اخبار داغ

گفتگویی با بانوی کارآفرین همدانی:

صادرات رودوزی سنتی از همدان به اروپا و آسیا/ هنری زیبا و پر درآمد برای بانوان

صادرات رودوزی سنتی از همدان به اروپا و آسیا/ هنری زیبا و پر درآمد برای بانوان
رودوزی سنتی یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که هنر آراستن و رویه‌آرایی پارچه به وسیله انواع دوخت تزیینی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نافع، به‌کارگیری انواع رودوزی‌ها و ابداع روش‌های جدید و ترکیبی در دوره‌های مختلف از هزاران سال پیش تاکنون وجود داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

در ایران نیز ذوق وسلیقه هنرمندان، فراتر از آن بوده که تنها به بافت پارچه‌های رنگین و متنوع اکتفا کنند، بلکه توانسته‌اند با دوخت انواع مهره‌ها و نخ‌های تزیینی، زمینه پارچه‌های ساده‌ای چون کرباس، متقال و ... را به صورت شایسته‌ای، رنگارنگ و درخشان سازند.

,

استفاده از دوخت‌های تزیینی در دوره اسلامی رواج بیشتری گرفته است؛ به ویژه از قرن 3 هجری که هنرمندان ایرانی، آذین وتزیین پرده خانه خدا با نخ‌های گلابتون را به عهده گرفتند.

,

امروزه انواع متفاوتی از رودوزی سنتی وجود دارد که بیشتر روی سجاده، بقچه، جلد قرآن، رومیزی، دستمال و ... ایجاد می‌شود.

,

آموزش رودوزی سنتی در همدان

, آموزش رودوزی سنتی در همدان, آموزش رودوزی سنتی در همدان,

در همدان نیز "گیتی سرخوشیان"، هنرمند برجسته این رشته به تهیه و تولید محصولاتی زیبا اقدام می‌کند.

,

وی، علاوه بر یادگیری این هنر زیبای ایرانی با دایر کردن کارگاه و فروشگاه، زمینه اشتغال تعدادی از بانوان را فراهم آورده است.

,

گیتی سرخوشیان در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: از کودکی به کارهای هنری علاقه داشتم به طوری که پر کبوتر را تمیز کرده و با آن میل بافتنی درست می‌کردم.

,

وی ادامه می‌دهد: با تشویق خانواده و حمایت اداره صنایع‌دستی از 25 سال پیش تاکنون به صورت جدی، کارهای هنری را انجام دادم و از 13 سال پیش که دوخت رودوزی سنتی را در یزد یاد گرفتم تاکنون، آن را به عنوان رشته اصلی ادامه ‌داده‌ام.

,

این بانوی هنرمند همدانی که با هنر خود زمینه اشتغال دیگران را نیز فراهم کرده، می‌افزاید: 9 سال است که کارگاه آموزشی و تولیدی خود را در کبودراهنگ ایجاد کرده‌ و تعداد زیادی از خانم‌ها و حتی آقایان را آموزش داده‌ام.

,

سرخوشیان که در سال 90 از طرف اداره کل تعاون و رفاه به عنوان "کارآفرین برتر" استان انتخاب شده، بیان می‌کند: 66 خانم در این کارگاه برای من کار کرده و دستمزد می‌گیرند که تعدادی از آن‌ها سرپرست خانوار هستند.

,

وی می‌گوید: چند روز پیش نیز با افتتاح "خانه هنرمندان صنایع‌دستی" در همدان، کارگاه دوم خود را دایر کرده‌ و صبح‌ها، این هنر را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهم.

,

سرخوشیان می‌افزاید: همچنین در مرکز خرید صفویه نیز فروشگاهی برای فروش آثار تولید شده ایجاد کرده‌ام.

,

وی با بیان اینکه کارهای خود را به دیگر کشورها نیز صادر می‌کند، می‌گوید: آلمان، کانادا، آمریکا، دوبی، ارمنستان و سلیمانیه عراق از مهمترین جاهایی است که رودوزی سنتی را به آن‌ها ارسال می‌کنم.

,

سرخوشیان با قدردانی از همه کسانی که او را در این راه یاری داده‌اند، ادامه می‌دهد: با استفاده از تسهیلات اشتغال‌زایی توانستم به این موفقیت‌ها دست یابم.

,

این بانوی کارآفرین همدانی با اشاره به نقش بانوان در بهبود اقتصاد خانواده و جامعه تصریح می‌کند: بانوان با آموختن هنرهای دستی می‌توانند در اوقات فراغت خود، کاری انجام داده و به اقتصاد خانواده کمک کنند.

,

سرخوشیان بیان می‌کند: رودوزی سنتی، هنری با درآمد مناسب است که قدمتی دیرینه داشته و به صبر و حوصله بسیار نیاز دارد.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه