اخبار داغ

کلاب هاوس؛

ظهوری پر سر و صدا در سایه ضعف‌های امنیتی

ظهوری پر سر و صدا در سایه ضعف‌های امنیتی
"کلاب هاوس" نوع جدیدی از شبکه اجتماعی مبتنی بر صدا است و این اجازه را می‌دهد تا مردم در همه جا صحبت کنند، داستان بگویند، ایده‌های خود را توسعه دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، Clubhouse از اوایل سال ۲۰۲۰ در نسخه بتا شروع به فعالیت کرده و به دلیل استفاده افراد مشهور از این برنامه باعث محبوبیت آن شده است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز،,

سهام کلاب هاوس تنها چند ماه پس از عرضه به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رسید و همین چندوقت پیش از ۱ میلیارد دلار نیز فراتر رفت و این امر ممکن است که باعث شود بنیان‌گذاران کلاب هاوس در بین موفق‌ترین افراد سال ۲۰۲۱ قرار بگیرند..

,

اما مالک کلاب هاوس کیست و چه کسانی روی این پلت‌فرم سرمایه گذاری کرده‌اند؟ در واقع، روهان سث و پاول دیویسن دو بنیان گذار کلاب هاوس هستند.

,

این ۲ از کارآفرینان بی‌اریا (Bay Area) سانفرانسیسکو و فارغ التحصیلان دانشگاه استنفورد هستند، البته مالک اپ کلاب هاوس را باید کمپانی مادر آن یعنی کمپانی آلفا اکسپلوریشن (Alpha Exploration Co) بدانیم.

,

در حال حاضر نسخه رسمی این اپلیکیشن فقط برای iOS توسعه پیدا کرده و ممکن است در آینده‌ای نزدیک برای سایر سیستم عامل‌ها مانند اندروید نیز توسعه پیدا کند.

,

در حال حاضر برای استفاده از این نرم‌افزار باید از طرف شخص دیگری دعوت‌نامه داشته باشید یا نام خود را در لیست انتظار رزرو کنید.

,

بعد از دریافت دعوت‌نامه تنها کاری که باید انجام دهید این است که در «اتاق‌ها»(Rooms)  عضو شوید یا روم جدیدی را با میزبانی خودتان ایجاد کنید.

,

مانند سایر شبکه‌های اجتماعی نیز در بخش «خوراک» (Feed) مواردی به شما نمایش داده می‌شوند که آن‌ها را «دنبال» (Follow) کرده باشید و مرتبط با حرفه و تخصص شما باشند.

,

کلاب هاوس در حال‌ حاضر بیش از ۱۰ میلیون بار از اپ استور دانلود شده و حتی نظر مارک زاکر بزرگ مدیرعامل فیسبوک را جلب کرده است.

,

گفته می‌شود فیسبوک هم قصد راه‌اندازی چنین سرویسی دارد، در فوریه ۲۰۲۱، تعداد کاربران به ۲ میلیون کاربر فعال رسید. (کابران فعال با کاربرانی که اپ را دانلود کرده و در گوشی دارند فرق دارد )

,

کلاب هاوس اعلام کرده است که کاربران امکان ضبط صدا در این شبکه اجتماعی نخواهند داشت؛ اما هکرها توانسته‌اند راهی برای دسترسی به صدا در کلاب هاوس پیدا کنند.

,

مدتی قبل  فایل‌های صوتی کلاب هاوس روی وب‌سایت‌های مختلف قرار گرفته و موضوع جالب این است که اپلیکیشن چنین امکانی ندارد و در واقع چنین اتفاقی نباید رخ می‌داد.  البته ، این استارت آپ دارای شماره تلفن های همراه خصوصی برخی از ثروتمندترین و مشهورترین افراد جهان است ، اما به نظر نمی‌رسد که یک افسر امنیتی داشته باشد.

,

تا این لحظه مشخص شده است که سرورهای کلاب هاوس در شانگهای قرار دارند؛  کلاب هاوس به یک استارتاپ در شانگ‌های چین تحت عنوان آگورا (Agora Inc) اعتماد کرده‌ و بسیاری از کارهای بک‌ اند خود ، پردازش ترافیک داده‌ها و تولید صدا به این شرکت چینی سپرده است.

,

در تعهدات آگورا در قبال قوانین امنیت سایبری چین به این معنی است که اگر دولت ادعا کند که این شرکت قصد دارد امنیت ملی را به خطر بیاندازد، باید در شنود و به اشتراک گذاری اطلاعات، همکاری کند. این بدین معناست که اگر مقامات چینی بخواهند اطلاعات موجود در کلاب هاوس را جمع‌آوری کنند، شرکت آگورا چاره‌ای جز تسلیم شدن و دادن اطلاعات به آنها ندارد و مقامات به‌طور قانونی اجازه دارند به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کنند و حتی آنها را ضبط کنند و این مهم دقیقا امنیت اپلکیشن کلاب هاوس را از بین می‌برد.

,

در اروپا ، این شرکت با دستور توقف در تاریخ ۲۷ ژانویه توسط فدرال مرکزی مصرف کنندگان آلمان (VZBV) به دلیل نقض مقررات عمومی حفاظت از داده ها (GDPR) روبرو است.

,

در فرانسه ، ظهور این شبکه اجتماعی نگران کننده است تا جایی که نماینده مجلس ، پائولا فورتزا نامه ای را به Cnil ارسال کرده است تا سازمان تنظیم مقررات چندین نکته را بررسی کند: مخاطبین دفترچه آدرس ، ضبط مکالمه و انتقال داده به ایالات متحده.

,

نسخه‌هایی غیر رسمی نیز توسط توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل نوشته شده‌اند که گرچه نمی‌توان امنیت آن‌ها را تضمین کرد اما می‌توان برای آشنا شدن با این اپلیکیشن و امتحان کردن قابلیت‌های آن از این نسخه‌ها بهره گرفت.مثل نسخه غیر رسمی اندروید که در کافه بازار موجود است و دارای باگ های مختلفی نیز می باشد.

,

با این حال دعوت نامه‌های کلاب هاوس در ایران در بازارهای غیر رسمی با قیمت ۲ هزارتومان تا ۴۰۰ هزار تومان در حال معامله می باشد .

,

اولین کاری که باید انجام شود این است که کاربران را از خطرات مربوط به استفاده از کلاب هاوس آگاه کنیم و سیاست‌های روشنی راجع به استفاده از آن تعریف کنیم.

,

یکی از راه های جلوگیری از افشای اطلاعات مخاطبین و داده‌ها ، کنترل حداکثر اطلاعاتی است که Clubhouse از حساب های شخصی کابران به آنها دسترسی دارد.

,

بیشتر سیستم‌های مدیریت دستگاه تلفن همراه (MDM) اجازه تقسیم اطلاعات شخصی و کاری را در دستگاه های متعلق به کاربر و شرکت می دهند.

,

چارچوب مدیریت واحد اپل نیز همین است؛ لذا پیشنهاد می‌شود برنامه های MDM از فروشگاه Apple  را که در دسترس است حتما نصب کنند .

,

همچنین نوع دسترسی های مربوط به اپلیکیشن ها در بخش تنظیمات گوشی‌های اندروید توسط کاربران بازنگری شود؛  Clubhouse در حال آماده سازی نسخه اندروید نیز هست ، بنابراین باید آماده ظهور یک اپلیکیشن پر سروصدای دیگر در ماه‌های پیش رو باشیم .

,

حسین قدیمی، کارشناس IT

انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه