اخبار داغ

کشت موفقیت آمیز طلای سرخ در قالب طرح اقتصاد مقاومتی

کشت موفقیت آمیز طلای سرخ در قالب طرح اقتصاد مقاومتی
یک بسیجی سیروانی موفق به کشت زعفران برای نخستین بار در استان ایلام در اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از سیروان نوین، یک بسیجی سیروانی موفق به کشت زعفران برای نخستین بار در استان ایلام در اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی شد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,  سیروان نوین,

"محمدحسین باغشنی" در گفتگویی اظهار کرد: در سال 89 برای اولین بار در شهرستان سیروان شروع به کاشت زعفران کردم که با توجه به آنکه در ابتدای راه نیاز به تسهیلات و حمایت مالی داشتم به جهاد کشاورزی مراجعه کردم و با مخالفت مسئولین جهاد کشاورزی سیروان (بخش شیروان سابق)مواجه شدم مبنی بر اینکه اینجا قابلیت کشت زعفران ندارد، تصمیم گرفتم که ادعای خود را ثابت کنم و برای اولین بار در قسمتی از باغ خود 20 کیلوگرم پیاز زعفران کاشتم تا ثابت کنم که می شود در سیروان زعفران کاشت.

,

این زعفران کار افزود:  دلایل من برای اصرار بر روی این قضیه از اینجا نشات می گیرد که در این شهرستان گیاه زعفران وحشی به صورت خودرو می روید پس نتیجه گرفتم که خاک آن قابلیت کاشت زعفران را دارد. البته یک نفر قبل از من در سیروان با حمایت جهاد کشاورزی به صورت آزمایشی زعفران را کاشته بود ولی راه و روش داشت و برداشت آن را نمی دانست به قولی اطلاعات علمی و فنی نداشت به همین دلیل طرح وی باشکست مواجعه شده بود.

,

وی ادامه داد: در سال های ابتدایی شروع کار خود هیچ گونه حمایتی نشدم. نداشتن زمین هم مزید علت می شد تا سختی کار را چند برابر کند. من با توجه به آنکه حتی نزدیکان و دوستانم  به این موضوع اعتقاد نداشتن، مصر بودم که کشت زعفران در سیروان را به انجام برسانم.

,

وی گفت: از آنجایی که چند سال در شهرستان نیشابور زندگی کرده بودم از چگونگی کار کشت محصول آگاهی داشتم و 20 کیلوگرم پیاز زعفرانی که از همان نیشابور تهیه کرده بودم کاشتم و بعد دو سال  نشان داد که خاک و آب و هوای شهرستان سیروان برای کشت زعفران مساعد و سازگار است.

,

این بسیجی کارآفرین عنوان کرد: نداشتن زمین و مشکلات مالی باعث شد که نتوانم طرح خود را توسعه دهم و در همان سطح کم و آزمایشی باقی ماند.

,

باغشنی اظهار کرد: در سال 92 با شروع پرداخت تسهیلات از طرف بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای اقتصاد مقاومتی به افراد واجد شرایط، به بسیج سازندگی سپاه ناحیه سیروان مراجعه کردم و بعد تشریح طرح و بازدید کارشناس آنها از طرح آزمایشم به بانک مهر اقتصاد جهت دریافت 60 میلیون ریال قرض الحسنه معرفی شدم.

,

وی ادامه داد: با دریافت تسهیلات از سپاه پاسداران توانستم در سال 92 طرح خود را با کاشت 300 کیلوگرم پیاز زعفران توسعه داده  و  امسال شروع به گلدهی و حدود دو هفته است مشغول برداشت گل زعفران هستم.

,

این بسیجی کارآفرین خاطرنشان کرد: از آنجایکه این زمین دو ساله است که کاشته شده است در سال های آینده به علت تکثیر پیازها میزان تولید افزایش می یابد و در سال پیک آن تا 5/1 - 1 کیلوگرم در همان سطح برداشت داشته باشد.

,

 باغشنی گفت: زعفران یک بار که پیاز آن کشت شد تا 7 سال دیگر نیازی به کشت پیاز ندارد.

,

وی عنوان کرد: این محصول در سال تنها به یک الی دو بار آبیاری در مهرماه جهت بیداری و جوانه زدن نیاز دارد.

,

وی اضافه کرد: زعفران یکی از بهترین محصولات قابل کشت در زمین‎های نامرغوب درجه 2 و 3 و کم آب است که برای کشاورزان سود قابل توجهی به همراه دارد، چرا که گیاه زعفران نیاز به آب فراوان ندارد.

,

وی با بیان اینکه زعفران با آب و هوای سیروان سازگاری دارد، افزود: اگر کشت این محصول در روستاهای سیروان جا بیفتد می‎تواند در امر اشتغال و درآمد روستائیان تاثیرگذار باشد.

,

این بسیجی کارآفرین، شهرستان سیروان را سرشار از پتانسیل هایی همچون نیروی کار جوان، داشتن منابع آب و خاک و موقعیت ممتاز جغرافیایی دانست و افزود: می بایست از این پتانسیل جهت جهش اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر توسعه استفاده نمود.

,

وی در پایان از مسئولان شهرستانی و استانی گلایه کرد و گفت: با اینکه درصد بیکاری در استان ایلام زیاد است، مسئولان نه تنها زمینه اشتغال برای جوانان را فراهم نمی کنند بلکه با سنگ اندازی و ایجاد موانع اداری باعث جلوگیری از ایجاد یکسری شغلها شده و بهتر است سیستم های اداری از این وضعیت خارج شده و وارد عرصه شوند.

,

 

,

انتهای پیام/ش

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه