اخبار داغ

کارشناس مسائل منطقه در گفتگوی تفصیلی با دانا:

سردار سلیمانی آرزوی داعش برای ایجاد ناامنی در ایران را بر باد داد/ تشکیل حکومت توسط داعش "توهم"است/برخلاف تبلیغات برخی رسانه‌ها، داعش بزرگ، مخوف و قدرتمند نیست

سردار سلیمانی آرزوی داعش برای ایجاد ناامنی در ایران را بر باد داد/ تشکیل حکومت توسط داعش "توهم"است/برخلاف تبلیغات برخی رسانه‌ها، داعش بزرگ، مخوف و قدرتمند نیست
یک کارشناس مسائل سیاسی در منطقه تأکید کرد: رجز خوانی‌های عراق برای بحث اربعین و ایجاد جو نا آرام در این ایام درست نبوده و در حال حاضر داعش در عراق زمینگیر شده و در قسمت های زیادی هم عقب نشینی کرده است که امیدواریم با توجه به این مسائل به زودی نابودی داعش را شاهد باشیم.
[

فرزان شهیدی کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص اتفاقاتی که در منطقه رخ داده است گفت: همه این تحولات در منطقه به زمان بیداری اسلامی باز می گردد که از سال 89 تا کنون ادامه داشته و برخی اشتباهات در این مسیر باعث به وجود آمدن بحران امروزی داعش شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ضمن بیان این موضوع که در برخی از این انقلاب‌ها اسلام‌گرایی وجود نداشته است و این انقلاب‌ها مصادره شدند، خاطرنشان کرد: هر حرکتی اگر جنبه مردمی پیدا کند، خشونت آمیز شود و به تغییر حکومت‌ها بینجامد، قابل توجه می شود که گاهاً نام انقلاب هم روی آن می گذارند.

,

 

,

ایجاد یک فتنه بزرگ در منطقه در حاشیه بیداری اسلامی

, ایجاد یک فتنه بزرگ در منطقه در حاشیه بیداری اسلامی,

این کارشناس مسائل سیاسی در منطقه افزود: در زمان به وجود آمدن بیداری اسلامی، رهبری در مورد انحراف و مصادره این حرکتها و انقلاب‌های مردمی هشدارهایی دادند که چیزی که الان می بینیم پیش بینی های رهبری درباره انقلاب‌های منطقه درست در آمد و و برخی از جریان‌ها به وسیله استکبار غربی به انحراف کشیده شدند .

,

شهیدی ضمن اشاره به برخی از بحران ها در کشورهای سوریه و بحرین، گفت: در این بحران‌ها به اسم بهار عربی وارد شدند و به بهانه سرکوب یک دیکتاتور، مردم وارد مبارزه مسلحانه شدند و این بحران به وجود آمد.

,

وی تصریح کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی دست این افراد را خواند و تا کنون به حمایت خود از دولت سوریه ادامه داده است و سوریه توانست این شورشیان را سرکوب کند؛ این بحران ها شروع یک فتنه در منطقه بود.

,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه با اشاره به انحرافات به وجود آمده در بیداری اسلامی در منطقه، گفت: حتی در کشورهایی که بیداری اسلامی به پیروزی رسید، مانند لیبی، تضادهای عمیقی وجود دارد که نمی‌گذارد این کشور به یک ارامش نسبی دست پیدا کند.

,

 

,

موج سواری طراحان تروریسم بر انقلاب های منطقه

, موج سواری طراحان تروریسم بر انقلاب های منطقه, موج سواری طراحان تروریسم بر انقلاب های منطقه,

شهیدی گفت: در سوریه هم در ابتدا حرکت شورشیان یک فتنه بزرگ برای این کشور و منطقه بود که آتش این فتنه با ابزار گروه‌های تکفیری شعله ور تر شد؛ به طوری که گروه‌هایی مانند داعش بهترین ابزار برای مصادره و انحراف جریان بیداری اسلامی در راستای اهداف خودشان که در واقع همان اهداف غرب در منطقه است را فراهم کردند.

,

وی افزود: طراحان پدیده تروریسم در منطقه و ایجاد ناآرامی در منطقه از این موقعیت استفاده کردند و با موج سواری بر این جریان، توانستند گسست های موجود در منطقه را فعال کرده و امروز نابه سامانی و بحران‌های زیادی در دو کشور عراق و سوریه به وجود آورده اند.

,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه با اشاره به ریشه جریان های تکفیری در منطقه گفت: مکتب سلفیه که ابن تیمیه در قرن هفتم آن را تأسیس کرد ادعا می کند اسلامی که در حال حاضر در دنیا پیاده می‌شود دچار رکود و انحراف شده و باید برای اصلاح آن باید به سیره سلف صالح در زمان پیامبر پیامبر برگردیم.

,

شهیدی  یادآور شد: در طول زمان این تفکرات توسط شاگردان او ترویج داده شد و بر اثر زیاده روی ها و تفسیرهای افراطی از سوی این گروه سلفیه جهادی یا وهابیت شکل گرفت که از ابتدا این گروه با انگلیسی ها به هم گره خورد و انگلیس با نفوذ در کانون وهابیت توانست اهداف خود را از طریق این گروه در منطقه پیش ببرد.

,

وی افزود: ابن تیمیه در زمان حکومت مغول و سقوط خلافت اسلامی عباسیان زندگی می‌کرد که از این جهت از احیای خلافت اسلامی و جهاد سخن گفته است؛ اما برخی از شاگردان افزاطی وی که برخی از اظهار نظرهای وی را هم کاملاً قبول نداشتند تنها این موارد را به صورت عملی و به هر قیمتی اجرا کردند.

,

 

,

نقش مثلث پاکستان، عربستان و آمریکا در ایجاد القاعده

, نقش مثلث,  پاکستان، عربستان و آمریکا در ایجاد القاعده,

این کارشناس مسائل سیاسی در منطقه تصریح کرد: در این میان حکومت آل سعود استراتژی خود را ترویج تفکر سلفی و وهابیت قرار داد که کشورهای استکباری در غرب هم در این راستا چون منافع خودشان را در ترویج این تفکر می دانستند، به سعودی ها در این زمینه کمک کردند.

,

شهیدی ضمن بیان این موضوع که القاعده را مثلث پاکستان، عربستان و آمریکا با هدف مقابله با شوروی و اشغال افغانستان به وجود آوردند خاطر نشان کرد: این جریان سلفیت در قالب گروه های تکفیری مانند القاعده به فعالیت پرداخت که غالب این فعالیت ها شبهه قاره بود که در نهایت القاعده و طالبان در افغانستان با یکدیگر پیوند خوردند.

,

وی با بیان این موضوع که بدون شک سرویس های آمریکایی به طور عمیق کتاب الفتاوای ابن تیمیه را بررسی کرده و بحث‌های تفرقه انگیز آن را از جهت افزایش گسست های منطقه ای بررسی و استخراج کرده اند؛ خاطر نشان کرد: گروه های سلفی با عناوین مختلفی شکل گرفت و در نهایت منجر به قدرت گرفتن داعش در عراق و سوریه شد که در واقع ایم گروه شاخه ای از القاعده بود که پس از تغییر اسم های زیاد، داعش نام گرفت که البته ابوبکر بغدادی حرفهای اخیرش تغییر کرده و به دنبال یک حکومت جهانی می گردد.

, بدون شک سرویس های آمریکایی به طور عمیق کتاب الفتاوای ابن تیمیه را بررسی کرده و بحث‌های تفرقه انگیز آن را از جهت افزایش گسست های منطقه ای بررسی و استخراج کرده اند؛, بدون شک سرویس های آمریکایی به طور عمیق کتاب الفتاوای ابن تیمیه را بررسی کرده و بحث‌های تفرقه انگیز آن را از جهت افزایش گسست های منطقه ای بررسی و استخراج کرده اند,

 

,

تربیت ابوبکر بغدادی در سرویس‌های اسرائیلی و آمریکایی

, تربیت ابوبکر بغدادی در سرویس‌های اسرائیلی و آمریکایی, تربیت ابوبکر بغدادی در سرویس‌های اسرائیلی و آمریکایی,

این کارشناس مسائل سیاسی در منطقه ضمن تشریح وضعیت ابوبکر بغدادی و همچنین تفکرات وی یادآور شد: بغدادی برای مدیریت سازمانی تربیت شده است که کار تربیتی وی بر عهده سرویس‌های اسرائیلی و آمریکایی بوده است؛ اما فتواهای مورد نیاز این گروهک تروریستی توسط افرادی مانند قرضاوی، عریضی، عرعور و ... صادر می کنند که پشتوانه اعتقادی این گروهک است.

,

شهیدی تصریح کرد: درخصوص گسترش سازمانی سلفیت و به ویژه گروه های تروریستی، در همه ابعاد مالی، لجستیکی، تسلیحاتی، خودرو و ... برنامه ریزی و فکرهای اساسی شده است و در حال حاضر هم از حمایت‌های خیلی خوبی برخوردار شده اند که این نشان می‌دهد ائتلاف ضد داعش تنها یک نمایش است.

,

 

,

ائتلاف ضد داعش بهانه ای برای بازگشت آمریکا به منطقه

, ائتلاف ضد داعش بهانه ای برای بازگشت آمریکا به منطقه, ائتلاف ضد داعش بهانه ای برای بازگشت آمریکا به منطقه,

وی در خصوص دلایل تشکیل ائتلاف ضد داعش اظهار داشت: یکی از اصلی ترین دلایل تشکیل این ائتلاف، دست‌اندازی داعش به قلمرو های معتمدین آمریکا یعنی اقلیم کردستان و همچنین تهدید عربستان در منطقه بود که ناشی از توسعه طلبی ذاتی داعش است.

,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه افزود: از طرف دیگر آمریکا پس از خروج از عراق به دنبال بهانه‌ای برای ورود دوباره خود به این کشور می‌گشت و از این رو با بهانه مبارزه با گروه ترورستی داعش مجوز خود را از سازمان ملل گرفته و هواپیماهای خود را وارد عراق و سوریه کرده است.

,

شهیدی یکی دیگر از دلایل تشکیل ائتلاف ضد داعش مانور رسانه‌ای در مورد حفظ وجه ضد تروریستی آمریکا و هم پیمانانش دانست و گفت: این موضوع برای این بود که  تفکر دنیا در خصوص حمایت آمریکا  از تروریست‌ها به سمت مبارزه این کشور با اقدامات تروریستی دنیا تغییر پیدا کند.

,

وی افزود: این روزها داعش سازماندهی خود را در کشورهای دیگر با اسم واحد گسترش داده است و در کشورهای دیگر مانند لیبی، صحرای سینا، یمن و ... اقداماتی را آغاز کرده است.

,

 

,

استراتژی اروپا و ترکیه در ارسال نیرو برای داعش؛ ارسال نیرو بدون کنترل و بدون بازگشت

, استراتژی اروپا و ترکیه در ارسال نیرو برای داعش؛ , ارسال نیرو بدون کنترل و بدون بازگشت,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه در خصوص مبارزه آمریکا با داعش و صهیونیسم حتی در حد حرف اظهار داشت: این پتانسیل به لحاظ فکری در داعش وجود دارد که با اسرائیل مبارزه کنند؛ اما آنها فعلاً در گیر منطقه هستند و وقتی برای پرداختن به آمریکا و متحدانش را ندارند.

,

شهیدی با اشاره به جذب قوی توسط داعش گفت: در حال حاضر جوانان سلفی در ترکیه توسط داعشی ها شناسایی شده و در حال گرایش به سمت داعش در سوریه و عراق هستند که این کار در کشورهای اروپایی هم در حال صورت گرفتن است.

,

وی افزود: مسئولین این کشورها با شناسایی و فرستادن جوانان با این تفکر به دنبال درگیر کردن آنها در منطقه و رهایی خود از دست تفکرات سلفی هستند تا مبادا این اقدامات تروریستی کشورهای آنها را ناامن کند.

, مسئولین این کشورها با شناسایی و فرستادن جوانان با این تفکر به دنبال درگیر کردن آنها در منطقه و رهایی خود از دست تفکرات سلفی هستند تا مبادا این اقدامات تروریستی کشورهای آنها را ناامن کند.,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه خاطرنشان کرد: قطعاً‌ فرستادن این نیروها به این صورت است که کنترلی روی آن نداشته و همه این افراد به راحتی از کشور خارج می‌شوند؛‌ اما بازگشت نیروها در کار نیست و این کشورها ترجیح می دهند این افراد در جبهه ها کشته شوند و دیگر وارد کشورهای غربی و اروپایی نشوند.

,

شهیدی در خصوص پاکسازی های مناطق در عراق از دست داعش گفت: پاکسازی عراق به خوبی پیش می رود و تنها استان‌های آلوده به نیروهای داعشی، الانبار، صلاح‌الدین و نینوا بوده که با توجه به اینکه داعش موصل را مرکز خلافت خود اعلام کرده است، تصرف این مناطق کمی زمان می برد.

,

وی ضمن اشاره به این موضوع که بسیج مردمی در عراق شکل گرفته و در قالب گروه‌هایی به مبارزه با داعش پرداخته اند اذعان داشت: طبق آمار مقامات عراقی تعداد نیروهای بسیج مردمی در عراق به بالای 500 هزار نفر رسیده است که این نیروها اعلام مبارزه با داعش کرده اند و تا کنون در کنار ارتش عراق مبارزه کرده اند.

,

 

,

عکس های سردار سلیمانی در عراق نقشه آمریکا را برملا کرد

, عکس های سردار سلیمانی در عراق نقشه آمریکا را برملا کرد, عکس های سردار سلیمانی در عراق نقشه آمریکا را برملا کرد,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه یادآور شد: حمایت های مستشاری ایران از عراق همچنان ادامه دارد که انتشار عکس سردار سلیمانی در فضای مجازی در کنار نیروهای مردمی درعراق نشان داد که ائتلاف ضد داعش نه تنها کاری از پیش نبرده است بلکه ننقش اصلی در مبارزه با داعش را ایران داشته است.

,

شهیدی در خصوص تهدیدات فعلی داعش در منطقه گفت: در حال حاضر داعش در عراق تهدیدی برای کشور عراق محسوب نمی‌شود و در عراق به دفاع از مواضع خود می پردازد و در برخی نقاط هم مجبور به عقب نشینی زیادی شده است.

,

وی در خصوص مناطق سوریه که در دست داعش باقی مانده است اظهار داشت: 2 استان شرقی سوریه در دست داعش باقی مانده است و کوبانی همچنان در حال مقاومت در مقابل داعش است؛ بخش هایی از حلب و درعا نیروهای داعش به صورت پراکنده حضور دارند که یک علت مقاومت زیاد داعش، فروش نفت در سوریه و عراق است.

,

 

,

اقدامات اجباری داعش در عراق به نام اسلام

, اقدامات اجباری داعش در عراق به نام اسلام, اقدامات اجباری داعش در عراق به نام اسلام,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه با اشاره به اینکه در جریان ورود داعش به عراق، بانک‌ها و تجهیزات نظامی زیادی به دست داعش افتاد،‌ که این موضوع آنها را در خصوص تشکیل مرکز خلافت مصمم کرده و آنها نیز به پشتوانه این تجهیزات خلافت اسلامی تشکیل دادند که همه زنان را مجبور به داشتن حجاب و کودکان را مجبور به حفظ قرآن می‌کنند که هرکس از دستورات خلیفه سرپیچی کند آن را تازیانه می‌زنند و نماز جمعه برای همه اجباری است.

,

شهیدی تأکید کرد: باید در مقابل داعش، یک ائتلاف فکری قوی در جهان اسلام تشکیل شود و کنفرانس های زیادی مانند کنفرانس مبارزه با تکفیر در دنیا برگزار شود ولی این پروژه ها و این کار زمان بر بوده و زمانی ممکن است که اتاق های فکری باری آن طراحی کنند.

,

 

,

نقش گسترده جنگ روانی در تسخیر جلولا؛ شهری که با اسمس فتح شد

, نقش گسترده جنگ روانی در تسخیر جلولا؛ شهری که با اسمس فتح شد, نقش گسترده جنگ روانی در تسخیر جلولا؛ شهری که با اسمس فتح شد,

وی در ادامه تصریح کرد: گروهک تروریستی داعش در بعد رسانه‌ای یک مغز متفکر داشته و از طریق رسانه‌ای این گروه توانست رشد و گسترش زیادی پیدا کند؛ اتاق فکرهای آمریکا سناریوهای تبلیغاتی داعش را طراحی می کنند که یکی از این سناریوها النصر بالرعب بوده و بهترین ابزار برای ترویج این تئوری، رسانه است.

,

این کارشناس مسائل سیاسی در منطقه یادآور شد: شهر جلولا در عراق با تبلیغات رسانه‌ای داعش به تصرف این گروهک تروریستی در آمد؛ گروه های تروریستی در صفحات اجتماعی به شدت فعال بوده و سایت‌های رسمی ندارند و مجلات الکترونیکی، ماهنامه دابق و ... بحث‌های تئوری،‌فتاوا و ... را در سطح بالایی منتشر می کنند.

,

شهیدی ضمن بیان این موضوع که داعش با یک جنگ روانی که در منطقه ایجاد کرد حتی باعث ایجاد نگرانی‌هایی در میان مردم در مناطق مرزی کشور هم شد تأکید کرد: داعش اینقدر که در رسانه ها اعلام شده است، بزرگ، مخوف و قدرتمند نیست و تنها با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای در دنیا ایجاد رعب و وحشت کرده و بر اساس تئوری‌های جنگ نرم از نظر روانی طرف مقابل خود را شکست می‌داد؛ داعش از این تئوری خوب بهره برداری می‌کند و از نظر اجتماعی بسیار فعال است.

,

 

,

تناقضات رفتاری و عملی گروهک تروریستی داعش

, تناقضات رفتاری و عملی گروهک تروریستی داعش, تناقضات رفتاری و عملی گروهک تروریستی داعش,

وی یادآور شد: داعش فیلم ها و مطالب خود را در سایت ها و صفحات متعددی که درفضای مجازی دارد منتشر کرده و از این طریق در تمام دنیا یارگیری می کند و نیروهای خود را از طریق شبکه های اجتماعی به سوی عراق و سوریه می کشاند.

,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه خاطر نشان کرد: این گروه برخلاف اعتقادات خود که می‌گویند باید تمام شرایط را به صدر اسلام برگردانیم و در بسیاری موارد مردم را از استفاده از تکنولوژی منع می‌کنند، خودشان به خوبی از تکنولوژی های فضای مجازی استفاده کرده و بهره گیری می‌کنند.

,

شهیدی با اشاره به این موضوع که اگر قرار است سیره پیامبر بدون توجه به زمان اجرا شود پس این سوال مطرح است که چرا داعش با شمشیر نمی جنگد و از تانک و ... استفاده می کند، گفت: این دوگانگی در فکر تکفیری ها وجود دارد و آنها فرصت طلب های بزرگی هستند که برای رسیدن به هدف از هر فرصتی استفاده می کنند.

,

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا به هدف خود در نا امن کردن منطقه رسیده است اظهار داشت: اگرچه آمریکا توانسته است منطقه را در یک مسیر فرسایشی قرار دهد ولی ملت‌ها به ویژه ایران را نتوانسته است در رسیدن به اهداف خود متوقف کند.

,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه افزود: سوریه بهترین مثال در این زمینه است که آمریکا چقدر سرمایه گذاری کرد که سوریه را نابود کند؛‌ اما بعد از 4 سال نتوانست کاری از پیش ببرد و شکست‌های زیادی در سوریه متحمل شد و به هدف های خود نرسیده اند که این نشان داد ایران محکم ایستاده است و ابزارها و توانمندی های زیادی در این زمینه دارد.

,

 

,

شکست هایی که داعش از ایران خورد

, شکست هایی که داعش از ایران خورد, شکست هایی که داعش از ایران خورد,

شهیدی با اشاره به این موضوع که خود امریکایی ها اذعان می کنند که ایران نگذاشت سوریه سقوط کند، افزود: در عراق هم پاکسازی هایی که صورت گرفت، نقش ایران برجسته است.

,

وی خاطرنشان کرد: تنها آسیبی که ایران از اقدامات داعش در منطقه با حمایت آمریکا دید، بحث فرسایش است که می توانستیم در بحث صدور انقلاب و تحکیم نظام اسلامی بیشتر پیش برویم که با این شلوغ کاری‌ها که انجام شد تنها انرژی ما گرفته شد.

,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه خاطرنشان کرد: اصل حرکت همچنان در منطقه وجود دارد و این حرکت متوقف نشده است و جنگ 51 روزه زمانبندی خوبی داشت که نشان داد اصل حرکت در منطقه وجود دارد و متوقف نشده است که ایران هم نشان داد که ایران با اینکه در سوریه درگیر بود، همچنان در عراق هم نقش مشاوره ای داشت، از فلسطین غافل نشده و از آنها هم حمایت کرد.

,

شهیدی بیان داشت: این فعالیت های ایران در منطقه دستاورد است که پیام های این موضوع به غربی ها مخابره شده است؛ در یمن حوثی ها حزب الله دوم را تشکیل داده اند و از زمان بیداری اسلامی و حتی قبل از آن نیز زیدی‌ها در یمن سازماندهی شده بودند.

,

وی تصریح کرد: این موضوعات نشان می دهد که ایران کار خود را انجام داده و نه تنها در عراق، ایران در کل منطقه توانسته است نفوذ خود را داشته باشد؛ اما مسئله جدی این است که حزب الله به جای اینکه در جبهه مقابله با اسرائیل بجنگد و شهید شود، در سوریه در جبهه مقابله با داعش شهید می شود که همه این موارد هزینه است.

,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه با بیان این موضوع که این یک خسارت درونی است تصریح کرد: اینکه بگوییم ما را متوقف کردند اینطور نیست و با استفاده از گزینه های دیگر حرکت خود را پیش برده ایم که تا کنون هم موفق بوده ایم.

,

 

,

واهمه بزرگ داعش از مواجهه با ایران

, واهمه بزرگ داعش از مواجهه با ایران, واهمه بزرگ داعش از مواجهه با ایران,

شهیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه داعش برای ایران چه هدفی را در نظر گرفته است اظهار داشت: تا کنون در تصریحات آنها چیزی درباره ایران دیده نشده است و حداقل در این مقطع فعلی در بحث سوریه و عراق تمرکز کرده اند و این گروه تروریستی از ایران یک وحشت دارد که می ترسند در این شرایط خود را با ایران درگیر کنند.

,

وی افزود: هدف آنها در ابتدا ایران بود که حتی تا آمرلی و جلولا هم پیش آمدند و حتی در استاان دیاله هم پیشروی کردند که اگر تدابیر ویژه از سوی ایران پیش نگرفته بود حتی تا مرز ایران هم می آمدند و ممکن بود که حتی یک روستای مرزی را هم ناامن کنند و این قطعا موفقیت بزرگی برای آنها به حساب می‌آمد؛ اما ایران دست آنها را خواند و از همانجا جلوی آنها را گرفت و آنها هم فهمیدند که به همین راحتی نمی شود در باره ایران کار میدانی کرد ؛ که البته کار تبلیغاتی خود را آنها انجام می دهند.

,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه خاطرنشان کرد: نیروهای افغانی جزء نیروهایی هستند که در سوریه بسیار حضور چشم‌گیری دارند در دو جبهه به خوبی می جنگند و بسیاری از آنها برای دفاع از خاک سوریه وارد سوریه شده اند و از حرم حضرت زینب (س) دفاع می کنند.

,

شهیدی گفت: حزب الله در سوریه موفقیت‌های زیادی را بدست آورد و مناطقی که ارتش سوریه نتوانسته بود تا حدی پیشروی کند را توانست از دست داعش آزاد کند در گیری های که در حال حاضر در سوریه با داعش انجام شده است، محور آنها حزب الله بوده است و عراقی هایی که در سوریه می جنگیدند در نهایت بعد از ورود داعش به عراق، به کشور خود برگشتند و دفاع خود را در عراق ادامه دادند.

,

وی افزود: ایران توانسته است یک موازنه میدانی و نظامی را در منطقه در مقابله با داعش حفظ کند و در جاهایی هم حتی توانسته است دست برتر را داشته باشد؛ تجارب و هوشمندی هم که ایران و حزب الله دارد توانسته است جلوی پیشروی های داعش را بگیرد و این تدبیر و هوشمندی توانسته است آنها را مجبور به عقب نشینی کند.

,

 

,

گرایش جوانان به داعش از بی هویتی آنها ناشی می‌شود

, گرایش جوانان به داعش از بی هویتی آنها ناشی می‌شود, گرایش جوانان به داعش از بی هویتی آنها ناشی می‌شود,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه تصریح کرد: پس از شکست ها معرفی چهره واقعی داعش به جهانیان جذب نیروی این گروه تروریستی چه تغییراتی داشته است خاطرنشان کرد: جذب نیروی داعش همچنان وجود دارد و آنها اعلام می کنند که خشونت های خود را در قبال دشمنان انجام داده و با تبلیغاتی که می‌کنند اعلام می‌کنند که به دنبال پیاده سازی اسلام در زمان حضرت محمد هستند که جوانانی که در فضای غرب و ظلم و ستم رشد کرده اند به دنبال یک الگوی اسلامی به سمت این گروه کشیده می شوند.

,

شهیدی اذعان داشت: یکی از عوامل گرایش جوانان مسلمان غربی به سوی داعش، بحران هویت جوانان غربی است که در فضای غربی با شرایط ویژه به یک پوچی رسیده اند و وقتی می شنوند د رجایی از دنیا یک خلافت اسلامی تشکیل شده است به دنبال خارج شدن از آن فضا به سوی این خلافت رهسپار می شوند.

,

وی یادآور شد: وعده هایی که به جوانان غربی داده می شود به این صورت است که به آنها امکان جهاد را می دهند و سپس وعده زندگی در سایه خلافت اسلامی و رستگار شدن را به آنها می دهند که همین موضوع بسیار برای یک جوان سلفی جذاب است و جذب این نیروها می شود.

,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه تأکید کرد: البته در سوی دیگر تکفیری ها با سوء استفاده از برخی از احکام دینی و همچنین فتواهای خارج از عرف، باعث می شوند که جوانان زیادی از آنها زده شوند و نتوانند با افکار آنها کنار بیایند که یکی از آنها مسئله جهاد نکاح و سوء استفاده از زنان است.

,

شهیدی ضمن بیان این موضوع که حزب الله به دنبال ایجاد یک حکومت در کشور لبنان نبوده خاطرنشان کرد: افرادی که لبنان زندگی می کنند از هر نژاد و قومیتی هستند و در زمانی که تشتت در لبنان وجود دارد حزب الله سعی نمی کند در این شرایط بی دولتی به یک قدرت سیاسی و نظامی در کشورش برسد و بالاترین وظیفه خود را مبارزه با استکبار می داند.

,

 

,

سید حسن نصرالله به دنبال تشکیل حکومت نبوده است

, سید حسن نصرالله به دنبال تشکیل حکومت نبوده است, سید حسن نصرالله به دنبال تشکیل حکومت نبوده است,

وی افزود: گرایش های زیاد در لبنان و به وجود آمدن یک کشور موزائیکی این اجازه را نمی دهد که یک حکومت یک پارچه در این کشور روی کار بیاید و اینکه موفق نمی شوند رئیس جمهوری را در این کشور روی کار بیاورند به خاطر زیاد بودن اختلافات در این کشور است.

,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه گفت: سید حسن نصرالله هم بارها اعلام کرده است که حزب الله به دنبال این نیست که یک الگویی مانند ایران در لبنان به وجود بیاورد و یک حکومت جمهوری اسلام در لبنان مانند انچه که در ایران هست را به وجود بیاورد؛ هرچند ممکن است این به عنوان یک ارمان باری حزب الله در دراز مدت در نظر گرفته شود.

,

شهیدی خاطرنشان کرد: داعش اگرچه در جاهایی توانسته است به زور یک حکومتی تشکیل بدهد؛ اما شرایط و مجموعه موقعیت های سیاسی، نظامی، فرهنگی و ... اجازه زندگی با همان ابزار و روش های 2هزار و 500 سال پیش را نمی دهد و این حکومت آنها دوام چندانی نخواهد داشت و ناگزیر از درون از هم پاشیده می شود.

,

 

,

توهم های داعش در تشکیل یک حکومت جهانی

, توهم های داعش در تشکیل یک حکومت جهانی, توهم های داعش در تشکیل یک حکومت جهانی,

وی یادآور شد: ایران هم به دنبال پیاده سازی الگوی جمهوری اسلامی ایران در کشورها نیست و فقط اعلام کرده است که به دنبال حاکمیت دینی بوده و بارها مقام معظم رهبری در خصوص مصر هم گفتند که بروید در فقه اهل سنت بگردید و یک حکومت اسلامی معتدل و به روز ایجاد کنید.

,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه تأکید کرد: داعش در بحث تشکیل حکومت اسلامی واقعیت گرا نبوده و مباحث آرمانی را دنبال می کند که این آرمانی بودن تنها انها را در مرحله جهاد و جنگ می تواند یاری کند و در بحث خلافت اسلامی این یک موضوع توهمی است و قابل اجرا نخواهد بود.

,

شهیدی اذعان داشت: در دنیای به این پیچیدگی نمی توان یک جزیره کوچکی به وجود آورد که در آن مستقل از بقیه فعالیت کرد  و در این صورت تناقض ها زیاد شده و منجر به فروپاشی یک حکومت می شود و این نشان از عدم هوشمندی آنهاست؛ به عنوان مثال برده می گیرند که در عصر حاضر این یک کار غلط و بی فایده ای است و داعش با این روش در بحث خلافت اسلامی به جایی نمی رسد.

,

وی در خصوص قوام دولت سوریه گفت: بعد از انتخابات دولت سوریه بسیار قدرتمند تر شد؛ هرچند غربی ها انتخابات سوریه را نپذیرفتند؛ اما این انتخابات پیام بسیار واضحی را از محبوبیت بشار اسد به دنیا مخابره کرد؛ در حال حاضر بشار اسد نیز بر بحران سوریه مسلط شده است.

,

 

,

ویژگی های برجسته بشار اسد در مبارزه با داعش

, ویژگی های برجسته بشار اسد در مبارزه با داعش, ویژگی های برجسته بشار اسد در مبارزه با داعش,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه ضمن بیان این موضوع که بشار اسد نیروی جوانی و بسیار فعالی است که با برگزاری انتخابات و شکستهای میدانی تروریست ها به بشار و دولت همراه وی یک روحیه بالایی داده است و وضعیت سوریه به طور نسبی در شرایط خوبی قرار گرفته است افزود: در حال حاضر وزیر برق سوریه بسیار فعال و چابک است که کجا که برق سوریه توسط داعش تخریب و قطع می شود، سریعاً به آن مکان رفته و دوباره تعمیرات اساسی را انجام می دهد.

,

شهیدی خاطرنشان کرد: سوریه در حال حاضر مشکلات زیادی دارد که مشکلات اقتصادی و وضعیت اوارگان یکی از این مشکلات است که اداره کردن این کشور کار سختی است اما دولت بشار اسد توانسته است تبعات بحران در این کشور را کاهش دهد.

, ,

وی با بیان این موضوع که برنامه ریزی ها به این سمت است که مناطق دیگری از سوریه که در دست نیروهای داعشی باقی مانده است، پاکسازی شده و وضعیت سوریه به یک وضعیت طبیعی باز گردد افزود: آینده پیش روی سوریه و عراق بسیار خوب است و با عزم و دقت بیشتری در خصوص این دو کشور می توان پیش بینی کرد که این دو کشور به زودی از دست داعش رها شوند و البته لازمه این امر این است که کشورهای حامی داعش دست از حمایت خود بردارند و ضرر این گروه را بفهمند.

,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه افزود: در آینده کوتاه مدت که نهایتاً 2 سال طول بکشد، دو کشور عراق و سوریه از دست داعش آزاد می شوند؛ البته تفکر تکفیری ممکن است باقی بماند و در قالب سازمان های دیگر بازتولید می شود که این نیازمند یک همکاری گسترده و کار بزرگ اعتقادی در این زمینه است که باید برای آن هم یک فکر جداگانه ای صورت بگیرد و بسترهای بحران هم از بین برود و به هرحال مشکلاتی وجود داشته است در این کشورها که منجر به ورود داعش به این کشورها شد.

, ,

شهیدی بیان کرد: ساختار حکومتی این دو کشور یک ساختار بسته و بعثی است و متأسفانه حاکمیت این قشر در دولت بشار اسد و نیروهای بعثی در عراق باعث شد که این بحران به وجود بیاید که البته بعثی های سوریه در اثر این بحران کمی به خود امدند و اعلام کردند که مشکلاتی در گذشته داشته اند که باید این مشکلات را حل می کردند.

, ,

وی خاطرنشان کرد: اگرچه داعش یک آفت است؛ اما یک برکتی هم با خود داشته است که باعث شده است دولت های کشورهای درگیر با گروهک تروریستی داعش متحد شوند و به اشکالات اساسی و بنیادی خود رسیدگی کنند و ما نسبت به آینده این دو کشور بسیار خوشبین هستیم و روند پیروزی ها در این دو کشور بسیار خوب بوده است و تحلات مثبت و رو به رشدی در این دو کشور به وجود امده است.

,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه در خصوص تحولات یمن اظهار داشت: حرکت هایی که علیه عبدالله صالح شکل گرفت ابتر ماند و به نتیجه نرسید و در واقع همه چیز به سابق برگشت و حرکت جدید با محوریت حوثی ها در یمن شکل گرفت که حوثی ها هم قرابت بسیار زیادی با ایران دارند.

, ,

شهیدی گفت: در حال حاضر معضل القاعده در جنوب یمن به وجود امده است که با حمایت عربستان هدایت می شوند و بهترین ابزار مهار حوثی ها را همین گروه القاعده دانسته اند که مانند معرکه تکفیری ها و حزب الله در سوریه است که دو حرکت ایدئولوژیک را به جان هم انداخته اند که دچار فرسایش شوند.

, ,

وی اظهار داشت: با مدیریت قوی و حمایت های قوی و برنامه ریزی صحیح باید القاعده در یمن را هم شکست داد و نتایج خوبی را برای انقلاب حوثی ها در یمن به بار آورد و عبدالملک حوثی الان به عنوان یک محور بوده که حوثی ها را دور هم جمع کرده است.

,

 

,

, ,

تنها راه پیروزی در یمن ایجاد ائتلاف است

, تنها راه پیروزی در یمن ایجاد ائتلاف است, تنها راه پیروزی در یمن ایجاد ائتلاف است,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه اذعان داشت: باید توقعات واقعی باشد و زیدی‌ها در یمن یک اقلیت هستند و نمی توان از آنها انتظار تشکیل یک حکومت را داشت که اگر هم ائتلافی در یمن شکل بگیرد باید در قالب همین ائتلافی باشد که تا نزدیکی تشکیل هم پیش رفت؛ اما توافقی شکل نگرفت.

, ,

شهیدی خاطرنشان کرد: برای تشکیل یک حکومت یکپارچه در یمن به نظر می رسد در ابتدا باید یک ائتلاف را تشکیل داد؛ چرا که به زور روی کار آمدن یک گروه یعنی کودتا که تبعات منفی بسیار زیادی در پی خواهد داشت؛ از این رو باید روی این ائتلاف کار کرد.

, ,

وی افزود: یمن کشوری است که منافع زیادی از عربستان در این کشور است و عربستان سعود ابزار و ادم های زیادی در این کشور دارد و در این راستا باید با عربستان کنار آمد و باید به شکل یک ائتلاف پیش رفت.

, ,

کارشناس مسائل سیاسی در منطقه در خصوص میزان قابل اعتماد بودن این ائتلاف تصریح کرد: چاره ای جز ائتلاف نیست و باید دید سهم زیدی ها در این ائتلاف چقدر خواهد بود و اگر این زیدی ها و حوثی ها بتوانند به اندازه درصد جمعیتی خود در حکومت حضور پیدا کنند می توان به این ائتلاف خوشبین بود.

, ,

شهیدی با اشاره به این موضوع که یمن کشور عقب مانده ای بوده و مشکلات زیرساختی فراوانی دارد، خاطرنشان کرد: کل زیدی ها و حوثی ها در کل به 50 درصد نمی رسند و در صورتی که به 50 درصد برسند می توان نتایج خوبی از این ائتلاف انتظار داشت و تقریبا نصف حکومت در دست زیدی ها و حوثی ها قرار می گیرد.

,

 

,

جو سالم و امنیت کامل بر عتبات در اربعین

, جو سالم و امنیت کامل بر عتبات در اربعین, جو سالم و امنیت کامل بر عتبات در اربعین,

وی در پایان تأکید کرد: رجز خوانی‌های عراق برای بحث اربعین و ایجاد جو نا آرام در این ایام درست نبوده و در حال حاضر داعش در عراق زمینگیر شده و در قسمت های زیادی هم عقب نشینی کرده است که امیدواریم با توجه به این مسائل به زودی نابودی داعش را شاهد باشیم.

, ,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه