اخبار داغ

در گفتگو با مدیر مرکز کرمان‌شناسی عنوان شد؛

قالی کرمان شاه بیت غزل هنر جهان/ صنعتی که یکبار اقتصاد رنجور کرمان را التیام بخشید

قالی کرمان شاه بیت غزل هنر جهان/ صنعتی که یکبار اقتصاد رنجور کرمان را التیام بخشید
سید محمد علی گلاب زاده گفت: نشانه های تاریخی گواه این واقعیت است که این صنعت اثر گذار دارای پشتوانه گرانبها است و هنر بافندگی کرمان به هزاره های پیش بر می گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید محمد علی گلاب زاده در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: تاریخ از روزهای روشنی حکایت می کند که قالی کرمان در چشم خانه جهانیان جای داشت و هر کس در هر گوشه دنیا زیر اندازی به نام فرش کرمان داشت به خود می نازید و می بالید و از مزیت های این قالی کرمانی آن که نمایندگان صلح در شهر ورسای روی آن قالی پیمان صلح جنگ اول را امضا کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

مدیر مرکز کرمان شناسی ادامه داد: یکی از صنایعی که بیشترین اثر گذاری اقتصادی و تجاری را در تاریخ کرمان از خود برجای گذاشته قالی است؛ آنگونه که می‌توان گفت تحول و دگرگونی اقتصادی در روزگار اوج قالی کرمان، در همه روزگاران بی مانند و یا کم مانند بوده است.

,

این تاریخ شناس کرمانی افزود: فرشی که برخی را به عرش برد و اقتصاد رنجور کرمان را صاحب توان و ارزش افزون ساخت. چه بسیار کسانی که در رهگذر این صنعت از پایین ترین سطح زندگی به بالاترین صعود کردند و ارجمند شدند.

,

وی اظهار کرد:  هرکس مختصر سرمایه‌ای داشت، داری را بر پا کرد و تعدادی کارگاه راه اندازی نمود و به مدد کارگران زحمتکش فرشی بافت و به بازار عرضه کرد و بهره آن را به امر گسترش فضای کار خود گرفت و در اندک مدت، افرادی چون محمد بن حسن که در هفت آسمان یک ستاره نداشتند و هنوز زخم انگشت شان از قالی بافی التیام نیافته بود ناگهان محمد ارجمند شدند و لقب سلطان قالی جهان را به خود اختصاص دادند.

,

گلاب زاده عنوان کرد: اینکه قالی کرمان توانست شهرتی فراگیر به دست آورد و آواز آن از مرزها بگذرد بی دلیل نبود زیرا بافت استثنایی و هنرهای به کار رفته در رنگ و طرح جهانی را به تماشا واداشت و سر از معتبرترین موزه های جهان مانند موزه متروپولیتن نیویورک در آورد و این فرش ها برخی طرح گلدان داشتند که در روزگار صفویه در کران بافته می شد.

,

مدیر مرکز کرمان شناسی تصریح کرد: در دوره تیموریان نیز، هنرمندان کرمانی برای مسجد جامعی که امیر تیمور سمرقند ساخته بود و به مسجد بی بی خانم شهرت داشت، قالی های نفیس و ارزشمندی بافته و فرستاده بودند و بر همین اساس وجود فرش های چشم نواز در دوره های بعد از آن و به ویژه در دوره صفویه دور از انتظار نیست.

,

این تایرخ شناس کرمانی ادامه داد: این صنعت تأثیر گذار کرمان حتی در روزگاری که سایر کشورها در مقام رقابت با آن برآمدند و به تقلید آن پرداختند و باز هم اعتبار خود را از دست نداد؛ یکی از این کشورها هندوستان بود که به مدد تجار و بازرگانان مهاجر کرانی به آن خطه، توانست فرش های نفیسی را تولید کند؛ اما در این شرایط باز نگاه خواهان هندی ها از قالی کرمان برداشته نشد.

,

وی ابراز کرد: نشانه های تاریخی گواه این واقعیت است که این صنعت اثر گذار دارای پشتوانه گرانبها است و هنر بافندگی کرمان به هزاره های پیش بر می گردد و این هنر در رویداد شکست ایران از اعراب و آن دو قرن سکوت به خاموشی گرائید، اما رونق خود را به دست آورد.

,

گلاب زاده افزود: اگر بگوییم بیشترین رونق در این زمینه را شاه عباس برای کرمان و ایران رقم زد، سخن به گزاف نگفته ایم؛ چرا که راه تجارت شرق و غرب از راه خشکی توسط دولت عثمانی زمینه ای را به وجود آورد که قسمتی از تجارت خارجی ایران از طریق بندرعباس صورت گیرد که طبعا کرمان نیز از این دگرگونی بی بهره نماند و دستور شاه عباس به عدم ورود هر نوع بافته خارجی نیز بر توان کرمان افزود.

,

مدیر مرکز کرمان شناسی در پایان خاطر نشان کرد: در ۱۰۰ سال گذشته قالی کرمان شاه بیت غزل هنر جهان بوده اما در چند سال آینده فاتحه اعتبار و ارزش قالی کرمان باید خوانده شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه