اخبار داغ

رئیسی چرا به سفرهای استانی می رود!

رئیسی چرا به سفرهای استانی می رود!
رئیسی تنها دور روز پس از تشکیل کابینه سفرهای استانی خود را آغاز کرده این حرکت که با استقبال مردم مواجه شد اما از سوی وابستگان دولت قبل مورد انتقاد قرار گرفت و آن را رفتار پوپولیستی نامیدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا،نخستین سفر سرزده رئیس‌ دولت سیزدهم به استان‌ها تنها ۲ روز پس از تشکیل کابینه دولت سیزدهم با ورود به خوزستان آغاز شد، رئیسی در دورانی که ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشت سفرهای استانی خود را آغاز کرده بود، رئیسی  از ابتدای مسئولیت ریاست جمهوری نیز سفرهای استانی را جز برنامه های اصلی خود قرار داده و تا کنون  به ۶ استان سفر کرده است، پنجم شهریور استان‌ خوزستان، یازدهم شهریورماه به استان سیستان و بلوچستان ، نوزدهم شهریور  به استان خراسان جنوبی ، دوم مهرماه به استان ایلام و نهم مهرماه به کهگیلویه و بویراحمد و  ۱۶ مهرماه به بوشهر سفر کرده است.

رهبر معظم انقلاب در تاریخ ششم شهریورماه سال جاری در دیدار رئیس جمهور و اعضای کابینه در اولین توصیه بر مردمی بودن و بی تکلف بودن دولت تأکید داشته اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این باره فرمودند: «  در مورد مردمی بودن؛ خب مردمی بودن مقوله‌ی گسترده‌ای است و جلوه‌هایی دارد. یک جلوه همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم است. این حرکت بسیار خوب و مستحسنی که دیروز جناب آقای رئیسی انجام دادند که رفتند خوزستان در میان مردم، با مردم، از آن‌ها شنیدند، با آن‌ها حرف زدند، این یک جلوه‌ی از مردمی بودن است که بسیار کار خوبی است».

این سفرها که با استقبال مردم روبرو شده است انتقادهایی را نیز از سوی برخی رسانه ها و خواص وابسته به دولت قبل به دنبال داشت و این حرکت و این رفتار پوپولیستی نامید و برخی نیز انتقادات دیگری را برای عدم سفرهای استانی برشمردند از جمله تقوی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد من به آقای رئیسی، این است که فعلاً سفرهای استانی را کمتر کنید. فرض کنید آقای رئیسی به استانی می رود که استاندار آن می خواهد طی یکی، دو هفته  آینده تغییر کند،  اگر تصمیمی بگیرد با مدیری که نمی‌داند می‌ماند یا نمی‌ماند، این تصمیم به جایی نمی رسد. از نظر من سفرهای استانی بسیار خوب است و همینطور بسیار هم لازم است و رفتن ایشان می تواند مشکلات زیادی را حل کند حداقل زمانی که مدیران آنجا تکلیفشان را بدانند.

همچنین عباس عبدی در یادداشتی سفرهای استانی رئیسی را وقت تلف کردن دانست و گفت: این بی‌معنی و غیرممکن است که رئیس‌جمهور برای حل مسائل مردم به مناطق برود.
دولت  باید در همه نقاط کشور حضور یابد

 در خصوص هدف اصلی سفرهای استانی، رئیسی عقیده دارد  " سفرهای استانی برای آشنایی با مشکلات مردم و رفع آن‌ها، شناخت ظرفیت‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است."

رئیس جمهور با اشاره به اهداف سفرهای استانی گفت: دولت باید در همه نقاط کشور حضور یابد، چرا که در بسیاری از موارد برخی طرح‌ها که دچار وقفه بی‌دلیل شده‌اند، با پیگیری‌های مدیران ارشد در جریان بازدید حضوری، فعال می‌شود.

برخی از نقد هایی که به سفرهای استانی رئیس جمهور می شود شاید به دلیل عدم شناخت کافی از روحیات مردم ایران است مردم از اینکه مسئولان رده بالا کشور را در کنار خود و در تلاش برای حل مشکلات خود ببینند از نظر روحی تقویت شده و حتی برای حل مشکل شهر و منطقه خود تلاش بیشتری می کنند از طرفی مدیران استان ها و شهرها وقتی بدانند قرار است مدیر رده بالای خودشان به صورت مستقیم مسائل و امور جاری را رصد کند تلاش مضاعف برای اداره شهر خواهند کرد.

نگرانی از محبوبیت رئیس جمهور

از طرفی برخی از منتقدان سفرهای استانی رئیس جمهور رئیسی وابستگان و نزدیکان دولت قبل هستند که بین مردم و رئیس جمهور دیوار کشی کرده بودند و مردم بیش از انتقاد به مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی به نگاه از بالا به پایین در دولت قبل معترض بودند و حالا نگران محبوبیت رئیسی در بین مردم هستند.

دیرباز عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص سفرهای استانی رئیس جمهور رئیسی گفت: در جمهوری اسلامی و در همه کشورها این یک اصل است که مسئولی که مسئولیتی را پذیرفته و می‌خواهد تصمیم بگیرد داشتن  اطلاعات دقیق کامل و جامع در تصمیم‌گیری بسیار مهم است و یکی از ارکان اصلی تصمیم گیری است این اطلاعات گاهی از طریق آمار و گزارش ها به دست این مسئول می رسد گاهی هم با حضور در صحنه و میدان به اطلاعات و آمارها دست  پیدا می‌کند و وضعیت را می‌سنجد.

رئیس دانشگاه قم در پاسخ به این سؤال که حضور مسئولان در بین مردم آیا می‌تواند گره مشکلات را هم باز کند؟ گفت: حضور مسئولین در بین مردم زمینه ساز بسیار خوب برای حل مشکلات است ممکن است در عمل در برخی جاها منتهی به باز شدن گره‌ای شود و ممکن است گاهی منتهی به باز شدن گره نشود اما این حضور زمینه بازشدن گره ها را فراهم می کند در هر حال حضور مسئولان بین مردم تماماً سود است و به نفع کشور است.

مسئولان خود را برتر از مردم ندانند

دیرباز با اشاره به اینکه علاوه بر مسائل  اقتصادی باید مسائل اجتماعی نیز مورد هدف سفرهای استانی باشد گفت: کشوری هستیم که سال ها و قرن ها دچار استبداد بودیم و شاهان خودشان را تافته جدا بافته می دانستند همین که مسئول بین مردم حضور پیدا کند مردم متوجه می شوند این شخص نیز فردی مانند خودشان است و تنها یک مسئولیتی دارد که باید در آن به مردم خدمت کند و هرگز خود را نباید بالاتر از مردم بدانند این را مردم با حضور مسئول در بین خودشان احساس می‌کند، اعتماد اجتماعی ایجاد می شود.

 دولت به دنبال ارتباط قوی با مردم است

روح الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در واکنش به اظهارات برخی اصلاح‌طلبان که گفته‌اند سفرهای استانی رئیسی نوعی پوپولیسم و شوآف است بیان داشت: سردمداران این جریان سیاسی در سال‌های اخیر از مردم فاصله زیادی گرفتند و همین مسئله هم باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات شد. مردمی بودن دولت سیزدهم نقطه عطفی در راستای افزایش سرمایه اجتماعی خواهد بود و به حل مشکلات و دغدغه‌های مردم کمک خواهد کرد. برخلاف ادعای مخالفان دولت مردمی، سفرهای استانی رئیس جمهور و حضور وی در میان مردم کارهای پوپولیستی و شوآف نیست و این دولت از ابتدا نشان داده است که به دنبال ارتباط قوی با مردم و دیدن مشکلات آنان از نزدیک است تا به سرعت مطالبات مردم را پیگیری کند.

بدون شک در مقابل همه هجمه ها تلاش   رئیسی  برای ارتباط مستقیم با مردم و به ویژه اقشار محروم و مستضعف جامعه و شنیدن مشکلات آنها اقدامی در تراز انقلاب اسلامی و مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی است

به عقیده برخی از کارشناسان امر سفرهای استانی رئیس جمهور به نقاط مختلف کشور شایسته تقدیر است و به رضایتمندی مردم کمک می‌کند اما در بلندمدت می‌باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی پروژه‌ها، اقدام مهم‌ترسریع‌تر انجام شود. همچنین دولت باید به محدودیت منابع و امکانات نیز توجه ویژه داشته باشد. اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد حتماً مردم نیز خرسندی بیشتری خواهند داشت.

سادگی سفرهای استانی رئیسی

از طرفی می توان گفت که نوع سفرهای استانی رئیس جمهور رئیسی نیز با نوع سفرهای استانی در دولت قبل بسیار متفاوت است و شاید یکی از دلایل اصلی ناراحتی منتقدان از سفرهای استانی رئیسی همین مسئله باشد زیرا نگرانی برای به دست آوردن پایگاه اجتماعی قوی در بین مردم آسیب بیشتری به تفکرات اشرافی گری گروه خاص سیاسی وارد می کند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: سفرهای استانی روسای جمهور سابق همراه با تجمعات زیاد و هزینه‌بر بود اما در سفرهای رئیسی تشریفات زائد حذف شده است.

محمد صالح جوکار بیان داشت: از زمانی که دولت جدید آغاز به کار کرده، شاهد سفرهای استانی رئیس‌جمهور هستیم و نکته قابل توجه آن است که رئیس‌جمهور سفرهای استانی خود را از مناطق محروم شروع کرده است.

نماینده مردم یزد بابیان اینکه مشکلات فعلی کشور در مناطق مختلف زاییده اقدامات ضعیف دولت روحانی است، گفت: دولت تدبیر و امید در سال‌های گذشته با سوء مدیریت خود منجر به مشکلات زیادی برای کشور شد و دولتمردان روحانی اعتقادی به ارتباط نزدیک با مردم و پیگیری مطالبات آنان نداشتند.

جوکار ادامه داد: دولت روحانی هیچ‌گاه به ویژه در بدترین شرایط اقتصادی هم کنار مردم نبود،  مسئولان باید خودشان را متعلق به مردم بدانند و در شرایط سخت کنار آنان باشند و برای رفع دغدغه‌های آنان تلاش کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر مسئولان باید پاسخگوی ملت باشند و سفرهای استانی رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به نقاط مختلف کشور باعث می‌شود که مردم بی واسطه با آنان گفتگو کنند و مطالبات خود را از آنان بخواهند و این کار باعث دلگرمی مردم می شود.

حضور اعضای کابینه در سفرهای استانی دولت این سفرها را تخصصی و کارآمدتر می کند نکته ای که از چشم منتقدان دور مانده است، وزرای کابینه دولت سیزدهم علاوه بر همراهی آیت‌الله رئیسی در سفرهای استانی به طور مستقل سفرهایی به برخی از استان‌ها داشتند.

ترمیم اعتماد آسیب‌دیده مردم به دولت

با توجه به شرایط حاکم بر کشور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آغازگر سفرهای استانی دولتمردان سیزدهم بود که یک روز پس از رأی اعتماد راهی مشهد مقدس شد؛ او در روزهای گذشته به استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل، زنجان و قزوین سفرکرده است.

به گفته کارشناسان اجتماعی و سیاسی ترمیم اعتماد آسیب دیده مردم به دولت یکی از نتایج اصلی سفرهای استانی است تا زمانی که این اعتماد بازسازی نشود حل مشکلات اقتصادی به تنهایی نمی تواند امید را به جامعه باز گرداند

حضور بی واسطه مسئولان میان مردم و گفت و گوی مستقیم با آن‌ها در بسیاری از کشورهای مردم سالار مرسوم است  این مهم در جغرافیای ایران که قدرت اصلی نظام تکیه به مردم است از طرفی و با توجه به شرایط دشوار معیشتی که کرونا آن را مضاعف کرده است روان مردم را بیش از هر زمان دیگری آزار داده، اهمیت ویژه می‌یابد.

هیچ کس انتظار معجزه از این سفرهای استانی ندارد و حضور و گفت و گوی مستقیم و بدون واسطه رییس‌جمهور و اعضای کابینه بین مردم شاید در کوتاه مدت منجر به نتیجه قابل انتظار نشود اما با لمس مستقیم مشکل و رنج مردم مسیرهای رفع و بهبود آن به اولویت نخست مسئولان تبدیل خواهد شد.



انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نگرانی از محبوبیت رئیس جمهور,
,
,
,
,
,
,
,
, مسئولان خود را برتر از مردم ندانند,
,
,
,
,  دولت به دنبال ارتباط قوی با مردم است,
,
,
,
,
,
,
,
, سادگی سفرهای استانی رئیسی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ترمیم اعتماد آسیب‌دیده مردم به دولت ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه