اخبار داغ

یک مخترع ؛

می توان شعله های گاز چاه های جنوب را تبدیل به انرژی سرمایی کرد

می توان شعله های گاز چاه های جنوب را تبدیل به انرژی سرمایی کرد
به نظر من اغلب مخترعان در کشور فقط وقت خود را تلف می کنند چون ایده های آنان تنها آرشیو و بایگانی می شوند و اجرایی نمی شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از اترک نیوز،  چندی پیش بود که مصاحبه ای با یک کارگر کارآفرین ایده پرداز در سایت اترک نیوز بارگذاری شد و به دنبال آن یک شهروند با دفتراترک نیوز تماس گرفت و گفت مخترعی را می شناسد که ایده ای را به یکی از خودروسازهای بین المللی ارائه داده و ایده اش مورد پذیرش آنان قرار گرفته و از وی دعوت به همکاری شده اما وی حاضر به مهاجرت نشده است، در همین راستا از این مخترع دعوت کردیم تا در مصاحبه ای درباره فعالیت هایش و مشکلاتی که مخترعان با آن روبرو هستند، صحبت کند که در این مصاحبه با دنیای یک مخترع و مصائب آنها آشنا خواهید شد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, اترک نیوز,  اترک نیوز ,
 
,
خودتان را معرفی کنید و بفرمایید در حال حاضر مشغول به چه فعالیتی هستید؟
,
آرش صدقی، کارمند پتروشیمی هستم، هفت سال است که در زمینه اختراعات با مراکز علمی پژوهشی سپاه و ناجا، پارک علم و فناوری، مرکز رشد و بنیاد ملی نخبگان فعالیت دارم، طی این مدت نیز طرح های مختلفی را ارائه داده ام که برای سه مورد گواهینامه ثبت اختراع گرفته ام و پنج اختراع دیگرم نیز در مرحله ثبت هستند.
,
 
,
این ارتباط شما با مراکز رشد، بنیاد علمی نخبگان و پارک علم و فناوری چگونه صورت گرفت؟
,
سه سال قبل مرکز رشد فراخوانی به منظور جذب ایده ها اعلام کرد که در این فراخوان شرکت کردم و ایده خود را در زمینه سوپر جاذب های معدنی و فلزی ارائه دادم و پذیرفته شد.
,
 
,
, ,
 
,
 
,
در مورد اینکه این ایده ها چگونه به ذهن شما می رسند، توضیح می دهید؟
,
 
,
رشته تحصیلی ام عمران است و 15 سال است که در زمینه فعالیت های ساختمانی مشغول به کار هستم ولی هیچ یک از ایده هایم عمرانی نبوده اند، چون یک مخترع نگاه می کند که ببیند چه کاستی هایی وجود دارد و صنعتگران با چه موانعی روبرو هستند، در همین راستا یک مخترع سعی می کند که آنها را برطرف کند.
,
 
,
فعالیت شما در پتروشیمی در چه زمینه هایی است؟
,
بنده در سال 73 به عنوان کارمند در پتروشیمی جذب شدم در حین کار نیز مدرک گرفتم و تا کنون نیز حدود 20 سال است که در این واحد صنعتی مشغول به فعالیت هستم.
,
 
,
آیا در مدت فعالیت خود در پتروشیمی خراسان، ایده ای را ارائه داد ه اید؟
,
بنده حدود چهار ماه است که به بخش تحقیق و توسعه این واحد صنعتی به عنوان یک کارشناس منتقل شده ام و برای این واحد صنعتی طی چهار ماه چند پروژه تعریف کردم که این پروژه ها شامل ضایعات R T کیک، جذب بخارات کولینگ تاور، گردو غبار برج پریل و تصفیه پساب های صنعتی هستند.
,
 
,
 
,
این چهار پروژه در چه مرحله ای هستند؟
,
هدف این است که این ایده ها، تنها در حد یک ایده باقی نمانند بلکه وارد فرآیند اجرایی شوند، این ایده ها مورد تایید واحد پتروشیمی خراسان قرار گرفته است و در حال حاضر نیز در فرآیند تست هستند.
,
 
,
در صورتیکه چهار پروژه به مرحله اجرایی برسند، در پتروشیمی خراسان چه اتفاقی می افتد؟
,
در مسیر بجنورد به شیروان یک گرد و غباری وجود دارد که بخاطر برج پریل است چون وقتی صنایع قوی باشند یک گرد و غباری در محیط ایجاد می کند، علاوه بر این در زمینه اقتصادی نیز روزانه دو تن کود اوره هدر می رود، حال اگر این پروژه داست پریل اجرایی شود روزانه دو تن سوخت به شرکت باز می گردد.
,
درباره کولینگ تاور نیز باید بگویم که در ساعت حدود 300 متر مکعب آب هدر می رود اگر این پروژه اجرایی شود به نفع مردم و خود پتروشیمی است.
,
در مورد تصفیه پساب های صنعتی که این پروژه با همکاری یک استاد دانشگاهی در حال مطالعه است که اگر تست این مطالعات به جواب مثبت برسد می توانیم از آلودگی محیط زیست جلوگیری کنیم چون در حال حاضر آب های زیرزمینی بخاطر وجود کارخانه ها آلوده هستند.
,
علاوه بر این، درباره ضایعات RT کیک نیز باید بگویم که با مطالعات انجام شده می خواهیم این ضایعات را به کاتالیست تصفیه آب تبدیل کنیم.
,
 
,
در حال حاضر بخاطر وجود پتروشیمی در این منطقه، وضعیت محیط زیست و سفره آب های زیر زمینی چگونه است؟
,
در واحد پتروشیمی خراسان بخش تصفیه پساب های صنعتی وجود دارد اما الان نتیجه مورد نظر حاصل نمی شود حال این پروژه در دست مطالعه است که به نتیجه بهینه تری برسیم و اشکالات نیز مرتفع شوند.
,
افزون بر این، داست پریل در این واحد صنعتی در نرم استاندارد است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز به محض اینکه ببیند آلاینده ای خارج از نرم است اینقدر قدرت دارد که آن کارخانه را تعطیل کند.
,
 
,
در تعامل با مراکز رشد و بنیاد ملی نخبگان نیز چه طرح هایی را در دست مطالعه دارید؟
,
به طور کلی بضاعت کشور برای مخترعان کم است و حمایت های آنان صرفا در حد تشویق و یا خیلی همت کنند در حد اعطای وام است ولی صحبت بنده این است که اگر تنها معطوف به وام شود بنده خود نیز می توانم وام بگیرم.
,
من و یک سرمایه گذار کارگاهی را با هزینه زیادی راه اندازی کردیم و در زمینه سوپر جاذب ها تحقیق و تست انجام دادیم و بعد از آن کارشناسان صندوق مهر امام رضا(ع) آمدند و طرح را بررسی کردند و قول اعطای وام 100 میلیون تومانی را دادند که به رغم گذشت یک سال هنوز یک ریال نیز پرداخت نشده است.
,
علاوه بر این دو ایده دیگرم نیز به ثبت اختراع رسیدند که یک مورد از آنها در زمینه تولید برق با امواج مغناطیستی می باشد و مورد دیگر نیز فیلتر جاذب آلاینده ها در خروجی اگزوز خودروها است که در مورد این فیلتر جاذب آلاینده ها نتوانستم برای اجرایی کردنش به نتیجه ای برسم و تصمیم گرفتم که این طرح را برای دو شرکت خودروسازی رنو و لکسوز ایمیل کنم که آنها نیز با یک ایمیل از بنده دعوت کردند که با آنان در این زمینه همکاری داشته باشم و حتی عنوان کردند که این طرح را به ثبت اختراع جهانی خواهیم رساند، این در حالی است که در داخل کشور هیچ اهمیتی به این ایده داده نشد.
,
و به نظرم  اغلب مخترعان کشور فقط وقت خود را تلف می کنند و ایده های آنها فقط آرشیو و بایگانی می شوند و اجرایی نمی شوند.
,
 
,
آیا این فیلتر یک نوع طرح تکمیلی است؟
,
تا کنون چنین فیلتری وجود نداشته و فیلترهایی که وجود دارند، نانو هستند و قیمت خیلی بالایی دارند و بنده ادعا می کنم که این فیلتری که اختراع کرده ام در نوع خودش اول است چون دارای آپشنی است که اکسیژن تولید می کند.
,
 
,
پاسخ شما به دو خودروساز بین المللی چه بود؟
,
بنده پیگیر درخواست همکاری آنها نشدم و چون در تلاش بودم که در کشور خودم  این اختراع را به مرحله اجرا برسانم.
,
 
,
بنیاد نخبگان چه کمکی به شما کرد؟
,
متاسفانه بضاعت بنیاد نخبگان برای حمایت از مخترعان محدود است و خیلی ساده تر بگویم اصلا تحویل نمی گیرند و باید در این عرصه نگاه های مدیریتی تغییر کنند چون متاسفانه نگاه های مدیریتی معطوف به بهره برداری از اختراعات و ایده ها نیست.
,
 
,
, ,
 
,
تصمیم شما به طور کلی برای این ایده فیلتر چیست؟
,
حقیقتا دیگر خسته شده ام و امسال با خود عهد بستم که دیگر به سوی ایده پردازی و اختراع نروم و تصمیم گرفتم که انتقالی بگیرم و به یکی از شهرهای جنوب کشور بروم.
,
 
,
چرا نمی خواهید برای اختراع فیلتر خود با دو خودروساز همکاری داشته باشید؟
,
بنده برای این طرح شش الی هفت سال زمان صرف کردم اما در زمینه دریافت حمایت برای اجرایی کردن آن نیز به نتیجه ای نرسیدم، حال برای من حوصله ای باقی نمانده و انرژی از من گرفته شده است.
,
 
,
این ایده هایی که توضیح دادید تا چه حدودی به رشته تحصیلی شما ارتباط دارد؟ و چگونه به ذهن شما می رسند؟
,
بنده اعتقاد دارم که هر کسی به این دنیا وارد می شود یک ماموریتی دارد، خوب ماموریت من نیز ایده پردازی و اختراع است.
,
در خصوص ایده هایی که در ارتباط با رشته تحصیلی شما بوده اند نیز توضیح دهید که چه مواردی هستند؟
,
در این زمینه بر روی طرح گچ ضد آب مطالعه و تست کردم و آن را به یک واحد تولیدی در سمنان ارائه دادم ولی استقبالی نکردند.
,
 
,
آیا طرح های دیگری نیز در ذهن دارید؟
,
ایده دیگرم در زمینه تولید برق از امواج مغناطیس بود که ثبت اختراع شده است و درصدد هستم برای انجام مطالعاتش با شرکت برق صحبت کنم.
,
علاوه بر این، باید به 180 مشعلی که بر روی چاه های گاز جنوب می سوزند، اشاره کنم که این هدر رفت گاز است، این در حالی است که می توانیم از این انرژی گرمایی برای تولید سرما استفاده کنیم، به طور دقیق تر بگویم منظورم این است که آن انرژی گرمایی منطقه عسلویه را می توانیم برای سردخانه های آن منطقه به سرما تبدیل کنیم.
,
 
,
آیا شما در مسابقات ملی و بین اللملی نیز شرکت داشته اید تا از این طریق ایده های خود را معرفی و مطرح کنید؟
,
حدود پنج سال قبل بنده با یک روزنامه نگاری مصاحبه ای داشتم و بعد یک فردی با بنده تماس گرفت که ما از ایده های شما استقبال می کنیم، علاوه بر این، این شخص گفت که ناسا یک برنامه ای را درباره خانه سازی در خارج از جو را مطرح کرده است حال اگر شما می توانید در این زمینه ایده ای داشته باشید، مطالعاتی را انجام دهید.
,
همچنین این شخص عنوان کرد که در صورت پذیرش ایده اتان، شما از جایزه 60 هزار دلاری برخوردار خواهید شد و جذب می شوید، بنده نیز گفتم، فکر می کنم و جواب را به شما خواهم گفت.
,
در همین راستا، برای این موضوع، تولید آجرهای مغناطیستی به ذهنم رسید، که این طرح درباره نحوه قرار گرفتن آجرها بر روی یکدیگر از طریق مغناطیس  است، پروردگار نیز در قرآن کریم گفته است که ما کرات را به وسیله میخ هایی نگاه داشته ایم که این میخ ها همان نیروی مغناطیستی هستند.
,
در ادامه باید بگویم که آن روزنامه نگار به این جوابی که دست یافته بودم خوشحال شد و به من گفت شما حتما جایزه را دریافت خواهید کرد و در آنجا نیز جذب می شوید، این در حالی است که بنده بعد از پاسخ به سوال وی، او را دیگر ندیدم و متاسفانه سرخوردگی برای ما مخترعان زیاد است.
,
 
,
به نظر شما چطور می شود بین ایده و صنعت تجاری سازی پیوند زد؟
,
پیوند میان این دو در حد شعار باقی مانده است و تصور نمی کنم که حداقل تا 50 سال آینده تجاری سازی ایده ها به ثمر بنشیند چون کشور درگیر یکسری از مشکلاتی است و پرداختن به این موضوع جایی برای این کشور ندارد.
,
 
,
شما گفتید که هر آفریده ای برای یک ماموریتی خلق شده است، چطور می شود که تا الان به فکر رفتن نیفتادید تا ایده های خود را در جایی دیگر به ثمر برسانید؟
,
بنده دو سال قبل رزومه خود را به یک شرکتی در کشور آلمان ارائه دادم که فعالیتش جذب ایده ها بود و این شرکت حتی ایده پردازها را نیز برای ادامه تحصیل بورسیه می کند که آنها با درخواست بنده برای اقامت در آن کشور موافقت کردند و به من گفتند که شما را برای ادامه تحصیل بورسیه می کنیم ولی بنده آن فرصت را از دست دادم.
,
 
,
دلیلش چه بود؟
,
مادری بسیار احساساتی دارم و متاسفانه برادرم نیز چند سال قبل فوت شد و مادرم گفت که اگر بروی من می میرم و به همین دلیل این فرصت را از دست دادم.
,
 
,
پارک علم و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و مرکز رشد در راستای رسالتی که دارد تا چه حد همگام با مخترعان و ایده پردازان هستند؟
,
آن ها زحمت خود را می کشند ولی سیاست کلی و مدیریتی در سطح کلان کشور ایجاب نمی کند که بیایند میان اختراع با صنعت را پیوند زنند و بضاعت این مراکز تنها معرفی کردن مخترعان به صندوق مهر امام رضا است که ممکن است این تسهیلات اعطا شود یا اینکه نه!
,
 
,
با بقیه ایده های خود چه خواهید کرد؟
,
بنده 20 روز دیگر به یکی از شهرهای جنوبی کشور منتقل خواهم شد و با خانواده ام در آنجا زندگی خواهیم کرد و شیفت کاری ام در آنجا 12 ساعت در روز است و می روم به آنجا تا دیگر به هیچ ایده جدیدی فکر نکنم.
,
 
,
 آیا شما در حوزه بسیج نیز فعالیت دارید، در این بخش نیز ایده هایی را ارائه داده اید؟
,
بله بنده عضو شورای بسیج استان در سازمان بسیج کارگری هستم و البته باید بگویم که بنده در این بخش نیز بر روی جلیقه های ضد گلوله مطالعه کرده ام که تولید بومی داشته باشیم چون در حال حاضر این جلیقه ها با قیمت بالایی به کشور وارد می شوند، علاوه بر این، ایده هایی دیگری در سایر زمینه های نظامی نیز داشته ام که آنها را در حضور اساتید مطرح کرده ام.
,
 
,
با توجه به اینکه گفتید هر انسانی برای ماموریتی خلق شده است، آیا اعتقاد دارید که انسان ها باید خود را معطوف به مکان کنند؟
,
بنده چنین اعتقادی ندارم چون ما انسان ها عضو دهکده جهانی هستیم ولی بنده شرایط عزیمت را نداشتم.علاوه بر این معتقدم که هر ایده ای متعلق به این دهکده جهانی است و تنها متعلق به یک مکان نیست.
,
 
,
و در پایان، تکلیف چهار پروژه ای که در واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی خراسان در دست مطالعه است با انتقال شما به جنوب کشور چه می شود؟
,
مطالعات را واگذار می کنم به تیمی که در حال تحقیق بر روی این چهار طرح هستند، چون خیلی خسته ام و به یک آرامش نیاز دارم.
,
 انتهای پیام/ش
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه