اخبار داغ

روایتی از ارزآوری قفس‌های دریایی؛

پرورش‌دهندگان ماهی و میگو چشم انتظار توسعه اقتصادی/ ظرفیت‌های ساحلی کشور در راستای تولید قرار گیرد

پرورش‌دهندگان ماهی و میگو چشم انتظار توسعه اقتصادی/ ظرفیت‌های ساحلی کشور در راستای تولید قرار گیرد
سواحل جنوب کشور از موقعیت منحصر به فرد پروش ماهی و میگو در قفس و همچنین ایجاد اشتغال پایدار دریایی برخودار هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ اجرای طرح های پرورش ماهی و میگو در قفس به عنوان یکی از روش‌های متداول و قفس‌های سود آور در آب‌های هرمزگان، جان تازه ای به اقتصاد ساحل نشینان خلیج فارس بخشیده است سالیانه بیش از یک میلیون تن انواع مختلف ماهیان دریایی در دنیا پرورش داده می‌شود که میزان قابل توجهی از آن از طریق قفس‌های دریایی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

در ایران نیز مطالعات ظرفیت یابی و امکان سنجی پرورش ماهی در قفس در سال ۱۳۸۰ در استان‌های جنوبی کشور و در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان صورت پذیرفت.

,

استان هرمزگان به دلیل وجود بیش از دو هزار کیلومتر نوار ساحلی و همچنین برخورداری از ویژگی‌های آب و هوایی مناسب کشاورزی و با احتساب جزایر، می‌تواند با استفاده از این نعمت‌های خدادادی برای تبدیل پرورش ماهی در قفس، یک صنعت درآمدزا برای صیادان باشد.

,

اقتصاد پایدار و همچنین اشتغال زایی چند وجهی از دیگر مزایای ایجاد طرح های پرورشی ماهی و میگو در قفس می باشد که می تواند در راستای اقتصاد مقاومتی دست گیر جوانان این مرز و بوم باشد.

,

استان هرمزگان با توجه به موقعیت فوق استراتژیک خود می تواند پل ارتباطی خوبی برای عرضه این گونه محصولات در کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی نقاط دور دست دیگر بوده و ارز آوری کلانی در این شغل پردرآمد داشته باشد.

,

حمایت از کارفرمایان و تولید کنندگان و ایجاد زمینه های توسعه صادرات بخشی از نیاز جامعه شاغل در عرصه تولید و پرورش ماهی و میگو در قفس می باشد که بتوانند دستاورد خود را در بازارهای جهانی با قیمتی خیلی خوب به فروش برسانند.

,

, ,

 

,

جایگاه نخست هرمزگان در پرورش ماهی در قفس
مدیرکل شیلات هرمزگان با بیان اینکه استان هرمزگان باتوجه به گستردگی سواحل رتبه نخست تولید ماهی در قفس در کشور را دارد، اظهار کرد: چشم انداز صنعت پرورش ماهی در قفس استان در صورت رفع تحریم‌ها روشن است و با توجه به کاهش برداشت از ذخائر طبیعی و نیاز کشور به پروتئین دریایی مطمئناً در آینده آبزی پروری دریایی جایگاه ویژه‌ای در تولید کشور دارد.

, جایگاه نخست هرمزگان در پرورش ماهی در قفس, جایگاه نخست هرمزگان در پرورش ماهی در قفس,
,

عبدالرسول دریایی گفت: پرورش ماهی در آب‌های نزدیک ساحل و تکثیر ماهیان دریایی گونه‌های بومی برای رونق صنعت، از طرح‌های توسعه‌ای در این زمینه هستند و این ماهی‌ها علاوه بر فروش در بازار داخلی کشور به کشور‌های حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

,

, ,

ساخت ۴۰ قفس پرورش ماهی در هرمزگان

عبدالرسول دریایی مدیرکل شیلات هرمزگان از ساخت ۴۰ قفس جدید پرورش ماهی در استان تا پایان تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: استفاده از پایه‌های استیل ضد زنگ و پلی اتلین تقویت شده، از ویژگی‌های مهم در ساخت این قفس‌ها است.

, ساخت ۴۰ قفس پرورش ماهی در هرمزگان, ساخت ۴۰ قفس پرورش ماهی در هرمزگان,
,
,

به گفته وی، ساخت این قفس‌ها علاوه بر تسهیل در تولید و رفع وابستگی، از خروج ارز نیز جلوگیری می‌کند و هرمزگان با ظرفیت بیش از ۱۱۳هزار تن تولید ماهی در قفس، بزرگترین و مهم‌ترین استان شیلاتی کشور است.

,

دریایی افزود: در زمینه بومی سازی تولید و مونتاژ قفس‌های پرورش ماهی، استان به خودکفایی رسیده و راه اندازی طرح‌های شیلاتی در هرمزگان موجب ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی، تامین پروتئین دریایی مورد نیاز کشور وکاهش فشار بر ذخایر طبیعی آبزیان می‌شود.

,

, ,

 

,

 سایت پرورش میگو با سرمایه گذاری چهار هزار میلیاردی در قشم در حال ساخت است
مدیر کل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه در حال حاضر شیلات هرمزگان در شهرستان قشم هفت مجتمع پرورش میگو در حال بهره برداری با مساحت ۸۰۰ هکتار و با ظرفیت تولید سالیانه دوهزار و هشتصد تن و ارزش سرمایه گذاری سه هزار میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال ایجاد کرده است، عنوان کرد: این میزان از فعالیت های میگو پروری توانسته بالغ بر ۳۳۶ نفر اشتغال مستقیم در این مزارع ایجاد کند.

,  سایت پرورش میگو با سرمایه گذاری چهار هزار میلیاردی در قشم در حال ساخت است,  سایت پرورش میگو با سرمایه گذاری چهار هزار میلیاردی در قشم در حال ساخت است,
,

وی اضافه کرد: همچنین با تلاش و پیگیری شیلات هرمزگان ۱۰ سایت پرورش میگو با مساحتی بالغ بر یک هزار هکتار و با ظرفیت تولید ۳ هزار و پانصد تن تولید سالیانه و ارزش سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریال در شهرستان قشم در حال ساخت است که بیش از ۴۵۰ نفر اشتغال زایی مستقیم ایجاد می کند.

,

مدیر کل شیلات هرمزگان با بیان اینکه شیلات هرمزگان به ویژه در سال های اخیر در شهرستان قشم توانسته گام های خوبی در زمینه تکثیر میگو و توسعه مراکز تکثیر میگو بردارد اظهار کرد: در حال حاضر دو مرکز تکثیر با ظرفیت تولید سالانه هریک ۱۰۰ میلیون قطعه در این شهرستان بهره برداری شده که اشتغال هر یک بالغ بر ۱۵ نفر و با میزان سرمایه گذاری ثابت هر واحد حدود ۱۰۰ میلیارد ریال است.

,

دریایی اذعان داشت: همچنین با تلاش ها و پیگیری های در حال انجام شیلات هرمزگان، چهار مرکز تکثیر جدید در شهرستان قشم با مجموع بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذار ی و بالغ بر ۶۰ نفر اشتغال زایی در حال احداث و یا شرف بهره برداری است.

,

وی خاطر نشان کرد: در شهرستان قشم چهار سایت پرورش ماهیان دریایی در دریا با سامانه قفس با سرمایه گذاری بالغ بر چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و با ظرفیت تولید یازده هزار و ۴۰۰ تن درحال ساخت و بهره برداری است که بیش از ۹۰۰ نفر اشتغال ایجاد می نماید.

,

, ,

مدیر کل شیلات هرمزگان در بیان توانمندی های آبزی پروری شهرستان قشم گفت: شهرستان قشم با برخورداری از یک مرکز تکثیر ماهی فعال به ظرفیت پنج میلیون قطعه و یک مرکز نرسری بچه ماهی به ظرفیت ۱۲ میلیون قطعه و همچنین صدور مجوزهای لازم جهت احداث دو مرکز تکثیر ماهی گام های موفق و خوبی در این زمینه برداشته است.

,

دریایی گفت: با تلاش های صورت گرفته، دو مرکز با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی مجوزهای لازم را گرفته که در مجموع در بخش تکثیر و نرسری بچه ماهی برای بالغ بر ۶۰ نفر ایجاد اشتغال خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه در زمینه میکرو جلبک ها یک واحد فعال با ظرفیت تولید سه تن ماده خشک در حال فعالیت است ابراز داشت: این واحد برای بالغ بر ۳۲ نفر اشتغال ایجاد کرده است. همچنین در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی دریایی، یک شرکت با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار قطعه و ایجاد اشتغال ۶ نفر در حال فعالیت است.

,

, ,

 

,

رونق پرورش ماهی در قفس در هرمزگان

, رونق پرورش ماهی در قفس در هرمزگان, رونق پرورش ماهی در قفس در هرمزگان,

مسعود بارانی معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان نیز با بیان اینکه سال گذشته، ۶ هزار و ۲۰۰ تن ماهی در قفس در هرمزگان تولید شده است، به روند خوب و رو به رشد آبزی پروری به ویژه پرورش میگو و ماهی در قفس اشازره داشت و افزود: در حال حاضر سه مزرعه پرورش ماهی در قفس در شهرستان‌های بندرلنگه و قشم فعال است و چهار مزرعه پرورش ماهی دیگر هم در مناطق مختلف استان در حال راه اندازی است.

,

وی با بیان اینکه ظرفیت استان هرمزگان، تولید ۱۱۳ هزار تن ماهی در قفس است که تاکنون برای ۱۱۰ هزار تن آن مجوز صادر شده است، ابراز داشت: در سال جاری ۶ مجوز پرورش ماهی در قفس به ظرفیت چهار هزار و ۴۰۰ تن در شهرستان‌های جاسک، سیریک، قشم و بندرلنگه صادر شده است.

,

, ,

 

,

مزایای پرورش ماهی در قفس

, مزایای پرورش ماهی در قفس, مزایای پرورش ماهی در قفس,

ایرج قائینی رئیس گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات هرمزگان، عدم نیاز به سرمایه گذاری سنگین و ثابت، رشد مناسب ماهی‌ها در دوره هشت تا ده ماهه، استفاده از ظرفیت آب دریا، عدم استفاده از آب شیرین در این طرح با توجه به محدودیت‌های آب شیرین،  طعم خوب ماهی و بازارپسندی را از مهمترین مزایای پرورش ماهی در قفس عنوان کرد.

,

به گفته وی، تولید بالا نسبت به سایر سیستم‌های پرورشی، پائین بودن هزینه‌های ثابت نسبت به سایر روش‌های متداول، اعمال مدیریت آسانتر سایت در مقایسه با سایر روش‌ها و تنوع گونه‌ای و امکان استفاده از گونه‌های مختلف پرورشی در قفس از دیگر مزایای پرورش ماهی در قفس است.

,

رئیس گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات هرمزگان، عدم نیاز به زمین در خشکی، عدم نیاز به برق در سایت دریایی، برداشت ماهی براساس نیاز بازار و هزینه کم سرمایه گذاری ثابت طرح را از دیگر مزایای طرح پرورش ماهی در قفس برشمرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه