهند که این کار بهتر پیش برود تعامل بیشتر این دو نهاد را می‌طلبد که قطعا زمانی که این دو نهاد بتوانند تعامل بیشتری داشته باشند اثرات بیشتری نیز خواهیم دید.

,

 

,

متاسفانه اصل هشتم قانون اساسی که برمی‌گردد به این مهم کامل و جامع نیست و ضعف‌های زیادی در بسیاری از موضوعات به خصوص بحث امر به معروف و نهی از منکر دارد به همین خاطر مجلس شورای اسلامی لایحه مربوط به امر به معروف را در دستور کار خود قرار داده و به تازگی لایحه امر به معروف در صحن علنی مجلس بررسی شد اگر زوایای این موضوع روشن شود و در واقع قانونمند گردد میتواند نتایج خوبی برای جامعه و پیش برد اهداف اسلامی حکومت داشته باشد البته که امر به معروف با استفاده از وسایل و به صورت های مختلف هم میتواند هم صورت خوب تری داشته باشد و شیوه های نوین در بحث امر به معروف و نهی از منکر باعث زیبا جلوه دادن و اثر پذیری بیشتر باشند مانند امر به معروف بوسیله روزنامه و امر به معروف با وسایل روز و رسانه های ارتباط جمعی اما باید هر چه سریعتر خلاء های قانونی ما برای این مهم پر بشوند.

,

 

,

باید دقیقا قسمت‌های مختلف اصل هشتم قانون اساسی هدفمند شوند. کلیه جوانب آن اینکه چگونه انجام بگیرد. وظایف هر گروه و ارگان (به طور مثال نیروی انتظامی، بسیج،سپاه پاسداران، آحاد مردم و…) باید در قانون بیایند تا بعد از تصویب و اجرای این قانون دچار مشکل نشویم.

,

 

,

واجب مثل نماز

, واجب مثل نماز,

جدی نگرفتن امر به معروف و نهی از منکر از سوی مردم و دولت باعث اجرایی نشدن قوانین در این امر شده است. اگر مردم بدانند که امر به معروف و نهی از منکر مانند نماز و روزه یک امر واجب است،خودشان را به انجامش ملزم و متعهد می‌داند. و تنها تفاوت آن با دیگر واجیات، در عینی بودن نماز و روزه و کفایی بودن امر به معروف و نهی از منکر است.

,

 

,

این‌که چند نهاد خاص بخواهند انجام این فریضه را به عهده بگیرند، کاملا کار اشتباهی است. باید با استفاده از رسانه‌ها آموزش امر به معروف و نهی از منکر برای آحاد مسلمین ارائه شود تا این موضوع یک فرهنگ زیبا بشود و جای خود را بین مردم باز کند؛ یعنی اینکه با آموزش درست این فریضه ابتدا مردم ما از خانواده های خود شروع به این کار کنند و به فرض برادر و خواهر و پدر و مادر یکدیگر را سفارش به انجام فرایض دینی و ترک گناه و معصیت کنند  تا بتوانیم جامعه ای مطلوب برای ظهور حضرت حجت آماده کنیم.

,

 

,

انتهای پیام/خ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه