اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

برای «دهه هشتادیا» چه کار کرده‌ایم؟!

برای «دهه هشتادیا» چه کار کرده‌ایم؟!
انتشار نماهنگ «دهه هشتادیا» در فضای مجازی علاوه بر واکنش موافقان و مخالفین آن، شاید یادآور این نکته مهم و مغفول مانده باشد که در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور در حوزه فرهنگ تا به حال چه کار و فعالیت مهمی برای این نوجوان‌ها شده است.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نماهنگ «دهه هشتادیا» کاری از موسسه ماوا با حضور عبدالرضا هلالی، محمدحسین پویانفر و علی رام نورایی و براساس شعری از سعید پاشازاده منتشر شده است. این نماهنگ با ادبیات خاص نوجوانان دهه هشتادی به حال و هوای ماه محرم در میان این قشر می‌پردازد که با صدای گروه سرود وصال و مشاوره‌های سید بشیر حسینی تولید شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ., .,

موسسه «ماوا» زیر مجموعه سازمان هنری رسانه ای اوج تولید این کلیپ و نماهنگ را برعهده داشته است.

,

پس از انتشار این نماهنگ در فضای مجازی موافقان و مخالفان فراوانی به اظهار نظرهای متفاوتی از ساختار فنی این نماهنگ تا ابعاد فرهنگی هنری آن پرداخته اند.

,

موافقان نماهنگ «دهه هشتادیا» معتقداند که اصطلاحا نباید امام حسین(ع) را اختصاصی عده ای خاص قلمداد کنیم و باید اجازه دهیم که هر گروهی و با هر عقیده ای درباره اباعبدلله با حفظ حرمت ها، به زبان خودش مدیحه سرایی کند و نباید انتظار داشته باشیم نوجوان ها و دهه هشتادیا و حتی نودیا، با اشعار فیض کاشانی ارتباط عمیق برقرار کرده و با این اشعار نوحه خوانی کنند و باید بپذیریم که این نوجوان ها زبان ارادت خودشان را دارند و اتفاقا باید از آنها حمایت کنیم تا مسیر را اشتباه نروند.

,

مخالفان این نماهنگ نیز با اشاره به ساختار ضعیف این کلیپ از نظر فنی، اصولا اعتقاد دارند که این کلیپ، مخاطبان هدف محدودی را مد نظر خود قرار داده و با نشان دادن عده ای نوجوان با پوشش لاکچری، کارکرد این نماهنگ به جای تبلیغ، برعکس ضد تبلیغ شده و عملا قدرت جذب بالایی ندارد. فضای لوکس گیم نت، ظاهر و پوشش لاکچری بچه ها در نماهنگ و حضور سلبریتی ها در میان آنها، مخصوص عده ای آقازاده است که با فضای واقعی زندگی بسیاری از نوجوان های جامعه فاصله دارد.

,

اگر از واکنش های موافقان و مخالفان این نماهنگ قدری فاصله بگیریم، در بین برخی دعواهای فرهنگی و سیاسی و بودجه کلانی که در بین این نهادها و مراکز به اصطلاح فرهنگی و هنری به اسم کار فرهنگی توزیع می شود، شاید نکته مغفول مانده ماجرا اهمیت برنامه ریزی های کلان برای جذب این نوجوان های دهه هشتادی و نودی باشد.

,

شاید سال هاست که بیشتر ما رسانه ای ها و فعالین فرهنگی هنری به اسم جبهه انقلاب، عادت کرده ایم که فقط پشت میزهای خود نشسته و با رصد فلان آهنگ خواننده لس آنجلسی و یا فلان نماهنگ ساخت فلان موسسه فرهنگی داخلی، واکنش نشان داده و موافقت و یا مخالفت خود را علنی کنیم؛ و حتی یک بار هم نشده که از نزدیک با این نوجوان ها هم کلام شده و سعی کنیم به دنیای آنها نزدیک تر شویم.

,

البته هستند این وسط عده ای که در فلان مسجد محل و یا در موسسه ای فرهنگی و بی نام و نشان و با کمترین ادعای فرهنگی همه وقت خود را وقف دنیای این دهه هشتادیا کرده اند و در کارشان نیز موفق بوده اند ولی طبیعتا به دلیل نبود بودجه های کلان و ابزار رسانه ای مناسب، چراغ خاموش به کار خود ادامه داده اند.

,

شاید این نماهنگ «دهه هشتادیا» برای دوستانی که وظیفه برنامه ریزی و مسئولیت فرهنگ و هنر این ملکت را عهده داراند، تلنگری باشد تا یادشان نرود که آینده این کشور به دست همین دهه هشتادیا و نودی هاست و بازی های سیاسی آنها را از وظیفه سنگینی که بردوش دارند، منحرف نکند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه