اخبار داغ

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه:

شورای نگهبان اقدام به تفسیر بیش از ۷۰ اصل از اصول قانون اساسی کرده است

شورای نگهبان اقدام به تفسیر بیش از ۷۰ اصل از اصول قانون اساسی کرده است
حجت الاسلام محسن مفید گفت: شورای نگهبان اقدام به تفسیر بیش از ۷۰ اصل از اصول قانون اساسی کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام محسن مفید در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، با بیان اینکه بیست و ششم تیر ماه سالروز تاسیس شورای نگهبان است، اظهار داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی دو رکن رکین دارد یکی اسلامیت و دیگری جمهوریت است.

 رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه افزود: هر نظام سیاسی برای صیانت و پاسداری از مبانی اصلی خود و قوانین صادره نهاد و مجموعه ای را تعریف و تشکیل داده تا از ارکان اصلی آن نظام سیاسی صیانت و پاسداری کند.

حجت الاسلام مفید گفت: در قانون اساسی ما نیز توسط خبرگان موسس قانون اساسی سه وظیفه خطیر برای نهاد مقدس شورای نگهبان پیش‌بینی و تدوین شده است.

وی عنوان کرد: نخستین وظیفه شورای نگهبان که اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی است صیانت از قوانین و مقررات کشور بر مبنای احکام نورانی اسلام است.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه گفت: در اصل چهارم قانون اساسی آمده است همه قوانین و مقررات در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی باید بر اساس احکام نورانی اسلام شکل بگیرد و تدوین شود و این اصل بر همه اصول قانون اساسی حاکم است.

حجت الاسلام مفید خاطرنشان کرد: شورای نگهبان تطبیق این گونه قوانین را بر اساس احکام نورانی اسلام برعهده دارد.

وی افزود: وظیفه دوم شورای نگهبان بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخابات خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی است.

حجت الاسلام مفید تصریح کرد: بر مبنای قانون اساسی نظارت بر این انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و شورای نگهبان برای صیانت از آرای مردم وظیفه دارد و در این انتخابات به صورت نظارت استصوابی یعنی نظارت موثر قبل حین و بعد در انتخابات وظیفه خطیر خود را مبنی بر نظارت قانونی انجام دهد.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه تصریح کرد: وظیفه سومی که در قانون اساسی برای شورای نگهبان ذکر شده تفسیر قانون اساسی است.

حجت الاسلام مفید تصریح کرد: هر متنی چه حقوقی و چه غیر حقوقی نیازمند تفسیر است و  مفسران آن متون هم دارای ویژگی‌های خاصی است که در کشورهای مختلف از جمله ایران ویژگی ها و خصایصی برای تفسیر آن متون لحاظ شده است.

وی افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی تفسیر قانون اساسی به واسطه خصیصه های شورای نگهبان بر عهده این نهاد گذاشته شده است.

حجت الاسلام مفید گفت: این وظایف که در قانون اساسی برای شورای نگهبان ذکر شده اهمیت و جایگاه بلند شورای نگهبان را برای همگان روشن می کند به واسطه همین اهمیت می بینیم همه دلسوزان نظام و امامین انقلاب همواره خود را موظف به دفاع و پشتیبانی از اقدامات قانونی شورای نگهبان در طول بیش از چهل سالی که از انقلاب گذشته، دانسته اند.

وی عنوان کرد: اگر هر عزیزی جملات امام راحل(ره) و بیانات امام حاضر که در خصوص شورای نگهبان مطرح شده را ببیند در می یابد که  شورای نگهبان صد درصد مورد اطمینان و وثوق امامین انقلاب بوده و عملکرد آن نیز به طور کامل مورد پشتیبانی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بوده است.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه گفت: این خود از وظیفه خطیر و جایگاه بلند شورای نگهبان حکایت می کند تا جایی که رهبر انقلاب بود و نبود نظام را وابسته به بود و نبود شورای نگهبان دانسته اند.

حجت الاسلام مفید تصریح کرد: این اهمیت را باید از زبان بدخواهان و دشمنان انقلاب اسلامی و دشمنان انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی دنبال کرد به گونه ای که شورای نگهبان در راس نهادهایی بوده که مورد حقد، کینه و دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته است‌.

وی افزود: رمز اصلی این هجمه ها و این تخریب ها نسبت به شورای نگهبان جایگاه بلند و نقش آفرین این نهاد در صیانت، نگهبانی و  مراقبت از قانون اساسی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام مفید با بیان اینکه شورای نگهبان رکن رکینی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: تا امروز بیش از ۳۴۰۰ مصوبه مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان طرح و در خصوص عدم مغایرت آن با شرع مقدس اظهار نظر شده است.

وی افزود: برخی از این مصوبات و حدود یک هزار از این مصوبات ماده واحده داشتند و بیش از هزار رأی صادره در دیوان عدالت اداری داریم که در شورای نگهبان تحت این عنوان که احکام صادره مطابق شرع بوده یا خیر بعد از طرح در شورای نگهبان و ارجاع به این نهاد درباره مغایرت یا عدم مغایرت آن با قانون اساسی اظهارنظر و صدور رای کرده است.

حجت الاسلام مفید خاطرنشان کرد: همچنین شورای نگهبان اقدام به تفسیر بیش از ۷۰ اصل از اصول قانون اساسی کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه