اخبار داغ

دختر آلمانی که برای امر به معروف "جان" داد+عکس

دختر آلمانی که برای امر به معروف "جان" داد+عکس
قطعاً لزوم وجود امر به معروف و نهی از منکر یا همان شهامت مدنی در هر جامعه ای وجود دارد؛ اما برخی از رسانه‌ها و افراد بدون دلیل و فقط از روی مخالفت با اسلام به مخالفت با امر به معروف و نهی از منکر می پردازند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در زیر دو واقعیت از دو عمل شایسته دو جوان از دو سوی دنیا را می خوانیم:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

پرده اول:

, پرده اول:,

25 تیر ماه سال 1390 حادثه‌ای دردناک در یکی از محلات شرق تهران رقم خورد؛ در این حادثه جوان 19 ساله‌ای به نام علی خلیلی در حین بازگشت از هیئت در حالی که همراه چند نفر از شاگردان یک مدرسه بود به واسطه امر به معروف و نهی از منکر مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

,

خلیلی توسط یک نفر از افراد شرور منطقه از ناحیه گردن و قسمت شاهرگ دچار جراحت شد و بیش از 15 دقیقه در خون خود می‌غلتید.

,

در این حادثه تعدادی از مراکز اورژانس بیمارستانی از پذیرش علی خلیلی امتناع کردند تا اینکه یکی از بیمارستان‌های خصوصی در ازای واریز مبلغ 6 میلیون تومان حاضر به پذیرش وی شد.

,

سرانجام علی خلیلی که به دلیل شدت خونریزی به حالت اغما رفته بود بستری شد اما پزشکان امید زیادی به مداوای وی نداشتند.

,

علی خلیلی پس از مرخص شدن از بیمارستان در منزل بستری شد اما هر از گاهی به دلیل مشکلات ناشی از حادثه رخ داده به بیمارستان منتقل شده و بستری می شد.

,

وی بهمن ماه سال گذشته نیز مجدداً در بیمارستان بستری شد و پس از یک ماه به خانه منتقل شد اما سرانجام در بیمارستان بعثت در فروردین ماه سال جاری دعوت حق را لبیک گفته و جان به جان آفرین تسلیم کرد.

,

با بررسی مجدد پرونده شهید خلیلی مرگ وی ناشی از جراحات وارده تشخیص داده شد و ضارب وی نیز به عنوان قاتل معرفی شد؛ در این میان عده ای با مخالفت گسترده با فریضه امر به معروف و نهی از منکر خواستار عدم رسیدگی به قوانین امر به معروف و نهی از منکر در مجلس بودند.

, عده ای با مخالفت گسترده با فریضه امر به معروف و نهی از منکر خواستار عدم رسیدگی به قوانین امر به معروف و نهی از منکر در مجلس بودند.,

عده‌ای دیگر هم حتی در زمان زنده بودن شهید خلیلی وی را به خاطر امر به معروف و نهی از منکر در آن شب مؤاخذه می کردند.

,

, ,

پرده دوم: 

, پرده دوم: ,

"توگچه آلبایراق" با شهامت تمام به صحنه یک منازعه وارد شد و بهای شهامت مدنی خویش را با جان خود پرداخت. برای بسیاری از مردم "توگچه" به نماد شهامت مدنی تبدیل شده است.

,

این دختر دانشجوی ۲۳ ساله در اغذیه‌فروشی‌ای در شهر اوفن‌باخ به کمک دو دختر نوجوانی شتافت که مورد مزاحمت چند پسر قرار گرفته بودند. در دعوایی که سپس درگرفت و در پارکینگ این اغذیه‌فروشی ادامه یافت، "توگچه" بر اثر ضربه مشت یکی از پسران به زمین افتاد و در حالت کوما فرو رفت. ویدئویی که این اغذیه‌فروشی در اختیار پلیس قرار داده چگونگی این رویداد را مستند ساخته است.

,

روز چهارشنبه گذشته (۲۶ نوامبر / ۵ آذر) پزشکان اعلام کردند که "توگچه" در مرگ مغزی به سر می‌برد. دو روز پس از آن بیست و سومین سالروز تولد "توگچه" بود. به خواست خانواده او دستگاه‌هایی که او را زنده نگاه داشته بودند خاموش شدند.

,

"توگچه" در زمان زندگی‌اش موافقت کرده بود که در صورت مرگ اعضای بدنش به بیماران نیازمند اهدا گردد. از این رو خانواده او نیز پذیرفتند که تیم پزشکان روز شنبه گذشته در کلینیک شهر اوفن‌باخ چند عضو بدن او را برای پیوند به بیماران بردارند.

,

یک کاربر توییتر می‌نویسد: «غم‌انگیز است که می‌بینیم انسان‌های جوانی مثل توگچه زندگی‌شان را از دست می‌دهند چون از خود شهامت مدنی نشان داده‌اند. روحش شاد!»

,

از زمانی که اخبار مربوط به مرگ "توگچه" منتشر شده‌اند، صدها نفر در شبکه‌های اجتماعی در بحث درباره او مشارکت کرده‌‌اند.

,

بیش از دو هفته از مرگ او در شامگاه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) گذشته و هنوز هم بسیاری ابراز اندوه و تعجب می‌کنند.

,

, ,

 

,

آنچه که مسلم اقدام یک دختر آلمانی در خصوص حمایت از 2 دختر که شهامت مدنی نامیده می شود، بارها توسط مسئولین و رسانه‌های این کشور مورد ستایش واقع شده است؛ در ماجرای مربوط به شهید خلیلی هم این اتفاق افتاد که می توان گفت شهامت مدنی در آلمان همان امر به معروف در ایران اسلامی است.

, آنچه که مسلم اقدام یک دختر آلمانی در خصوص حمایت از 2 دختر که شهامت مدنی نامیده می شود، بارها توسط مسئولین و رسانه‌های این کشور مورد ستایش واقع شده است؛ در ماجرای مربوط به شهید خلیلی هم این اتفاق افتاد که می توان گفت شهامت مدنی در آلمان همان امر به معروف در ایران اسلامی است., آنچه که مسلم اقدام یک دختر آلمانی در خصوص حمایت از 2 دختر که شهامت مدنی نامیده می شود، بارها توسط مسئولین و رسانه‌های این کشور مورد ستایش واقع شده است؛ در ماجرای مربوط به شهید خلیلی هم این اتفاق افتاد که می توان گفت شهامت مدنی در آلمان همان امر به معروف در ایران اسلامی است.,

رسانه های بیگانه که یک دختر را به خاطر دفاع از ناموس جامعه لایق دریافت نشان لیاقت آلمان می دانند؛ اما عده زیادی در جامعه اسلامی ایران مخالف قوانین امر به معروف و نهی از منکر هستند و معتقدند امر به معرو ف و نهی از منکر نباید به صورت یک قانون در کشور در بیاد.

,

اشپیگل در راستای داستان دختر آمر به معروف در آلمان نوشته است: اشتباه است که بگوییم نشان دادن شهامت مدنی (امر به معروف) کاری غلطی است؛ ارزش کارهای خوب نباید به خاطر کردار انسان های بد از بین برود.

,

این روزنامه همچنین می نویسد: مهاجم باعث مرگ دختر جوان شد نه شهامت مدنی (امر به معروف و نهی از منکر) و باید با مهاجم به عنوان یک فرد خاطی برخورد جدی شود.

,

فورد کوریر نیز در این خصوص نوشته است: شهامت مدنی (امر به معروف و نهی از منکر) یک ضرورت در جامعه است و نباید مرگ دختری به خاطر شهامت شهروندی (امر به معروف و نهی از منکر) باعث ترسیدن بقیه شهروندان از این ضرورت اجتماعی شود.

, فورد کوریر نیز در این خصوص نوشته است: شهامت مدنی (امر به معروف و نهی از منکر) یک ضرورت در جامعه است و نباید مرگ دختری به خاطر شهامت شهروندی (امر به معروف و نهی از منکر) باعث ترسیدن بقیه شهروندان از این ضرورت اجتماعی شود.,

این روزنامه همچنین گفته است: اگر شهامت مدنی (امر به معروف و نهی از منکر) در جامعه گسترش پیدا کند، مجرمان دیگر نمی‌توانند جولان بدهند و خشونت در شهرها کاهش می یابد. 

,

روزنامه فرانکفورت آلگه در این خصوص نوشته است همه ما نیازمند شهامت مدنی (امر به معروف و نهی از منکر)  هستیم و با مجازت افرادی که به توگچه حمله کرده اند، باید جلوی کاهش شهامت مدنی (امر به معروف و نهی از منکر) را بگیریم.

,

در حالی که کشور آلمان که یک کشور غیر اسلامی است خواهان مجازات برای کسانی است که آمرین معروف را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند، برخی از افراد به وضع قانون امر به معروف و نهی از منکر در کشور ما اعتراض دارند.

,

از طرف دیگر ایران به خاطر برخورد با افرادی مانند قاتل شهید خلیلی به نقض حقوق بشر از سوی رسانه‌های معاند و ضد نظام محکوم می شود؛ اما همین رسانه‌ها از همین رفتار در کشورهای غربی دفاع کرده و وی را یک اسطوره می دانند.

, از طرف دیگر ایران به خاطر برخورد با افرادی مانند قاتل شهید خلیلی به نقض حقوق بشر از سوی رسانه‌های معاند و ضد نظام محکوم می شود؛ اما همین رسانه‌ها از همین رفتار در کشورهای غربی دفاع کرده و وی را یک اسطوره می دانند., از طرف دیگر ایران به خاطر برخورد با افرادی مانند قاتل شهید خلیلی به نقض حقوق بشر از سوی رسانه‌های معاند و ضد نظام محکوم می شود؛ اما همین رسانه‌ها از همین رفتار در کشورهای غربی دفاع کرده و وی را یک اسطوره می دانند.,

نکته قابل تأمل در این ماجرا این است که رسانه‌های داخلی در پوشش اخبار مربوط به شهید خلیلی بسیار کم کار کردند و یا اینکه بسیاری از رسانه‌ها د راین ماجرا شهید خلیلی را مقصر دانستند تا جایی که وی را مجبور به واکنش در دوران حیاتش کردند.

,

قطعاً لزوم وجود امر به معروف و نهی از منکر یا همان شهامت مدنی در هر جامعه ای وجود دارد؛ اما برخی از رسانه‌ها و افراد بدون دلیل و فقط از روی مخالفت با اسلام به مخالفت با امر به معروف و نهی از منکر می پردازند.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه