اخبار داغ

گزارش ویژه/

حمایت جریان تجدیدنظرطلب از اپوزوسیون تا بحرانی به نام پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان/ اصلاحاتی که از اصلاح خود ناتوان است

حمایت جریان تجدیدنظرطلب از اپوزوسیون تا بحرانی به نام پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان/ اصلاحاتی که از اصلاح خود ناتوان است
نداشتن چارچوب منطبق با سیاست های کلی نظام و همچنین عدم حرکت سیاسیون اصلاح طلب بر مدار اصول، باعث شده است که این آشفتگی در اصول به پایگاه مردمی این جریان نیز سرایت کرده و به یک بحران پایگاه اجتماعی برای آنان تبدیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از مرصاد، آشفتگی چارچوب فکری و سیاسی جریان اصلاحات از سال های پیش تا به امروز به صورت متعدد با اظهار نظر های برخی از چهره های این جریان نمایان شده است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, مرصاد,

 

,

تعدادی از چهره های این جریان سیاسی در فتنه 88 تیغ خود را برای نظام از رو گرفتند و زمانی که پاسخ دندان شکن ملت ایران را در 9 دی دیدند یا به پستو خزیدند یا رهسپار لندن، نیویورک و واشنگتن شدند.

,

 

,

با این حال بارها از سوی بسیاری از سیاسیون نقد های جدی به چارچوب نانوشته جریان اصلاحات وارد شده است زیرا تا به امروز نه فعالان سیاسی غیراصلاح طلب متوجه اصول این جریان شده اند و نه خود اصلاح طلبان توانسته اند این موضوع را به خوبی حداقل برای خود شرح دهند.

,

 

,

, ,

 

,

محمدجواد اکبرین از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب

,

 

,

در این شرایط است که می بینیم اظهار نظرهای قرمز و در تقابل جدی با نظام از سوی کسانی که خود را نخبگان سیاسی اصلاح طلب در درون نظام جمهوری اسلامی می دانند، بیش تر از رقیبان این جریان به آن ها ضربه می زند.

,

 

,

زیر سوال بردن اصول اعتقادی مردم ایران، توهین به مقدسات، توهین به نظام و ده ها اقدام خارج از منطق دیگر از جمله بندهای کارنامه این جریان سیاسی است هر چند که خود فعالان این جریان حاضر به پذیرش آن نیستند.

,

 

,

, ,

 

,

اخیرا عیسی سحر خیز  فعالان اصلاح‌طلب، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات و از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات 88 و بازداشتی فتنه 88 در گفت‌وگو با یک سایت ضدانقلاب تأکید کرده است که "خیلی‌ از اصلاح‌طلبان بر خلاف اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند."

,

 

,

وی در این مصاحبه با یادآوری نحوه آشنایی‌اش با سیدمحمد خاتمی و همکاری‌هایش با وی، گریزی هم به ماجرای "خروج از حاکمیت" که توسط تعدادی از اصلاح‌طلبان در دوران دولت دوم‌خرداد مطرح شد، زده و یادآور شده است: بحث‌هایی مانند خروج از حاکمیت مباحث داخلی اصلاح‌طلبان بود. از لحاظ تئوریک هم روی آن‌ها کار می‌شد. دیدگاه‌ها هم بسیار متفاوت بود. اصلا تعبیر «جبهه» اصلاحات به همین دلیل بود.

,

 

,

این بازداشتی فتنه 88 در بخش دیگری از این مصاحبه با تصریح بر "نگاه منتقدانه‌" خود به امام خمینی می‌گوید: من نگاه منتقدانه‌ای به ایشان دارم و فکر می‌کنم خیلی از کار‌ها خطا بود.

,

 

,

سحرخیز همچنین "تغییر قانون اساسی"، "تغییر ساختاری قوه قضاییه" و "حذف نهاد ولایت فقیه" را جزئی از اصلاحات می‌داند و اضافه می‌کند: ما در اول انقلاب اشتباه کردیم که با خوش‌بینی بسیار و اولیه به آیت‌الله خمینی، به ولایت فقیه هم باور داشتیم.

,

 

,

یک اصلاح طلب: سحر خیز اصلاح طلب نیست!

,

 

,

در حالی که عیسی سحر خیز  مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات و از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات 88  بوده است، داریوش قنبری نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس شورای اسلامی معتقد است که او اصلاح طلب نیست.

,

 

,

قنبری در واکنش به اظهارات عیسی سحرخیز گفته است: قاطعانه می‌گویم هر تفکری که دیدگاه امام (ره) را قبول نداشته باشد و بخواهد فراتر از چارچوب‌های نظام حرکت کند از اصلاحات خارج است.

,

 

,

وی تأکید کرد: اصلاح‌طلبی برخواسته از متن انقلاب و امام(ره) است و کسانی که فراتر از چارچوب‌های نظام حرکت می‌کنند در اصل اصلاح‌طلبی را به درستی درک نکرده‌اند.

,

 

,

قنبری با ذکر این نکته که اصلاح‌طلبی در کل ایده‌ای برگرفته از امام(ره) است، تصریح کرد: اصلاحات و اصلاح‌طلبان به دنبال تقویت چارچوب‌های نظام هستند و چارچوب‌ها در قانون اساسی مشخص شده و جایگاه امام(ره) و رهبری در تفکرات اصلاح‌طلبانه وضعیت شفاف و مشخصی دارد.

,

 

,

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان با انتقاد از سخنان افراطی عیسی سحرخیز، خاطرنشان کرد: هر دیدگاهی بخواهد مقابل امام (ره) باشد و مخالف تفکر ایشان باشد آن تفکر اصلاح‌طلبی نیست؛ بهتر است کسانی که اینگونه اظهارات را بیان می‌کنند عنوان اصلاح‌طلب را برای خودشان انتخاب نکنند و عنوانی که متناسب با خودشان و اظهاراتشان است را انتخاب کنند.

,

 

,

بحران اعتقادی سیاسیون اصلاح طلب که به بحران پایگاه اجتماعی آنان ختم می شود

,

 

,

نداشتن چارچوب منطبق با سیاست های کلی نظام و همچنین عدم حرکت سیاسیون اصلاح طلب بر مدار اصول، باعث شده است که این آشفتگی اصول در این جریان به پایگاه اجتماعی آنان نیز سرایت کرده  و به یک بحران پایگاه اجتماعی برای آنان تبدیل شود.

,

 

,

, ,

 

,

یکی از محکومین فتنه 88، اخیراً و بعد از آزادی از زندان در اینباره گفته بود: «ما امروز نیازمند "بازتعریف" اصلاح طلبی هستیم. ما با گفتمان و رفتار خود مرزهای عرفی و شرعی را در هم شکسته ایم. امروز دخترانی که به دیدن من آمدند، دست هایشان را دراز کردند تا با من دست بدهند؛ اینها شده اند لیدرهای جوانان اصلاح طلب! این اصلاح طلبی نیست، این گام نهادن در مسیر «نهضت آزادی» است؛ رفتن به سوی «جبهه ملی» است ... باید هر چه سریع تر پایگاه اجتماعی خود را ترمیم کنیم. دیر بجنبیم، نظام ما را با نسخه «نهضت آزادی» و «جبهه ملی» درهم می پیچد ... با پیروزی آقای «روحانی»، فکر نکنید که پایگاه ما تقویت شده و رو به گسترش است؛ ما از نداشتن پایگاه اجتماعی رنج می بریم ... ما بدنبال بهائی ها راه افتادیم چون ضعیف بودیم، چون پایگاه مردمی نداشتیم. من وقتی از زندان آزاد شدم، برای دیدن من؛ دراویش را آورند. با این پایگاه اجتماعی، ما را به هر بهانه ای می توانند جمع کنند و مثل سال 88 در یک شب به اوین بفرستند و آب هم از آب تکان نخورد ... ما مشکل هویتی پیدا کرده ایم. هر فرد و جریان بی ریشه و بوته ای که لباس اپوزیسیون پوشید، از او حمایت کردیم و نتیجه آن شد که نظام می خواست. ما شدیم عروس هزار داماد»

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه