اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور:

مباحثات بین مجلس و دولت نشانگر بلوغ سیاسی است/پیشکسوتان سیاسی هردوجناح در استان،استخواندارند

مباحثات بین مجلس و دولت نشانگر بلوغ سیاسی است/پیشکسوتان سیاسی هردوجناح در استان،استخواندارند
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گفت: اگر این نوع مباحثه و مذاکرات قانونی بین دولت و مجلس با هم پوشانی‌های سیاسی و تبلیغاتی کنار گذاشته شود چه کسی می‌تواند،تضمین ‌کند که آشوب‌هایی مثل تیر 78 و هشت ماه درگیری‌های خیابانی 88 ، فتنه‌اندازی و برادرکشی پیش نیاید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از آناج، با توجه به اهمیت دانشگاه و لزوم بستر سازی برای رشد روزافزون دانشجویان در هر زمینه، گفتگویی با ابوالفضل غنی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور داشتیم که متن آن به شرح ذیل میباشد:
 

, شبکه اطلاع رسانی دانا, آناج,
,
نشاط سیاسی حاکم بر دانشگاهها را چطور ارزیابی می‌کنید؟ بر اساس هوچی گری است یا براساس اصول آزاد اندیشی؟
, نشاط سیاسی حاکم بر دانشگاهها را چطور ارزیابی می‌کنید؟ بر اساس هوچی گری است یا براساس اصول آزاد اندیشی؟,

سه عنصر مهم دانشجو، کارمند و اعضای علمی ساختار اندرونی دانشگاههای ما را تشکیل می‌دهند و تحت ارادۀ قانونیِ عنصر دیگری به نام مدیریت که به صورت فصلی جامه به تن می‌گیرد برنامه‌های سازمانی خود را پیش می‌ برند. هر یک از این چهار گروه به صورت نوشته یا نانوشته برای خود اهداف سیاسی دارند. 
,
,

معمولا گاهی اتفاق می‌افتد که بین سیاست اتخاذی بخش مدیریت و عناصر دیگر دانشگاه ،  همگرایی، هم‌افزایی یا حتی ناهمخوانی و تقابل وجود دارد. در هر کدام از این وضعیت‌های یاد شده، احتمال دارد توفیق خوب و مطلوبی  ازآنِ یک یا چند گروه  یاد شده ‌شود. این نتایج به دست آمده یک نشاط سیاسی را رقم می‌زند.
 
,
,
,
احساس می‌کنم در فضای فعلی دانشگاه‌ها،بین سیاست های اتخاذی  هر چهار گروه تقابل پویا وجود دارد و فعلا به نفع هیچ کدام از آنها، توفیق چشمگیری رقم نخورده است.
 
,
,
شما بحث استیضاح وزیر علوم یا عدم اعتماد مجلس به گزینه‌های پیشنهادی دولت برای تصدی این وزارتخانه را نوعی برد برای گروه‌های مقابل نمی دانید؟
 
, شما بحث استیضاح وزیر علوم یا عدم اعتماد مجلس به گزینه‌های پیشنهادی دولت برای تصدی این وزارتخانه را نوعی برد برای گروه‌های مقابل نمی دانید؟,
,
به نظر من این اتفاقات، شعور و عقلانیت مجلس و دولت را می‌رساند. هر دو گروه دغدغۀ مطلوبی دارند و مطابق قانون می‌خواهند انتظارات همدیگر را مدیریت کنند. پافشاری هر کدام نشان از حس مسئولیت آنها دارد. اگر این نوع مباحثه و مذاکرات قانونی بین دولت و مجلس با هم پوشانی‌های سیاسی و تبلیغاتی کنار گذاشته شود چه کسی می‌تواند،تضمین ‌کند که آشوب‌هایی مثل تیر 78 و هشت ماه درگیری‌های خیابانی 88 ، فتنه‌اندازی و برادرکشی پیش نیاید. هر دوی اینها، در سطح ملی و بین‌المللی، کم هزینه‌ای  متوجه ملت و نظام جمهوری اسلامی نکرده‌اند.
, اگر این نوع مباحثه و مذاکرات قانونی بین دولت و مجلس با هم پوشانی‌های سیاسی و تبلیغاتی کنار گذاشته شود چه کسی می‌تواند،تضمین ‌کند که آشوب‌هایی مثل تیر 78 و هشت ماه درگیری‌های خیابانی 88 ، فتنه‌اندازی و برادرکشی پیش نیاید. ,

به نظر بنده، هیچکدام از طرفین خواسته‌ای خارج از چارچوپ قانون اساسی ندارند. تمکین به تصمیم مجلس شعور و عقلانیت دولت را می‌رساند و دغدغۀ مطلوب مجلسیان در این وادی از حس مسئولیت و تعهد آنها سخن می‌راند. من فرایند مباحثات دولت و مجلس را بلوغ سیاسی مطلوب و ارزشی می دانم. 
,
,
 
,
به نظر شما، با توجه به وضعیت داخلی و بین‌المللی کشور جمهوری اسلامی، علاوه بر رویکرد سیاسی، دانشگاهها کدام رویکرد را باید در اولویت کاری خود قرار دهند؟
, به نظر شما، با توجه به وضعیت داخلی و بین‌المللی کشور جمهوری اسلامی، علاوه بر رویکرد سیاسی، دانشگاهها کدام رویکرد را باید در اولویت کاری خود قرار دهند؟,

بعد از اولویت آموزشی و فرهنگی مهم ترین اولویت دانشگاه‌ها در فضای فعلی کشور برقراری ارتباط مطلوب و سازندۀ دانشگاه‌ها با صنعت است.
 
,
,
,
آیا در این حوزه، دانشگاه‌ها موفق بوده‌اند؟ 
 
, آیا در این حوزه، دانشگاه‌ها موفق بوده‌اند؟ ,
,
آمار رسانه‌ای که مقامات سیاسی استان در هفتۀ جاری در حوزۀ صنعت(تعطیلی واحدهای تولیدی) ارائه داده اند نشان از عدم توفیق این طرح در استان آذربایجان شرقی دارد. 
 
,
,
علت این عدم توفیق را توضیح دهید؟
 
, علت این عدم توفیق را توضیح دهید؟,
,
اگر بخواهیم در بحث ارتباط مطلوب و سازندۀ دانشگاه و صنعت توفیقی حاصل شود باید طرح‌های پژوهشی،  پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاه‌ها را نیاز محور بکنیم. نوع تحقیقاتی که فعلا در دانشگاه‌ها انجام می‌گیرد پژوهش‌محوری است نه نیاز محوری. کارهای تحقیقاتی خوب و ارزنده‌ای انجام می‌گیرد ولی بدون اینکه شکل کاربردی به خود بگیرند در قفسه‌های دانشگا‌ه‌ها بایگانی ‌می‌شوند.
,
 
,
چرا اساتید معتقد به مبانی اسلامی نسبت به غرب عملکرد کلیشه ای داشته و رویکرد ایجابی در آنها دیده نمی شود؟
 
, چرا اساتید معتقد به مبانی اسلامی نسبت به غرب عملکرد کلیشه ای داشته و رویکرد ایجابی در آنها دیده نمی شود؟,
,
اکثر کشورهای غربی در سوابق تاریخی خود پیشینۀ رفتاری خوبی با ما نداشته‌اند. این رویکردی که اساتید متعهد نسبت به غرب اتخاذ می‌کنند بر مولفه‌های مطالعاتی استوار است و جنبۀ احساساتی به خود ندارد. البته این به این معنی نیست که ما در حوزۀ علم و فناوری پیشرفت‌های آنها را نادیده بگیریم. تعاملات علمی سازنده و مطلوب هم باید با دوراندیشی و دقت صورت پذیرد. در این حوزه نیز باید حواسمان به سلول‌های آلودۀ سیاسی باشد.
 
,
,
چرا فضای علوم انسانی حاکم بر دانشگاه به موتور محرک و پویا  بر اساس مبانی اسلامی تبدیل نمی شود؟
 
, چرا فضای علوم انسانی حاکم بر دانشگاه به موتور محرک و پویا  بر اساس مبانی اسلامی تبدیل نمی شود؟,
,
رتبۀ 11 تولید علم در دنیا سخن از توانایی دانش و پژوهش این کشور دارد. این یعنی دارایی و توانایی. یعنی اگر بخواهیم می‌توانیم. نظریه پردازی در حوزۀ علوم انسانی بیشتر جنبۀ کیفی دارد نه کمی . فراورده‌های این حوزه بیشتر تولیدات فکریند که با متر و سانتیمتر هم اندازه گیری نمی‌شوند. نیاز زمان یا سلیقه‌های قدرت ها براساس نوع بهره‌برداری خود به آنها رنگ ماندگاری می‌دهند یا در صورت عدم همخوانی با منافعشان، آنها را از مصرف می‌اندازند. 
 
,
,
مطالعات علوم انسانی در تمام جوامع دنیا این رنگ و بو را دارد. فرار و ناپایدار است.
,
اینکه چرا این حوزه را نمی توانیم براساس مبانی اسلامی پیش ببریم. نظر شخصی من این است که ما این کار را به راحتی می‌توانیم انجام دهیم چون هم توانایی دانشگاههایمان بالاست و هم زمینه این کار فراهم است. اشکال کار اینجاست که مدیریت ارشد و شورای فکری این حوزه، سازمانی عمل نمی‌کند. مطالبات خود را به صورت کلی بیان می‌کند و حوصلۀ پیگیری و پیامد سنجی در آن خیلی ضعیف است.
,
 
,
اوضاع احزاب و گروههای سیاسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
, اوضاع احزاب و گروههای سیاسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟,
,
تبیین و تشریح این موضوع در استان‌های کشور نسبت به تهران متفاوت است. نسبت به تهران، احزاب در کشور ما فعالیت فصلی-زایشی دارند و قائم به فرد اداره می‌شوند. افراد سیاسی براساس موقعیت فعلی و اهداف و نیات مدنظر خود، افرادی را دور هم جمع می‌کند و در فصل خاصی دست به رفتاری خاصی می‌زنند و دیگر تمام. به همین خاطر ما بعد از فرایند هر انتخابات شاهد کهنگی احزاب می‌شویم و منتظر ظهور حزبی نو می نشینیم. با نام‌های جدید و سلیقه و شعارهای جدید.
,

در استان آذربایجانشرقی افراد سیاسی معمولا شناسنامه دارند. احزاب ملی با اینکه شیوه‌نامۀ پایتختی به خود دارند ولی از همان بدو تاسیس می توان جبهه گیری منفی یا مثبت استانی را نسبت به آنها تشخیص داد.   
 
,
,
,
در استان آذربایجان شرقی آیا جریانات حزبی در مسیر هدفمندی که همگرایی مطلوبی داشته باشد رسیده اند؟
 
, در استان آذربایجان شرقی آیا جریانات حزبی در مسیر هدفمندی که همگرایی مطلوبی داشته باشد رسیده اند؟,
,
فعالیت احزاب و گروهها بیشتر در چند ماه مانده به انتخابات بیشتر مشهود و ملموس می‌شود. احتمال می‌دهم همان جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی با شاخه‌های متعددی که دارند دست به فعالیت بزنند.
 
,
,
به نظر شما در بحث انتخابات مجلس کدام گروه منسجم عمل خواهد کرد؟ آیا احزاب از حالا به فکر انتخابات مجلس هستند؟
 
, به نظر شما در بحث انتخابات مجلس کدام گروه منسجم عمل خواهد کرد؟ آیا احزاب از حالا به فکر انتخابات مجلس هستند؟,
,
تشخیصم این است که فعالیت احزاب فعلا حالت خاموشی به خود دارد و گاهی به صورت مانوری و نمایشی خودنمایی می‌کند. هم گرایی و هم‌افزایی اعضای داخلی احزاب با توجه به کش و قوس های سیاسی بروز و ظهور پیدا می‌کند. فعلا از آن کش و قوس ها خبری نیست.
 
,
,
احتمال می‌دهم در این دور انتخابات هر دو جناح با حداکثر تلاش وارد صحنه خواهند شد منتهی در بستری بسیار عقلایی و قانونی. پیشکسوتان سیاسی هر دو جناح در استان آذربایجان شرقی رجال با تجربه و استخوانداریند. در دیدگاه بنده ضریب تخریب بسیار پایینی برای این دوره قابل پیش بینی است. از هر دو طرف فکر می‌کنم بهترین‌هایشان وارد مجلس خواهند شد.
 
,
,
به نظر شما از اصناف و طبقۀ اجتماعی کدام گروه تاثیرگذاری بیشتری در آراء صندوق ها خواهد داشت؟
 
, به نظر شما از اصناف و طبقۀ اجتماعی کدام گروه تاثیرگذاری بیشتری در آراء صندوق ها خواهد داشت؟,
,
از حالا نمی توان حداکثر یا حداقلی را برای این موضوع تعیین کرد. در این جور مسائل قضاوت اقتضایی  نتیجه خوبی می‌دهد.
 
,
,
فکر نکنم نتیجۀ انتخابات مجلس به دست طیف خاصی رقم بخورد. تمامی سلیقه‌های صنفی و طبقات اجتماعی در سرنوشت آراء دخالت خواهند داشت. فعالیت خود نامزدها بیشتر از همه نتیجه‌بخش خواهد بود.
 
,
,
هر چند دانش و فناوری انتخابات، امروزه خیلی پیچیده شده است و از حالا فرایند آن قابل تخمین نیست ولی در دید قضاوتی مردم آذربایجان مخصوصا تبریز "پیشینه،توانایی و درستکاری" بالاترین ارزش انسانی به حساب می‌آید.
 
,
,
زمانی از طرفی برخی جریانات حاکم به عنوان یکی از کاندیداهای تصدی ریاست استان مطرح بوده اید. فضای فعلی دانشگاه پیام نور را چه در سطح استانی و چه در سطح کشوری چگونه ارزیابی می کنید؟
 
, زمانی از طرفی برخی جریانات حاکم به عنوان یکی از کاندیداهای تصدی ریاست استان مطرح بوده اید. فضای فعلی دانشگاه پیام نور را چه در سطح استانی و چه در سطح کشوری چگونه ارزیابی می کنید؟,
,
در سطح کلان دانشگاه پیام نور با رویکرد کیفی‌سازی در یک بستر برنامه‌محور دارد به سوی مطلوب‌ها حرکت می کند البته در این مسیر نظر به رعایت مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، استفاده از تدابیر مدیریتی کارآمد بیشتر کارسازخواهد بود. 
,

در سطح استان رشد و توسعۀ تحصیلات تکمیلی، تجمیع واحدهای همجوار، افزایش مجلات علمی‌ و پژوهشی، تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاهها و تعمیق مدیریت فرهنگی اسلامی مراکز براساس محورهای اقتضایی مورد نیاز، به رشد و تعالی پایدار دانشگاه پیام نور کمک خواهد کرد.
,
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه