اخبار داغ

پزشکیان در گفتگو با دانا:

اتفاقات خوب در وزارت بهداشت زائیده کمیسیون بهداشت مجلس است/ پول های وزارت بهداشت تمام شدنی است

اتفاقات خوب در وزارت بهداشت زائیده کمیسیون بهداشت مجلس است/ پول های وزارت بهداشت تمام شدنی است
وزیر بهداشت دوران اصلاحات گفت: آنچه که در حال حاضر در سیستم بهداشت و درمان اتفاق می افتد، بیشتر زائیده کار کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس است که 2 طرحی که در دوره هشتم و نهم مجلس تصویب شد، بالاخره دولت یازدهم قبول کرد این دو طرح را اجرا کند.
[

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص عملکرد وزارت بهداشت و درمان دولت یازدهم اظهار داشت: نقد یا تأیید افراد بسیار ساده است اما باید به این موضوعات یک نگاه سیستمی داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: در خصوص وزارت بهداشت و درمان باید به این نکته توجه کرد که بحث اصلی، اصلاح سیستم بهداشت و درمان در چهارچوب قانون بوده و این انتظار از مجریان کشور وجود دارد که اصلاحاتی که انجام می دهند در سیستم بهداشت و درمان، خودش را نشان بدهد.

,

وزیر بهداشت دوران اصلاحات یادآور شد: آنچه که در حال حاضر در سیستم بهداشت و درمان اتفاق می افتد، بیشتر زائیده کار کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس است که 2 طرحی که در دوره هشتم و نهم مجلس تصویب شد، بالاخره دولت یازدهم قبول کرد این دو طرح را اجرا کند.

,

پزشکیان افزود: قانون اختصاص 10درصد خالص هدفمندی به بخش بهداشت و درمان در کشور از زمان احمدی نژاد در مجلس بود؛ اما احمدی نژاد قانون را اجرا نکرد که اگر آن زمان این قانون اجرا می شد، دست وزارت بهداشت و درمان در خدماتش بازتر می‌شد.

,

وی ضمن بیان این موضوع که اگر قانون در وزارت بهداشت از ابتدا اجرا می شد میزان رضایت‌مندی از این وزارت خانه و خدمات بهداشتی و درمانی در کشور بسیار بیشتر بود یادآور شد: در حال حاضر 10 درصد خالص هدفمندی به همراه یک در صد ارزش افزوده، یعنی چیزی در حدود 8 هزار میلیارد تومان علاوه بر آن چیزی که هر ساله باید به بهداشت و درمان داده می شد در اختیار این وزارت خانه قرار گرفته است.

,

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی افزود: تغییراتی که از نظر قانونی در اخذ منابع بیمه شکل گرفته است تا 60درصد اعتبارات صندوق بیمه خدمات درمانی را بالا برده است که این جذب، منابع بسیار زیادی را در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار داده است که طبیعتاً این منابع باید نارضایتی ها را اصلاح کند.

,

پزشکیان تأکید کرد: این منابع می تواند فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و مراجعه کنندگان را راضی کند که اگر این اتفاق نیفتد و نارضایتی در این میان به وجود بیاید آن زمان باید سوال کنیم که چرا این اتفاق افتاده است؟

,

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل ما با وزارت بهداشت و درمان این است که قانون باید اجرا شود که یکی از موارد قانونی در این خصوص از بین بردن فاصله ها و شکاف ها بوده است؛ به عنوان مثال در روستاهای دورافتاده، مناطق محروم و مردم کم توان مالی هزینه های پوششی کاهش پیدا کند که این موضوع تا کنون اتفاق نیفتاده است.

,

نماینده مردم تبریز افزود: نکته دوم در خصوص هزینه های بهداشت و درمان در کشور این است که پرداخت ها باید در چهارچوب سطح بندی و ارجاع شکل بگیرد که این موضوع از سیاست های کلی است که رهبری هم بارها به آن اشاره کرده‌اند و همچنین جزء قانون برنامه بوده و یک توصیه علمی و کارشناسی است.

,

پزشکیان تصریح کرد: در حال حاضر هرکس به هرجا که بخواهد مراجعه می کند و این کار بچه پولدارها است که البته هیچ پدری به فرزندش نمی گوید هرچقدر خواستی هزینه کن و من 90درصد هزینه‌ها را به تو پرداخت می کنم؛ چرا که باید هزینه ها کنترل شده باشد که اگر کنترل نباشد، این هزینه تمام شدنی است.

,

وی اظهار داشت: در نتیجه این سطح بندی، ارجاع و پزشک خانواده است که می تواند این هزینه ها را کنترل کند؛ شاید این طرح در ابتدا به نظر همه خوب باشد اما غیر قابل ادامه بوده و از نظر کارشناسی باید اصلاح شود.

,

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا وعده های دولت در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم بعد از گذشت 2 سال محقق شده است یا خیر، اظهار داشت: مشکلاتی که در حال حاضر در کشور وجود دارد مشکل سلایق و یا نگاه‌های سازمان ها یا ارگان های مستقل است.

,

وزیر بهداشت و درمان در دوران اصلاحات گفت: در حال حاضر مجلس، دولت، قوه قضائیه در کشور ما ظاهراً برنامه می نویسند ولی در عمل کارهای دیگری انجام می شود که مشکل اصلی این است که ما یاد نگرفته ایم در چارچوب برنامه حرکت کنیم و تا زمانی که به چارچوب ها برنگشته‌ایم و بر اساس برنامه ها عمل نکنیم ارزیابی عملکردها به درستی انجام نمی شود.

,

پزشکیان خاطرنشان کرد: برخی از افراد و ارگان ها خیلی زیاد کار می کنند ولی کارهای آنها در جهت برنامه نیست؛ پس نمی توان سنجش درستی از کار آنها داشت به شکلی که نمی‌توان گفت بسیار عالی عمل می کنند و یا عملکرد آنها ضعیف است.

,

وی در پایان در خصوص روند اقتصادی دولت گفت: می‌توان کاملاً تأیید کرد که روند اقتصادی دولت بسیار خوب است ولی از طرف دیگر هم می‌توان گفت که این روند، نتایج خوبی به همراه نداشته است؛ چون مسیر اقتصادی کشور مشخص نیست و عده ای از مسیر اقتصادی دولت راضی و عده ای دیگر ناراضی هستند.

,

انتهای پیام/ط

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه