اخبار داغ

گزارش آماری از میانگین سنی تیم‌های لیگ برتری در فصل جاری

گزارش آماری از میانگین سنی تیم‌های لیگ برتری در فصل جاری
طبق آمار به دست آمده از حضور بازیکنان زیر 23 سال در تیم‌های لیگ برتری نشان می‌دهد که سرمربیان تیم‌ها جرأت ریسک و استفاده از بازیکنان جوان را ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی داناچهاردهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران در حالی آغاز شد که تغییر و تحولاتی در آیین‌نامه نقل و انتقالات بازیکنان انجام شد و به قول رئیس سازمان لیگ امسال نسبت به سال گذشته لیگ 2 سال و 6 ماه جوان‌تر شد. طبق آیین‌نامه جدید، هر تیم به جای داشتن 23 بازیکن با شرایط سنی آزاد و قرارداد حرفه‌ای می‌توانست با 18 بازیکن قرارداد ببندد. این موضوع با اعتراضاتی روبرو بود چرا که طبق این قانون 80 بازیکن بزرگسال بیرون ماندند و برخی بازیکنان اعتقاد داشتند در زمان جوانی آنها به بازیکنان باتجربه بها می‌دادند و حالا این موضوع برعکس شده است. البته آنچه مسلم است این است که حضور بازیکنان جوان لیگ را پویا و سرزنده‌تر می‌کند، اما فراموش نکنیم که تجربه بازیکنان نیز عامل مهمی در نتیجه‌گیری و بازی تیم‌ها به شمار می‌رود. شاید اگر این مسئله به مرور زمان صورت می‌گرفت تیم‌ها استقبال بیشتری می‌کردند و بازیکنان جوان بیشتری را به میدان می‌فرستادند. 

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

طبق آماری که به دست آمده تا پایان هفته چهاردهم لیگ برتر 80 بازیکن زیر 23 سال به میدان رفته‌اند، البته در این بین بازیکنانی بوده‌اند که تنها یک دقیقه فرصت بازی کردن پیدا کرده‌اند اما در کنار آنها بازیکنانی چون شاهین ثاقبی، فرشاد احمدزاده، کاوه رضایی، مهدی طارمی، احمد عبدالله‌زاده، یوسف وکیا، محمد ستاری، میلاد محمدی، روزبه چشمی، وحید حیدریه، ارسلان مطهری و ... در اکثر بازی‌ها به تیم‌هایشان کمک کرده‌اند.

,

تا پایان هفته چهاردهم 233 بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرده که در این بین سهم بازیکنان زیر 23 سال 20 گل بوده است. مهدی شریفی از سپاهان با زدن 5 گل توانسته بهترین عملکرد را در بین بازیکنان زیر 23 سال داشته باشد.

,

در زیر نگاهی اجمالی به بازیکنان جوان تیم‌های مختلف داریم:

,

تراکتورسازی:

,

هدایت تیم تراکتورسازی برعهده جوان‌ترین مربی لیگ یعنی رسول خطیبی است. تبریزی‌ها با میانگین سنی 25/3 تاکنون با 28 امتیاز در صدر جدول قرار دارند. خطیبی از ابتدای فصل تاکنون از 4 بازیکن زیر 23 سال خود استفاده کرده است که در این بین ثاقبی و احمدزاده توانسته‌اند هرکدام یک بار برای تیمشان گلزنی کنند. این دو بازیکن در اکثر دیدارهای تراکتورسازی به میدان رفته‌اند. سعید آقایی 14 دقیقه در دیدار مقابل پدیده، یک دقیقه در بازی مقابل صبا و گسترش فولاد به میدان رفت. مهدی پور رحمت‌الله نیز تنها 6 دقیقه در بازی مقابل راه‌آهن به میدان رفته است.

,

سپاهان:

,

اصفهانی‌ها ابتدای فصل را با زلاتکو کرانچار شروع کردند اما در میانه راه حسین فرکی هدایت این تیم را برعهده گرفت. سپاهان با میانگین سنی 25/1 با 26 امتیاز در رده دوم قرار دارد. برای این تیم تاکنون 6 بازیکن زیر 23 سال به میدان رفته‌اند. در این بین مهدی شریفی که می‌توان از او به عنوان پدیده لیگ نام برد توانسته 5 گل به ثمر برساند. علی کریمی در دو دیدار مقابل تیم‌های استقلال خوزستان و ذوب‌آهن به ظور کامل به میدان رفت و در دیدار مقابل گسترش فولاد 11 دقیقه به میدان رفت. حسین کریمی 15 دقیقه بازی با پیکان، 13 دقیقه دیدار مقابل گسترش فولاد، 16 دقیقه بازی با ذوب‌آهن، 8 دقیقه دیدار مقابل ملوان، 3 دقیقه بازی با پدیده و یک دقیقه دیدار مقابل استقلال خوزستان به میدان رفته است. سعید قائدی نیز 74 دقیقه بازی مقابل ذوب‌آهن، 90 دقیقه دیدار با استقلال خوزستان و یک دقیقه دیدار مقابل پیکان به میدان رفته است. عرفان مقتول‌کار نیز مهاجم جوان این تیم است که در دیدار مقابل ملوان تنها 9 دقیقه فرصت بازی کردن پیدا کرده است. 

,

,

, ,

 

,

فولاد:

,

سرمربی اهوازی‌ها را دراگان اسکوچیچ برعهده دارد. این تیم با میانگین سنی 24/2 لقب جوان‌ترین تیم لیگ را به خود اختصاص داده و هم‌اکنون با 25 امتیاز در رده سوم قرار گرفته است. برای فولادی‌ها تاکنون 6 بازیکن زیر 23 سال به میدان رفته‌اند که در این بین یوسف وکیا توانسته یک گل به ثمر برساند. این مدافع در کنار احمد عبدالله‌زاده در اکثر بازی‌های فولاد حضور داشته‌اند. ولید مشاعی‌زاده در دیدار مقابل تراکتورسازی 20 دقیقه به میدان رفت و هادی حبیبی‌نژاد نیز در دیدار مقابل تیم‌های پرسپولیس (یک دقیقه) و راه‌آهن (2 دقیقه) به میدان رفته است. همچنین بهمن جهان‌تیغ 8 دقیقه مقابل ذوب‌آهن و رضا احمدی 3 دقیقه مقابل پرسپولیس بازی کرده‌اند.

,

نفت تهران:

,

علیرضا منصوریان از دیگر مربیان جوان لیگ است که هدایت نفت را برعهده دارد. این تیم با میانگین سنی 25/4 با 24 امتیاز در رده چهارم جدول قرار دارد. منصوریان تاکنون به 7 بازیکن زیر 23 سال خود میدان داده است. در این بین علیرضا بیرانوند گلر این تیم در 12 بازی به میدان رفته است. ارسلان مطهری و به همراه مرتضی پورعلی گنجی دیگر بازیکنانی هستند که در اکثر بازی‌ها برای نفت به میدان رفته‌اند. سعید لطفی 4 بازی کامل در اوایل فصل برای نفتی‌ها به میدان رفته است. آرش رضاوند یک دقیقه مقابل راه‌آهن و یک دقیقه مقابل سپاهان بازی کرده است و بهرام دباغ یک دقیقه مقابل استقلال و یک دقیقه مقابل پدیده به میدان رفته است. رضا علیاری نیز یک دقیقه در دیدار با فولاد فرصت بازی را پیدا کرده است.

,

استقلال:

,

آبی‌پوشان پایتخت با سرمربیگری امیر قلعه‌نویی با 24 امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به نفت در رده پنجم قرار دارند. میانگین سنی استقلالی‌ها در این فصل 26/2 است. قلعه‌نویی از 12 بازیکن جوانی که در تیمش حضور دارند فقط در این مدت از 2 بازیکن زیر 23 سال خود استفاده کرده است. علیرضا رمضانی که در 9 دیدار به میدان رفته است و امیرحسین طاعوتی که یک دقیقه مقابل نفت مسجد سلیمان و 3 دقیقه مقابل پیکان بازی کرده است. البته رمضانی اخیرا با مصدومیت روبرو شده و به همین دلیل دست سرمربی آبی‌پوشان برای استفاده از این بازیکن کوتاه مانده است. این آمار نشان می‌دهد که آبی‌پوشان پایتخت نسبت به سایر تیم‌ها از بازیکن جوان کمتری استفاده کرده‌اند، هرچند که سرمربی استقلال بارها در صحبت‌هایش اعلام کرده که از بازیکنان جوان استفاده می‌کند و به آنها میدان می‌دهد اما بر طبق این آمار تنها 2 بازیکن زیر 23 سال در این چهارده هفته به میدان رفته‌اند. قلعه‌نویی بارها در مصاحبه‌هایش اعلام کرده به علت حضور ملی‌پوشان استقلال در تیم ملی آبی‌پوشان ضربه زیادی خورده‌اند، حق با سرمربی استقلال است چرا که این تیم بیشترین بازیکن را در تیم ملی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که بدن بازیکنانش تحلیل برود، اما یک صحبت با سرمربی آبی‌پوشان داریم، آنهم اینکه اگر آقای قلعه‌نویی به بازیکنان جوان تیمش میدان می‌داد شاید هم‌اکنون با این معضل روبرو نمی‌شد و دستش برای انتخاب بازیکن باز بود.

,

,

, ,

صبای قم:

,

صمد مرفاوی هدایت قمی‌ها را برعهده دارد این تیم با میانگین سنی 25/6 توانسته تا پایان هفته چهاردهم لیگ برتر 20 امتیاز کسب کند و در رده ششم قرار بگیرد. مرفاوی تاکنون از 3 بازیکن زیر 23 سال خود استفاده کرده است. روزبه چشمی در اکثر بازی‌ها به میدان رفته است. قاسم گرامی یک دقیقه در دیدار مقابل راه‌آهن، 15 دقیقه دیدار مقابل پرسپولیس و 28 دقیقه بازی با پیکان به میدان رفته است. امید قربانی نیز در 3 بازی 90 دقیقه‌ای به میدان رفته و در بازی با پرسپولیس 64 دقیقه و دیدار مقابل راه‌آهن 21 دقیقه بازی کرده است.

,

سایپا:

,

هدایت خودروسازان در چهاردهمین دوره لیگ برتر برعهده مجید جلالی است. میانگین سنی سایپایی‌ها 25/4 است. این تیم تاکنون 19 امتیاز اندوخته است و در رده هفتم قرار دارد. جلالی تا پایان هفته چهاردهم از 7 بازیکن زیر 23 سال خود استفاده کرده است. کاوه رضایی در اکثر بازی‌های سایپا حضور داشته است. محمدرضا اخباری، گلر این تیم در 3 بازی به میدان رفته، بهمن سالاری 9 دقیقه در بازی با پدیده به میدان رفته، ماهان رحمانی 4 دقیقه مقابل پدیده بازی کرده، مهدی ترابی در 8 بازی به میدان رفته، میلاد کرمانی‌مقدم 17 دقیقه مقابل راه‌آهن و 15 دقیقه مقابل استقلال خوزستان بازی کرده است. علیرضا علیزاده نیز در 5 بازی به طور کامل بازی کرده و 4 دیدار هم به میدان رفته است. 

,

پرسپولیس:

,

سرخ‌پوشان در این فصل با حواشی زیادی روبرو بودند. از تغییرات در مدیریت و کادرفنی این تیم گرفته تا سرکشی بازیکنان در جریان بازی و تمرینات. پرسپولیس با علی دایی شروع کرد، اما طولی نکشید که دایی از سمتش برکنار شد و حمید درخشان سکان هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت. سرخ‌پوشان پایتخت با میانگین سنی 26/7 تا پایان هفته چهاردهم 19 امتیاز کسب کرده‌اند و به علت تفاضل گل کمتر نسبت به صبا در رده هشتم قرار گرفته‌اند. پرسپولیس در این فصل 9 بازیکن جوان دارد که از این تعداد 4 بازیکن فرصت حضور در میدان را پیدا کرده‌اند. افشین اسماعیل‌زاده در 4 بازی به میدان رفته، مهدی طارمی در اکثر بازی حضور داشته که توانسته 3 گل هم به ثمر برساند. احمد نوراللهی در 3 بازی 90 دقیقه بازی کرده و در 5 دیدار دیگر هم حضور داشته است. سیدعلی فاطمی نیز یک دقیقه مقابل صبا به میدان رفته است. هرچند که این تیم بازیکنانی چون پیام صادقیان، امید عالیشاه و خانزاده را در اختیار دارد که متولد سال 1370 هستند و در این گزارش آنها را جزو بازیکنان زیر 23 سال تلقی نکردیم. دایی در ابتدای فصل بازیکنان جوان زیادی را جذب کرد و بیشتر این بازیکنان به میدان رفتند. همان‌طور که هم‌اکنون برخی بازیکنانی به میدان می‌روند که خیلی شناخته شده نیستند و شاید سرخ‌پوشان در این زمینه نسبت به استقلالی‌ها به گونه دیگری عمل کردند و مسیر جداگانه‌ای رفتند.

,

,

, ,

 

,

پدیده:

,

مشهدی‌ها که در فصل گذشته توانستند به لیگ برتر صعود کنند کار را به علیرضا مرزبان آغاز کردند. این تیم با میانگین سنی 25/7 توانسته تا پایان هفته چهاردهم 18 امتیاز کسب کند و در جایگاه نهم قرار بگیرد. مرزبان تاکنون از 4 بازیکن زیر 23 سال خود استفاده کرده است. عبدالله ممبینی 8 دقیقه مقابل گسترش فولاد، علی چوپانی 15 دقیقه مقابل سپاهان، 29 دقیقه مقابل پیکان و یک دقیقه مقابل استقلال به میدان رفته‌اند. همچنین علیرضا حیدری 90 دقیقه مقابل تراکتورسازی و 65 دقیقه مقابل صبا بازی کرده است. حسین کیانی نیز 17 دقیقه مقابل نفت مسجد سلیمان و 21 دقیقه مقابل استقلال خوزستان بازی کرده است.

,

پیکان:

,

پیکان نیز همانند پدیده فصل گذشته توانست به لیگ برتر صعود کند و منصور ابراهیم‌زاده هدایت این تیم را برعهده گرفت. خودروسازان با میانگین سنی 25/6 تاکنون امتیاز کسب کرده‌اند و در رده دهم قرار دارند. ابراهیم‌زاده تاکنون به 4 بازیکن زیر 23 سال میدان داده است. وحید حیدریه در اکثر دیدارها بازی کرده است. سیامک نعمتی و مرتضی آقاخان در 5 بازی به میدان رفته‌اند و حسین کریمی 7 دقیقه در دیدار مقابل ملوان و 5 دقیقه در دیدار مقابل پرسپولیس بازی کرده است.

,

راه‌آهن:

,

حمید استیلی هدایت تیم فوتبال راه‌آهن را برعهده دارد. تیمی که با مشکلات زیادی از ابتدای فصل روبرو است و هنوز هم تکلیف مالکیت آن مشخص نیست. میانگین سنی در راه‌آهن 25/4 است. این تیم هم‌اکنون با 16 امتیاز و به علت تفاضل گل کمتر نسبت به پیکان در رده یازدهم قرار دارد. استیلی تاکنون از 8 بازیکن زیر 23 سال خود استفاده کرده که در این بین در مقایسه با سایر تیم‌ها بیشترین بازیکن جوان را به میدان فرستاده است. این جوانان توانسته‌اند 3 گل برای راه‌آهن به ثمر برسانند. امیر عابدزاده، گلر این تیم که در دو بازی به میدان رفته است، بهنام برزای، هافبک راه‌آهن در 3 دیدار بازی کرده، علی علیپور در 5 بازی‌ای که به میدان رفته یک گل به ثمر رسانده است. علیرضا عظیمی در 2 دیداری که به میدان رفته یک گل زده است. محمد حسین‌پور 7 بازی کرده و یک گل زده، مهدی ستاری در 11 دیدار 90 دقیقه بازی کرده، میلاد محمدی در اکثر بازی‌ها به میدان رفته و برادر دوقلوی او مهرداد 2 بازی فرصت حضور در میدان را پیدا کرده است.

,

,

, ,

استقلال خوزستان:

,

عبدالله ویسی سرمربیگری آبی‌پوشان اهوازی را برعهده دارد. میانگین سنی این تیم 25/4 است. استقلالی‌های جنوب با 15 امتیاز در رده دوازدهم قرار دارند. ویسی تاکنون از 6 بازیکن زیر 23 سال استفاده کرده است که این بازیکنان توانسته‌اند 4 گل به ثمر برساند. موسی کولیبالی در اکثر بازی‌ها به میدان رفته که توانسته یک گل هم به ثمر برساند. محمد اوسانی در 7 بازی‌ای که به میدان رفته 2 گل زده و یزدان عباسیان 9 دیدار به میدان رفته که یک گل هم به ثمر رسانده است. میلاد ربانی‌فر 63 دقیقه در دیدار مقابل سپاهان به میدان رفت. صادق صادقی 5 بازی و باقر هاشمی هم 2 بازی 90 دقیقه‌ای و در دیدار مقابل پرسپولیس 6 دقیقه بازی کرده است.

,

ذوب‌آهن:

,

هدایت اصفهانی‌ها را یحیی گل‌محمدی یکی از مربیان جوان تیم برعهده دارد، اما میانگین سنی این تیم 27/9 است که مسن‌ترین تیم لیگ را به خود اختصاص داده‌اند. ذوبی‌ها با 15 امتیاز و به علت گل زده کمتر نسبت به استقلال خوزستان در رده سیزدهم قرار دارند. گل‌محمدی تاکنون از 5 بازیکن زیر 23 سال خود استفاده کرده است. احسان پهلوان در 4 بازی به میدان رفته و در دیدار مقابل سپاهان هم یک دقیقه بازی کرد. صاحب محبی در 2 دیدار به میدان رفته، محمدرضا عباسی 27 دقیقه مقابل سایپا و 3 دقیقه مقابل ملوان بازی کرد. دانیال اسماعیل‌‌فر در دیدار مقابل صبا 79 دقیقه، تراکتورسازی 26 دقیقه، پیکان 2 دقیقه و گسترش یک دقیقه بازی کرده و حجت حق‌وردی 90 دقیقه مقابل پیکان به میدان رفته است.

,

گسترش فولاد:

,

تبریزی‌ها لیگ را با مهدی تارتار آغاز کردند و پس از ناکامی در نتایج فراز کمالوند هدایت این تیم را برعهده گرفت. میانگین سنی این تیم 26/7 است. کمالوند از جمله مربیان جوان لیگ به حساب می‌‌آید. تیم او با 12 امتیاز در رده چهاردهم قرار دارد. تاکنون 4 بازیکن زیر 23 سال برای گسترش فولاد به میدان رفته‌اند که توانسته‌اند 2 گل به ثمر برسانند. پیمان رنجبری در 8 دیدار به میدان رفته، یوسف سیدی 30 دقیقه مقابل ترکتورسازی بازی کرده، عادل سرشار در 7 بازی‌ای که به میدان رفته یک گل به ثمر رسانده و محمدامین درویشی در 7 دیداری که بازی کرده او هم یک گل به ثمر رسانده است.

,

,

, ,

 

,

نفت مسجد سلیمان:

,

دیگر تیم لیگ یکی که توانست به لیگ برتر صعود کند نفت مسجد سلیمان بود. پس از صعود این تیم هدایت آن به مجید باقری‌نیا داده شد که پس از عدم نتیجه‌گیری بار دیگر بهروز مکوندی، سرمربی‌ای که توانسته بود تیم را به لیگ برتر بیاورد سکان‌دار نفتی‌ها شد. میانگین سنی نفتی‌ها 25/2 است. این تیم تا پایان هفته چهاردهم 10 امتیاز گرفته و در رده پانزدهم قرار دارد. تاکنون 3 بازیکن زیر 23 سال در این تیم به میدان رفته‌اند. محمد مدملیسی در 4 بازی 90 دقیقه به میدان رفته، سجاد موسوی مقابل گسترش فولاد 13 دقیقه و راه‌آهن 10 دقیقه بازی کرده است و علی کیانی‌فر در 4 بازی به میدان رفت و در دیدار مقابل پیکان و فولاد هم یک دقیقه بازی کرد.

,

ملوان:

,

انزلی‌‌چی‌ها که در این فصل با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌اند با 9 امتیاز در قعر جدول قرار دارند. این تیم با نصرت ایراندوست کار خود را آغاز کرد اما نتایج ضعیف باعث شد تا موسیلوویچ جایگزین او شود. میانگین سنی ملوان 24/7 است که در این تیم تاکنون 7 بازیکن زیر 23 سال بازی کرده‌اند. مهیار زحمتکش در اکثر بازی‌ها به میدان رفته است. سیدجمال حسینی 90 دقیقه مقابل راه‌آهن بازی کرد. محمد دارابی 90 دقیقه مقابل سپاهان، یک دقیقه مقابل پیکان و در 3 بازی دیگر به میدان رفت. آرمان رمضانی در 2 دیدار برای ملوان بازی کرده، محمدحسین کنعانی در 3 دیدار 90 دقیقه به میدان رفته و مقابل پرسپولیس و پدیده یک دقیقه بازی کرد. علی عابدی نیز مقابل سپاهان 3 دقیقه و پیکان 4 دقیقه به میدان رفت و میلاد جلالی نیز مقابل سپاهان 7 دقیقه و نفت یک دقیقه بازی کرد.

,

 

,

به گزارش فارس، طبق آمار به دست آمده در لیگ امسال فولاد با میانگین سنی 24/2 جوان‌ترین تیم لیگ و ذوب‌آهن هم با میانگین سنی 27/9 مسن‌ترین تیم لیگ را به خود اختصاص داده‌اند. البته در این بین راه‌آهن به بازیکنان جوانش بیشتر میدان داده و تاکنون 8 بازیکن زیر 23 سال خود را راهی مسابقات کرده است. در حالیکه استقلال در این زمینه در انتهای جدول قرار دارد و تنها از 2 بازیکن زیر 23 سال خود بهره برده است.

,

با توجه به این آمار میانگین سنی امسال لیگ 25.6 سال است. بررسی آماری استفاده از بازیکنان زیر 23 سال و جوانتر از این سن در تیم های لیگ برتری نشان می دهد که سرمربیان لیگ برتر با وجود قانونی که سازمان لیگ گذاشته خیلی هم به جوانانشان بها نداده‌اند و اکثر تیم‌ها جرات ریسک کردن را ندارند. طبیعتا اگر جوانی می‌خواهد

,

منبع فارس

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه