اخبار داغ

متن طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی

متن طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی
متن طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی که قرار است با قانون شدن آن نابسامانی‌ها پایان یافته و زنجیره ارزش افزوده تکمیل شودمنتشر شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طرح تشکیل شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی در حالی تدوین شده که قرار است با قانون شدن آن نابسامانی‌ها پایان یافته و زنجیره ارزش افزوده تکمیل شود ضمن اینکه نظارت حاکمیتی با حمایت از فعالان این بخش منجر به افزایش درآمد کشور خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

متن این طرح که توسط هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی و نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی تدوین شده به شرح ذیل است: 

,

ماده 1- کلیه وظایف و اختیارات مربوط به مدیریت و نظارت بر صنایع پالایشی نفت خام به شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شده و شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی تشکیل می گردد.

,

ماده 2- وظایف شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی عبارت است از:

,

1. مدیریت و نظارت و کنترل بازار داخلی و صادراتی محصولات پالایشی و پتروشیمی کشور به منظور کسب حداکثری ارزش افزوده و جلوگیری از رقابت منفی

,

2. تهیه و تدوین راهبردها، خط مشی‌ها و سیاست‌های اقتصادی و مالی توسعه متوازن و پایدار صنعت پالایش و پتروشیمی بر اساس چشم انداز بازارهای جهانی، ظرفیت‌های موجود در کشور در چهارچوب سیاست‌ها و اسناد بالادستی کشور

,

3. تهیه و تدوین برنامه‌های بلندمدت و پنجساله توسعه صنعت پتروشیمی با تصدی‌گری بخش غیر دولتی و نظارت بر اجرای آن

,

4. ایجاد و اداره مناطق ویژه اقتصادی و قطب‌های توسعه صنعت پالایش و پتروشیمی، بررسی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این صنایع و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم با رعایت اصول آمایش سرزمینی و رعایت قوانین و مقررات مربوطه

,

5. نظارت و تأیید کیفیت اجرای مقررات و الزامات کیفیت، ایمنی و پدافند غیر عامل، حفظ محیط زیست و سلامت (QHSE) در تمام صنعت پالایش و پتروشیمی اعم از دولتی و غیر دولتی مطابق قوانین، مقررات و استانداردهای مربوط

,

6. شناسایی، اولویت بندی، تأیید امکان سنجی فنی - اقتصادی و طرح توجیهی توسعه ای صنعت پالایش و پتروشیمی در سراسر کشور توسط بخش دولتی یا غیر دولتی متناسب با نیاز بازارهای داخلی و خارجی برای دریافت با تمدید مجوز خوراک، جواز تأسیس، تسهیلات از بانک‌ها و صندوق توسعه ملی مطابق قوانین و مقررات مربوطه

,

7. ایجاد، راهبری و پشتیبانی سامانه‌های متمرکز جمع آوری و پایش اطلاعات و داده‌های صنایع پالایشی و پتروشیمی و صنایع تکمیلی اعم از تولید، فروش، صادرات، واردات، سرمایه‌گذاری و استقرار نظام یکپارچه شفافیت اطلاعات صنعت پالایش و پتروشیمی و انتشار گزارش‌های سالانه عملکرد صنعت پالایش و پتروشیمی

,

8. پایش و اطلاع رسانی تحولات فناورانه صنایع پالایش و پتروشیمی و بسترسازی جهت اشتراک‌گذاری تجارت و دانش‌های فنی در سطح این صنایع

,

9. تدوین و ارائه دانش‌های فنی مورد نیاز صنعت پالایش و پتروشیمی شامل فرآیندها، کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی و نظارت بر خرید و فروش دانش فنی (لایسنس) صنایع پالایشی و پتروشیمی در داخل کشور

,

10. برنامه‌ریزی مدون و زمانبندی شده برای احصاء و رفع نیازهای فناوری و ساخت داخل کاتالیست‌ها، مواد شیمیایی، تجهیزات، بومی سازی دانش‌های فنی (لایسنس) و انتقال فناوری لازم از خارج از کشور و پیشنهاد تنظیم قواعد تشویقی برای سرمایه گذاران جهت تشویق به خرید دانش فنی داخلی موجود

,

11. پایش دائمی زنجیره ارزش صنایع پالایشی و پتروشیمی به منظور رفع نواقص و هدایت فعالان این حوزه به سمت تولید کالاهای با ارزش بیشتر

,

ماده 3. وزارت نفت مکلف است اساسنامه شرکت ملی صنایع پالایشی و پتروشیمی را ظرف مدت سه (3) ماه، پس از تصویب این قانون تهیه نموده و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارایه نماید. اساسنامه می بایست طوری تدوین گردد که موارد ذیل در آن رعایت گردد:

,

1. نقش سیاست گذار، برنامه‌ریزی، تنظیم‌گری، توسعه‌گری و تسهیل‌گری در آن مشخص باشد. نقش نظارتی شرکت مزبور بر روی تمامی پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی و طرح‌های پالایشی و پتروشیمی و شرکت‌های ارایه دهنده خدمات فنی در این حوزه مشخص باشد.

,

دلایل توجیهی: در بیشتر کشورهای دنیا برای دستیابی به ارزش افزوده بالاتر صنایع پالایش و پتروشیمی نفت و گاز به صورت یکپارچه مدیریت می شوند و تفکیک حوزه پالایش و پتروشیمی در کشور ما تاکنون، باعث ضعف در توسعه زنجیره ارزش محصولات پالایشی (ضریب پیچیدگی پایین پالایشگاه‌ها) و عدم توسعه مجتمع‌های پتروپالایشگاهی با خوراک مایع بویژه نفت خام و صنایع پایین دستی پتروشیمی شده است. همچنین با عنایت به کمبود خوراک گاز ملی سالیان آینده، ضرورت دارد توسعه صنایع پتروشیمی با تمرکز ویژه بر خوراک‌های حاصل از پالایشگاه‌های موجود و توسعه پالایشگاه‌های آتی بصورت پترو پالایشگاه باشد.

,

طی سالیان گذشته بر اساس واگذاری‌های صورت گرفته طبق سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و قانون اجرای آن وظایف حکمرانی بخش پتروشیمی کشور (سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، نظارت، تنظیم‌گری، توسعه، تصدی‌گری که قبلا از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی و قانون اساسنامه NPC محقق می گردید، اکنون پراکنده و بعضا مختل شده است؛ ضرورت دارد وظایف و اختیارات نهادهای حکمرانی مورد نیاز فوق الذکر از طریق قانون مصوب مجلس به صورت واحد بازتعریف گردد. این مهم در خصوص وظایف حکمرانی به ویژه توسعه‌گری واضح نیست.

,

نگاهی به وضعیت کنونی بازار داخلی و صادرات محصولات پتروشیمی حاکی از آن است که پس از واگذاری شرکت‌های اصل حوزه صادرات (شرکت بازرگانی پتروشیمی) به بخش خصوصی، نابسامانی‌های زیادی در این حوزه ایجاد شده و با وجود افزایش ظرفیت تولیدات بخش پتروشیمی کشور طی 10 سال گذشته، علاوه بر رقابت منفی شرکت‌های بازرگانی خصوصی، درآمدهای ارزش کشور کاهش داشته است.

,

به منظور کسب اطمینان از تولید هر چه بیشتر ثروت در کشور، زنجیره ارزش صنایع پالایشی و پتروشیمی می بایست تحت پایش دائمی یک نهاد تخصصی و میدانی (شرکت پالایش و پتروشیمی) باشد و بازیگران و فعالان خصوصی را از طیق ابزارهای حاکمیتی و مشورتی به سمت تولید کالاهای با ارزش بیشتر هدایت نماید.

,

حوزه توسعه فناوری و حمایت از ساخت داخل یکی از مصادیق شکست بازار و نیازمند سرمایه‌گذاری حاکمیتی است؛ پایش روند فناوری‌ها، تدوین و ارایه دانش فنی، احصاء و رفع نیازهای فناوری و ساخت داخل کانالیست‌ها، مواد شیمیایی، تجهیزات، بومی سازی لایسنس‌ها و انتقال فناوری لازم از خارج از کشور و نظارت حاکمیتی بر آن جزو مصادیق این امر است و وظایف و اختیارات لازم می بایست در قانون به شرکت پالایش و پتروشیمی داده شود.

,

انتهای پیام/ک

,


منبع: فارس

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه