اخبار داغ

نبض هوای تهران به شماره افتاد

نبض هوای تهران به شماره افتاد
این روزها در شرایطی شاهد ارائه آمارهای پی‌درپی در خصوص بهبود هوای پایتخت هستیم که هنوز در ابتدای فصل سرما به سر می‌بریم و تا زمان شمردن و ارائه آمار درباره روزهای ناسالم زمان باقی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از فارس، افزایش تعداد روزهای پاک، دوبرابر شدن تعداد روزهای سالم، کاهش روزهای ناسالم، تاثیر حذف سوخت پتروشیمی بر بهبود هوای پایتخت و .... این ها مطالبی است که به کرات محیط زیست در ماه‌‌های اخیر در خصوص آن صحبت کرده و واکنش نشان داده است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,


هم‌اکنون شرایط زیست محیطی کشور حال مساعدی ندارد از آب‌و‌هوا گرفته تا هجوم حشراتی که کسی مسئولیتش را کسی بر عهده نگرفت. البته تالاب هامون سر جای خودش است؛ دریاچه ارومیه نیز که در آستانه جای گرفتن در لیست مونترو قرار گرفته است، جای بحث و بررسی زیادی دارد.

اینکه که تعداد روزهای پاک و سالم در ماه‌های اخیر بهبود یافته است می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد.

محمد اصغری کارشناس سازمان هواشناسی در این‌باره بیان داشت: از ابتدای سال جاری میزان بارندگی‌ها و ناپایداری‌های جوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

این امر حاکی از آن است که بر اساس افزایش میزان ناپایداری‌های جوی شاهد کاهش آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور شده‌ایم.

اما متاسفانه تاثیر مثبت این امداد‌های غیبی به حساب بنزین‌های وارداتی گذاشته شد!

به دنبال پایداری‌های جوی در هفته‌ای که گذشت، میهمان همیشگی آسمان پایتخت ‌نشینان بازگشت و نبض هوای تهران به شماره افتاد.

محمد رستگاری اظهار داشت: با توجه به اطلاعات و آمار حاصل از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا تعداد روزهای ناسالم در مهر ماه سال گذشته دوبرابر مهر امسال بوده است.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه تعداد روزهای سالم در مهر سال جاری نیز بیش از دوبرابر روزهای سالم در مدت مشابه سال گذشته است، افزود: این در حالی است که در مهر سال گذشته تهران حتی یک روز پاک را تجربه نکرده است.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران، بیان داشت: از ابتدا تا پایان مهر امسال تهران ۲ روز پاک، ۱۷ روز سالم و ۱۱ روز ناسالم را تجربه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته در پایتخت شاهد ۸ روز سالم و ۲۲ روز ناسالم بوده‌ایم.

در کنار این اظهارنظرها بد نیست به گفته‌های امین حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی توجه کنیم.

وی به مقایسه میزان بارندگی‌‌ها از ابتدای فصل پاییز تا دوازدهم مهر ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: بر اساس مقایسه‌ صورت گرفته درخصوص میزان بارش‌ها در ۱۲ روز ابتدای مهر ماه سال جاری و همچنین سال گذشته، میزان بارندگی‌ها در سال جاری افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است و پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان پاییز امسال ادامه یابد.

نقشینه در ادامه همچنین درباره پیش‌بینی میزان بارندگی‌ها در تهران، خاطرنشان کرد: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی انتظار می‌رود بارش‌های پایتخت در پاییز امسال نسبت به سال گذشته از حجم بالاتری برخوردار باشد.

این روزها که شهروندان تهرانی از بارش رحمت الهی محروم شده‌اند، آلودگی هوای تهران نیز از هجرت بازگشت به طوری‌که شرایط پی‌درپی هوای آلوده تهران تداوم یافت.

محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران روز گذشته به شرایط کیفی هوای تهران اشاره کرد و گفت: به دلیل بالا بودن غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون از حدمجاز و قرار گرفتن آن روی عدد هوای تهران امروز نیز برای گروه‌های حساس و برای پنجمین روز متوالی در شرایط ناسالم قرار گرفت.

در این میان نمایندگان مردم در خانه ملت نگرانی خود را در خصوص تداوم روزهای آلوده هوای تهرن ابراز کردند و قرار شد جلسه‌ای را در این باره با معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در مجلس شورای اسلامی و با حضور ۱۲۰ عضو فراکسیون محیط زیست مجلس و همچنین سایر نمایندگان برگزار کنند.

آلودگی هوای تهران نگران کننده است/نمایندگان «ابتکار» را به مجلس فراخواندند

غلامحسین مؤید حسینی‌صدر، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا و تکرار پی ‌در پی روزهای آلوده تهران نگران‌کننده است،‌ گفت: هفته جاری برای بررسی آلودگی هوای پایتخت جلسه‌‌ای با حضور «ابتکار» در خانه ملت تشکیل می‌شود.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه‌ها برای کنترل آلودگی هوا باید همکاری موثر داشته باشند، افزود: منشاء آلودگی هوا متنوع است به‌طوری‌که ۷۵درصد آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک از جمله اتوبوس، موتورسیکلت، خودروها و فرودگاه می‌شود و ۲۵درصد آن مربوط به مصارف خانگی و صنعت است.

وی متذکر شد: در این میان از سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می‌رود برخورد انفعالی نداشته باشد و دستور‌العمل‌های کاهش آلودگی هوا را هرچه سریع‌تر تدوین و اجرا کند.

بدون شک وجود چنین شرایطی در هوای تهران و سایر کلانشهرهای کشور در کنار عوامل دیگر و اثرات مخرب ناشی از پارازیت‌ها سلامت تک‌تک اعضای جامعه را با خطر مواجه می‌کند.

پاسکاری مسئولیت‌ها ظلم به یک یک مردمی است که جانشان به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر اثر آلودگی هوا در معرض خطر است یا هم‌‌اکنون با بیماری‌هایی که ناشی از آلودگی‌های زیست محیطی است دست و پنجه نرم می‌کنند.

اورژانس تهران در تاریخ ۲۶ آبان ماه اعلام کرد که تعداد مأموریت‌های انجام ظرف ۲۴ ساعت گذشته در اورژانس تهران هزار و ۴۱۱ مورد بوده است.

بر اساس این گزارش ارجاع بیماران قلبی ۱۱۳ مورد، بیماران تنفسی ۱۵۳، مصدومان تصادفی ۲۲۱،سقوط ۲۹،سوختگی ۴۰ مورد و مسمومیت ۱۹ مورد گزارش شده است.

بیماران انتقال یافته توسط آمبولانس به مراکز درمانی نیز ۴۵۵ مورد بوده است.

محیط زیست استان تهران اعلام کرد که با توجه به اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سطح شهر تهران، به آگاهی می‌رساند وضعیت کیفی هوای تهران به دلیل غلظت بیش از حد مجاز ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون، در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، توصیه‌های بهداشتی به شرح ذیل جهت حفظ سلامت شهروندان اعلام می‌گردد.

• کاهش تردد و فعالیت افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماران قلبی و ریوی و افراد سالمند در فضاهای باز
• عدم تردد غیر ضروری در معابر برای تمامی افراد به ویژه سالمندان و کودکان
• پرهیز از انجام فعالیت‌های شدید بدنی و فعالیت‌های ورزشی در فضای باز
• مراقبت از کودکان و خردسالان ( در سنین مهدکودک، پیش دبستانی و دبستان) به منظور کاهش تردد و حضور در فضای باز
• عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی تا حد امکان
• عدم هرگونه فعالیت که موجب تشدید آلایندگی هوا گردد نظیر سوزاندن ضایعات، عملیات قیرکاری، تردد با وسایط نقلیه معیوب
• دقت در هنگام سوختگیری در جایگاه‌ها و جلوگیری از سر ریزشدن بنزین و سایر سوخت‌ها

بنزین پتروشیمی در تهران هیچ وقت توزیع نشده است/ مرگ‌سالانه ۴۰۰۰ نفر در پایتخت بر اثر آلودگی هوا

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه شکی نیست که آلودگی محیط زیست سلامت جامعه را به خطر اندازد، گفت: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه ۴۰۰۰ نفر در پایتخت بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه البته ما در این باره آمار دقیقی در دست نداریم، ادامه داد: در خصوص آلودگی بنزین که رئیس سازمان محیط زیست جریانی را در جامعه و به خصوص تهران راه انداخته باید گفت که بنزین پتروشیمی در تهران هیچ وقت توزیع نشده است البته این مسئله را کمیسیون اصل ۹۰ نیز بررسی کرده است.

وی با اعلام اینکه آلودگی هوای تهران فقط ناشی از بنزین آلوده نیست، ادامه داد: مکان جغرافیای تهران فعالیت کارخانه‌ها و همچنین استفاده از سوخت گاز نیز بر افزایش آلودگی هوای این کلانشهر تأثیر گذاشته است.

شهریاری در خصوص اظهارنظر ابتکار مبنی بر اینکه خودروها تماماً یورو ۴ شده‌اند و پرونده یورو ۴ بسته شده است، بیان داشت: آرزو بر جوانان عیب نیست و شعار دادن هم اشکالی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه سلامت نباید دستگاه‌ها سیاسی رفتار کنند، ادامه داد: سیاست‌مداران ما رئیس جمهور، کمیسیون امنیت ملی و وزارت خارجه هستند و محیط زیست نباید تشکیلات سیاسی باشد.

هم ‌اکنون هوای تهران عجیب درگیر سیاست زدگی برخی از دستگاه‌ها شده است و گویی تهران یک بام و دو هوا دارد، برخی دم از بهبود هوای پایتخت می‌زنند این در حالی است که هوای آلوده پاتیخت نفس شهروندان تهرانی را به شماره انداخته است.

ارائه آمار درباره بهبود هوای پایتخت در شرایطی که ناپایداری‌‌های جوی افزایش قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته یافته است و همچنین در شرایطی که هنوز در ابتدای فصل سرما هستیم، معقول به نظر نمی‌رسد؛ باید صبر کرد و دید حداقل تا پایان فصل پاییز هوای آلوده تهران چه روندی را طی خواهد کرد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه