اخبار داغ

ظریف:‌ اطمینان دارم ظرف چند هفته و در صورت اراده کافی سیاسی امکان رسیدن به چارچوب سیاسی وجود دارد

ظریف:‌ اطمینان دارم ظرف چند هفته و در صورت اراده کافی سیاسی امکان رسیدن به چارچوب سیاسی وجود دارد
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به هیچ عنوان قصد نداریم از تمام 7 ماه و هفت روز استفاده کنیم بلکه تلاش داریم در نزدیک‌ترین زمان به تفاهم سیاسی و بعد به تدوین تفاهم به صورت مجموعه فنی و سیاسی برسیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پایان هفت روز رایزنی فشرده و نفس گیر در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در جمع خبرنگاران گفت: سلاح هسته‌ای بر خلاف اصول ماست و ما برای اهداف صلح‌آمیز به دنبال انرژی هسته‌ای هستیم و می‌خواهیم این کار را در یک فضای آرام انجام دهیم و به نگرانی‌های مشروع پاسخ دهیم.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,

وی افزود: تحریم‌ها تنها به مردم بی‌گناه ضربه می‌زند. برای ارزیابی اثر تحریم‌ها کافی است به تعداد سانتریفیوژ‌ها نگاه کنید، ما زمانی 200 سانتریفیوژ داشتیم و امروز بیش از 20 هزار داریم.

,

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به کسانی که تحریم‌ها برایشان مهم است، اظهار داشت: آنها باید بدانند که تنها مذاکره است که می‌تواند اعتماد ایجاد کند. ما نمی‌خواهیم تمام هفت ماه و هفت روز را صرف توافق کنیم.

,

ظریف ادامه داد: ما می‌خواهیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این توافق برسیم و من اعتقاد ندارم که ما به زمان بیشتری نیاز داریم. ما فقط برای مسائل فنی به مقداری زمان نیاز داریم، اما توافق سیاسی نیاز به زمان زیادی ندارد، تنها باید تصمیمات دشوار اتخاذ شده و انعطاف پذیری نشان داده شود.

,

وی خاطرنشان کرد: این توافق می‌تواند وضعیت منطقه را تغییر دهد. ما نباید وقت خود را برای بحران ساختگی تلف کنیم.

,

وزیر خارجه کشومان گفت: بعد از یک سال امروز توانستیم ضمن اینکه تلاش‌های ما باعث شده راه‌حلی یا راه حل‌های متفاوت مختلفی در دسترس باشد و کاملاً این امکان برای هیات‌های مذاکره کننده وجود داشته باشد که نمای یک توافق نهایی برای حصول اطمینان از اینکه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران همواره صلح آمیز باقی خواهد ماند و تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ایران اعمال شده رفع و برنامه هسته‌ای به صورت عادی ادامه پیدا کند، امروز می‌توانیم راه حل‌های ممکن را به صورت واضح گرچه با برخی اختلاف نظرها تصور کنیم‬.

,

‫وی ادامه داد: مذاکراتی که در چند ماه گذشته داشتیم به خصوص مذاکرات اخیر وین کمک زیادی کرده که این راه دشوار را به پیش ببریم و احساس کنیم اگر امروز زمان توافق را تمدید می‌کنیم با این هدف است که فرصت کوتاهی برای رسیدن به توافق فراهم کنیم.

,

وی افزود: به هیچ عنوان قصد نداریم از تمام 7 ماه و هفت روزی که تا پایان تمدید توافق ژنو دیده شده استفاده کنیم بلکه تلاش داریم در نزدیک‌ترین زمان به تفاهم سیاسی و بعد از آن به تدوین تفاهم به صورت مجموعه فنی و سیاسی برسیم.

,

مذاکره کننده ارشد کشورمان با ذکر این نکته که در یک سال گذشته دستاوردهای بسیار قابل توجهی از این توافق داریم، خاطرنشان کرد: مهمترین دستاورد ما این است که برنامه هسته‌ای که نتیجه تلاش دانشمندان و مقاومت مردم ماست امروز به صورت کامل ادامه دارد و اگر امروز در مذاکرات راجع به برنامه هسته‌ای ایران صحبت می‌شود راجع به اندازه غنی سازی است نه اصل غنی سازی. اگر راجع به رفع تحریم‌های ظالمانه صحبت می‌شود راجع به نحوه رفع تحریم‌هاست نه حفظ تحریم‌ها یا افزایش روزمره این تحریم‌های ظالمانه که روندی بود که در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم.

,

ظریف ادامه داد: امروز در شرایطی قرار داریم که پروژه ایران هراسی در دنیا شکست خورده است و تمام تلاش‌هایی که برای نشان دادن ایران به عنوان یک نگرانی برای جامعه بین‌المللی بوده رنگ باخته و در برابر جهان از ارزش و اعتباری برخوردار است و این بزرگترین موفقیت مردم ایران برای نشان دادن این واقعیت است که در کنار اینکه برای حفظ حقوقشان در برابر هر فشاری مقاومت کرده و می‌کنند اما با دنیا سر جنگ و ستیز ندارند و می‌خواهند با دنیا براساس تعامل و روابط سازنده مبتنی بر احترام متقابل برخورد کنند.

,

وزیر خارجه گفت: این وضعیت که حاصل یک سال و نیم تلاش بی وقفه دیپلماتیک و حمایت‌های مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مردم خوب کشور است به زودی به نتیجه خواهد رسید و انشالله مردم ما در یک حاصل توافقی که برای همه برد خواهد بود، هم جامعه بین‌المللی از روش‌های بی فایده‌ای که جز فشار بر مردم ایران حاصل دیگری نداشته کنار خواهند کشید و هم مردم ایران برنامه هسته‌ای را با اطمینان نسبت به آینده و با اعتماد جامعه بین‌الملل ادامه خواهند داد. تا آن روز فاصله زیادی نداریم، گرچه می‌دانم تعداد قابل توجهی از گروه‌های فشار و برخی گروه‌هایی که آینده خود را در خصومت، تنش و درگیری می‌بینند، امروز خوشحال نیستند و در آینده هم انشا‌لله کمتر خوشحال باشند.

,

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه برداشت شما با برداشت آمریکایی‌ها از توافق ژنو متفاوت است، گفت: توافق ژنو مشخص است. خوشحالیم که دنیا کمتر نگران باشد چون معتقدیم دنیا از ابتدا دلیلی برای نگرانی نداشت. برنامه هسته‌ای ایران از ابتدا صلح‌آمیز بود، گروهی تلاش داشتند این برنامه را خطرناک معرفی کنند و امروز خوشحالیم صدای آن گروه بسیار کوتاهتر شده و بازی سیاسی که برای هراس افکنی در روابط بین‌المللی انجام می‌دادند تا سیاست‌های خودشان را توجیه کنند، امروز خریدار کمتری در دنیا دارد و دلیل نگرانی آنها این نیست که نگران توافقند، بلکه نگران از دست دادن شرایطی هستند که با آن دنیا را به هراس بیندازند و سیاست‌های خود را توجیه کنند.

,

وی افزود: آنچه در ژنو توافق کردیم در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی بود، برای اینکه نشان دهیم برنامه هسته‌ای ما کاملا صلح‌آمیز است و برای اینکه فرصتی را فراهم کنیم که توافق به دست بیاید. بسیار خوشحالیم که آنچه را که توافق کردیم براساس روش همیشگی مردم ایران که پایبند به تعهداتشان هستند و وفای به عهد را جزیی از دین، مرام و آیین خودشان چه به عنوان مسلمان و چه به عنوان ایرانی می‌دانند، امروز همه دنیا یک صدا معترف است که ما در یک سال گذشته به تعهدات خود عمل کردیم و این بهترین روش برای شکست دادن پروژه بسیار خطرناک ایران هراسی است.

,

ظریف افزود: احساس می‌کنم مردم ایران همه چیز را به دست آوردند .امروز برنامه هسته‌ای ایران توسط دنیا شناسایی شده است. امروز کسی درباره بستن برنامه غنی سازی ما صحبت نمی‌کند و امروز درباره از بین بردن برنامه صلح‌آمیز ما صحبت نمی‌کند و اینها همه توفیقاتی است که مردم ایران در سایه سیاست تدبیر و امید که به آن رای دادند و در کنار آن ایستادند و با حمایت رهبری آن را ادامه دادند امروز بهره آن را می‌برند.

,

وی با بیان اینکه همه ما علاقه مند بودیم امروز برای شما اعلام کنیم به توافق سیاسی رسیده‌ایم اما رسیدن به توافق نیازمند این بود که درباره تمام نکات ریزی که درباره برخی از این موضوعات وجود دارد، گفت: ما درباره موضوعاتی که به شدت فنی و پیچیده است صحبت می‌کنیم و هر پیشنهادی ابعاد گوناگون و مختلفی دارد و یقین داشتیم لااقل برای تکمیل روند نگارش نیاز به زمان داریم. زمانی که به وین آمدیم کسی در این مورد شک نداشت و فکر می‌کنم همه وزرا این را به صراحت گفتند.

,

ظریف خاطرنشان کرد: این امکان وجود داشت که قدری بیشتر پیشرفت کنیم، ولی همین میزان پیشرفت ما قابل ملاحظه است. اینکه هر وزیری که امروز از جلسه خارج شد گفت پیشرفت قابل ملاحظه داشتیم و می‌خواهیم و می‌توانیم به نتیجه برسیم به نظرم همین میزان توفیق قابل توجهی است. اگر یک سال قبل را نگاه کنید کسی حتی آرزوی چنین شرایطی را در عالم واقعیت کند.

,

ظریف گفت: به لطف خدا و با حمایت مردم به جای خوبی رسیدیم و این روش را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه نهایی برسیم.

,

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مانع اصلی در رسیدن به توافق جامع و اینکه در هفت ماه آینده به توافق می‌توان دست یافت؟ گفت: جامعه بین‌المللی و بخصوص کشورهایی که با ایران مشغول مذاکره هستند به چند حقیقت پی بردند. یکی اینکه به این حقیقت پی بردند که ایران به تعهداتش پایبند است و این توفیق بزرگی است و مردم ما همواره نشان دادند اگر توافقی را امضا کنند آن را نقض نخواهند کرد. دومین نکته این است که مردم ما دنبال درگیری نیستند، اما همزمان از حقوقشان نمی‌گذرند و سومین نکته‌ای که برای جامعه بین‌المللی و کشورهای غربی کاملا روشن شده این است که درست است تحریم‌ها بر مردم تاثیر منفی می‌گذارد، ولی نمی‌تواند مردم ما را از پیگیری حقوقشان باز دارد.

,

ظریف ادامه داد: احساس می‌کنیم جامعه بین‌المللی به این ادراک رسیده که تنها از طریق تفاهم و توافق سازنده، عادلانه متوازن امکان حل این موضوع وجود دارد و می‌توان به نتیجه رسید. برای رسیدن به راه‌حل باید از هر گونه زیاده خواهی دست برداشت باید به واقعیات توجه کرد و اینکه دانش هسته‌ای دانشمندان ما واقعیتی است که در روی زمین قرار دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد و ما به این دستاورد رسیده‌ایم و این دستاورد بسیار ارزشمندی برای مردم ماست.

,

مذاکره کننده ارشد ایران در پاسخ به سوالی درباره اینکه در چهار ماه بعدی اگر به نتیجه نرسیدید روش‌های بعدی چه خواهد بود؟ گفت: فکر نمی‌کنم نیازی باشد راجع به این صحبت کنیم، چون معتقدم برای رسیدن به چارچوب سیاسی توافق یا توافق سیاسی یا توافق کلی حتما چهار ماه وقت بسیار بیشتری از وقتی است که مورد نیاز است . هیات ما از همین امروز آماده است مذاکرات جدی را ادامه دهد که توافق سیاسی فراهم شود، ما هیچگاه میز مذاکره را ترک نکردیم و ترک نخواهیم کرد. الان جای صحبت درباره نگرانی که ممکن است چهار ماه دیگر رخ دهد، نیست. الان اطمینان داریم که ظرف چند هفته و اگر اراده کافی سیاسی وجود داشته باشد چند روز امکان رسیدن به چارچوب سیاسی وجود دارد و بعد باید از آن جا به سمت جزییات اجرایی برویم.

,

وی در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورک‌تایمز در مورد اینکه رهبر ایران تا چه میزان در جریان تصمیمات تیم ایرانی بوده و اینکه ایده‌های جدیدی که در مذاکرات مطرح شده، چه بود، گفت: «بگذارید این را بگویم که همه طرفین ایده‌هایی را مطرح کرده‌اند، و مجموعه‌ای از ایده‌های مختلف روی میز مذاکره آمده و تنها یک طرف نیست که پیشنهاد آورده باشد، ما نیز طرح‌ها و ایده‌های تازه‌ای آورده‌ایم.

,

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: همانطور که آقای کری هم خواست، می‌خواهم که در این رابطه گمانه‌زنی نشود. تیم ما انعطاف‌پذیری و منطق زیادی نشان داده است. این درست نیست که ما دستمان بسته است، البته همه طرف‌ها به دنبال تامین امنیت ملی خود هستند، اما انعطاف پذیری به معنی کوتاه آمدن از حقوق خود نیست، بلکه تلاش برای رسیدن به توافقی است که طرفین منافع خود را به صورتی منطقی در آن ببینند که آن یک توافق برد-برد است.

,

ظریف با بیان اینکه اگر به توافق برد-باخت فکر شود، و یک طرف بخواهد طرف مقابل شکست بخورد، مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد و این شیوه درستی نخواهد بود، اظهار داشت: تلاش برای راه حل برد-باخت و بازی حاصل جمع صفر همان چیزی است که 10 سال قبل اتفاق افتاد و موجب شد تا همه طرف‌ها ضرر کنند و کسی نتواند ادعای پیروزی کنند. ما به سمتی حرکت می‌کنیم که همه بتوانند برنده شوند و به همین خاطر هم اینجا آمده‌ایم.»

,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه