اخبار داغ

جیمز والش: تمدید طولانی مذاکرات خطرناک است

جیمز والش: تمدید طولانی مذاکرات خطرناک است
دکتر جیمز والش کارشناس امنیتی دانشگاه ماساچوست آمریکا با بیان اینکه احتمال تمدید مذاکرات هسته ای پس از موعد تعیین شده وجود دارد، گفت: تمدید طولانی این گفت وگوها سرنوشت مذاکرات را با خطراتی جدی روبرو خواهد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از ایرنا، دکتر جیمز والش کارشناس امنیت بین المللی و پژوهشگر ارشد انستیتو مطالعات امنیتی دانشگاه ماساچوست با اشاره به برخی اختلافات در روند گفت وگو های هسته ای و احتمال تمدید این مذاکرات افزود: تمدید طولانی این مذاکرات ممکن است سرنوشت آن را با خطراتی روبرو کند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

 
وی گفت: در اینکه طرفین مجبور به تمدید مذاکرات شوند تقریبا تردیدی نیست اما اینکه این تمدید به چه مدت و با چه ماهیتی صورت گیرد مساله مهمی است.
 
این کارشناس امنیتی دانشگاه ماساچوست با بیان اینکه تمدید این مذاکرات می تواند اشکال متفاوتی داشته باشد، افزود: یکی از اشکال آن این است که طرفین به این نتیجه برسند تاکنون مثلا 95 درصد از اختلافات را حل کرده اند و برای به نتیجه رساندن آن به زمان کوتاهی نیاز دارند و تا پایان ماه ژانویه می توانند اختلافات موجود را از سر راه بردارند.
 
به گفته وی، صورت دوم این است که طرفین مانند دفعه گذشته مذاکرات را تا 6 ماه دیگر تمدید کنند که در این صورت باید انتظار مخاطرات زیادی را برای آن داشت.
 
والش دراین زمینه توضیح داد: با شروع کار کنگره جدید آمریکا، تردیدی نیست که جمهوری خواهان مخالف این گفت وگوها، تلاش های سیاسی خود را برای عقیم ساختن آن آغاز خواهند کرد و نخستین قدم آنها طرح تحریم های تازه علیه ایران خواهد بود.
 
پژوهشگر امنیت بین المللی دانشگاه ماساچوست ادامه داد: طبیعی است که چنین اقدامی موجب ناخرسندی طرف ایرانی و گشایش فصل تازه از مناقشات میان طرفین خواهد شد.
 
والش افزود: همه ما می دانیم که اختلافات موجود در این مذاکرات بیش از آنکه اختلافات فنی باشند از طبیعتی سیاسی برخوردارند.
 
وی با بیان اینکه اینگونه اختلافات سیاسی در جریان هرگونه مذاکره ای قابل تصور و پیش بینی است، خاطرنشان کرد: در چنین مقطعی این به عهده روسای جمهوری دو کشور است که با نشان دادن شهامت لازم، از تیم های مذاکره کننده خود بخواهند تا مشاجرات سیاسی را کنار بگذارند و پای ورقه را امضا کنند.
 
والش با اشاره به تلاش هایی که طرفین مذاکره کننده در یک سال گذشته برای به ثمر رساندن این مذاکرات به کار برده اند، گفت: موضوع مذاکرات هسته ای ایران در 12 سال گذشته هیچگاه تا این اندازه به یک توافق جامع نزدیک نبوده و شکست آن در چنین مقطعی یک ضایعه تاسف آور تاریخی خواهد بود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه