اخبار داغ

دانا بررسی می کند؛

کدام مقامات و نهادها صلاحیت لغو تحریم‌های ایران را دارا هستند؟

کدام مقامات و نهادها صلاحیت لغو تحریم‌های ایران را دارا هستند؟
این پژوهش در صدد است تا در فارغ از هیا هو های بوجود آمده ناشی از موضوع توافق به یکی از اصلی ترین مسائل چالش بر انگیز یعنی موضوع تحریم ها و انواع مختلف آن و هم چنین امکان لغو و مقام یا نهاد دارای صلاحیت باری این امر بپردازد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛تحریم ها از دیرباز به عنوان یک گزینه برای تأثیر گذاری بر مذاکرات یا تغییر رفتار یک کشور خارجی یا یک گروه مشخص، بدون نیاز به برخورد نظامی، مورد استفادۀ سیاستگذاران ایالات متحده بوده است. ایالات متحده طی دو قرن گذشته ده ها بار از تحریم ها سود جسته و به بهبود بخشیدن نحوۀ به کار بردن آنها ادامه داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, .,

هدف از برقراری تحریم ها ایجاد هزینه برای دولت ها، یا افرادی و نهادهایی است که به اقدامات مغایر با سیاست خارجی ایالات متحده، از جمله نقض حقوق بشر یا اشاعۀ سلاح های کشتار جمعی، مبادرت می ورزند. ایالات متحده از تحریم ها به منظور ایجاد انگیزه برای دیگر کشورها با هدف واداشتن آنها به پیروی از قطعنامه های سازمان ملل متحد نیز استفاده کرده است.

, .,

درک این نکته شایان اهمیت است که تحریم ها تنها تاکتیک هایی هستند که در چارچوب یک راهبرد وسیع تر به منظور تغییر اقدامات یک دولت به شمار می روند. آنها را به خودی خود نمی توان به عنوان یک راهبرد محسوب کرد. ایالات متحده همچنین از فشار دیپلماتیک، نهادهای چند ملیتی و دیگیر تدابیر به منظور تغییر رفتار یک کشور مورد نظر سود می جوید. تحریم ها به ویژه هنگامی که با مشارکت جامعۀ بین المللی به کار بسته شوند ابزارهای نیرومندی هستند .                      

,

برنامه اقدام مشترک که در پاییز سال 1392 در میان نگاههای بسیار طرفین به آینده پیش رو در ژنو به امضای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کاترین اشتون مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  و البته با تایید جان کری وزیر امور خارجه امریکا  بهامضا رسید. امید ها را به توافق بزرگ بر انگیخت.

,

 در این  موارد پیدا و پنهان اختلافات گسترده طرفین  شاید محوری ترین و اصلی ترین راهبرد مد نظر جمهوری اسلامی  حفظ وسعت و تراز توان غنی سازی ایران و بر داشتن تحریم ها  اعمال شده علیه ایران  در این مذاکرات  بوده است . از فردای  توافق موقت ژنو  ودر پس جلسات مکرر پیدا و پنهان کارشناسان و مقامات و نمایندگان طرفین "وعده برداشتن تحریم ها"  در  این مذاکرات  یکی از دو خواسته اصلی ایران بوده است .

,

این پژوهش در صدد است تا در فارغ از هیا هو های  بوجود آمده ناشی از موضوع توافق  به یکی از اصلی ترین مسائل چالش بر انگیز یعنی  موضوع تحریم ها و انواع مختلف آن و هم چنین  امکان لغو یا تعلیق و مقام  یا نهاد دارای صلاحیت  باری این امر بپردازد

,

 

,

1-  کنگره

, 1-  , کنگره ,

از اصلی ترین نقش آفرینان تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران  بوده است که مهم ترین بخش تحریم ها و مهم ترین و اثر گزار ترین تحریم هایی که در جدول زیر خواهد آمد مربوط به عملکرد کنگره در رابطه با ایران  است .  کنگره آمریکا که متشکل از مجلسین سنا و نمایندگی آن کشور می باشد مهم ترین نقش را در موضوع تحریم های گسترده در طول سالیان گذشته ایفا نموده است  در تمامی قوانین مصوب کنگره حوزه های مختلف تحریم (مالی،تسلیحاتی، سرمایه گزاری،و...) هدف قرار داده است. از این رو سخت ترین بخش مربوط  موضوع تحریم های ایران قوانین مصوب کنگره می باشد که برای برداشتن آنها در اکثر مواقع  نیازمند قانون گزاری مجدد کنگره می باشد . هرچند در معدود از موارد رییس جمهور می تواند  راسا اقدام  نماید.

,

 

,

مصوبات کنگره ایالات متحده

, مصوبات کنگره ایالات متحده,

 

تحریم

 

بخش

 

هدف

 

 امکان تعلیق تحریم

 

امکان  برداشتن تحریم

تخصیص بودجه برای عملیات خارجی

Foreign Operations

Appropriations

7041 (c)

فراورده های نفتی پالایش شده

به هیچ وجه

در اختیار کنگره

7070(b)(1)

کمک های هسته ای روسیه به ایران

در اختیار رئیس جمهور

در اختیار کنگره

تحریم‌های عراق

مصوب 1990

Iraq Sanctions

Act of 1990

586G

تکنولوژی هسته ای

لغو

در اختیار کنگره

منع گسترش تسلیحات ایران-عراق

مصوب 1992

Iran-Iraq arms non-proliferation Act of 1992

1603

تسلیحات و تکنولوژی هسته ای

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

1604

تکنولوژیWMD

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

1605

تکنولوژیWMD

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

تحریم‌های ایران

مصوب 1996

Iraq Sanctions

 

5(a)

بخش های مربوط به نفت و پتروشیمی

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

5(b)(1)

تکنولوژیWMD

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

5(b)(2)

استخراج، تولید و حمل و نقل اورانیوم

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

گسترش انرژی هسته‌ای ایران

مصوبۀ پیشگیرانه 2002

Iran Nuclear Proliferation Prevention Act of

1343(b)

کمکهایIAEA  در بخش تکنولوژی هسته ای

به هیچ وجه، اما در صورت صلاح‌دید وزیر امور خارجه تشخیص می‌دهد

در اختیار کنگره

قانون تحریم های جامع ایران، پاسخگویی، و کاهش سرمایه گذاری

2010

 CIADA

Comprehensive Iran Sanctions, Accountability, and Divestment Act of 2010

104(c)(2)

فعالیت ها و مذاکرات مالی

لغو

با تایید رئیس جمهور

 

104(c)(4)

صنعت ملی نفت ایران و شرکت های نفت کش

 

لغو

با تایید رئیس جمهور

108

اجرای تحریم های سازمان ملل

با تشخیص رئیس جمهور

با تایید رئیس جمهور

303

تکنولوژیWMD

لغو

(12 ماه)

با تایید رئیس جمهور

اعطای اختیار دفاع ملی

مصوب 2012

National Defense Authorization Act of 2012

1245(b)

پول شویی

لغو

(4 تا 6 ماه)

با تایید رئیس جمهور

1245(d)(1)

معاملات و مذاکرات مالی

لغو

(4 تا 6 ماه)

با تایید رئیس جمهور

1245(d)(3)

صادرات نفت

لغو

(4 تا 6 ماه)

با تایید رئیس جمهور

,

 

تحریم

 

بخش

 

هدف

 

 امکان تعلیق تحریم

 

امکان  برداشتن تحریم

تخصیص بودجه برای عملیات خارجی

Foreign Operations

Appropriations

7041 (c)

فراورده های نفتی پالایش شده

به هیچ وجه

در اختیار کنگره

7070(b)(1)

کمک های هسته ای روسیه به ایران

در اختیار رئیس جمهور

در اختیار کنگره

تحریم‌های عراق

مصوب 1990

Iraq Sanctions

Act of 1990

586G

تکنولوژی هسته ای

لغو

در اختیار کنگره

منع گسترش تسلیحات ایران-عراق

مصوب 1992

Iran-Iraq arms non-proliferation Act of 1992

1603

تسلیحات و تکنولوژی هسته ای

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

1604

تکنولوژیWMD

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

1605

تکنولوژیWMD

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

تحریم‌های ایران

مصوب 1996

Iraq Sanctions

 

5(a)

بخش های مربوط به نفت و پتروشیمی

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

5(b)(1)

تکنولوژیWMD

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

5(b)(2)

استخراج، تولید و حمل و نقل اورانیوم

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

گسترش انرژی هسته‌ای ایران

مصوبۀ پیشگیرانه 2002

Iran Nuclear Proliferation Prevention Act of

1343(b)

کمکهایIAEA  در بخش تکنولوژی هسته ای

به هیچ وجه، اما در صورت صلاح‌دید وزیر امور خارجه تشخیص می‌دهد

در اختیار کنگره

قانون تحریم های جامع ایران، پاسخگویی، و کاهش سرمایه گذاری

2010

 CIADA

Comprehensive Iran Sanctions, Accountability, and Divestment Act of 2010

104(c)(2)

فعالیت ها و مذاکرات مالی

لغو

با تایید رئیس جمهور

 

104(c)(4)

صنعت ملی نفت ایران و شرکت های نفت کش

 

لغو

با تایید رئیس جمهور

108

اجرای تحریم های سازمان ملل

با تشخیص رئیس جمهور

با تایید رئیس جمهور

303

تکنولوژیWMD

لغو

(12 ماه)

با تایید رئیس جمهور

اعطای اختیار دفاع ملی

مصوب 2012

National Defense Authorization Act of 2012

1245(b)

پول شویی

لغو

(4 تا 6 ماه)

با تایید رئیس جمهور

1245(d)(1)

معاملات و مذاکرات مالی

لغو

(4 تا 6 ماه)

با تایید رئیس جمهور

1245(d)(3)

صادرات نفت

لغو

(4 تا 6 ماه)

با تایید رئیس جمهور

,

 

تحریم

 

بخش

 

هدف

 

 امکان تعلیق تحریم

 

امکان  برداشتن تحریم

,

 

تحریم

,

 

,

تحریم

,

 

بخش

,

 

,

بخش

,

 

هدف

,

 

,

هدف

,

 

 امکان تعلیق تحریم

,

 

,

 امکان تعلیق تحریم

,

 

امکان  برداشتن تحریم

,

 

,

امکان  برداشتن تحریم

,

تخصیص بودجه برای عملیات خارجی

Foreign Operations

Appropriations

7041 (c)

فراورده های نفتی پالایش شده

به هیچ وجه

در اختیار کنگره

,

تخصیص بودجه برای عملیات خارجی

Foreign Operations

Appropriations

,

تخصیص بودجه برای عملیات خارجی

,

Foreign Operations

, F, o, re,

Appropriations

, Appr,

7041 (c)

,

7041 (c)

, 70, 4, 1 (c),

فراورده های نفتی پالایش شده

,

فراورده های نفتی پالایش شده

,

به هیچ وجه

,

به هیچ وجه

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

7070(b)(1)

کمک های هسته ای روسیه به ایران

در اختیار رئیس جمهور

در اختیار کنگره

,

7070(b)(1)

,

7070(b)(1)

, 70, 7, 0, (, b, ), (1),

کمک های هسته ای روسیه به ایران

,

کمک های هسته ای روسیه به ایران

,

در اختیار رئیس جمهور

,

در اختیار رئیس جمهور

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

تحریم‌های عراق

مصوب 1990

Iraq Sanctions

Act of 1990

586G

تکنولوژی هسته ای

لغو

در اختیار کنگره

,

تحریم‌های عراق

مصوب 1990

Iraq Sanctions

Act of 1990

,

تحریم‌های عراق

,

مصوب 1990

,

Iraq Sanctions

, Ira,

Act of 1990

, A, c, t o,

586G

,

586G

, 586G,

تکنولوژی هسته ای

,

تکنولوژی هسته ای

,

لغو

,

لغو

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

منع گسترش تسلیحات ایران-عراق

مصوب 1992

Iran-Iraq arms non-proliferation Act of 1992

1603

تسلیحات و تکنولوژی هسته ای

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

,

منع گسترش تسلیحات ایران-عراق

مصوب 1992

Iran-Iraq arms non-proliferation Act of 1992

,

منع گسترش تسلیحات ایران-عراق

,

مصوب 1992

,

Iran-Iraq arms non-proliferation Act of 1992

, Ira,

1603

,

1603

, 16, 0, 3,

تسلیحات و تکنولوژی هسته ای

,

تسلیحات و تکنولوژی هسته ای

,

لغو

(12 تا 6 ماه)

,

لغو

,

(12 تا 6 ماه)

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

1604

تکنولوژیWMD

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

,

1604

,

1604

, 16, 04,

تکنولوژیWMD

,

تکنولوژیWMD

, W, M, D,

لغو

(12 تا 6 ماه)

,

لغو

,

(12 تا 6 ماه)

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

1605

تکنولوژیWMD

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

,

1605

,

1605

, 16, 05,

تکنولوژیWMD

,

تکنولوژیWMD

, W, M, D,

لغو

(12 تا 6 ماه)

,

لغو

,

(12 تا 6 ماه)

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

تحریم‌های ایران

مصوب 1996

Iraq Sanctions

 

5(a)

بخش های مربوط به نفت و پتروشیمی

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

,

تحریم‌های ایران

مصوب 1996

Iraq Sanctions

 

,

تحریم‌های ایران

,

مصوب 1996

,

Iraq Sanctions

, Ira,

 

,

5(a)

,

5(a)

, 5(, a, ),

بخش های مربوط به نفت و پتروشیمی

,

بخش های مربوط به نفت و پتروشیمی

,

لغو

(12 تا 6 ماه)

,

لغو

,

(12 تا 6 ماه)

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

5(b)(1)

تکنولوژیWMD

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

,

5(b)(1)

,

5(b)(1)

, 5, (b,

تکنولوژیWMD

,

تکنولوژیWMD

, W, M, D,

لغو

(12 تا 6 ماه)

,

لغو

,

(12 تا 6 ماه)

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

5(b)(2)

استخراج، تولید و حمل و نقل اورانیوم

لغو

(12 تا 6 ماه)

در اختیار کنگره

,

5(b)(2)

,

5(b)(2)

, 5, (b,

استخراج، تولید و حمل و نقل اورانیوم

,

استخراج، تولید و حمل و نقل اورانیوم

,

لغو

(12 تا 6 ماه)

,

لغو

,

(12 تا 6 ماه)

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

گسترش انرژی هسته‌ای ایران

مصوبۀ پیشگیرانه 2002

Iran Nuclear Proliferation Prevention Act of

1343(b)

کمکهایIAEA  در بخش تکنولوژی هسته ای

به هیچ وجه، اما در صورت صلاح‌دید وزیر امور خارجه تشخیص می‌دهد

در اختیار کنگره

,

گسترش انرژی هسته‌ای ایران

مصوبۀ پیشگیرانه 2002

Iran Nuclear Proliferation Prevention Act of

,

گسترش انرژی هسته‌ای ایران

,

مصوبۀ پیشگیرانه 2002

,

Iran Nuclear Proliferation Prevention Act of

, Ira,

1343(b)

,

1343(b)

, 13, 4, 3, (, b),

کمکهایIAEA  در بخش تکنولوژی هسته ای

,

کمکهایIAEA  در بخش تکنولوژی هسته ای

, IAE,

به هیچ وجه، اما در صورت صلاح‌دید وزیر امور خارجه تشخیص می‌دهد

,

به هیچ وجه، اما در صورت صلاح‌دید وزیر امور خارجه تشخیص می‌دهد

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

قانون تحریم های جامع ایران، پاسخگویی، و کاهش سرمایه گذاری

2010

 CIADA

Comprehensive Iran Sanctions, Accountability, and Divestment Act of 2010

104(c)(2)

فعالیت ها و مذاکرات مالی

لغو

با تایید رئیس جمهور

 

,

قانون تحریم های جامع ایران، پاسخگویی، و کاهش سرمایه گذاری

2010

 CIADA

Comprehensive Iran Sanctions, Accountability, and Divestment Act of 2010

,

قانون تحریم های جامع ایران، پاسخگویی، و کاهش سرمایه گذاری

,

2010

, 2010,

 CIADA

,  CIADA,

Comprehensive Iran Sanctions, Accountability, and Divestment Act of 2010

, Co,

104(c)(2)

,

104(c)(2)

, 10, 4, (, c, ), (, 2),

فعالیت ها و مذاکرات مالی

,

فعالیت ها و مذاکرات مالی

,

لغو

,

لغو

,

با تایید رئیس جمهور

 

,

با تایید رئیس جمهور

,

 

,

104(c)(4)

صنعت ملی نفت ایران و شرکت های نفت کش

 

لغو

با تایید رئیس جمهور

,

104(c)(4)

,

104(c)(4)

, 10, 4, (, c, ), (, 4),

صنعت ملی نفت ایران و شرکت های نفت کش

 

,

صنعت ملی نفت ایران و شرکت های نفت کش

,

 

,

لغو

,

لغو

,

با تایید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

, با تایید رئیس جمهور,

108

اجرای تحریم های سازمان ملل

با تشخیص رئیس جمهور

با تایید رئیس جمهور

,

108

,

108

, 108,

اجرای تحریم های سازمان ملل

,

اجرای تحریم های سازمان ملل

,

با تشخیص رئیس جمهور

,

با تشخیص رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

, با تایید رئیس جمهور,

303

تکنولوژیWMD

لغو

(12 ماه)

با تایید رئیس جمهور

,

303

,

303

, 303,

تکنولوژیWMD

,

تکنولوژیWMD

, W, M, D,

لغو

(12 ماه)

,

لغو

,

(12 ماه)

,

با تایید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

, با تایید رئیس جمهور,

اعطای اختیار دفاع ملی

مصوب 2012

National Defense Authorization Act of 2012

1245(b)

پول شویی

لغو

(4 تا 6 ماه)

با تایید رئیس جمهور

,

اعطای اختیار دفاع ملی

مصوب 2012

National Defense Authorization Act of 2012

,

اعطای اختیار دفاع ملی

,

مصوب 2012

,

National Defense Authorization Act of 2012

, Na,

1245(b)

,

1245(b)

, 12, 4, 5, (, b),

پول شویی

,

پول شویی

,

لغو

(4 تا 6 ماه)

,

لغو

,

(4 تا 6 ماه)

,

با تایید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

, با تایید رئیس جمهور,

1245(d)(1)

معاملات و مذاکرات مالی

لغو

(4 تا 6 ماه)

با تایید رئیس جمهور

,

1245(d)(1)

,

1245(d)(1)

, 12, 4, 5, (, d, ), (1),

معاملات و مذاکرات مالی

,

معاملات و مذاکرات مالی

,

لغو

(4 تا 6 ماه)

,

لغو

,

(4 تا 6 ماه)

,

با تایید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

, با تایید رئیس جمهور,

1245(d)(3)

صادرات نفت

لغو

(4 تا 6 ماه)

با تایید رئیس جمهور

,

1245(d)(3)

,

1245(d)(3)

, 12, 4, 5, (, d, ), (3),

صادرات نفت

,

صادرات نفت

,

لغو

(4 تا 6 ماه)

,

لغو

,

(4 تا 6 ماه)

,

با تایید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

, با تایید رئیس جمهور,

 

,

 

,

 

,

کاهش تهدید ایران و

حقوق بشر در سوریه

مصوب 2012

Iran Threat Reduction and Syrian Human Rights Act of 2012

211

بیمه کشتی رانی و حمل و نقل دریایی برای تکنولوژی‌های دومنظوره

لغو

با تایید رئیس جمهور

212

بیمه نفت کش ها ( حمل ونقل دریایی نفت )

لغو

با تایید رئیس جمهور

213

بدهی های دولتی ایران

لغو

با تایید رئیس جمهور

217

بانک مرکز ایران

بسته به نظر رئیس جمهور

با تایید رئیس جمهور

218

معاملات و مذاکرات مالی

لغو

با تایید رئیس جمهور

220

اطلاع رسانی بازرگانی و تجاری

به صلاح دید رئیس جمهور

با تایید رئیس جمهور

221(1)

مقامات رسمی که درگیر برنامه هسته ای ایران هستند

لغو

با تایید رئیس جمهور

302

معاملات و مذاکرات مالی

لغو

با تایید رئیس جمهور

303

موسسات مستقلی که تحت تحریم های سازمان ملل هستند

لغو

با صلاحدید رئیس جمهور

501

بخش آموزش در زمینه ها و علوم خاص

به هیچ وجه

با تایید رئیس جمهور

 

504

بازگرداندن درآمد های نفتی

به صلاح دید رئیس جمهور

در اختیار کنگره

آزادی ایران و

ضد گسترش

مصوب 2012

Iran Freedom and Counter-Proliferation Act of 2012

1244 (c)(2)(A)

بخشهای کشتی رانی و کشتی سازی

لغو(6 ماه )

در اختیار کنگره

1244 (c)(2)(B)

بخش بنادر

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

1244 (c)(2)(C)

داد و ستدهای مالی

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

1244 (d)(1)(A)

بخش‌های انرژی و کشتیرانی

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

1245 (a)(1)

فلزات گرانبها و نیمه پرداخته شده

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

1246 (a)(1)

خدمات بیمه‌ای

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

1247 (a)

داد و ستدهای مالی

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

,

کاهش تهدید ایران و

حقوق بشر در سوریه

مصوب 2012

Iran Threat Reduction and Syrian Human Rights Act of 2012

211

بیمه کشتی رانی و حمل و نقل دریایی برای تکنولوژی‌های دومنظوره

لغو

با تایید رئیس جمهور

212

بیمه نفت کش ها ( حمل ونقل دریایی نفت )

لغو

با تایید رئیس جمهور

213

بدهی های دولتی ایران

لغو

با تایید رئیس جمهور

217

بانک مرکز ایران

بسته به نظر رئیس جمهور

با تایید رئیس جمهور

218

معاملات و مذاکرات مالی

لغو

با تایید رئیس جمهور

220

اطلاع رسانی بازرگانی و تجاری

به صلاح دید رئیس جمهور

با تایید رئیس جمهور

221(1)

مقامات رسمی که درگیر برنامه هسته ای ایران هستند

لغو

با تایید رئیس جمهور

302

معاملات و مذاکرات مالی

لغو

با تایید رئیس جمهور

303

موسسات مستقلی که تحت تحریم های سازمان ملل هستند

لغو

با صلاحدید رئیس جمهور

501

بخش آموزش در زمینه ها و علوم خاص

به هیچ وجه

با تایید رئیس جمهور

 

504

بازگرداندن درآمد های نفتی

به صلاح دید رئیس جمهور

در اختیار کنگره

آزادی ایران و

ضد گسترش

مصوب 2012

Iran Freedom and Counter-Proliferation Act of 2012

1244 (c)(2)(A)

بخشهای کشتی رانی و کشتی سازی

لغو(6 ماه )

در اختیار کنگره

1244 (c)(2)(B)

بخش بنادر

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

1244 (c)(2)(C)

داد و ستدهای مالی

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

1244 (d)(1)(A)

بخش‌های انرژی و کشتیرانی

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

1245 (a)(1)

فلزات گرانبها و نیمه پرداخته شده

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

1246 (a)(1)

خدمات بیمه‌ای

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

1247 (a)

داد و ستدهای مالی

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

,

کاهش تهدید ایران و

حقوق بشر در سوریه

مصوب 2012

Iran Threat Reduction and Syrian Human Rights Act of 2012

211

بیمه کشتی رانی و حمل و نقل دریایی برای تکنولوژی‌های دومنظوره

لغو

با تایید رئیس جمهور

,

کاهش تهدید ایران و

حقوق بشر در سوریه

مصوب 2012

Iran Threat Reduction and Syrian Human Rights Act of 2012

,

کاهش تهدید ایران و

,

حقوق بشر در سوریه

,

مصوب 2012

,

Iran Threat Reduction and Syrian Human Rights Act of 2012

, Ira,

211

,

211

, 211,

بیمه کشتی رانی و حمل و نقل دریایی برای تکنولوژی‌های دومنظوره

,

بیمه کشتی رانی و حمل و نقل دریایی برای تکنولوژی‌های دومنظوره

,

لغو

,

لغو

,

با تایید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

, با تایید رئیس جمهور,

212

بیمه نفت کش ها ( حمل ونقل دریایی نفت )

لغو

با تایید رئیس جمهور

,

212

,

212

, 212,

بیمه نفت کش ها ( حمل ونقل دریایی نفت )

,

بیمه نفت کش ها ( حمل ونقل دریایی نفت )

,

لغو

,

لغو

,

با تایید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

, با تایید رئیس جمهور,

213

بدهی های دولتی ایران

لغو

با تایید رئیس جمهور

,

213

,

213

, 213,

بدهی های دولتی ایران

,

بدهی های دولتی ایران

,

لغو

,

لغو

,

با تایید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

, با تایید رئیس جمهور,

217

بانک مرکز ایران

بسته به نظر رئیس جمهور

با تایید رئیس جمهور

,

217

,

217

, 217,

بانک مرکز ایران

,

بانک مرکز ایران

,

بسته به نظر رئیس جمهور

,

بسته به نظر رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

, با تایید رئیس جمهور,

218

معاملات و مذاکرات مالی

لغو

با تایید رئیس جمهور

,

218

,

218

, 218,

معاملات و مذاکرات مالی

,

معاملات و مذاکرات مالی

,

لغو

,

لغو

,

با تایید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

, با تایید رئیس جمهور,

220

اطلاع رسانی بازرگانی و تجاری

به صلاح دید رئیس جمهور

با تایید رئیس جمهور

,

220

,

220

, 220,

اطلاع رسانی بازرگانی و تجاری

,

اطلاع رسانی بازرگانی و تجاری

,

به صلاح دید رئیس جمهور

,

به صلاح دید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

, با تایید رئیس جمهور,

221(1)

مقامات رسمی که درگیر برنامه هسته ای ایران هستند

لغو

با تایید رئیس جمهور

,

221(1)

,

221(1)

, 22, 1, (, 1, ),

مقامات رسمی که درگیر برنامه هسته ای ایران هستند

,

مقامات رسمی که درگیر برنامه هسته ای ایران هستند

,

لغو

,

لغو

,

با تایید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

, با تایید رئیس جمهور,

302

معاملات و مذاکرات مالی

لغو

با تایید رئیس جمهور

,

302

,

302

, 302,

معاملات و مذاکرات مالی

,

معاملات و مذاکرات مالی

,

لغو

,

لغو

,

با تایید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

, با تایید رئیس جمهور,

303

موسسات مستقلی که تحت تحریم های سازمان ملل هستند

لغو

با صلاحدید رئیس جمهور

,

303

,

303

, 303,

موسسات مستقلی که تحت تحریم های سازمان ملل هستند

,

موسسات مستقلی که تحت تحریم های سازمان ملل هستند

,

لغو

,

لغو

,

با صلاحدید رئیس جمهور

,

با صلاحدید رئیس جمهور

,

501

بخش آموزش در زمینه ها و علوم خاص

به هیچ وجه

با تایید رئیس جمهور

 

,

501

,

501

, 501,

بخش آموزش در زمینه ها و علوم خاص

,

بخش آموزش در زمینه ها و علوم خاص

,

به هیچ وجه

,

به هیچ وجه

,

با تایید رئیس جمهور

 

,

با تایید رئیس جمهور

,

 

,

504

بازگرداندن درآمد های نفتی

به صلاح دید رئیس جمهور

در اختیار کنگره

,

504

,

504

, 504,

بازگرداندن درآمد های نفتی

,

بازگرداندن درآمد های نفتی

,

به صلاح دید رئیس جمهور

,

به صلاح دید رئیس جمهور

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

آزادی ایران و

ضد گسترش

مصوب 2012

Iran Freedom and Counter-Proliferation Act of 2012

1244 (c)(2)(A)

بخشهای کشتی رانی و کشتی سازی

لغو(6 ماه )

در اختیار کنگره

,

آزادی ایران و

ضد گسترش

مصوب 2012

Iran Freedom and Counter-Proliferation Act of 2012

,

آزادی ایران و

,

ضد گسترش

,

مصوب 2012

,

Iran Freedom and Counter-Proliferation Act of 2012

, Ira,

1244 (c)(2)(A)

,

1244 (c)(2)(A)

, 12, 4, 4 (c,

بخشهای کشتی رانی و کشتی سازی

,

بخشهای کشتی رانی و کشتی سازی

,

لغو(6 ماه )

,

لغو(6 ماه )

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

1244 (c)(2)(B)

بخش بنادر

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

,

1244 (c)(2)(B)

,

1244 (c)(2)(B)

, 12, 4, 4 (c,

بخش بنادر

,

بخش بنادر

,

لغو

(شش ماه)

,

لغو

,

(شش ماه)

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

,

1244 (c)(2)(C)

داد و ستدهای مالی

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

,

1244 (c)(2)(C)

,

1244 (c)(2)(C)

, 12, 4, 4 (c,

داد و ستدهای مالی

,

داد و ستدهای مالی

,

لغو

(شش ماه)

,

لغو

,

(شش ماه)

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

,

1244 (d)(1)(A)

بخش‌های انرژی و کشتیرانی

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

,

1244 (d)(1)(A)

,

1244 (d)(1)(A)

, 12, 4, 4 (d,

بخش‌های انرژی و کشتیرانی

,

بخش‌های انرژی و کشتیرانی

,

لغو

(شش ماه)

,

لغو

,

(شش ماه)

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

,

1245 (a)(1)

فلزات گرانبها و نیمه پرداخته شده

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

,

1245 (a)(1)

,

1245 (a)(1)

, 12, 4, 5 (a,

فلزات گرانبها و نیمه پرداخته شده

,

فلزات گرانبها و نیمه پرداخته شده

,

لغو

(شش ماه)

,

لغو

,

(شش ماه)

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

,

1246 (a)(1)

خدمات بیمه‌ای

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

,

1246 (a)(1)

,

1246 (a)(1)

, 12, 4, 6 (a,

خدمات بیمه‌ای

,

خدمات بیمه‌ای

,

لغو

(شش ماه)

,

لغو

,

(شش ماه)

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

1247 (a)

داد و ستدهای مالی

لغو

(شش ماه)

در اختیار کنگره

,

1247 (a)

,

1247 (a)

, 12, 4, 7 (a),

داد و ستدهای مالی

,

داد و ستدهای مالی

,

لغو

(شش ماه)

,

لغو

,

(شش ماه)

,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

 

,

2-   دستورالعمل‌های اجرایی  صادر از سوی رییس جمهور آمریکا

, 2-   , دستورالعمل‌های اجرایی  صادر از سوی رییس جمهور آمریکا,

ریاست جمهوری آمریکا با تکیه بر قدرت منشا شده از قانون اساسی آمریکا و در راستایی  تامین منافع ملی آمریکا و امنیت کملی آن کشور می تواند راسا و یا در امتداد قانون گزاری کنگره دستور العمل های اجرایی را صادر نماید. از این رو در موضوع تحریم ایران روسای مختلف جمهوری آمریکا  دستور العمل های قانونی را برای اجرا و تشدید تحریم علیه ایران امضا نموده اند این بخش از تحریم ها  برای تعلیق یا برداشتن عموما نیازمند  فرامین اجرایی جدیدی از سوی رییس جمهور آمریکا می باشد. جدول زیر نشان دهنده مجموعه اقدامات و سیاست های آمریکا در طول سالیان گذشته در قالب فرامین اجرایی رییاست جمهوری امریکا در موضوع تحریم  در رابطه با ایران بوده است

,

تحریم

هدف

الزامات تعلیق تحریم‌ها

الزامات حذف تحریم‌ها

E.O. 12938

کمک‌های خارجی اعتبارات و تسلیحات

در اختیار رئیس جمهور

در اختیار رئیس جمهور

E.O. 12957

بخش نفت خام

در اختیار رئیس جمهور

اقدام کنگره

E.O. 12959

بخش نفت خام

در اختیار رئیس جمهور

در اختیار رئیس جمهور

E.O. 13382

بلوکه کردن دارایی‌ها

در اختیار رئیس جمهور

در اختیار رئیس جمهور

,

تحریم

هدف

الزامات تعلیق تحریم‌ها

الزامات حذف تحریم‌ها

E.O. 12938

کمک‌های خارجی اعتبارات و تسلیحات

در اختیار رئیس جمهور

در اختیار رئیس جمهور

E.O. 12957

بخش نفت خام

در اختیار رئیس جمهور

اقدام کنگره

E.O. 12959

بخش نفت خام

در اختیار رئیس جمهور

در اختیار رئیس جمهور

E.O. 13382

بلوکه کردن دارایی‌ها

در اختیار رئیس جمهور

در اختیار رئیس جمهور

,

تحریم

هدف

الزامات تعلیق تحریم‌ها

الزامات حذف تحریم‌ها

,

تحریم

,

تحریم

,

هدف

,

هدف

,

الزامات تعلیق تحریم‌ها

,

الزامات تعلیق تحریم‌ها

,

الزامات حذف تحریم‌ها

,

الزامات حذف تحریم‌ها

,

E.O. 12938

کمک‌های خارجی اعتبارات و تسلیحات

در اختیار رئیس جمهور

در اختیار رئیس جمهور

,

E.O. 12938

,

E.O. 12938

, E.O. 12,

کمک‌های خارجی اعتبارات و تسلیحات

,

کمک‌های خارجی اعتبارات و تسلیحات

,

در اختیار رئیس جمهور

,

در اختیار رئیس جمهور

,

در اختیار رئیس جمهور

,

در اختیار رئیس جمهور

,

E.O. 12957

بخش نفت خام

در اختیار رئیس جمهور

اقدام کنگره

,

E.O. 12957

,

E.O. 12957

, E.O. 1,

بخش نفت خام

,

بخش نفت خام

,

در اختیار رئیس جمهور

,

در اختیار رئیس جمهور

,

اقدام کنگره

,

اقدام کنگره

,

E.O. 12959

بخش نفت خام

در اختیار رئیس جمهور

در اختیار رئیس جمهور

,

E.O. 12959

,

E.O. 12959

, E.O. 1,

بخش نفت خام

,

بخش نفت خام

,

در اختیار رئیس جمهور

,

در اختیار رئیس جمهور

,

در اختیار رئیس جمهور

,

در اختیار رئیس جمهور

,

E.O. 13382

بلوکه کردن دارایی‌ها

در اختیار رئیس جمهور

در اختیار رئیس جمهور

,

E.O. 13382

,

E.O. 13382

, E.O. 1,

بلوکه کردن دارایی‌ها

,

بلوکه کردن دارایی‌ها

,

در اختیار رئیس جمهور

,

در اختیار رئیس جمهور

,

در اختیار رئیس جمهور

,

در اختیار رئیس جمهور

,

 

,

 

,

E.O. 13574

مساعدت ها ( وام ) و مبادلات بازرگانی

به صلاح دید رئیس جمهور

در اختیار کنگره

E.O. 13590

بخش های انرژی و پتروشیمی

به صلاح دید رئیس جمهور

در اختیار کنگره

E.O. 13599

دارایی های بلوکه شده ، بانک مرکزی

به صلاح دید رئیس جمهور

با تایید رئیس جمهور

E.O. 13622

مبادلات و مذاکرات مالی

به صلاح دید رئیس جمهور

به صلاح دید رئیس جمهور

E.O. 13628

مبادلات و مذاکرات بازرگانی، دارایی های بلوکه شده و تسلیحات

به صلاح دید رئیس جمهور

به صلاح دید رئیس جمهور

E.O. 13645

ارز ایران، مبادلات و مذاکرات مالی

به صلاح دید رئیس جمهور

به صلاح دید رئیس جمهور

,

E.O. 13574

مساعدت ها ( وام ) و مبادلات بازرگانی

به صلاح دید رئیس جمهور

در اختیار کنگره

E.O. 13590

بخش های انرژی و پتروشیمی

به صلاح دید رئیس جمهور

در اختیار کنگره

E.O. 13599

دارایی های بلوکه شده ، بانک مرکزی

به صلاح دید رئیس جمهور

با تایید رئیس جمهور

E.O. 13622

مبادلات و مذاکرات مالی

به صلاح دید رئیس جمهور

به صلاح دید رئیس جمهور

E.O. 13628

مبادلات و مذاکرات بازرگانی، دارایی های بلوکه شده و تسلیحات

به صلاح دید رئیس جمهور

به صلاح دید رئیس جمهور

E.O. 13645

ارز ایران، مبادلات و مذاکرات مالی

به صلاح دید رئیس جمهور

به صلاح دید رئیس جمهور

,

E.O. 13574

مساعدت ها ( وام ) و مبادلات بازرگانی

به صلاح دید رئیس جمهور

در اختیار کنگره

,

E.O. 13574

,

E.O. 13574

, E.O. 13,

مساعدت ها ( وام ) و مبادلات بازرگانی

,

مساعدت ها ( وام ) و مبادلات بازرگانی

,

به صلاح دید رئیس جمهور

,

به صلاح دید رئیس جمهور

, به صلاح دید رئیس جمهور,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

E.O. 13590

بخش های انرژی و پتروشیمی

به صلاح دید رئیس جمهور

در اختیار کنگره

,

E.O. 13590

,

E.O. 13590

, E.O. 1,

بخش های انرژی و پتروشیمی

,

بخش های انرژی و پتروشیمی

,

به صلاح دید رئیس جمهور

,

به صلاح دید رئیس جمهور

, به صلاح دید رئیس جمهور,

در اختیار کنگره

,

در اختیار کنگره

, در اختیار کنگره,

E.O. 13599

دارایی های بلوکه شده ، بانک مرکزی

به صلاح دید رئیس جمهور

با تایید رئیس جمهور

,

E.O. 13599

,

E.O. 13599

, E, .O,

دارایی های بلوکه شده ، بانک مرکزی

,

دارایی های بلوکه شده ، بانک مرکزی

,

به صلاح دید رئیس جمهور

,

به صلاح دید رئیس جمهور

, به صلاح دید رئیس جمهور,

با تایید رئیس جمهور

,

با تایید رئیس جمهور

,

E.O. 13622

مبادلات و مذاکرات مالی

به صلاح دید رئیس جمهور

به صلاح دید رئیس جمهور

,

E.O. 13622

,

E.O. 13622

, E.O. 1,

مبادلات و مذاکرات مالی

,

مبادلات و مذاکرات مالی

,

به صلاح دید رئیس جمهور

,

به صلاح دید رئیس جمهور

, به صلاح دید رئیس جمهور,

به صلاح دید رئیس جمهور

,

به صلاح دید رئیس جمهور

, به صلاح دید رئیس جمهور,

E.O. 13628

مبادلات و مذاکرات بازرگانی، دارایی های بلوکه شده و تسلیحات

به صلاح دید رئیس جمهور

به صلاح دید رئیس جمهور

,

E.O. 13628

,

E.O. 13628

, E.O. 13,

مبادلات و مذاکرات بازرگانی، دارایی های بلوکه شده و تسلیحات

,

مبادلات و مذاکرات بازرگانی، دارایی های بلوکه شده و تسلیحات

,

به صلاح دید رئیس جمهور

,

به صلاح دید رئیس جمهور

, به صلاح دید رئیس جمهور,

به صلاح دید رئیس جمهور

,

به صلاح دید رئیس جمهور

, به صلاح دید رئیس جمهور,

E.O. 13645

ارز ایران، مبادلات و مذاکرات مالی

به صلاح دید رئیس جمهور

به صلاح دید رئیس جمهور

,

E.O. 13645

,

E.O. 13645

, E.O. 13,

ارز ایران، مبادلات و مذاکرات مالی

,

ارز ایران، مبادلات و مذاکرات مالی

,

به صلاح دید رئیس جمهور

,

به صلاح دید رئیس جمهور

, به صلاح دید رئیس جمهور,

به صلاح دید رئیس جمهور

,

به صلاح دید رئیس جمهور

, به صلاح دید رئیس جمهور,
,

 

,

3-   اقدامات تحریمی  اتحادیه اروپا

, 3-   , اقدامات تحریمی  اتحادیه اروپا,

تحریم

هدف

الزامات تعلیق تحریم ها

الزامات حذف تحریم ها

Council Common Position

2007/140/CFSP, Council

مصوبۀ 423/2007

تسلیحات، مبادلات بازرگانی و بلوکه کردن دارایی‌ها

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

Council Decision

2010/413/CFSP, Council

مصوبۀ 961/2010

تسلیحات،تکنولوژی های دو منظوره،انسداد دارایی‌ها و مبادلات و مذاکرات بازرگانی، تجارت، حمل و نقل، انرژی و بخش های بیمه ای، آموزش در زمینه های حساس

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

Council Decision

2012/35/CFSP, Council

مصوبۀ 267/2012

تسلیحات، مبادلات بازرگانی، انسداد دارایی ها ، فلزات خام یا نیمه فراوری شده، صادرات نفت و گاز خام، انرژی، بیمه، صنایع کشتی سازی و بخشهای مربوط به حمل و نقل

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

,

تحریم

هدف

الزامات تعلیق تحریم ها

الزامات حذف تحریم ها

Council Common Position

2007/140/CFSP, Council

مصوبۀ 423/2007

تسلیحات، مبادلات بازرگانی و بلوکه کردن دارایی‌ها

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

Council Decision

2010/413/CFSP, Council

مصوبۀ 961/2010

تسلیحات،تکنولوژی های دو منظوره،انسداد دارایی‌ها و مبادلات و مذاکرات بازرگانی، تجارت، حمل و نقل، انرژی و بخش های بیمه ای، آموزش در زمینه های حساس

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

Council Decision

2012/35/CFSP, Council

مصوبۀ 267/2012

تسلیحات، مبادلات بازرگانی، انسداد دارایی ها ، فلزات خام یا نیمه فراوری شده، صادرات نفت و گاز خام، انرژی، بیمه، صنایع کشتی سازی و بخشهای مربوط به حمل و نقل

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

,

تحریم

هدف

الزامات تعلیق تحریم ها

الزامات حذف تحریم ها

,

تحریم

,

تحریم

,

هدف

,

هدف

,

الزامات تعلیق تحریم ها

,

الزامات تعلیق تحریم ها

,

الزامات حذف تحریم ها

,

الزامات حذف تحریم ها

,

Council Common Position

2007/140/CFSP, Council

مصوبۀ 423/2007

تسلیحات، مبادلات بازرگانی و بلوکه کردن دارایی‌ها

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

,

Council Common Position

2007/140/CFSP, Council

مصوبۀ 423/2007

,

Council Common Position

, Coun,

2007/140/CFSP, Council

, 200,

مصوبۀ 423/2007

, 4, 23, /, 2, 0, 07,

تسلیحات، مبادلات بازرگانی و بلوکه کردن دارایی‌ها

,

تسلیحات، مبادلات بازرگانی و بلوکه کردن دارایی‌ها

,

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

,

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

, تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا,

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

,

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

,

Council Decision

2010/413/CFSP, Council

مصوبۀ 961/2010

تسلیحات،تکنولوژی های دو منظوره،انسداد دارایی‌ها و مبادلات و مذاکرات بازرگانی، تجارت، حمل و نقل، انرژی و بخش های بیمه ای، آموزش در زمینه های حساس

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

,

Council Decision

2010/413/CFSP, Council

مصوبۀ 961/2010

,

Council Decision

, Cou,

2010/413/CFSP, Council

, 201,

مصوبۀ 961/2010

, 9, 61, /, 2, 0, 10,

تسلیحات،تکنولوژی های دو منظوره،انسداد دارایی‌ها و مبادلات و مذاکرات بازرگانی، تجارت، حمل و نقل، انرژی و بخش های بیمه ای، آموزش در زمینه های حساس

,

تسلیحات،تکنولوژی های دو منظوره،انسداد دارایی‌ها و مبادلات و مذاکرات بازرگانی، تجارت، حمل و نقل، انرژی و بخش های بیمه ای، آموزش در زمینه های حساس

,

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

,

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

, تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا,

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

,

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

,

Council Decision

2012/35/CFSP, Council

مصوبۀ 267/2012

تسلیحات، مبادلات بازرگانی، انسداد دارایی ها ، فلزات خام یا نیمه فراوری شده، صادرات نفت و گاز خام، انرژی، بیمه، صنایع کشتی سازی و بخشهای مربوط به حمل و نقل

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

,

Council Decision

2012/35/CFSP, Council

مصوبۀ 267/2012

,

Council Decision

, Cou,

2012/35/CFSP, Council

, 20, 1, 2, /, 35/, CFSP, Cou,

مصوبۀ 267/2012

, 2, 67, /, 2, 0, 12,

تسلیحات، مبادلات بازرگانی، انسداد دارایی ها ، فلزات خام یا نیمه فراوری شده، صادرات نفت و گاز خام، انرژی، بیمه، صنایع کشتی سازی و بخشهای مربوط به حمل و نقل

,

تسلیحات، مبادلات بازرگانی، انسداد دارایی ها ، فلزات خام یا نیمه فراوری شده، صادرات نفت و گاز خام، انرژی، بیمه، صنایع کشتی سازی و بخشهای مربوط به حمل و نقل

,

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

,

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

, تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا,

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

,

تصمیم متفق‌الرای شورای اتحادیه اروپا

,

اتحادیه اروپا تشکل سیاسی و اقتصادی متشکل از ۲۸ کشور در قاره اروپا است که با نام اختصاری EU خوانده می‌شود. این اتحادیه در اصل گسترش یافته جامعه اقتصادی اروپا است که در سال 1957 با همکاری 6 کشور اروپایی تشکیل شد. از آن زمان به بعد اتحادیه به سرعت گسترش یافت. اعضای بیشتری پیدا کرد و حیطه کارش وسیع‌تر شد.  این اتحادیه همزمان با اوج گرفتن موضوع هسته ای ایران واز شروع مذاکرات هسته ای ، اتحادیه اروپا همواره یکی از طرف های درگیر در این موضوع بوده است. هرچند اتحادیه اروپا در بردارنده هویت مستقل سیاسی از آمریکا است . اما در موضوع هسته ای ایران  همراهی حداکثری را با ایران داشته است. این همراهی و هم موضعی در قالب تحریم های اتحادیه اروپا نیز ادامه یافت و اتحادیه اروپا برای  همراه نشان دادن خود در موضوع تحریم ها با تصویب سه مصوبه در نهاد های قانون گزاری خود  باعث سنگین تر شدن بار تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران  شد .  جدول زیر محموعه اقدامات اتحادیه اروپا را در موضوع تحریم و چگونگی لغو یا تعلیق تحریم های تصویب شده  را نشان مدهد.

, EU , . , .,

 

,

4-   تحریم‌های  سازمان ملل

, 4-   , تحریم‌های  سازمان ملل,

سازمان ملل متحده و رکن صلاحیت دار آن برای تامین امنیت جهانی  یعنی شورای امنیت در موضوع تحریم های اعمال شده در پرونده هسته ای  ایران ، همانند سه اضلاع دیگر مربع تحریم ها به نقش آفرینی موثری روی آورد. از این رو  شورای امنیت سازمان ملل با اعمال تحریم ها خود در قالب قطعنامه های  های چهارگانه  به ایفای نقش پرداخته است   سازمان ملل  در موضوع تحریم  به دو روش  زیر قدام  نموده است .

,

الف تحریم‌های تجاری: تحریم‌های تجاری واردات به کشور تحت تحریم و صادرات از آن کشور را محدود می‌کند. این محدودیت ممکن است جامع باشد مانند تحریم عراق یا می‌تواند گزینشی باشد که فقط برخی از کالاهای خاص را محدود می‌کند. تحریم‌های جامع در آگوست و سپتامبر 1990 علیه عراق برای اجبار آن کشور به عقب‌نشینی از کویت اعمال شدند. همچنین در آوریل 1992 بار دیگر تحریم جامع علیه آن کشور برای اجرای قطعنامه 687 شورای امنیت متعاقب عملیات طوفان صحرا اعمال گردید. تحریم‌های همه‌جانبه همچنین علیه یوگسلاوی (1996-1991) و صربستان و مونته نگرو (1996-1992) و هائیتی (1993) اعمال شدند.

, الف تحریم‌های تجاری:,

ب تحریم‌های مالی: تحریم‌های مالی رابطه نزدیکی با تحریم‌های اقتصادی دارند؛ ولی تمرکز آن‌ها بر ممنوعیت جریان پول و منابع مالی به درون یا از کشور تحریم‌شده قرار دارد. تحریم‌های مالی همچنان که در فرآیند اینترلاکن مورد بررسی قرار گرفت می‌تواند شامل مسدود کردن دارایی‌های دولت، محدود کردن دسترسی به بازارهای مالی و محدودیت وام و اعتبار، محدودکردن تبادل مالی بین‌المللی و محدودیت فروش و تجارت در خارج از کشور باشد. تحریم‌های مالی بخشی از تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه کشورهای هدف می‌باشند.2

, ب تحریم‌های مالی:, 2,

 

,

قطعنامه های شورای امنیت   سازمان ملل

, قطعنامه های شورای امنیت   سازمان ملل,

 

,

تحریم

هدف

الزامات تعلیق تحریم ها

الزامات حذف تحریم ها

قطعنامه  1737

تکنولوژی های دو منظوره،انسداد دارایی ها، آموزش در زمینه های حساس

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

 

قطعنامه   1747

تکنولوژی های دو منظوره ، انسداد دارایی ها، تسلیحات

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

قطعنامه   1803

تکنولوژی‌های دوگانه، انسداد دارایی ها

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

 

قعطنامه    1929

تکنولوژی های دو منظوره، مبادلات و مذاکرات بازرگانی، انسداد دارایی ها، تسلیحات

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

,

تحریم

هدف

الزامات تعلیق تحریم ها

الزامات حذف تحریم ها

قطعنامه  1737

تکنولوژی های دو منظوره،انسداد دارایی ها، آموزش در زمینه های حساس

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

 

قطعنامه   1747

تکنولوژی های دو منظوره ، انسداد دارایی ها، تسلیحات

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

قطعنامه   1803

تکنولوژی‌های دوگانه، انسداد دارایی ها

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

 

قعطنامه    1929

تکنولوژی های دو منظوره، مبادلات و مذاکرات بازرگانی، انسداد دارایی ها، تسلیحات

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

,

تحریم

هدف

الزامات تعلیق تحریم ها

الزامات حذف تحریم ها

,

تحریم

,

تحریم

,

هدف

,

هدف

,

الزامات تعلیق تحریم ها

,

الزامات تعلیق تحریم ها

,

الزامات حذف تحریم ها

,

الزامات حذف تحریم ها

,

قطعنامه  1737

تکنولوژی های دو منظوره،انسداد دارایی ها، آموزش در زمینه های حساس

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

,

قطعنامه  1737

,

قطعنامه  1737

, 1, 7, 37,

تکنولوژی های دو منظوره،انسداد دارایی ها، آموزش در زمینه های حساس

,

تکنولوژی های دو منظوره،انسداد دارایی ها، آموزش در زمینه های حساس

,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

, بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

,

 

قطعنامه   1747

تکنولوژی های دو منظوره ، انسداد دارایی ها، تسلیحات

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

,

 

قطعنامه   1747

,

 

,

قطعنامه   1747

, 1, 7, 47,

تکنولوژی های دو منظوره ، انسداد دارایی ها، تسلیحات

,

تکنولوژی های دو منظوره ، انسداد دارایی ها، تسلیحات

,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

, بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

, بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل,

قطعنامه   1803

تکنولوژی‌های دوگانه، انسداد دارایی ها

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

,

قطعنامه   1803

,

قطعنامه   1803

, 1, 8, 0, 3,

تکنولوژی‌های دوگانه، انسداد دارایی ها

,

تکنولوژی‌های دوگانه، انسداد دارایی ها

,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

, بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

, بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل,

 

قعطنامه    1929

تکنولوژی های دو منظوره، مبادلات و مذاکرات بازرگانی، انسداد دارایی ها، تسلیحات

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

,

 

قعطنامه    1929

,

 

,

قعطنامه    1929

, 1, 9, 29,

تکنولوژی های دو منظوره، مبادلات و مذاکرات بازرگانی، انسداد دارایی ها، تسلیحات

,

تکنولوژی های دو منظوره، مبادلات و مذاکرات بازرگانی، انسداد دارایی ها، تسلیحات

,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

, بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

,

بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل

, بنابر تصمیم شورای امنیت سازمان ملل,
 
,

بنابراین فارغ از نتیجه گفتگوهای سخت و فشرده و نفس گیری که اکنون درجریان است نوشتار حاضر کوشیده است تا در تبیین  یکی از چنبه های سخت موضوع (تحریم ها)  گامی به جلو برداشته باشد. تنوع موضوع تحریم ها،  چند گانه بودن منشا قانون گزاری ، تکرار حوزه ها و نهاد های ایرانی تحریم شده  در قوانین مختلف،   و مهم تر از همه نقش آفرینی  نهاد های سیاسی چون کنگره ، شورای امنیت، اتحادیه اروپا  باعث شده است تا تحریم ها و بحث بر سر برداشتن آن به یکی از غامض ترین مباحث درگیر در موضوع پرونده هسته ای ایران گردد. پیچیدگی این موضوع تا آن اندازه است که می تواند به  نتیجه نرسیدن یا رسیدن مذاکرات را منوط به چگونگی حل و فصل موضوع تحریم ها دانست.

,

 

,

منابع                                       

, منابع ,

/2014Danny Vinik/Strategic Moves: Using Smart Sanctions in the 21st Century -1                                                         

, Danny Vinik, Strategic Moves: Using Smart Sanctions in the 21st Century,

2- محسن  عمادی فصلنامه سیاست خارجی، سال بیست و ششم، شماره 1، بهار 1391

,

-3Easing US and EU Sanctions on Ira/n Kenneth Katzman. Atlantic Council of the United State

, -3, Easing US and EU Sanctions on Ira/, Easing US and EU Sanctions on Ira/, Easing US and EU Sanctions on Ira, n, n,

-4The US and Iran: Sanctions, Energy, Arms Control, and Regime Change /Anthony H. Cordesman, Chloe Coughlin-Schulte, and Bryan Gold. Center for Strategic and International Studies

, -4, The US and Iran: Sanctions, Energy, Arms Control, and Regime Change, The US and Iran: Sanctions, Energy, Arms Control, and Regime Change, The US and Iran: Sanctions, Energy, Arms Control, and Regime Change, /,

-5Conditional Sanctions and Repeal Authority: A Mechanism for Legislative-Executive Cooperation on Negotiations with Iran
Charles Wald, Charles Robb, and Blaise Misztal. Bipartisan Policy Center

, -5, Conditional Sanctions and Repeal Authority: A Mechanism for Legislative-Executive Cooperation on Negotiations with Iran, Conditional Sanctions and Repeal Authority: A Mechanism for Legislative-Executive Cooperation on Negotiations with Iran, Conditional Sanctions and Repeal Authority: A Mechanism for Legislative-Executive Cooperation on Negotiations with Iran,
,

-6Spider Web: The Making and Unmaking of Iran Sanctions/International Crisis Group

, -6, Spider Web: The Making and Unmaking of Iran Sanctions, Spider Web: The Making and Unmaking of Iran Sanctions, Spider Web: The Making and Unmaking of Iran Sanctions, /,

-7Iran Sanctions/Kenneth Katzman. Congressional Research Service

, -7, Iran Sanctions, Iran Sanctions, Iran Sanctions, /,

8- همچنین بنگرید

,

http://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/Programs/Pages/iran.aspx

,

حسین روزبه  دانشجوی دکتری روابط بین الملل 

, حسین روزبه  دانشجوی دکتری روابط بین الملل ,

         انتهای متن/        

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه