اخبار داغ

کلینی کارشناس مسائل استراتژیک در گفت وگو با دانا:

مذاکرات موجب غفلت مسئولان از تحولات منطقه نشود/با برد–برد فاصله داریم/گذشت زمان به ضرر کشور است/همکاری با روسیه و چین بیشتر می شود

مذاکرات موجب غفلت مسئولان از تحولات منطقه نشود/با برد–برد فاصله داریم/گذشت زمان به ضرر کشور است/همکاری با روسیه و چین بیشتر می شود
یک کارشناس ارشد مسائل استراتژیک گفت: هنوز با سیاست برد – برد فاصله داریم . عملا مذاکرات در وقت اضافی انجام می شود و محدودیت زمان وجود دارد و همزمان تمدید مذاکرات بعنوان راهکار واسطه ای مطرح می شود.
[

محمد فرهاد کلینی کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در گفت وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا در پاسخ به این سوال که با توجه به اهداف دولت اقای روحانی در خصوص سیاست برد – برد در موضوع هسته ای بنظر جنابعالی به چه میزان مذاکرات وین و تمدید مذاکرات جمهوری اسلامی ایران را به این سیاست نزدیک کرده است ؟اظهار داشت:به نظرم اهمیت مذاکرات در دوران جدید در اصل تکمیل ظرفیت حقوق هسته ای و تثیبیت دستاورد ملی کشورمان است و با توجه به سیا ست های غلط غرب در حوزه تهدیدات نرم افزاری و زیر ساختی که با بهره گیری از سوژه هسته ای و بد نما کردن چهره نظام در جریان است در اصل می توان گفت که مسئولین ذیربط در حال مدیریت تهدیدات و تنظیم جهت گیری اصولی سیاست ها هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مسئولین ذیربط در حال مدیریت تهدیدات و تنظیم جهت گیری اصولی سیاست ها هستند.,

وی افزود: بدیهی است در شرایط جدید هنر چانه زنی با گذشته تفاوت کرده است؛ امروزه جمهوری اسلامی ایران پیرامون قابلیت ماهوی و توانایی غیر قابل بازگشت خود مذاکره نمی کند و با توجه به مسیر و روندهای طی شده در نقطه تهدید زایی  واثبات هرچه بیشتر برنامه صلح امیز هسته ای خود است.

, امروزه جمهوری اسلامی ایران پیرامون قابلیت ماهوی و توانایی غیر قابل بازگشت خود مذاکره نمی کند و با توجه به مسیر و روندهای طی شده در نقطه تهدید زایی  واثبات هرچه بیشتر برنامه صلح امیز هسته ای خود است.,

کلینی ادامه داد: تغییر محیط سیاست خارجی در حال شکل یابی است و چهره جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشوری با اصول از اهداف والای انقلاب اسلامی و با رویکرد مدارا و تعامل بیش از پیش نمایان است و این یکی از دستاورد های فرا متن مذاکرات است.

,

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک گفت: قبل از مذاکرات اخیر شاهد شکست مواضع رژیم تل اویو در جنگ 49 روزه و شکست سریالی دولت رژیم نیتانیاهو بودیم ، تلاش های برخی از کشورهای منطقه برای سقوط بغداد و زایش داعش در عراق و پروژه جدا سازی سرزمینی در کشور برادر عراق ، انتقال ویروس تروریسم به لبنان و ... بودیم که البته امروز تهدیدات تاحدودی تغییر کرده است و سیاست روبجلو برای شکست جریان افراط در جریان است. دولت عراق پابرجاست و فرصت طلبی امنیتی - سیاسی برای همه روشن شده است.

,

وی اضافه کرد:تحولات یمن باعث شد که توجه جدیدی به منطقه جلب شود و متغییر های جدیدی در محاسبات پدید آمد؛ این ها اهمیت خاصی و پیام خاص تری برای کسانی بود که بدنبال شکست جریان مقاومت بودند.

,

کلینی اظهار داشت: معنای برد بر ایجاد ثبات و تعادل در منطقه کاملا روشن است. این نکته مهمی است که قدرت ثبات ساز و بازیگر سازنده را معرفی می کرد و درک از این موقعیت نزد مذاکره کنندگان اهمیت بسزایی دارد.مذاکرات هسته ای نبایستی باعث غفلت مسئولین از تحولات منطقه شود. مبنای تصمیم گیری بایستی بر اساس نگاه جامع در ابعاد بازی های ژئوپلتیک ، کیفیت سیاست خارجی در ابعاد دوجانبه و چند جانبه، چگونگی تغییر و جابجایی تعامل قدرت ها و کشورهای مهم منطقه ، تغییر سناریو های فعال و ... باشد . اتکاء صرف به روابط بین المللی کافی نیست .

, مذاکرات هسته ای نبایستی باعث غفلت مسئولین از تحولات منطقه شود.,

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک گفت: قبل از اجلاس وین اخباری پیرامون نامه آقای اوباما به مقام معظم رهبری را داشتیم که توسط برخی جریانات در آمریکا افشاء شد و در این خصوص هم بر طبق اعلام مقامات تراز اول کشور به طرف امریکایی پاسخ شایسته و عالی داده شده است. بنظرم نیاز رئیس جمهوری امریکا به درک جدید از جایگاه ایران تازگی ندارد ولی بایستی عنوان کرد که این موضوع با توجه به اجلاس مسقط وسپس اجلاس وین بیانگر ارزش تنظیم رفتار امریکا در نحوه تعامل با کشورمان است که می تواند سطح تناقض و سطح راستی آزمایی مواضع امریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران را آشکار سازد.میزان پایبندی سوال دائمی و جدی است و کماکان در ابهام است این موضوع جدا از اصل تضمین است.

,

وی ادامه داد: بصورت مشخص هنوز با سیاست برد – برد فاصله داریم . عملا مذاکرات در وقت اضافی انجام می شود و محدودیت زمان وجود دارد و همزمان تمدید مذاکرات بعنوان راهکار واسطه ای مطرح می شود. بنظرم گام ها رو بجلو برداشته شده است ولی همچنانکه قبلا اشاره شده است نبایستی با خوشبینی وارد اطاق تاریک شد.

, هنوز با سیاست برد – برد فاصله داریم . عملا مذاکرات در وقت اضافی انجام می شود و محدودیت زمان وجود دارد و همزمان تمدید مذاکرات بعنوان راهکار واسطه ای مطرح می شود. بنظرم گام ها رو بجلو برداشته شده است ولی همچنانکه قبلا اشاره شده است نبایستی با خوشبینی وارد اطاق تاریک شد.,

, ,

کلینی در پاسخ به این سوال که کیفیت اجماع در درون گروه 1+5 را با توجه به اجلاس وین چگونه ارزیابی می کنید، گفت: توان حداکثری غرب در موضوع هسته ای مشهود است ولی درک از اینده نزد اروپا وامریکا هنوز متفاوت است بی دلیل نیست که جان کری قبل از اجلاس نهایی در وین عملا در پایتختهای اروپایی در حال رایزنی بود. حتی با برخی کشورهای دیگر همچون عربستان وترکیه  و رژیم صهیونیستی نیز تعاملاتی را دنبال کرد.در مورد روسیه وچین سبک راهبرد انها با موضوع هسته ای ایران تغییر کرده است. برخی می گویند 1+5 تبدیل به 1-5 و یا 2-5 و یا 1-1-4 و یا فراتر از ان به 1-2-3 شده است. الان زمان تخمین نیست.

,

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک اضافه کرد: کشور بجای تمرکز بر اینگونه محاسبات بایستی به گردآوری و افزایش توان از درون متمرکز شود. ممکن است در ابعاد تاکتیکی درک از میزان واگرایی وهمگرایی نزد 1+5 مهم باشد ولی اصالت به قدرت ملی است. بازی پنهان برخی کشورهای منطقه و  رژیم صهیونیستی در انتخابات امریکا و تنزل نقش دمکرات ها بدست جمهوریخواهان و دوقطبی کردن تصمیم گیری اتفاق افتاده است. موضوع تغییر وزیر دفاع امریکا در این شرایط را فراموش نکنید. این تاثیرات خود را در سیاست منطقه ای امریکا خواهد داشت. ادبیات قدرت بعنوان هشدار جدی بایستی حفظ شود. سیاست های بعدی در جمع جبری رفتار امریکا خارج از تیم اوباما پیش بینی پذیر نیست.

,

وی گفت: متاسفانه اینگونه رفتار متناقض در ابعاد چگونگی سیاست منطقه ای امریکا در موضوع داعش و... ادامه دارد و عبرتی است که می تواند تضمینی برای پایبندی در موضوع هسته ای هم وجود نداشته باشد. زیاده خواهی ادامه دارد و برای رسیدن به اعتدال در مواضع اوباما مسئولیت سنگینی دارد .

,

کلینی اظهار داشت: اگرچه چشم انداز دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه جانبه درست و منطقی است ولی گذشت زمان در موضوع هسته ای به معنای سیاست تمدید متوالی و طولانی شدن پروسه شاید خیلی مفید نباشد و بضرر کشورمان باشد  چون ساختار تحریم را دارند وتعهدات ایران را در هر مرحله افزایش می دهند و تیم مذاکره کننده و پرتلاش کشورمان بایستی براورد صحیحی  از راهبرد های چند گانه را در سناریو های مختلف را شناسایی کند تا در لحظه های حساس با پشتوانه نرم افزاری قوی به پیش رود. جمهوری اسلامی ایران نشان داد که برای رسیدن به یک درک معقول امادگی دارد ولی این موضوع بایستی در چارچوب پیشنهادات متوازن باشد. مدیریت سطح انتظارات از مذاکرات بایستی خارج از فضای احساسی و بدرستی دنبال شود و گره زدن تمام موضوعات به عملکرد تیم مذاکره کننده درست نیست. ارزش استقلال در درون کشور است و نبایستی با فراز ونشیب در مذاکرات احساس ملی نسبت به توانمندی کشور در برابر موضوعات لرزان باشد. این موضوع برای ثبات اقتصادی وچرخه اقتصادی کشور نیز موثر است . مطمئن باشید در این خصوص دولت کشورمان به این گونه ملاحظات حساس وجدی وپیگر است.

, گذشت زمان در موضوع هسته ای به معنای سیاست تمدید متوالی و طولانی شدن پروسه شاید خیلی مفید نباشد و بضرر کشورمان باشد,

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک ادامه داد: فکر می کنم دولت جناب اقای روحانی بد ترین سناریو ها را هم مطالعه می کند وطرح های الترناتیو یا همان طرح های جایگزین را تدبیر می کند. چناچه اشاره کردند هر دو چرخ باید بچرخد و قرار نیست یک عامل قربانی عامل دیگری شود. همه باید تلاش کنیم تا کشور در مسیر پیشرفت قرار گیرد.

, فکر می کنم دولت جناب اقای روحانی بد ترین سناریو ها را هم مطالعه می کند وطرح های الترناتیو یا همان طرح های جایگزین را تدبیر می کند. چناچه اشاره کردند هر دو چرخ باید بچرخد و قرار نیست یک عامل قربانی عامل دیگری شود. همه باید تلاش کنیم تا کشور در مسیر پیشرفت قرار گیرد.,

, ,

کلینی در پاسخ به این سوال که آینده مذاکرات را چگونه تحلیل می کنید، گفت: آدرس های غلط از جانب لابی آیپک در اصل بر خلاف منافع خود آمریکا است و بایستی خود آنها یعنی گنگره ودولت رفتار شان را دگرگون و سازنده کنند. برخی کماکان در امریکا بدنبال زور بیشتر – سود بیشتر هستند و شاید توهم بر آنها پیروز شده است و نمی دانند که ملت ایران چه طوفان هایی را در تاریخ پشت سر نهاده است و چرخ زندگی می چرخد وزندگی ادامه دارد.

, آدرس های غلط از جانب لابی آیپک در اصل بر خلاف منافع خود آمریکا است, برخی کماکان در امریکا بدنبال زور بیشتر – سود بیشتر هستند,

وی اظهار داشت:همکاری با روسیه و چین ادامه دارد و بیشتر می شود. اروپا میتواند با توجه به همین شرایط پسا وین  سرعت تعامل خود را در ابعاد اقتصادی بالا ببرد. درب ها باز است و زیر ساخت صنعتی و تجاری را همچنانکه طی سال گذشته افزایش داده است با شتاب بیشتری دنبال کند. جمهوری اسلامی ایران قدرت موازنه ساز است. این نیاز ایران نیست ... این نیاز سیاست برد – برد است.

, همکاری با روسیه و چین ادامه دارد و بیشتر می شود,

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک گفت: در پایان اشاره کنم که مردم ایران واقعا ملت بزرگی است و بنده به ایرانی بودن خود افتخار می کنم. باید امید داشت و با اجماع حرکت کنیم و تاکید می کنم  رمز برد – برد در وحدت ملی است.

,  رمز برد – برد در وحدت ملی است.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه