اخبار داغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان عنوان کرد؛

سرمازدگی؛ خسارت ۸ هزار میلیارد تومانی به محصول پسته استان وارد کرد

سرمازدگی؛ خسارت ۸ هزار میلیارد تومانی به محصول پسته استان وارد کرد
عباس سعیدی گفت: به محصول پسته در شهرستان های سیرجان، انار، شهربابک، رفسنجان، کرمان، بردسیر، زرند، بافت و کوهبنان خسارت وارد آمده که در برآورد اولیه مشخص شد ۵۳ هزار و ۸۲۲ تن محصول پسته معادل ۸ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ عباس سعیدی گفت: در اثر افت دما در تاریخ های ۱۶ تا ۱۸  فروردین ماه سال جاری که در برخی موارد تا منفی ۵ درجه سانتی گراد نیز رسید و با توجه به زمان گلدهی باغات پسته و گردو وسایر محصولات که یکی از حساسترین مراحل زندگی گیاه است؛ باغات استان دچار خسارت سرما زدگی جمعا به مبلغ ۹۱ هزار و ۳۸۷ میلیارد ریال شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ضمن اعلام مطلب فوق افزود: بر اثر وقوع سرمای ناگهانی در ابتدای سال جاری ضرروزیان قابل توجهی به محصولات کشاورزی استان وارد شده است که آثار منفی آن در اقتصاد استان در آینده مشهود می گردد.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان سطح زیر کشت باغات پسته بارور استان را ۲۱۲ هزار هکتار اعلام و بیان کرد: بین ۲۰ تا ۸۰ درصد از باغات پسته استان دچار سرمازدگی شده اند.

,

سعیدی گفت: به محصول پسته در شهرستان های سیرجان، انار، شهربابک، رفسنجان، کرمان، بردسیر، زرند، بافت و کوهبنان خسارت وارد آمده که در برآورد اولیه مشخص شد ۵۳ هزار و ۸۲۲ تن محصول پسته معادل ۸ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است.

,

وی گفت: همچنین در اثر سرمای اخیر باغات گردوی شهرستان های بافت رابر و بردسیر نیز خسارت دیده اند که ۷ هزار و ۱۵۷ هکتار از باغات گردو متاثر از این خسارت هستند و که قریب ۸ هزار تن محصول گردوی سال جاری از دست رفته است همچنین با توجه به نوسانات شدید دما در دی و بهمن ماه سال زراعی جاری ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع گل محمدی استان خسارت ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی دیده اند این امر با گرم شدن هوا در این فصل و بیدار نشدن مزارع گل محمدی  قابل رویت است.

,

وی گفت: در باغات پسته علاوه بر اینکه محصول امسال نابود گردیده جوانه های زایشی سال آینده نیز از بین رفته است و خسارت غیر قابل جبرانی به باغداران زحمتکش وارد شده که این امر با توجه به اینکه عمده سطح زیر کشت شهرستان های خسارت دیده پسته می باشد،  باعث وارد شدن فشار اقتصادی شدید به تولید کنندگان این محصول گردیده است.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان  افزود: در مجموع ۲۰۰هزار هکتار باغات و مزارع استان در سال زراعی جاری از سرمای دی و بهمن و اسفند سال ۱۳۹۹ و فرودین سال ۱۴۰۰خسارت دیده اندکه خسارتی معادل ۹۴ هزار میلیارد ریال بر کشاورزان تحمیل کرده است.

,

سعیدی گفت: طی بازدید نماینده صندوق بیمه کشور از باغات سیرجان در اثر سرما زدگی اخیر مقرر شد، صندوق بیمه نسبت به پرداخت غرامت کشاورزان خسارت دیده در اسرع وقت اقدام نماید؛ همچنین توسعه ایستگاه های هواشناسی بخش کشاورزی با پراکنش مناسب در باغات را جهت پیش بینی دقیق و بهنگام  خسارات را از برنامه ای سازمان در آینده اعلام کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه