اخبار داغ

فریاد مظلومیت یک نسل کشی/ "بدون سپر، بدون شمشیر" به یاد حاج نادر به آنتن می رسد

فریاد مظلومیت یک نسل کشی/ "بدون سپر، بدون شمشیر" به یاد حاج نادر به آنتن می رسد
مستند "بدون سپر، بدوم شمشر" به کارگردانی محمدهادی نعمتی که روایتی از نسل کشی مسلمانان بوسنی است، به زودی و به یاد حاج نادر طالب زاده از شبکه سوم سیما پخش خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مستند "بدون سپر، بدون شمشیر" به نویسندگی و کارگردانی محمدهادی نعمتی و تهیه کنندگی عبدالله ضیغمی پیش از ظهر امروز پنجشنبه ۱۶ تیرماه در قرارگاه رسانه ای جبهه انقلاب با حضور اصحاب رسانه و عوامل تولید این کار اکران شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این مستند روایتی از بازمانده های واقعه سربرنیتسا است که در خلال راهپیمایی سالانه مارشمیرا به روایت این نسل کشی پرداخته است.

,

این مستند ۷۵ دقیقه ای به زبان های فارسی، انگلیسی، اسپانیولی و بوسنیایی تهیه شده است.

,

محمدهادی نعمتی، کارگردان این اثر که خود را شاگرد مرحوم طالب زاده معرفی می کند، در خصوص اهمیت پرداختن به این سوژه گفت: سال ها پیش و در زمان جنگ بوسنی که گروهی از ایران نیز به دعوت بوسنی ها برای کمک به آنها رفته بودند، شهید آوینی به همراه نادر طالب‌زاده نیز به عنوان مستندساز در این منطقه جنگی حضور پیدا کرده تا مظلومیت این مسلمانان بی دفاع را به تصویر کشند.

,

 

,

, ,

 

,

وی ادامه داد: حالا که ۲۵ سال از آن ماجرا می گذرد، کماکان این سوژه دست نخورده باقی مانده و جای کار بسیاری دارد تا این همه مظلومیت فریاد رسانه ای شود. هر ساله حدود ۱۰ هزارنفر از خانواده های شهدای این واقعه، بازمانده ها و بسیاری از مسلمانان و فعالان رسانه ای این مسیر ۱۰۰ کیلومتری را پیاده روی می کنند و امسال نیز حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر از فعالان فرهنگی از ایران به بوسنی رفته تا به این موج و فریاد مظلومیت بپیوندند.

,

نعمتی با توضیح اینکه واحد دوبله صدا و سیما با همکاری خوبی این اثر را دوبله کرده اند، افزود: وحید رونقی کار نریتوری این اثر را برعهده داشته و بسیاری از صحنه های جنگی این مستند برای اولین بار به نمایش درآمده است.

,

نعمتی درباره زمان پخش این مستند گفت: قرار است یکشنبه و دوشنبه آینده و همزمان با راهپیمایی مارشمیرا این مستند از شبکه سوم سیما در دو قسمت به آنتن برسد.

,

 

,

, ,

راهپیمایی "مارشمیرا" نام یک مراسم پیاده روی در بوسنی و هرزگوین است که هر ساله بین روزهای هشتم تا یازدهم ژولای و به منظور گرامیداشت یاد قربانیان نسل کشی سربرنیتسا در این کشور برگزار می شود‌. مسیر راهپیمایی حدود ۱۱۰ کیلومتر است و شرکت کنندگانی از سراسر جهان پس از طی این مسافت خود را به قبرستان "پوتوچاری" در حومه سربرنیتسا می رسانند. در این روز بقایای اجساد تفحص شده در طول سال گذشته طی مراسمی به خاک سپرده می شوند. در خلال این جنگ و طی سه روز حدود ۸ هزار مرد مسلمان بالای ۱۵ سال به صورت دسته جمعی تیرباران شدند و در عین حال بزرگترین جنایت جنگی علیه زنان مسلمان به صورت تجاوزهای دسته جمعی برای پاکسازی نژادی در این جنگ اتفاق افتاده است.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه