اخبار داغ

پرونده ویژه/

شغل هایی که با نابودی دریاچه ارومیه نابود می شوند/خداحافظی از کشاورزی، دامداری و صنعت در شمالغرب کشور

شغل هایی که با نابودی دریاچه ارومیه نابود می شوند/خداحافظی از کشاورزی، دامداری و صنعت در شمالغرب کشور
براساس آمارهایی که منتشر می شود 5 الی 10 درصد دریاچه ارومیه باقی مانده است که اگر این مقدار هم خشک شود، باید با مشاغل زیادی در شمالغرب کشور خداحافظی کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، نقل از اروم نیوز، بر اساس مطالعات انجام شده با نابودی دومین دریاچه شور جهان یا همان نگین فیروزه ایی آذربایجان، جان 15 میلیون انسان به خطر می‌افتد و ده‌ها میلیون نفر آواره می‌شوند.

عده‌ای از کارشناسان می‌گویند که در صورت خشک شدن این دریاچه، هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی می شود و اقلیم منطقه را تغییر می دهد.
به عقیده برخی دیگر در صورت خشک شدن دریاچه، بارش باران نمک در بسیاری از استان‌های همجوار رخ می دهد و ادامه این امر منجر به آواره شدن ۱۳ میلیون نفر می شود.

حداقل این است که به اعتقاد اکثر متخصصین حاصل این خشک شدنِ تدریجی نابود شدن پارک ملی دریاچه ارومیه است، و غبار برخاسته از بستر بیابانی دریاچه، معیشت و سلامت ۶ میلیون انسان را در منطقه با خطر مواجه می‌سازد.

طوفان‌های شن و نمک، بستر خشک شده دریاچه را فرسایش داده و ده‌ها میلیون تن گرد و غبار را در هر سال به مناطق اطراف آن منتقل می‌کنند.
 

, شبکه اطلاع رسانی دانا،,
,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,

کشاورزی که مهم ترین منبع درآمد منطقه آذربایجان است، در صورت خشکی کامل دریاچه، نابود می شود.

مشاغل زیادی نیز در منطقه به طبع خشکی دریاچه ارومیه نابود می شوند، کشاورزی و دامداری نمونه بارزی برای این معضل هستند.

با خشکی دریاچه ارومیه دیگر نمی توان گفت که در این استان پژوهشی در رابطه با آرتمیا صورت می گیرد و همانطور که پژوهشکده آرتمیا و آبزیان دانشگاه ارومیه به پژوهشکده احیای دریاچه ارومیه تغییر نام داد، همانگونه نیز تبدیل به بایگانی انبوهی از مطالعات این دریاچه می شود.

زمانی منطقه ای در کنار ساحل دریاچه ارومیه وجود داشت که شغل عمده ساکنان آن علاوه بر مهمان پذیری از مسافران دریاچه، قایق سازی و اجاره دادن قایق به مسافران این دریاچه نیلگون بود.

اما اکنون نه مسافری است و نه قایق سالمی و نه آب دریاچه ای و در منطقه ای که می توانست بزرگترین منطقه توریستی ساحل دریاچه در شمالغرب کشور باشد اکنون سکوت کامل حکمرانی می کند.

آب و خاک منطقه با خشکی دریاچه ارومیه نامطلوب می شود

کامران زینال زاده گفت: قبل از بارش های اخیر وضعیت دریاچه ارومیه خیلی بحرانی بود اما بارندگی های اخیر کمک زیادی به احیای دریاچه ارومیه کرد و 10 تا 12 درصد دریاچه هنوز زنده است.

وی اظهار کرد: جنوب دریاچه ارومیه 100 درصد خشک شده است و مقداری که از دریاچه هنوز باقی مانده شمال دریاچه و زیرین پل شهید کلانتری دریاچه شامل می شود.

رئیس پژوهشکده دریاچه ارومیه به مشکلات احتمالی که با نابودی دریاچه ارومیه به وجود می آیند اشاره کرد و افزود: با نابودی این دریاچه تغییرات کوتاه مدت و بلند مدتی را شاهد می شویم.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, آب و خاک منطقه با خشکی دریاچه ارومیه نامطلوب می شود, آب و خاک منطقه با خشکی دریاچه ارومیه نامطلوب می شود,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,
,

وی تصریح کرد: ریزگردها از جمله تغییرات کوتاه مدتی است که نه تنها شهرهای نزدیک دریاچه بلکه استان های دورتر را تحت تاثیر قرار می دهد، تغییراتی که می تواند بر روی اقلیم منطقه نیز تاثیر بگذارد.

وی افزود: با توجه به مطالعات و تجربیات مشابه کشورهای دیگر، خشکی دریاچه ارومیه زنگ خطری است برای اینکه بدانیم مشکلات جدی تری را شاهد می شویم.

به گفته وی افت کیفیت خاک زمین های زراعی منطقه و نامناسب بودن آب های زیرزمینی منطقه خطراتی است که با جابه جایی نمک در دریاچه ارومیه رخ می دهد.
وی خاطرنشان کرد: استفاده هایی که می توانستیم از لجن ساحل دریاچه ارومیه کرد فرصتی بود که با خشکی دریاچه ارومیه از دست رفت.

80 درصد کاخانه های آذربایجان غربی با خشکی دریاچه ارومیه تعطیل می شوند

نادر قاضی پور، یکی از سه نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی که عضو فراکسیون نجات دریاچه ارومیه در مجلس نیز است  با اشاره به اینکه بالغ  بر 95 درصد دریاچه ارومیه خشک شده است، گفت: شغل اصلی در آذربایجان غربی کشاورزی و دامداری است که با خشکی دریاچه باید از این شغل ها چشم پوشی کرد.

وی اظهار کرد: کارخانه های تبدیلی و واحدهای تولید کنسانتره نیز به طبع خشکی دریاچه ارومیه و نابودی کشاورزی تعطیل می شوند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 80 درصد کارخانه های آذربایجان غربی که وابسته به کشاورزی و دامداری در منطقه هستند، با خشکی دریاچه ارومیه تعطیل شده که به طبع آن هزاران جوان بیکار می شوند.
 

,
,
,
,
,
,
,
, 80 درصد کاخانه های آذربایجان غربی با خشکی دریاچه ارومیه تعطیل می شوند, 80 درصد کاخانه های آذربایجان غربی با خشکی دریاچه ارومیه تعطیل می شوند,
,
,
,
,
,
,
,
, , ,


وی با اشاره به اینکه ریزگردهای نمکی در هوای منطقه مشکلات تنفسی را به وجود می آورد، گفت: به تدریج خشکی دریاچه ارومیه باعث مهاجرت مردم به سایر شهرها شده و مشکلات اجتماعی، شغلی و فسادهای جنایی و اخلاقی به وجود می آید.

خشکی دریاچه ارومیه زندگی در آذربایجان غربی را مختل می کند

جواد جهانگیرزاده، یکی دیگر از سه نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: با خشکی دریاچه ارومیه نه تنها برخی شغل ها نیز نابود می شوند، امکان سکونت در آذربایجان غربی نیز دچار اختلال می شود.

وی اظهار کرد: ناامید به آینده نیستم اما معتقدم باید از مطرح کردن طرح هایی که غیرعملیاتی است و یا به لحاظ اجرایی کردن با معیشت مردم تناقض دارد، پرهیز شود.

جهانگیرزاده تصریح کرد: واقعیت دریاچه ارومیه و آذربایجان غربی را باید در یک بستر دید و اینگونه نباشد که برای احیای یکی از آنها دیگری از بین رود هر دو باید روند طبیعی خود را طی کند.

وی طرح های مصوب شده را مناسب ارزیابی کرده و افزود: تاکنون ریالی برای عملیاتی کردن طرح های مصوب پرداخت نشده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردمی که کارشان کشاورزی است و از آن طریق امرار معاش می کند نمی توانند کار و زندگی خود را برای احیای دریاچه ارومیه رها کند.

,
,
,
, خشکی دریاچه ارومیه زندگی در آذربایجان غربی را مختل می کند, خشکی دریاچه ارومیه زندگی در آذربایجان غربی را مختل می کند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/ج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه