اخبار داغ

گزارش/

حاشیه نشینی در سنندج؛ معضل امروز و بحران فردا

حاشیه نشینی در سنندج؛ معضل امروز و بحران فردا
همانقدر بگویم که اکثر خانه‌های اینجا پلاک شهرداری و انشعابات آب و برق ندارد؛ اینجا مناطق حاشیه نشین سنندج است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نوای آبیدر، همانقدر بگویم که اکثر خانه‌های اینجا پلاک شهرداری ندارد، انشعابات آب و برق ندارد، فقدان خدمات زیرساختی و زیربنایی، فرسودگی‌بافت، وضعیت نامناسب ساختمان‌ها، مقاوم‌نبودن سازه‌ها، نامشخص‌بودن وضعیت مالکیت، تغییر کاربری، غیرمسکونی‌بودن محله‌ها، تنگی معابر، فقدان کاربری‌های موردنیاز و آموزش‌جرم را می‌توان از جمله مهم‌ترین مشکلات حاشیه‌شهر سنندج دانست، اینجا از لحاظ فرهنگ هم فقیر هستند، آداب و رفتار معاشرت آنها متفاوت از فرهنگ غالب جامعه است، اما هرطور که باشند حرمت و کرامت انسانی دارند، بنابراین باید قدمی برای آنها برداشت.

اکثر مسئولین شهری سنندج به این واقعیت اذعان داشته و دارند که حاشیه نشینی از مشکلات جدی سنندج است و باید برای آن چاره ای جستجو کرد که معضل امروز به بحران فردا تبدیل نشود.
فرماندار سنندج نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نوای آبیدر یکی از مهمترین مشکلاتی که شهر سنندج و مجموعه مدیریت شهری با آن مواجه هستند حاشیه نشینی است.
از عمده دلایل حاشیه نشینی در سنندج را می توان به تعداد بالای روستاهای اطراف شهر سنندج و مهاجرت روستانشینان به شهر برای یافتن موقعیتی بهتر و زندگی آسوده تر است، غافل از اینکه در شهر باید در بدترین نقطه ممکن و فاقد از هرگونه خدمات شهری و رفاهی زندگی کنند.

این مناطق فاقد هرگونه بیمارستان و مراکز درمانی مجهز به طوریکه نیاز به انتقال به شهر را نداشته باشد، است؛ مدارس مجهز به امکانات آموزشی در آنها وجود ندارد، معابر اکثراً خاکی است و راه ورود بسیاری از بیماری ها را خصوصاً در کودکان افزایش می دهد؛ به دلیل جمعیت بالا و ضریب پایین نفوذ فرهنگ شهرنشینی امکان ارتکاب به جرم و بزه به دلیل عدم وجود آموزشهای صحیح بسیار بالا است.

از مهمترین نقاط حاشیه نشین شهر سنندج می توان به ننله، ‌نایسر، آساوله، قار، دوشان، گریزه و حسن آباد اشاره کرد که عمدتاً هر محله و یا قسمت از آن به خانواده و یا فامیلی اختصاص دارد که از روستاها به آن مناطق مهاجرت کرده اند.

افزایش امکانات و بسترهای زیربنایی برای روستاییان به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته می تواند تاثیر فراوانی در جلوگیری از مهاجرت بی رویه از روستا به سمت شهرها داشته باشد، امری که تاکنون به خوبی در روستاها صورت نگرفته است و اگرهم انجام شده باشد، رضایت خاطر روستانشینان را جلب نکرده است.

حال از طرف دیگر خود این مناطق حاشینه نشین با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. مشکلات حاشیه نشینی کالبدی است، چرا که زمین‌هایی که ساخته شده، بدون طرح تفضیلی است و افرادی زمین خوار و سود جو اقدام به فروش این زمین‌ها کرده‌اند بنابراین تقسیم بندی مناسبی ندارد به طوری که در این مناطق معابر، خیابان، شبکه فاضلاب، دیده نشده است و کوچه‌های باریک و ناهمسان این مناطق گاهی سبب بروز مشکلات می‌شود به طوری که کار برای ارائه خدمات بسیار سخت می‌شود.

به گفته یکی از اعضای شورای شهر سنندج، جمعیت حاشیه نشینان سنندج مساوی و شاید هم بیشتر از جمعیت خود شهر باشد که زنگ خطری جدی برای مسئولان است.
یکی از اساتید برجسته دانشگاه کُردستان نیز می گوید: دانشمندان بزرگ مدیریت شهری دانشگاه کردستان در طراحیCDS شهر سنندج به این نکته رسیده‌اند که حاشیه‌ای بسیار بزرگ در اطراف سنندج در حال شکل گیری است که با اتصال این حواشی و نواحی منفصل شهری به همدیگر هلال بزرگی که آن را هلال فقر نامیده‌اند، شهر را دچار مشکل خواهد کرد.
آمار نشان می‌دهد درآمد سرانه مردم استان ما کمتر از میانگین کشوری است. آمار بیکاری در کردستان بالاتر از 30 درصد است، لذا پدید آمدن این حواشی در شهر سنندج امری اجتناب ناپذیر است.
شب آرام آرام از راه می‌رسد و من در حاشیه شهر از خانه‌هایی عبور می کنم که هر کدامشان به امید روشنایی فردایشان چراغ خانه که نه چراغ سقف بالای سرشان را خاموش می‌کنند اما اگر فردا با یک باد و باران چراغ خانه‌شان روشن نشد اگر مادر خانه مریض شد و به بیمارستان نرسید اگر خانه‌ای اتش گرفت و آتش نشانی نتوانست خدمت رسانی کند، اگرجوان خانه به دام اعتیاد افتاد....


انتهای پیام/پ

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نوای آبیدر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه