اخبار داغ

عضو اسبق شورای نظارت بر فناوری وزارت آموزش و پرورش:

آقای رئیس‌جمهور «آموزش و پرورش» مرد تحول می‌خواهد!

آقای رئیس‌جمهور «آموزش و پرورش» مرد تحول می‌خواهد!
لشکربلوکی گفت: آموزش و پرورش بیشتر از سند تحول، مرد تحول می‌خواهد!!! کسی که بتواند این سیستم را حداقل به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله کشور برساند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی لشکربلوکی در گفت‌وگو با گلستان ما اظهار کرد: با عدم رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم، در حال حاضر این وزارتخانه بدون وزیر بوده و با سرپرست، سال تحصیلی جدید را شروع نموده است.

وی تحول در نظام تعلیم و تربیت را اولویتی مهم خواند و افزود: از آنجایی که هنوز فرد دیگری رسماً به عنوان وزیر پیشنهادی دستگاه آینده‌ساز کشور معرفی نگردیده بر خود تکلیف دانسته تا چند نکته را در باب این مهم یادآور شوم، سیستم آموزش و پرورش با برنامه‌های الگو گرفته از برخی کشورهای بیگانه مثل آلمان، پیش از انقلاب اسلامی در کشور مشغول به امر تربیت کودک و نوجوان بوده است و در این چند سال دائماً تغییراتی در گوشه و کنار خود احساس کرده اما متحول نشده است، چرا که بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی و بر طبق سبک زندگی ایرانی-اسلامی طراحی نگردیده بود.

کارشناس نظام تعلیم و تربیت بیان کرد: با دستور مقام معظم رهبری کار تحقیقاتی، پژوهشی، علمی و تجربی برای تهیه برنامه‌ای جامع برای اداره وزارت آموزش و پرورش با محوریت شورای عالی انقلاب فرهنگی با تکیه به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی-ایرانی آغاز گردید که پس از ۱۵ جلسه این شورا و با بهره گیری از اساتید خبره دانشگاه در امر تعلیم و تربیت، اساتید حوزه علمیه و معلمین کارکشته، در نهایت منجر به نگارش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آذرماه سال 1390 گردید‌.

لشکربلوکی با اشاره به اینکه این سند در 8 فصل تنظیم شد، ابراز کرد: نقشه راهی برای مهمترین دستگاه کشور است و با دارا بودن مجموعه توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای شرایط معلم، مدرسه، دانش آموز، برنامه‌های درسی، فعالیت‌های پرورشی و دینی و ... در نهایت کودکی که در سن ۶ سالگی برای پیش دبستانی و ۷ سالگی برای اول ابتدایی وارد محیط آموزشی زیر مجموعه آموزش و پرورش می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,
,
,
,
,
,
,

به گفته این کارشناس تعلیم و تربیت؛ پس از طی ۱۲ سال آموزش رسمی در غالب ۴ دوره: «دوره اول ابتدایی _ ۳ سال»، «2 دوره دوم ابتدایی _ ۳ سال»، «3 دوره متوسطه اول _ ۳ سال»، «4 دوره متوسطه دوم _ ۳ سال» که مطابق با اصل ۳۰ قانون اساسی کشور؛ «دولت‏ موظف‏ است‏ وسایل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رایگان‏ را برای‏ همه‏ ملت‏ تا پایان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد» باید برای همه شهروندان ایرانی رایگان باشد «البته با تدبیر و دستور رهبر انقلاب برای اتباع بیگانه ساکن در ایران نیز رایگان گردید» و در نهایت خروجی آموزش و پرورش باید دانش آموزی طراز انقلاب اسلامی گردد.

وی با ابراز گله‌مندی که پس از گذشت حدود یک دهه از ابلاغ این سند هنوز به طور کامل اجرا نشده و اصلاً همتی برای اجرای آن در بدنه بزرگ وزارتخانه آموزش و پرورش وجود ندارد! ادامه داد: فقط نسبت به اجرای بخش های کوچک گزینش شده آن بسنده شده است! آیا در حال حاضر عموم دانش آموزان فارغ‌التحصیل از آموزش و پرورش هنگامی که دیپلم خود را دریافت می کنند، طراز انقلاب اسلامی هستند یا خیر؟.

عضو اسبق شورای نظارت بر فناوری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دلایل این وضعیت علت اظهار کرد: آموزش و پرورش بیشتر از سند تحول، مرد تحول می‌خواهد!!! کسی که بتواند این سیستم را حداقل به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله کشور برساند، وزارتخانه آموزش و پرورش، دستگاه عریض و طویلی است که گاهاً وزیر از شروع تا پایان عمر وزارت خود، حتی یک بار هم در بخش های مختلف آن نمی‌تواند حضور یابد! معاونت‌های مختلف با داشتن اداره کل هایی در زیر مجموعه ستادی خود، سازمان پژوهش، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، سازمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون زبان ایران، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر، پژوهشگاه مطالعات، مرکز سنجش، مرکز مدارس خارج از کشور و .... نیازمند افرادی توانمند است.

لشکربلوکی گفت: رئیس جمهور محترم باید توجه کند؛ وزیری انتخاب نماید که از درون سیستم بوده، با نقاط قوت و کمبودهای سیستم آشنا باشد، فقط اداری نبوده بلکه چند سالی هم معلم بوده باشد تا چالش‌های تدریس، تعلیم و تربیت، مدرسه و کلاس، جایگاه اجتماعی معلم و مربی، مشکلات مالی و اثر منفی آن بر امر آموزش و پرورش را بشناسد، چند سالی مدیر مدرسه باشد تا با نوک پیکان امر تعلیم و تربیت که مدرسه و کلاس، کارگاه و آزمایشگاه باشد و نحوه اداره آن آشنا باشد و صد البته بهتر است که جوان باشد و جهادی، خود در میدان باشد و نیروهای صف تا ستاد را همچون فرماندهان دفاع مقدس به دنبال خود برای رسیدن به هدف والای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال خود کِشد.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیتی که باید به آن توجه داشت اینست که، وزیر جدید پس از یک وقفه یک و نیم ساله آموزش‌های مجازی و آسیب جدی دیدن آموزش و پرورش و سطح علمی دانش آموزان و عادت به عدم حضور در مدارس و با ترک تحصیلی متفاوت از سالهای قبل از کرونا وظیفه سکانداری این وزارتخانه را به عهده می‌گیرد، کاری سخت تر از وزرای پیش از خود!.

این کارشناس تعلیم و تربیت افزود: اگر وزیری پُرانرژی، با انگیزه، آشنا به قسمت‌های مختلف وزارتخانه، مسلط به عموم قوانین «از گزینش و حراست تا آموزش و امتحانات»، دارای دغدغه تحول، به دنبال ارتقاء شأن و دریافتی معلم، مسلط به فناوری‌های روز و سواد رسانه و ... انتخاب ننمایید، تحولی صورت نگرفته و همچون برخی از مسؤلین آموزش و پرورش که به دنبال روزمره گی، حفظ میز و سمت خود با امورات سیاسی، عدم آشنایی و اجرای سند تحول بنیادین، عدم دلسوزی لازم برای دانش آموزان و متربیان، متولی امر شده و باز خدایی ناکرده نتیجه همان و خروجی آموزش و پرورش همان است که نباید باشد.

لشکربلوکی توجه به نظام تعلیم و تربیت را بسیار بااهمیت خواند و گفت: در نهایت نسل بعدی که مسئولین، پدران و مادران و آینده‌سازان این خاک و بوم هستند، آن نسلی نمی‌شوند که برای رسیدن به هدف والای انسانی و دینی و رسیدن به جامعه اسلامی دغدغه‌ای داشته و تلاشی کنند و این نکته بسیار مهم و حیاتی است؛ اگر رئیس جمهور محترم و جهادی، خواستار تشکیل گام سوم تمدن سازی اسلامی که همان تشکیل دولت اسلامی است، باید به آن توجه نمایند.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه