اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

نابغه موسیقی ایرانی که در روسیه رهبری می‌کند/ تو دهنی به مجری بی بی سی

نابغه موسیقی ایرانی که در روسیه رهبری می‌کند/ تو دهنی به مجری بی بی سی
علی رهبری که سال ها ارکسترهای مهمی را در سراسر جهان رهبری کرده به دلیل بی مهری های مدیران و مسئولان موسیقی کشورمان، حالا به عنوان رهبر مشهورترین اپرای جهان، راهی سن پترزبورگ شده است.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدیرکل هنری مجموعه مارینسکی در سنت‌پیترزبورگ روسیه، «علی رهبری» را به‌عنوان رهبر دائمی میهمان اپرای مارینسکی، مشهورترین اپرای جهان اعلام کرد؛ حاصل این همکاری اجرای ۱۰ کنسرت یا اُپرا در طول هرفصل هنری خواهد بود. مجموعه مارینسکی حدود ۴۰۰ نوازنده و ۲۰۰ خواننده گروه کر ۳ سالن اُپرا و چندین سالن کنسرت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

تو دهنی رهبری به مجری بی بی سی

,

 اعلام این خبر سر و صدای زیادی در دنیای موسیقی به پا کرد و سیل تبریکات را به سمت رهبری روانه کرد؛ اما رسانه هایی مانند بی بی سی فارسی که به دنبال شیطنت کاری در خبرها هستند در گفت و گو با علی رهبری، نابغه موسیقی ایرانی سعی داشتند، رفتن وی به روسیه را به جنگ این کشور با اکراین ربط داده و حضور رهبری در این اپرا را بی اهمیت و حتی شکستی در کارنامه وی جلوه دهند.

,

مجری بی بی سی حین گفت و گو با رهبری از او سوال می کند که چرا روسیه را به دلیل جنگ با اکراین تحریم نکردید و علی رهبری به او پاسخ می دهد: اولا من موسیقی را از دنیای سیاست کاملا جدا می بینم و اگر هم قرار بر تحریم باشد، ابتدا باید انگلستان و آمریکا را تحریم می کردم، چرا که آنها به دلیل جنایت هایشان در عراق و افغانستان باید پیش از همه کشورها تحریم شوند.

,

, ,

اما پس از این ماجرا نیز برخی هنرمند نما در این چند روز اخیر در فضای مجازی و حقیقی شروع به موج سواری های خود کرده اند که چرا با وجود تحریم های جهانی علیه روسیه، علی رهبری به سن پترزبورگ رفته و حتی قرار است در آنجا مسئولیتی را قبول کند.

,

به تجربه ثابت شده افرادی داعیه دار این مساله می شوند که همیشه «هنر را برای هنر» می پسندند و معتقدند که نباید هیچ گاه امر سیاست را با هنر و هنرمند دخالت داد، اما همین ها وقتی می بینند که روسیه در این سال ها به لحاظ سیاسی با مواضع کشور ما همخوانی دارد، برای اینکه خود را در گروه مخالف خوان و اپوزیسیون جای دهند، به این موضوع کاملا هنری، از جایگاه سیاسی نگاه می کنند.

,

حتی کشورهای اروپایی که در کنار آمریکا در جنگ قدرت وارد بازی تحریم روسیه شدند، وقتی پای منافع کشورشان درمیان باشد، حاضراند از داستان تحریم چشم پوشی کرده و دست همکاری به سمت روسیه دراز کنند؛ نمونه این ماجرا را می شود در قراردادهای گازی آلمان با روسیه مرور کرد.

,

علی رهبری، موسیقی دان و رهبر ارکستر ایرانی که سال هاست در اتریش و در مهد دنیای موسیقی زندگی می کند، از چهره های نامدار موسیقی ایران است که چندین بار برای سرپرستی و رهبری ارکستر سمفونیک ایران به کشور برگشته بود و به دلیل عدم همکاری های لازم با او دوباره ایران را ترک می کند.

, علی رهبری,

, ,

با نگاهی کوتاه و گذرا به کارنامه موسیقایی علی رهبری، درمی یابیم که این رهبر ارکستر پیش از روسیه در کشورهای مهمی روی صحنه رفته و رهبری گروه های متعدد موسیقی را برعهده داشته است؛ دو سال قبل از انقلاب بود که علی رهبری با پیروزی در مسابقات جهانی رهبری ارکستر در فرانسه با کسب مدال طلا و سپس مدال نقره در سوییس برای ایران، توجه محافل هنری جهانی را به خود جلب کرد و بلافاصله توسط مایسترو «هربرت فون کارایان» رهبر اساطیری آلمانی به برلین دعوت و سپس بعنوان دستیار در ارکستر فیلارمونیک برلین انتخاب شد.

,
رهبری که از کودکی با موسیقی آشنا و به صورت حرفه ای آن را زیر نظر اساتیدی همچون رحمت الله بدیعی و حسین دهلوی فرا گرفته است در 18 سالگی به اتریش می رود و سه سالی در آکادمی موسیقی وین تحصیل می کند و همان جا در رشته آهنگسازی استخدام می شود.
, رهبری که از کودکی با موسیقی آشنا و به صورت حرفه ای آن را زیر نظر اساتیدی همچون رحمت الله بدیعی و حسین دهلوی فرا گرفته است در 18 سالگی به اتریش می رود و سه سالی در آکادمی موسیقی وین تحصیل می کند و همان جا در رشته آهنگسازی استخدام می شود.,

رفت و برگشت های غم انگیز نابغه موسیقی

,

, , ,

علی رهبری در 24 سالگی به ایران برمی گردد و ارکستر سمفونیک جوانان را تشکیل می دهد، اما به دلیل نارضایتی از وضع موجود و با انتقاد از شیوه مدیریت فرهنگ و هنر کشور (پیش از انقلاب) از سمت خود استعفا داده و دوباره به اتریش برمی گردد. بار دیگر در سال 1384 به وطن برمی گردد و مجددا رهبر ارکستر سمفونیک تهران می شود. اما به دلیل عدم توجه کافی مسئولان به موسیقی دوباره استعفا می دهد و کشور را ترک می کند. ده سال بعد به دعوت و حکم علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، علی رهبری به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران منصوب می شود؛ اما بارقه های امید مجددا در این موسیقیدان خشکانده شده و او طی نامه ای سرگشاده خطاب به روحانی رئیس جمهور وقت از بی مهری مسئولان به موسیقی گلایه و برای سومین بار ایران را ترک می کند.

,

علی رهبری که تا کنون جوایزی همچون نشان طلای مسابقات جهانی بهترین رهبر جوان ارکستر در سال 1977 و جایزه شیر طلایی آکادمی جهانی هنر، ادبیات و رسانه بوداپست مجارستان در سال 2006 را در کارنامه خود دارد، بیش از 120 ارکستر را در سراسر جهان از جمله ارکستر فیلارمونیک برلین و لندن، ارکستر ملی فرانسه، ارکستر رادیو تلویزیون بلژیک (مدیر هنری) و ارکستر فیلارمونیک زاگرب (مدیر هنری) را رهبری کرده و حدود ۲۰۰ اثر موسیقی کلاسیک جهانی را ضبط کرده‌ است.

,

با وجود کارنامه درخشان این نابغه موسیقی، بی مهری ها، کج سلیقگی ها و نبود درک صحیحی از موسیقی در کشور باعث شده تا فردی مانند علی رهبری با وجود میل و علاقه شدید شخصی به کار در ایران، در اتریش زندگی کند، رهبری ارکسترهای متعدد جهانی را قبول کند و حالا راهی دیار روس ها شود.

,

مصطفی پورکیانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه