اخبار داغ

مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان مطرح کرد:

خشکسالی و سرمازدگی تهدیدات جدی در استان سمنان/ همسویی دستگاه ها بهترین سنگر در مقابل بحران

خشکسالی و سرمازدگی تهدیدات جدی در استان سمنان/ همسویی دستگاه ها بهترین سنگر در مقابل بحران
علی خداداد با اشاره به وضعیت استان سمنان در حوزه بحران گفت: خشکسالی و سرمازندگی مهمترین بحران های ایجاد شده در استان سمنان است و سیل و زلزله در جایگاه پایین تری برخوردار هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی خداداد مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت ضمن گرامیداشت روز جهانی کاهش اثر بلایای طبیعی گفت: حوادث و سوانح غیرمترقبه در دنیا یک بخش اجتناب ناپذیر از زندگی انسان ها بوده و در طول تاریخ بلایای طبیعی مانند طوفان، زلزله و... باعث خسارات زیادی شده است که این موضوع باعث شد تا در دهه های 1970 و 1980 که خسارات در دنیا حجم بالایی پیدا کرد سازمان ملل در سال 1987 یک دهه را با عنوان کاهش اثر بلایای طبیعی نامگذاری کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت ,

وی افزود: بر اساس مصوبه 22 دسامبر 1989 مجمع عمومی سازمان ملل دومین چهارشنبه اکتبر هر سال را بعنوان روز جهانی کاهش اثار و عوارض بلایای طبیعی در نظر گرفت تا در این روز کشورهای مختلف دنیا برنامه هایی را با هدف پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی اجرا کنند.

,

خداداد با اشاره به روز ملی مربوط به بلایای طبیعی خاطر نشان کرد: معمولا روز جهانی کاهش اثر بلایای طبیعی در ایران در هفته سوم مهرماه قرار می گرفت اما به توجه به اهمیت موضوع زلزله بم، این مناسبت به روز پنجم دی ماه که سالروز وقوع زلزله بم بود تغییر یافت و به روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شد که در چنین روزی در کشور مانور ها و اقدامات پیشگیرانه زیادی برای مواجهه با زلزله صورت می گیرد.

,

مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان با بیان اینکه در گذشته یک ساختار تدوین شده و مشخص برای مدیریت بحران و ستاد حوادث وجود نداشته است تصریح کرد: در سال 1370 برای اولین بار در کشور قانون تشکیل کممیت ملی کاهش بلایای طبیعی توسط مجلس تصویب شد که در سال 1382 و با وقوع زلزله بم نواقص مختلف این قانون خود را نشان داده و عدم هماهنگی میان دستگاه های اجرائی دولت را به بررسی لایحه تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور سوق داد که در سال 1387 به صورت آزمایشی به مدت 5 سال به تصویب رسید.

,

وی ادامه داد: پس از کش و قوس های قانونی فراوان برای ایجاد رسمی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران و با مواجهه کشور با بحران ها، بلایای طبیعی متعدد و آسیب های جدی کشور در سال 1398 این قانون به فوریت به تصویب رسید و در شهریور ماه همان سال ابلاغ گردید.

,

خداداد با بیان اینکه رئیس شورای عالی مدیریت بحران کشور شخص رئیس جمهور است عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع مدیریت بحران در کشور شخص رئیس جمهور مسئولیت شورای عالی را برعهده دارد و مسئولیت سازمان مدیریت بحران کشور با وزیر کشور و متناظر با آن در استان ها نیز ستاد وجود دارد و وظیفه هماهنگی دستگاه های اجرائی بر عهده آنهاست.

,

مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان با اشاره به تغییر نام این ستاد در ابلاغیه جدید کشور بیان کرد: ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران نام جدید ستاد مدیریت بحران است که به تفکیک در کشور، استان و شهرستان ها وظیفه مدیریت بحران را بر عهده دارند.

,

وی یادآور شد: رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزارت کشور، دفاع، راه و شهرسازی، بهداشت، نیرو، جهاد کشاورزی، اطلاعات، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان برنامه و بودجه، سازمان صدا و سیما، هلال احمر، یکی از اعضای کمیسیون داخلی مجلس، 2 نفر از متخصصین و سازمان بسیج مستضعفین از اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هستند.

,

خداداد با اشاره به نقش ستاد مدیریت بحران در استان اظهار کرد: قانون جدید مدیریت بحران در کشور وطیفه عمومی و اختصاصی دستگاه های اجرائی را به تفکیک مشخص کرده است و ستاد مدیریت بحران وطیفه هماهنگی میان این دستگاه ها را بر عهده دارد و هیچ امکانات یا اپراتور برای مقابله با بحران ها و حوادث احتمالی ندارد.

,

مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان با بیان اینکه یکی از مهمترین قوانین ابلاغی مدیریت بحران در کشور طرح بیمه همگانی است تشریح کرد: بیمه همگانی یکی از مهمترین طرح های کشور بوده که در بروز حوادث الزام آور است و قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی در همین راستا ابلاغ شده و از طریق قبوض برق مبالغ آن توسط شرکت برق دریافت و به خزانه پرداخت می شود و در زمان بروز حادثه تمام منازل مسکونی بیمه بوده و می توانند از خدمات این بیمه استفاده کنند.

,

وی با بیان اینکه بر اساس قانونی بخش دولتی و خصوصی موظف به خدمات رسانی هستند اظهار کرد: بر اساس قانون ابلاغی جدید در صورتی که بخش دولتی با کمبود امکانات در زمان بحران مواجه شد بخش خصوصی موظف به همکاری با ستاد بحران استان بوده و هزینه های آن پس از مرتفع شدن مشکلات توسط دولت جبران خواهد شد.

,

خداداد درباره قانون فداکار خدمت توضیح داد: در زمان های گذشته در هنگام بروز بحران مردم و نیرو های داوطلب برای کمک به هموطنان به مناطق آسیب دیده حضور پیدا می کردند و در صورت بروز حادثه برای آنها قانون شرایط خاصی را برای جبران خسارات وارده احتمالی به فرد و خانواده وی در نظر نگرفته بود که بر اساس قانون جدید فداکاران خدمت در صورت آموزش کافی از ارگان خاصی برای کمک اعزام شده باشند در صورت بروز هر حادثه خسارات وارده جبران خواهند شد و در صورت فوت فرد نیز مستمری برای خانواده وی در نظر گرفته خواهد شد.

,

مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان با اشاره به خدمت رسانی تمام قد کشور در هنگام بروز حوادث تاکید کرد: بر اساس قانون قوای سه گانه اعم از وزارت خانه ها، موسسات و شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات مالی دولتی، بیمه های دولتی، نهاد های عمومی غیردولتی، موسسات عمومی، بنیاد ها و نهاد های انقلاب اسلامی، نیروی های نظامی و انتظامی و دستگاه های تحت نظر مقام معظم رهبری، دستگاه های دارای قانون خاص و... در هنگام بروز حوادث باید در خدمت رسانی به مردم حاضر باشند.

,

وی با بیان اینکه در هنگام بروز حوادث قانون اجازه استفاده دولت از تنخواه دولتی را داده است ابراز کرد: در هنگام بروز حوادث دستگاه های دولتی وظیفه دارند از منابع مختلف اعتبارات لازم برای مبارزه با حادثه استفاده کنند و دولت نیز موظف است از تنخواه استفاده کند و به همین علت در زمان بروز بحران نماینده برنامه و بودجه در محل حادثه و ستاد فرماندهی حضور پیدا می کند.

,

خداداد با اشاره به وظایف ستاد مدیریت بحران از پیش از بروز بحران تا پس از بروز حادثه گفت: پیش بینی در وهله اول که وابسته به مطالعات دستگاه های مختلف است، وهله دوم پیشگیری که شامل اجرای مانور و حفظ آمادگی برای مقابله با بحران، مقابله که شامل رویارویی با بحران و حادثه است و مرحله آخر مربوط به بازسازی و بازتوانی خواهد که بازسازی مناطق و واحد های آسیب دیده و رفع مشکلات و خسارات وارد بر افراد در هنگام حادثه است.

,

مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان درباره وضعیت استان سمنان در موضوع احتمال بروز بحران گفت: استان سمنان یک استان پهناور است و سکونت آن در نوار شمالی واقع شده و قرارگیری آن در آب و هوای کویری یکی از مشکلات مهم آن بوده و در سال های اخیر به ترتیب خشکسالی، سرمازدگی، سیل و زلزله مهمترین حوادث استان بوده است.

,

وی ادامه داد: برخی از بحران ها مربوط به تغییرات آب و هوایی است و قابل پیشگیری نیست مانند خشکسالی و سرمازدگی که مردم باید با آموزش های لازم با تکنولوژی های جدید از این مخاطرات جلوگیری کنند و برخی بحران ها مانند سیل و زلزله با ساخت و ساز های ایمن و رعایت استاندارها شاید قابل پیشگیری باشد.

,

خداداد در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت درباره ساخت و ساز در مسیر گسل توضیح داد: در برخی مناطق مدیریت شهری به ناچار مجبور به گسترش به سمت مناطق زلزله خیز خواهد شد و ناگزیر بودن این موضوع باعث می شود که به جای فرار از مناطق زلزله خیز و کاهش ظرفیت های سکونت به افزایش استاندارد ها و ایمن سازی منازل بپردازیم.

, مرآت,

مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان با اشاره به نقش جامعه در مقابله با بحران خاطر نشان کرد: مردم با رعایت استاندارد ها و ساخت و ساز های اصولی، رعایت شیوه نامه های کشت و فاصله از حریم رودخانه ها، بیمه منازل و زمین های کشاورزی و اقدامات دیگر باید خود را از خطر بحران های احتمالی دور نگه دارند زیرا بعنوان مثال گاهی دوره بازگشت بارش در مناطق به بیش از 100 سال بازمی گردد و در صورت بارش شدید و ایجاد سیل فقط با بیمه میتوانیم سرمایه خود را نجات دهیم.

,

انتهای پیام/ع

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه