اخبار داغ

گزارش/

آشیانه هایی برای زیستن یا سوختن

آشیانه هایی برای زیستن یا سوختن
نداشتن مسکن یکی از بزرگترین دغدغه های اقشار بی بضاعت جامعه است که این روزها قیمت مسکن و اجاره بها و زمین به طرزهای باورنکردنی افزایش پیدا کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آفتاب دل، نداشتن مسکن یکی از بزرگترین دغدغه های اقشار بی بضاعت جامعه است زیرا قیمت مسکن و زمین و اجاره بها در استان کردستان به طرزهای باورنکردنی افزایش پیدا کرده است که گویا این افزایش اجاره بها و نداشتن سرپناه نشان از عدم نظارت و سازماندهی بنگاه های معاملاتی است.
با گشتی در شهر رکودی در روند معاملات در بازار این کالای پر زرق و برق دیده می شود که به نظر می رسد این رکود همانند احتکاری برای افزایش قیمت مسکن و سودآوری بیشتر باشد.
طعم تلخ زندگی بعضی از افراد در موضوع افزایش اجاره بها کام بسیاری از مردم را تلخ کرده است ، شاید اگر این روزها گذری به بنگاه های معاملاتی داشته باشیم یا از کمبود شدید خانه های اجاره ای می گویند و یا اینکه اگر هم خانه ی اجاره ای باشد با قیمت بسیار بالا باید آن را اجاره کرد .
قیمت هایی که اهر روز در حال افزایش است و امروزه به دلیل این افزایش اجاره بها در سنندج افراد فاقد مسکن را با مشکل جدی مواجه کرده است زیرا این افزایش قیمت را می توان کمبود شدید مسکن ، بالا رفتن ادعای جوانان برای مسکنی مستقل ، افزایش تقاضا و از طرفی نبود نظارت و کنترل از طرف مسئولین باعث شده است که صاحبان مسکن قیمت های دلخواه خود را بر روی اجاره بهای خود قائل شوند البته یکی از مواردی که می تواند اجاره بها را کاهش دهد وجود مسکن مهر است که متأسفانه حاشیه های ساخت و ساز آن نیز زیاد شده و خبری از افتتاح آنها به گوش نمی رسد لذا این مسئله از طرفی هم باعث شده است که بنگاه های املاک و صاحبان خانه ها خانه های اجاره ای خود را با رهن بالا و اجاره بهای زیاد آنرا اجاره دهند .
در نتیجه مردم توانایی این اجاره بها های سنگین را ندارند و مجبورند به حاشیه های شهرها روی آورند که حتی این گرانی باعث افزایش مسکن به حاشیه ی شهرها هم رسیده است که بیش از حد معمول است .
 جمله ی تکراری و ناامید کننده ی اینکه خانه ی اجاره ای نداریم و یا اینکه خانه ی اجاره ای با رهن بیست میلیون و ماهی 400- 500 هزار تومانی سبب شده است که که افراد فاقد مسکن و جوانان را با مشکل بزرگ اجاره بها روبرو کند .
پیدا کردن سرپناهی با این چنین اجاره بهایی باعث آوارگی و نامشخص بودن آنان می شود البته گویا با افزایش قیمت زمین و مسکن ، اجاره بها نیز افزایش پیدا کرده است و نسبت به سالهای قبل تا 2-3 برابر هم افزایش داشته است  و بنگاه های املاک و مسکن قیمت زمین را با افزایش دلار نسبت می دهند و ادعا می کنند که همانطور که دلار بالا می رود انتظار افزایش قیمت زمین و مسکن را هم باید داشت .
باید پرسید که این دلیل آشفته بازاری مسکن و اجاره بها از کجاست و از چه چیزی نشأت می گیرد و چه کسی پاسخگوی آن است زیرا هر روز بر آمار مراجعه ی افراد متقاضی خانه ی رهن و اجاره به بنگاه های املاک افزایش پیدا می کند و آنها هم با این افزایش با ناامیدی مجبورند که سر از مناطق حاشیه نشینی درآورند .
یکی از شهروندان سنندجی گفت : افرادفاقد مسکن در استان کردستان امروزه در اوضاع بسیار وخیمی به سر می برند و با مشکلات بزرگی مواجه هستند زیرا مردم توانایی خرید مسکن را نداشته و از طرفی اجاره بها هم هر روزه در حال افزایش است ولی آیا واقعاٌ افزایش چندین برابری اجاره بها ناشی از تورم است یا به دست عده ای از دلالان زمین و مسکن افتاده است و آنها خود به خود آن را افزایش می دهند .
وی گفت : نکته ای که همواره باعث نگرانی این مشکلات شده است عدم مدیریت صحیح می باشد زیرا امروزه بنگاه ها و صاحبان خانه ها قیمت ها را سلیقه ای تعیین می کنند و خودشان هر قیمتی را که بخواهند بر روی اجاره بها قرار می دهند .
البته این گرانی اجاره بها و مسکن و زمین مربوط به یک منطقه ی خاصی نیست بلکه در تمام مناطق مختلف شهر سنندج شاهد چنین مشکلی هستیم بنابراین لازم است مسئولین شهر برای برخورد با این مسئله ی نابهنجار دست به کار شده و با افرادی که سبب این افزایش قیمت ها شده اند برخورد شود تا افراد هم سرپناهی داشته باشند و هم موجبات رضایت شهروندان فراهم شود .
امروزه داشتن مسکن برای هر فرد بدلیل رشد بی سابقه قیمت آن، به یک رویایی آرمانی و تقریبا دست نیافتنی تبدیل شده است، هرچند بسیاری از مردم با روی کار آمدن دولت نهم و ارائه طرح هایی در این زمینه مسکن مهر از سوی رئیس جمهور و ادامه آن در دولت دهم بر حل این مشکل قدیمی و تامین نیاز مهم زندگی امیدوار شدند اما این امید در کردستان  بویژه در مرکز استان بدلیل روند جهشی قیمت زمین و خانه به سرابی پوچ تبدیل شده است.
بر اساس گزارش های میدانی این افزایش قیمت تنها محدود به مناطق بالای شهر سنندج نیست بلکه خانه های واقع در جنوبی ترین نقاط این شهر نیز از آماج این افزایش در امان نبوده و راه را بر هر فرد فاقد مسکنی برای صاحب خانه شدن بسته است.
یکی از شهروندان سنندجی که موفق به یافتن خانه ای با توجه به وضعیت مالی که داشت نشده بود گفت: چندی پیش با ارزیابی بازار اقدام به دریافت وام مسکن برای خرید خانه ای هرچند کوچک در یکی از محله های متوسط شهر شدم که در حال حاضر با وجود گذشت زمانی هرچند کوتاه میزان نقدینگی ام حتی کفاف خرید مساحتی کمتر از نصف خانه مورد نظرم را هم نمی کند.
وی ادامه داد: با وضعیت موجود تنها باید به فکر رهن خانه ای مناسب در محله ای متوسط باشیم چراکه با ادامه روند موجود و افزایش بهای زمین، مسکن و مصالح ساختمانی، رویای خرید خانه به حسرتی دست نیافتنی تبدیل خواهد شد.
مسئولان با چنین اظهاراتی و سرپوش گذاشتن برروی مشکلات موجود سعی در دستیابی به چه هدفی دارند، موضوعی است که تاکنون نه تنها نتیجه ای در برنداشته بلکه تجربه ثابت کرده است که این امر در درازمدت کمر اقتصاد کشور را خواهد شکست و تنها راه حل آن ورود دولت به موضوع است تا یکی از اساسی ترین کالاهای مورد نیاز زندگی مردم به جنسی پشت ویترینی تبدیل نشود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه