اخبار داغ

در آستانه حماسه ملی مردم گرگان؛

انتظار مردم و کوتاهی بزرگان نسبت به 5 آذر گرگان

انتظار مردم و کوتاهی بزرگان نسبت به 5 آذر گرگان
شماره جدید نشریه انقلاب با عنوان " کوتاهی بزرگان نسبت به 5 آذر گرگان " منتشر شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما ؛ غلامرضا خارکوهی تاریخنگار گلستانی و مدیر مسئول نشریه انقلاب ، تیتر اول این شماره ( 169 و170) نشریه انقلاب را به " کوتاهی بزرگان نسبت به 5 آذر گرگان" اختصاص داده و در آن  به کوتاهی بزرگان منطقه نسبت به بزرگداشت این قیام تاریخی پرداخته و می پرسد چرا مقامات بزرگ سیاسی و مذهبی گرگان اقدام جدی برای بزرگداشت و ثبت این واقعه و نیز دیدار مردم با مقام معظم رهبری به عمل نمی آورند؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما ,

وی مدعی است در طول سالهای گذشته تلاشهای زیادی برای معرفی و ثبت واقعه تاریخی 5 آذر سال 57 گرگان به عمل آورده و کتابها و مقالات متعددی در این باره منتشر نموده است؛ همچنین با سخنرانی  ها و مصاحبه ها و جلسات و پیگیریهای مختلف از گرگان تا تهران کوشش مُجدانه ای را برای شناساندن و ثبت و درج این واقعه در تقویم کشور و کتابهای درسی مدارس و دانشگاهها به عمل آورده . حتی نامه های زیادی برای مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و سایر مراکز مهم کشور در این زمینه ارسال نموده است.

,

19 8711060485 L600

, 19 8711060485 L600,

انتظار مردم منطقه از بزرگان

,

گرچه این روز بنام "روزملی گرگان" در بنیاد شهید مرکز، و به عنوان "میراث معنوی" در سازمان میراث فرهنگی تهران به ثبت رسیده ، اما مردم منطقه می پرسند چرا مقامات بزرگ سیاسی و مذهبی گرگان اقدام جدی برای بزرگداشت و ثبت این واقعه و نیز دیدار مردم با مقام معظم رهبری به عمل نمی آورند؟

,

آنها می پرسند چرا تا کنون با گذشت 36 سال هنوز یک یادواره و مراسم آبرومندی در سطح کشور برای این واقعه و بزرگداشت شهدای آن برگزار نشده است؟!

,

مردم می پرسند چرا وقایع بسیارکوچک شهرستانها در تقویم کشور و در کتب درسی ثبت است و در سیمای کشور منعکس می شود ولی خبری از قیام بزرگ 5 آذر گرگان نیست؟!

,

مردم می پرسند چرا اهالی قم و تبریز به مناسبت سالگرد 19 دی و 29 بهمن با رهبر معظم انقلاب دیدار می کنند و خبر آن در سراسر کشور منعکس می شود ولی مقامات گرگان و استان گلستان برای دیدار مردم گرگان و خانواده های شهدای پنجم آذر تلاش نمی کنند؟!

,

مردم گرگان انتظار بیشتری از همه مسئولان بویژه نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر گرگان دارند تا در این راه همت و تلاش بیشتری بخرج دهند و موضوع را از طریق مسئولان کشور بویژه از طریق دفتر رهبری و ریاست جمهوری ، چه بصورت حضوری و چه تلفنی و مکاتبه ای پیگیری نمایند، و گزارش پیگیریهای خود را در این باره به اطلاع مردم شریف گرگان برسانند.

,

13920904000577 PhotoL

, 13920904000577 PhotoL,

پنجم آذر 57 ، نقطه عطف تاریخ گرگان

,

در تاریخ 29 آبان ماه سال 1357 مأموران رژیم شاه با حمله به حرم مطهر امام رضا(ع) عده‌ای از مردم انقلابی آنجا را شهید و مجروح نمودند که از جمله شهادت یک دانشجوی سرخنکلایی به نام محمد مقصودلوراد بود. به دنبال این جنایت حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی طی پیامی که در تاریخ دوم آذرماه آن سال صادر فرمودند، روز یک شنبه پنجم آذر سال 1357 را- که مصادف با هفتمین روز واقعه مشهد بود - عزای عمومی اعلام نموده و از مردم خواستند تا با هر وسیله ممکن برای سقوط دستگاه جبار پهلوی قیام کنند.

,

روحانیان و انقلابیون مبارز در مساجد اعلام کردند که امام خمینی در روز یکشنبه پنجم آذر را به مناسبت واقعه دلخراش مشهد عزای عمومی اعلام نموده‌است. این خبر دهان به دهان به گوش امت مسلمان در شهرها و روستاهای اطراف رسید که فردا صبح (پنجم آذر) از محل امام زاده عبدالله گرگان راهپیمایی اعتراض‌آمیزی انجام می‌شود. لذاروز پنجم آذر اقشار مختلف مردم گرگان و شهرها و روستاهای منطقه از اولین ساعات صبح در جوار مرقد مطهر امام‌زاده عبدالله - آن فرزند پاک امام موسی‌بن‌جعفر(ع)- گرد ‌آمدند. جمعیت تظاهر کننده به حدود 30 هزار نفر می‌رسید.

,

4055371290796257

, 4055371290796257,

ناگهان شلیک گلوله‌های آتشین ماموران شهربانی به سوی جمعیت آغاز شد. در اولین دقایق تعدادی از عزیزان به خون غلطیدند. مأموران سوار بر کامیونها فلکه را دور زده و به طرف مرکز شهر به راه افتادند. در نتیجه مردم به خشم آمده بسوی پارکینگ شهربانی که در ضلع غربی فلکه شهدا قرار داشت، حمله‌ور شدند و آنجا را با کلیه وسایل و ماشین آلات آن به آتش کشیدند، آن روز مأموران شاه در کوچه‌ها و خیابانهای شهر هر کجا مردم بی‌دفاع را می‌یافتند به گلوله می‌بستند.

,

مأموران حتی به آمبولانسها هم حمله می کردند تا از انتقال مجروحین جلوگیری نمایند، همچنین آنها به سوی مغازه‌های انقلابیون شهر نیز تیراندازی می‌‌نمودند. بویژه مغازه‌هایی که تصویر حضرت امام خمینی را نصب کرده بودند. مقاومت و سرسختی انقلابیون در فضایی از آتش و خون ادامه داشت. مردم قهرمان آن روز شجاعانه به هر طریق ممکن در مسیر تردد ماموران خون آشام پهلوی مانع و مشکل ایجاد می‌کردند.

,

عده‌ای از مردم با هر وسیله ممکن مجروحین و شهدا را به بیمارستان انتقال دادند که بیشتر مصدومین به بیمارستان پهلوی سابق(پنجم‌آذر فعلی) انتقال ‌یافتند. حجم زخمی‌ها و مجروحین به حدی بود که از عهده‌ کادر درمانی پر تلاش و ایثارگر بیمارستان خارج بود و به همین علت مردم داوطلبانه و مشتاقانه به یاری آنها شتاقتند. تا اینکه حدوداً ساعت یک و نیم بعدازظهر انبوه جمعیتی را که جهت کمک به مجروحین و اهدای خون به بیمارستان آمده بودند به گلوله بستند که در نتیجه در آنجا جوانی به نام سید نظام‌الدین نبوی مورد اصابت گلوله مأموران قرار گرفت و مغزش متلاشی شد. در حالی که حمله به بیمارستان و آمبولانسها از نظر همه قوانین بین‌المللی ممنوع می‌باشد.  

,

آن روز ماموران شهربانی و گروه ضربت ژاندارمری هر کس را در خیابان‌ها می‌دیدند به گلوله می‌بستند. بطوری در آن روز حدود 8 هزار گلوله برای سرکوب و ارعاب مردم شلیک نمودند. به همین سبب در آن روز ، حدود 150 نفر زخمی شدند و 14 نفر نیز شربت شهادت نوشیدند.

,

13920904000580 PhotoL

, 13920904000580 PhotoL,

13920904000578 PhotoL

, 13920904000578 PhotoL,

اسامی شهدای آن واقعه تاریخی به ترتیب الفبا به این شرح می‌باشد:

,

1- حسین(چنگیز) امیرلطیفی

,

 2- صدیقه پروانه

,

 3- سید اسماعیل حسینی

,

 4- عباس خالداران

,

 5- احمد سبطی

,

 6- حجت‌الله عباسی

,

 7- ابوالقاسم(جعفر) علاءالدین

,

 8- نرگس قصابان

,

 9- غلامحسین محبی‌راد

,

 10- حسین مقصودلو

,

 11- سید نظام‌الدین نبوی

,

 12- حسین علی نصیری

,

 13- فرامرز ویزواری

,

 14- ابوالحسن هادی

,

بدون شک بزرگداشت رویدادهای مهمی چون « پنجم آذر سال 57 گرگان» می تواند نقش اساسی در ماندگاری آرمانهای متعالی حضرت امام(ره) و شهدای آن روز و استمرار انقلاب اسلامی و حفظ هویت تاریخی و مذهبی مردم منطقه داشته باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه