اخبار داغ

کارشناس آسیب های اجتماعی مطرح کرد؛

کرونا زنگ خطر سلامت روان را به صدا درآورد

کرونا زنگ خطر سلامت روان را به صدا درآورد
حمید جمالی گفت: تقریبا همه افراد تا حدودی اضطراب سلامتی را تجربه می کنند، اما وقتی بیش از حد شود، می تواند مضر باشد؛ این استرس در زمان کرونا به شدت حاد شد به گونه ای که آمارهای مراکز مشاوره این مهم را تایید می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس آسیب های اجتماعی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: شیوع آسیب های روانی ناشی از گسترش بیماری های مسری در جامعه بسیار قابل توجه است؛ ظهور بیماری کروناویروس نیز باعث سردرگمی شد، شرایط زندگی مردم را تغییر داد و اثرات روانی مخربی مانند اضطراب را به همراه داشته و دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

حمید جمالی ادامه داد: در حال حاضر در اوج شیوع کروناویروس، مردم به دلیل بسته شدن مدارس، آموزشگاه ها و کسب و کارها، احساسات منفی شدیدی را تجربه می کنند.

,

وی افزود: هرچند محدودیت های گسترده ای مانند ممنوعیت مسافرت، که نشان دهنده نوع جدیدی از قرنطینه است؛ در کنترل و مدیریت بیماری موثر است، اثرات روانی منفی بر جامعه دارد.

,

این کارشناس تصریح کرد: شیوع بیماری کروناویروس و جهش چندین باره این ویروس باعث شده مردم بیشتر زمان خود را در خانه و یا در یک مرکز قرنطینه باشند و عدم قطعیت پیشرفت اپیدمی و مدت زمان آن باعث فشار روانی بیشتر بر عموم می شود.

,

جمالی گفت: مدت قرنطینه طولانی تر؛ ترس از بیماری، خستگی روانی، اطلاعات ناکافی و ضرر مالی از عوامل استرس زای زمان قرنطینه هستند.

,

وی ادامه داد: قرنطینه اغلب با اثر روانی منفی همراه است و اثر روانی قرنطینه می تواند ماه ها یا سال ها بعد ظهور کند.

,

این کارشناس بیان کرد: در دوران قرنطینه، سیستم های حمایتی گسیخته و انزوای اجتماعی می تواند افراد را در برابر واکنش های استرس حاد آسیب پذیر کند؛ زیرا مردم در این شرایط بیشتر نگران سلامتی خود و خانواده هستند و کمتر نگران اوقات فراغت هستند.

,

جمالی افزود: عدم قطعیت و پیش بینی پذیری پایین این بیماری نه تنها سلامت فیزیکی افراد، بلکه سلامت روانی آنها را تهدید می کند و سلامت روانی افراد، به ویژه از نظر احساسات و شناخت را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

,

وی گفت: احساسات منفی در طولانی مدت، عملکرد سیستم ایمنی افراد را نیز کاهش می دهد زیرا متاسفانه دستگاه های دولتی در ایران اصلا برنامه ای برای اوقات فراغت مردم در ایام کرونایی نداشته و ندارند.

,

این کارشناس ادامه داد: تقریبا همه افراد تا حدودی اضطراب سلامتی را تجربه می کنند، اما وقتی بیش از حد باشد، می تواند مضر باشد؛ این استرس در زمان کرونا به شدت حاد شد به گونه ای که آمارهای مراکز مشاوره این مهم را تایید می کند.

,

جمالی افزود: ناخودآگاه وقتی سلامت روان درگیر شود؛ اختلافات خانوادگی تشدید می شود؛ و در زمان شیوع بیماری کرونا این اختلافات به حداکثر رسید.

,

وی تاکید کرد: تنها تفریح مردم پناه بردن به تلفن همراه است که این خود ضمن استرس زایی؛ فرد را تنهاتر و منزوی تر می کند؛ اینجاست که فقر اوقات فراغت در کشور بیداد می کند.

,

این کارشناس ادامه داد: اپیدمی کرونا معلوم نیست تا چه زمانی همراه ما باشد ولی این روند طولانی؛ زنگ خطر بیماری های روانی را در کشور به صدا درآورده است؛ برخی از افراد به دلیل ناسالمی سلامت روان؛ دوره درمان بیماری کرونا آنها طولانی تر می شود.

,

جمالی در خاتمه خاطرنشان کرد: همیشه غذای روح در فراموشی مطلق است. غذای روح؛ سلامت جسم را تضمین می کند و این مهم در برنامه های دولت تاکنون به فراموشی سپرده شده بود؛ امیدوارم دولت آینده برای این مهم برنامه ای غنی داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه