اخبار داغ

وقتی عشق به وطن خدمت می‌آفریند؛

نهضت سازندگی در راه آبادانی روستاهای جنوب/ جهادگران بسیجی به دنبال گره‌گشایی از مشکلات مردم

نهضت سازندگی در راه آبادانی روستاهای جنوب/ جهادگران بسیجی به دنبال گره‌گشایی از مشکلات مردم
بسیج سازندگی در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری گام در راه آبادانی و زدون غبار محرومیت از چهره روستاها گذاشته و این نهضت را با آبرسانی به محرومان تا سواد آموزی عملی کرده تا به فرمان امام خمینی (ره) در تشکیل جهاد سازندگی لبیک گفته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ جهاد سازندگی از جمله سازندگی های پس از پیروزی انقلاب است، این نهاد مقدس و مردمی که در آغاز در مناطق روستایی و شهری با هدف رفع محرومیت این مناطق در گروههای کاملاً مردمی بوجود آمد، در مدت کوتاهی توانست خدمات بسیار ارزنده ای را در روستاها انجام دهد و با شروع جنگ تحمیلی این نهاد مقدس با نیروهای مردمی وارد جنگ شد و با خلوصی که در اعضای این نهاد بود توانست نقش کلیدی در پیروزی سپاهیان اسلام ایفا نماید و این تحقیق که با روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است سعی کرده تا نقش جهاد سازندگی را به عنوان شاخص در همه زمینه های عرصه مدیریت جهادی مورد توجه قرار دهد و این نتیجه حاصل خواهد شد که نهاد انقلابی جهاد سازندگی در  همه زمینه های مدیریت جهادی به عنوان یک الگو  می تواند بکار رود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه ۱۳۵۷، با توجه به نیازی که برای تغییر اوضاع گذشته و تشکیلات اداری، اقتصادی، نظامی  در جامعه احساس می شد، نهادهای انقلابی یکی پس از دیگری تاسیس شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,
,

با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹، این نهادها با توجه به رسالتی که در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی داشتند، به سرعت با نیروها و امکانات خود به مقابله با متجاوزان شتافتند و نقش هایی اساسی و سرنوشت ساز در جبهه ها به عهده گرفتند. جهاد سازندگی نیز که در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی(ره) بنیان نهاده شد، به عنوان یک نهاد انقلابی(از سال ۱۳۶۲ تبدیل به وزارتخانه شد) با شروع جنگ تحمیلی، به شکل داوطلبانه نیروها و امکانات خود را در اختیار دفاع از مرزهای کشور و انقلاب اسلامی قرار داد و به سرعت تبدیل به یکی از ضلع های اصلی جنگ شد.

,

نقش آفرینی جهاد سازندگی در جنگ

, نقش آفرینی جهاد سازندگی در جنگ, نقش آفرینی جهاد سازندگی در جنگ,

با تشکیل واحد((پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد سازندگی)) این نقش به شکلی سازمان یافته تر و موثرتر نمودار شد و از این زمان به بعد فعالیت های جهاد سازندگی وارد مرحله جدیدی شد که تا پایان جنگ ادامه یافت. فعالیت های جهادگران در جبهه ها، بسیار گسترده بود. آنها در هر عملیات، سه مرحله ی قبل از عملیات، حین عملیات و بعد از عملیات، کار مهندسی انجام می دادند و علاوه بر آن در اموری چون جمع آوری کمک های مردمی و رفع نیازهای رزمندگان در جبهه ها، خدمات ارزنده ای ارائه کردند.

بسیج به عنوان یکی از الگو‌های حضور مردم در صحنه‌های انقلاب و نمودی از مشارکت آنان در بزنگاه‌های حساس اجتماعی و سیاسی تا امروز بی‌بدیل‌ترین نقش‌ها را ایفا کرده و نمونه‌ای که به اقتضای مردمی بودن، ماموریت‌ها و رسالت‌های خود را در هر برهه از تاریخ انقلاب اسلامی از بستر نیاز‌های جامعه دریافت کرده و متناسب با آن ظرفیت خود را به کار گرفته است.

,
,
,

حضور پویای مردم در رده های مختلف بسیج

, حضور پویای مردم در رده های مختلف بسیج, حضور پویای مردم در رده های مختلف بسیج,

, , , ,


حضور مردم در اقشار مختلف بسیج از محلات و ادارات گرفته تا مهندسان، پزشکان و همچنین هنرمندان و ورزشکاران، ظرفیتی را در این نهاد مردمی ایجاد کرده است که متناسب با نیاز روز کشور قابلیت فعالسازی دارد که این رویکرد در فعالیت‌ها و حتی شعار‌ها و نامگذاری‌های این نهاد مردمی و انقلابی دیده می‌شود.

دفاع مقدس نخستین عرصه‌ای بود که بسیج باید در آن به ایفای نقش می‌پرداخت, انقلاب نوپای اسلامی هنوز فرصتی برای نظم بخشیدن به اوضاع داخلی خود نیافته بود که حمله خارجی نیاز به یک آرایش نظامی منسجم را در صدر اولویت‌های کشور قرار داد و همین جا بود که همان مردم انقلابی دعوت پیر جماران را لبیک گفتند و به صف داوطلبان بسیجی برای حضور در جبهه‌های مبارزه پیوستند.

خشت‌های نخست این بنا در سخت‌ترین شرایط کشور گذاشته و مهم‌ترین ماموریت آن دفاع از انقلاب و کشور تعریف شد. این صحنه آزمون برای نیروی مردمی شکل گرفته تحت عنوان بسیج در تعیین سرنوشت و افق آینده آن نقشی جدی داشت به طوری که موفقیت در آزمون دفاع مقدس به ترویج چنین الگویی برای حضور مردم در عرصه‌های حساس و مورد نیاز انقلاب انجامید که هرچند بسیج به واسطه تغییر شرایط اجتماعی ماموریت‌های تازه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است، اما همواره مسائل دفاعی و نظامی یکی از برنامه‌های جدانشدنی آن بوده است.

,
,
,
,
,
,

بسیج، بهترین گزینه برای محرومیت زدایی

, بسیج، بهترین گزینه برای محرومیت زدایی, بسیج، بهترین گزینه برای محرومیت زدایی,

, , , ,


بسیج بهترین گزینه برای انجام ماموریت‌های محرومیت‌زدایی و اقتصاد مقاومتی است؛ زیرا بُعد مردمی بسیج، آن را نسبت به دیگر تشکل‌ها متمایز می‌کند؛ توفیق و پیشرفت فعالیت‌های بسیج سازندگی صرفا به تحقق آمار‌های برنامه‌ای نیست، بلکه آنجا بسیج سازندگی توانسته کار مهمی انجام دهد که یک فرهنگ و فضیلت جهادی را نهادینه کرده باشد. همین فرهنگ جهادی دستاوردی بود که در کارنامه کاری بسیج خوش درخشید.

رویکرد علمی بسیج در عرصه سازندگی یکی از امتیازاتی بود که در اظهارات سردار نقدی رئیس اسبق سازمان بسیج مستضعفین این‌گونه درباره آن صحبت شده است: «امروز کشور برای حفظ روند پیشرفت و توسعه به حرکتی تحولی در تولید محصولات دامپروری و کشاورزی نیازمند است و این موضوع فقط با علمی کردن کشاورزی و دامپروری در روستا‌ها انجام خواهد شد. برنامه‌های اجرایی باید متناسب با شرایط و ظرفیت‌های بومی طراحی شود و نقش مهم و فراگیر بسیج سازندگی در روند اجرای طرح علمی کردن روش‌های دامپروری و کشاورزی در روستا‌ها با استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی تعریف می‌شود.

در این راه بسیج سازندگی رودان نیز گام های اساسی در راه محرومیت زدایی و زودون غبار محرومیت از چهره روستاها با اقدامات مختلف برداشته است.

,
,
,
,
,
,

ماموریت بسیج، پای کار آوردن ظرفیت های مختلف است

, ماموریت بسیج، پای کار آوردن ظرفیت های مختلف است, ماموریت بسیج، پای کار آوردن ظرفیت های مختلف است,

, , , ,

محمد ماهری مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه رودان در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: همانطور که از نام بسیج  مشخص است ماموریت بسیج پای کار آوردن ظرفیت های مختلف برای کمک به انقلاب است.

‌وی ادامه داد: بسیج سازندگی هم در ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۹ به فرمان مقام معظم رهبری تشکیل شده است و در آن دوران ماموریت بسیج سازندگی در حوزه  کشاورزی بود و زمانی که  تعدادی از دانشجویان و دانش آموزان در دوران اوقات فراغت خودجوش بدنبال رفع مشکلات کشاورزان گام برداشتند و سر آغازی  برای شکل گیری بسیج سازندگی شد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه رودان بیان کرد: در بسیج سازندگی همه نیروی های خیر و مردمی بدنبال گره گشایی از مردم در سطح شهرستان استان و کشور هستند که در گروه های جهادی مختلف عمرانی، خدماتی، فرهنگی ، پزشکی، درمانی و آبرسانی ، برق رسانی در وزارت خانه های مختلف با انعقاد تفاهمنامه ها بدنبال گره گشایی از مردم شریف ایران اسلامی هستند.

,
,
,
,
,

فعاالیت جهادی با تصدی گری متفاوت است

, فعاالیت جهادی با تصدی گری متفاوت است, فعاالیت جهادی با تصدی گری متفاوت است,

, , , ,


وی یادآور شد: در بسیج سازندگی بدنبال تصدی گری امور نیستیم  و بدنبال کسب ریالی که نفعی برای سازمان باشد نیستیم و حتی خود جهاد گران با صندوق کمک یار به یاری نیازمندان می شتابند و حتی افراد نیازمند و بیمار هم شناسایی و به مراکز درمانی اعزام می شود و از سال گذشته تا کنون بیش از ۴۰ مورد از افراد  امدادی رسانی لازم صورت گرفته است.

ماهری با اشاره به برخی خدمات رسانی های گروه های جهادی شهرستان رودان در قالب بسیج سازندگی گفت: جهادگران رودان در هنگام سیل سال گذشته خوش درخشیدن و با حضور مستمر و به موقع در صحنه در جای جای شهرستان که خسارت فراوانی وارد شده بود به مانند بخش مرکزی و جغین یاری رسانی کردند که این امر با همراهی مسوول بسیج سازندگی هرمزگان و فرمانده سپاه امام سجاد علیه السلام هرمزگان محقق شد.

,
,
,
,

ورود 55 گروه جهادی در سیل رودان

, ورود 55 گروه جهادی در سیل رودان, ورود 55 گروه جهادی در سیل رودان,

, , , ,


مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه رودان تصریح کرد: در این راه دستگاه‌های سنگین راهسازی و خدمات رسان به یاری جهاد گران آمدند که بالغ ۵۵بر  گروه جهادی در حوزه کمک رسانی به سیل زدگان به میدان آمدند.

وی افزود: هم اکنون نیز بازسازی منازل تخریبی در حال انجام است که در این مسیر آستان قدس رضوی نیز در کنار جهادگران است که ایزوگام منازل به صورت جهادی و رایگان در حال انجام است.

ماهری ادامه داد: تهیه جهیزیه و ازدواج آسان نیز دیگر کار جهادی بسیج سازندگی شهرستان بوده که ۱۸ زوج جوان که توان تامین مایحتاج زندگی را نداشتند با تهیه وسایل زندگی ، زندگی خود را آغاز کردند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه رودان با اشاره برگزاری جشن های ازدواج آسان در شهرستان بیان داشت: تاکنون ۳۲ مرحله کمک مومنانه نیز به نیازمندان صورت گرفته است و بالغ بر ۲۳ هزار سبد غذایی از ابتدا شیوع کرونا در تاکنون با کار جهادی جهادگران بسیج سازندگی توزیع شده است.

وی از احداث چندین چشمه سرویس بهداشتی نیز خبر داد و گفت: با اداره بهزیستی نیز تفاهم نامه ای داشتیم که ۱۰ چشمه سرویس بهداشتی نیز با مشارکت خیرین و جهادگران احداث شد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

فعالیت گروه جهادی معلمین در شهرستان

, فعالیت گروه جهادی معلمین در شهرستان, فعالیت گروه جهادی معلمین در شهرستان,

, , , ,


این مقام مسئول از ورود بسیج سازندگی به تحصیل و آموزش نیز خبر داد و گفت: هم اکنون در روز های چهارشنبه هر هفته گروه جهادی معلمین مقطع ابتدایی در یک محله حضور پیدا می کنند و به عقب ماندگان و بازماندگان از تحصیل آموزش و مشاوره می دهند.

محمد ماهری با اشاره به بحث آبرسانی به روستای های بالغ بر ۱۰ خانوار گفت: روستاهای برزد، گروسیاه و سیاه مغان بالا و پایین متاسفانه تاکنون آبرسانی نشده بودند و از آب آشامیدنی بهداشتی محروم بودند با پیگیری ها صورت پذیرفت آب شرب این روستاهای با هشت کیلومتری احداث شبکه آبرسانی این روستاهای به آب شرب بهداشتی وصل شده اند.

وی پیشگیری از مهاجر معکوس را مهمترین رکن اصلی این کار مهم مجموعه نیروهای نظام و انقلاب دانست.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه رودان از اعلام آمادگی برای راه اندازی کارگاه های مشاغل خرد با توجه به ظرفیت روستاها نیز خبر داد و گفت: در این راه با استفاده از ظرفیت های بسیج خواهران یکسری کارهای خرد و خانگی از جمله تولید ترشی انبه و عرضه به بازار های استانی و سایر استان های با استقبال بسیار خوبی مواجه شده ایم.

,
,
,
,
,
,
,
,

احداث کمپ گردشگری روستایی

وی بیان داشت: در بحث صنایع دستی و گردشگری در برخی روستاهای که زمینه های گردشگری را دارند کمپ های گردشگری در حال احداث است و با استفاده از ظرفیت و منابع بسیج سازندگی این کار در روستاهای دارای این ظرفیت با جدیت پیگیری خواهد شد.

ماهری خاطر نشان کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی با برقراری ارتباط با قرارگاه جهادی جنوب شرق کشور طی بازدید فرمانده این قرارگاه از منطقه فرآوری  گیاهان دارویی به عرقیات مورد نیاز  در شهرستان راه اندازی خواهد شد که در این راه ۵۰ نوع گیاه شناسایی شده است و در بحث فرآوری هسته خرما نیز مطالعات بسیار خوبی داشته ایم که این امر نیز به مرحله کارگاه خواهد رسید.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه رودان از ایجاد کارگاه سنگ تراشی، پرورش زنبور عسل و کشت گیاهان دارویی نیز خبر داد و  گفت: بدنبال ایجاد بازارهای هدف جهت عرضه آنها هستیم.


انتهای پیام/

, احداث کمپ گردشگری روستایی, احداث کمپ گردشگری روستایی,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه