اخبار داغ

نان گران می‌شود اما یارانه ثروتمندان حذف نمی‌شود!

نان گران می‌شود اما یارانه ثروتمندان حذف نمی‌شود!
در روزهای اخیر صحبت‌ها و حتی مستندات زیادی ارائه شد که دولت بنا داشته است از اول آذر امسال قیمت نان را 30 درصد افزایش دهد؛ این در حالی است که هنوز پرداخت یارانه نقدی به ثروتمندان تداوم دارد...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کریمه، در حالی مصوبه‌ای از هیات دولت مبنی بر افزایش ۳۰درصدی قیمت نان از اول آذر ۹۳ منتشر شده است که مسئولان تاکنون هرگونه افزایش قیمت نان را تکذیب می‌کردند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, پایگاه خبری تحلیلی کریمه, پایگاه خبری تحلیلی کریمه, پایگاه خبری تحلیلی کریمه,


مصوبه‌ای که یکی از سایت‌های خبری منتشر کرده، نشان می‌دهد، هیات وزیران در تاریخ ۱۴ آبان ۹۳ تصویب کرده است، "قیمت انواع نان از اول آذرماه ۱۳۹۳، حداکثر به میزان ۳۰ درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه‌های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی ها نسبت به قیمت های رسمی و مصوب سال ۱۳۹۲ در سراسر کشور افزایش می یابد."

,
,

بر اساس این مصوبه، "قیمت فروش گندم از اول آذر ماه ۱۳۹۳ برای نانوایی های یارانه ای درب سیلو و انبارهای تحت اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران سراسر کشور از قرار هر کیلوگرم (۶۵۰ / ۶) ریال تعیین می شود و برای سایر متقاضیان گندم، براساس قیمت تمام شده محاسبه می‌شود."

,

این در حالی است که تا به امروز تمامی مسئولان دولتی هرگونه تصمیم برای افزایش قیمت نان را تکذیب می‌کردند.

,

یک مقام مسئول با تائید اینکه افزایش ۳۰درصدی قیمت نان از اول آذر مصوبه هیات وزیران است، گفت: دولت بنا به مصالحی فعلاً جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفته است.

,

علیرغم تمام تکذیب‌هایی که مسئولان دولتی و غیردولتی طی یک ماه اخیر در خصوص تصویب افزایش قیمت نان داشتند، اما امروز به ناگاه مصوبه رسمی هیات وزیران مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان از اول آذر سال ۹۳ منتشر شد.

,

این در حالی است که این مصوبه هنوز به نانوایی‌ها ابلاغ نشده و افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان هم رسماً از اول آذر عملیاتی نشده است.

خبرنگاری پیگیر دلایل تصویب این مصوبه و عدم ابلاغ و اجرای آن از مسئولان مربوطه شد که یک مقام مسئول در این باره با تائید وجود این مصوبه در دولت گفت: دولت بنا به مصالحی فعلاً جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفت.

,
,
,

گفتنی است که با افزایش قیمت نان قدرت خرید من به‌تبع ضعیف‌تر خواهد شد؛ چراکه یارانه نقدی نیز دیگر کفاف مخارج سنگین را نمی‌دهد. براساس آمارهای موجود اقتصادی قدرت خرید 45500 تومان یارانه در آذرماه 89 ، امروز به 18 هزار و 541 تومان در مهر امسال رسیده است.

,

این خود می‌تواند دلیل محکمی باشد که این میزان ارزش پولی حقیقی برای دهک‌های پردرآمد نمی‌تواند هیچ‌گونه ارزشی داشته باشد و از سوی دیگر برای دهک‌های کم‌درآمد نیز نمی‌تواند بخشی از نیازهای آن‌ها را پوشش دهد و هدف اصلی هدفمندی یارانه‌ها که ایجاد عدالت اجتماعی است را به وجود آورد.

,

ناگفته نماند که دولت یازدهم برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها علی‌رغم تمامی موانع موجود برای غربالگری یارانه بگیران، ثبت‌نام مجدد را از متقاضیان دریافت یارانه در دهه پایانی فروردین‌ماه امسال انجام داد. اما آمار و ارقام هزینه کرد برای پرداخت یارانه نقدی نشانی از تغییر قابل‌ملاحظه هزینه انجام‌شده در سال جاری نسبت به سال گذشته ندارد.

,

اگرچه دولت همچنان در موضع خود مبنی بر عدم حذف پردرآمدها از دریافت یارانه اصرار می‌ورزد. به‌عنوان‌مثال چندی پیش محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور حذف پرداخت یارانه‌ نقدی به همه مردم را غلط خواند. همچنین محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اعلام کرد که یارانه نقدی به همه خانوارها در سال آینده داده می‌شود.

,

این مواضع از سوی برخی از مقامات دولتی در حالی ابراز می‌شود که در ماه‌ها و روزهای اخیر برخی از اخبار حاکی از آن است که دولت برای کاهش کسری بودجه درصدد است، قیمت برخی از کالاها را افزایش دهد.

,

برای مثال در روزهای اخیر صحبت‌ها و حتی مستندات زیادی ارائه شد که دولت بنا داشته است از اول آذر امسال قیمت نان را 30 درصد افزایش دهد.

,

این در حالی است که دولت باید بر اساس تبصره ۲۱ قانون بودجه سال 93، خانوارهای نیازمند را شناسایی و پرداخت یارانه را منحصر به آن‌ها می‌کرد و امروز می‌توانست بخش چشمگیری از درآمد خود را صرف کمک به بخش تولید، بهبود حمل‌ونقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی کرده و همچنین پرداخت بیشتر به نیازمندان داشته باشد.

,

انتهای پیام/پ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه