اخبار داغ

گزارش/

مشکلات صادرات کُردستان؛ از نبود جاده های مناسب تا عدم حمایت بخش خصوصی

مشکلات صادرات کُردستان؛ از نبود جاده های مناسب تا عدم حمایت بخش خصوصی
کُردستان با وجود دارا بودن ظرفیت های بالا در امر تولید و صادرات، متاسفانه به دلیل وجود مشکلات زیر ساختی و عدم حمایت از بخش خصوصی نمره قابل قبولی را کسب نکرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نوای آبیدر، استان کردستان با دارا بودن دویست و سی کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، وجود مشابهت های فرهنگی میان شهروندان دو کشور و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی جنوب و شمال غرب کشور، ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه ای را برای توسعه صادرات، تقویت بازارچه های مرزی و مبادلات تجاری دارد.
تمامی این ظرفیت های عمده و مثبت را می توان در گرو پرداختن به امر تقویت زیر ساخت های کُردستان و همچنین سهیم کردن بخش خصوصی در پیشبرد این اهداف دانست.
در خصوص تقویت زیر ساخت ها، متاسفانه کُردستان وضعیت خوبی ندارد و باید بگوئیم که جزء استان های آخر کشور تلقی می شود.
بدلیل وجود بازارچه های مرزی و ترانزیت زمینی کالا، راه ها از جمله زیر ساخت های مهم و حیاتی در امر صادرات و تجارت کُردستان محسوب می شوند که به راستی جوابگوی حجم کنونی حمل و نقل نیست.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کُردستان در خصوص وضعیت نامناسب راه های کُردستان می گوید: راه های کُردستان برای حجم بالای ترانزیت مناسب نیست.
حسین فیروزی می افزاید: با وجود نبود زیر ساخت مناسب در بحث حمل و نقل، در هفت ماه گذشته از اول سال میزان ترانزیت به سه و نیم میلیارد دلار رسیده است.
این رقم قابل توجه در جاده های نامناسب و غیر استاندارد کُردستان نشانگر این واقعیت است که استان کُردستان دارای ظرفیت های وسیعی در امر صادرات و ترانزیت کالا به خارج از کشور است و مسئولین استانی و کشوری باید در راستای احداث راه های استاندارد و مناسب ترانزیت تلاش خود را دو چندان نمایند.
از دیگر شاخصه های مهم و البته ضعیف در امر صادرات در کُردستان، عدم ورود منسجم بخش خصوصی به این بخش است.
البته عدم ورود به منزله بی میلی تلقی نمی شود، بلکه شرایط سرمایه گذاری برای این بخش در کُردستان فراهم نشده است.

به گفته حسین فیروزی، بازهم با وجود موانع و مشکلات بسیار در خصوص سرمایه گذاری بخش خصوصی، نمره این بخش از عملکرد دولت در کُردستان بیشتر است.
رهبر معظم انقلاب نیز یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی را تکیه بر توان مردمی است که در قالب بخش خصوصی فعال خواهد شد. ایشان می فرمایند: "اقتصاد مقاومتی شرائط و ارکانی دارد؛ یکی از بخشهایش همین تکیه‌‌ی به مردم است؛ باید فکری بکنید برای اینکه به بخش خصوصی توانبخشی بشود؛ حالا از طریق بانکهاست، از طریق قوانین لازم و مقرراتِ لازم است؛ از هر طریقی که لازم است، کاری کنید که بخش خصوصی، بخش مردمی، فعال شود."
در سالهای نه چندان دور برخی از فعالین اقتصادی در سنندج و دیگر شهرهای استان اقدام به سرمایه گذاری و احداث واحد های صنعتی، تجاری و کارخانه ای کرده اند که تا حد بسیار کمی اقتصاد کُردستان را از رکود خارج ساخته است اما یک تغییر بزرگ نیازمند یک و یا چندین سرمایه گذار بزرگ بخش خصوصی در استان است.
از طرف دیگر، امنیت بالای کُردستان را می توان از دیگر شاخصه های مثبت استان برای جذب و ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی تلقی کرد.
این امنیت بالا و پایدار بارها و بارها از سوی فرمانده ارشد نظامی استان کُردستان مورد تاکید قرار گرفته است و همواره استان را محلی امن برای ورود سرمایه گذاران اعلام کرده است.
هرچند امنیت سرمایه گذار از مولفه های اصلی تشویق بخش خصوصی برای سرازیر کردن سرمایه های خود در کُردستان است، اما توجیه چرایی این امر که آینده سرمایه آنها از لحاظ سود دهی، بازار یابی، صادرات و مشتریان دیگر استانها شاید امری دشوار به نظر برسد و همین امر را می توان از دلالیل اصلی عدم استقبال بالای بخض خصوصی در کُردستان دانست.

 

انتهای پیام/پ
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نوای آبیدر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه