اخبار داغ

یادداشت/

بلاتکلیفی جوانان امروزی در معمای " علم بهتر است یا ثروت" !

بلاتکلیفی جوانان امروزی در معمای " علم بهتر است یا ثروت" !
هنوز یکی از پرطرفدارترین سوژه‌های زنگ انشا، این جمله سوالی است که "علم بهتر است یا ثروت؟" اما گویا دانش آموزان امروزی با جرأت ثروت را بهتر از علم می دانند.
[

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آفتاب دل،" علم بهتر است یا ثروت" این یک موضوع و انشاء قدیمی است که از شاگردان دیروز گرفته تا دانش آموزان امروز همه و همه با آن آشنا هستند اما گویا این دو موضوع با هم عوض شده است زیرا اگر در گذشته از دانش آموزان این سوال را می پرسیدی قطعاً همه علم را انتخاب می کردند و معتقد بودند که از علم می توان به ثروت رسید اما همین سوال را اگر از دانش آموزان امروزی بپرسیم با جرأت ثروت را انتخاب می کنند زیرا شاگردان امروز در دنیایی پر از رنگ و تنوع زندگی می کنند و می دانند این همه به دست نمی آید مگر با معجز ی پول و ثروت بنابراین ثروت را با علم قابل قیاس نمی دانند .
همه ی ما انشای علم بهتر است یا ثروت را در گذشته نوشته ایم و تا به امروز هم وجود داشته است  و هنوز یکی ز پرطرفدارترین سوژه های انشا بین دانش آموزان موضوع " علم بهتر است یا ثروت" جمله ای کلیشه ای که از گذشته تا به امروز به معمایی برای خیلی ها مطرح شده است ولی هر چه سن بالاتر می رود زاویه ی دید در این مسئوله بارزر می شود که افق های تازه تری به روی انسان گشوده می شود .
در انتخاب این دو مسیر از زندگی عده ای صادقانه ثروت را انتخاب می کنند و به عبارت دیگر تکلیف خود را با زندگی مشخص کردند اما این تعداد زیاد نبودند و می توان گفت عمدتاً دانش آموزان علم را انتخاب می کردند و استدلالشان هم این بود که از علم می توان به ثروت رسید .
اگر در گذشته معلم انشا از دانش آموزان می پرسید علم بهتر است یا ثروت همه علم را بهتر از ثروت می‌دانستند. کسی در برتری علم تردید نداشت و یا اگر از ته دل به این برتری مطمئن نبود باز بخاطر بعضی معذورات اخلاقی و در ملأ عام همان حرف دیگران را تکرار می‌کرد. معلم انشاء هم می‌دانست که علم باید بهتر باشد حتی اگر ثروتی که نداشت بیشتر از مختصر علمی که داشت به کارش می‌آمد باز در تقابل این دو تعهدی اخلاقی نسبت به پیروزی علم احساس می‌کرد.
هرقدر بزرگتر شدم جای خالی ثروت در زندگیمان پررنگ‌تر شد، ثروتی که اگر وجود می‌داشت می‌توانست صرف تحصیل خیلی چیزها شود حتی علم. این روزها دانش‌آموزان به پیروی از والدین خود شجاعانه و بدون تعارف ثروت را بهتر می‌دانند، شاید آموزگاران انشاء قلباً پذیرفته‌اند که تحصیل علم به کسب ثروت کمک زیادی نمی‌کند و بهتر است جوانان از الان به‌دنبال یافتن شغل مناسبی در بازار باشند.
متأسفانه امروزه در بین مردم رایج شده است که از راه ثروتهم می توان به علم رسید علمی که فقط مشروط به نمره و مدرک شده است زیرا اگر برای مدرک و شغل و درآمد به دانشگاه آمدند با تلاش به همه ی آنها دست خواهیم یافت اما مهمتر از آن علمی است که بهتر است هدف اصلی ما باشد  زیرا با این حال می توان هم به علم رسید و هم به ثروت  زیرا علم فقط محصور کتاب ها و جزوه های رشته های ما نیست ، علم همه جا هست، چشمان خود را باز کنیم و هر جا علمی دیدیم آن را فراگیریم .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,
,
,
,
,
,


ولی یادمان باشد این دو در کنار هم معنا پیدا می کنند زیرا ثروت بدون علم مفهومی ندارد و علم هم بدون کمال و رشد فرد معنایی پیدا نخواهد کرد و علم تنها با حضور در دانشگاه و جزوه و مدارک میسر نمی شود بلکه باید چشمانمان را باز کنیم و با دیدی وسیعتر به اطرافمان بنگریم محبت را در چشمان بزرگترها ببینید که بوی خوش ادب و فهم و انسانیت از وجودشان می بارد و بدانند ثروتی که دنبالش هستند در همین چیزها خلاصه می شود که از ثروتمندترین انسانها هستند و بدانیم دانشمندان زیادی در کشور ما وجود داشته اند که در کودکی یک جیب خالی نصیبشان بوده ولی ثروتی به نام همت ، اراده و صبر در وجودشان بود که امروز نام آنها را بلند آوازه کرده است .

,
,


انتهای پیام/پ

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه